* : أسمهان التونسية (الكاتـب : غريب محمد - - الوقت: 07h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فايدة كامل- 12 يوليو 1932 - 21 أكتوبر 2011 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h39 - التاريخ: 13/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : رضا المحمدي - - الوقت: 03h46 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فكاهيات و منولوجات متفرقه (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فريد الأطرش فتى غلاف في مجلات قديمة (الكاتـب : el kabbaj - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h21 - التاريخ: 13/09/2025)           »          شفيق جلال- 15 يناير 1929 - 15 فبراير 2000 (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 00h06 - التاريخ: 13/09/2025)           »          اعمال غربية مقتبسة من عبد الوهاب (الكاتـب : أيمن مصطفى - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h58 - التاريخ: 12/09/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 18h27 - التاريخ: 12/09/2025)           »          شهرزاد- 8 يناير 1928 - 6 إبريل 2013 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 17h36 - التاريخ: 12/09/2025)           »          الشيخ محمد سليم (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : هادي العمارتلي - - الوقت: 16h12 - التاريخ: 12/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 17/12/2012, 12h28
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة armendo مشاهدة المشاركة
الأستاذ الفنان احمد الجوادى
الأستاذ الفنان عادل صمؤيل

اشكر لكما هذا الأيضاح, ومصداقا لكلامكما فقد استمعت من قبل لثلاث تسجيلات مختلفه لموسيقى ذكرياتى تحتوى على ثلاث تقسيمات مختلفه وهو ما حرضنى على الأستيضاح.

ولكما منى كل التقدير والأحترام

احمد (ارمندو)
اخى العزيز
العزف المنفرد اما ان يكون صولو واما ان يكون تقسيمة
والصولو يعننى جزء الملحن هو اللى عامله والعازف بيؤديه بإحساسه لذلك عندما تسمع الصولو من نفس العازف فى كذا تسجيل حتلاقى صلب اللحن هو هو كل مرة والناس بتحفظه كده
يعنى لو سمعت مثلا كذا تسجيل لأغنية امل حياتى مثلا حتلاقى صولو القانون وصولو الكمان هو هو ولازم العازف يلتزم بالخط اللحنى اللى عامله الملحن
اما التقسيم بيبقى ارتجال وما ينفعش يكون حاجة محفوظة وبيبقى العازف بيظهر فيه كل خبرته وشطارته وكمان حالته المزاجية يعنى لو متسلطن اوى ممكن يعمل تقسيمة مذهلة
يضاف كمان للعازفين العبقاقرة زى فريد الاطرش بالذات
يعنى ممكن فى وسط الحفلة الطويلة وفى نفس اللحن يعمل تقاسيم مختلفة فى كذا مكان وغير مسبوقة يعنى لا احنا عارفين انو حايقسم فى المكان ده وممكن هو نفسه مش عارف انو حايقسم هنا ولكن فجأة ( وبالذات لما يكون الجمهور حلو يعنى سميع وهادى ) تلاقيه يؤوح طالع فجأة بتقسيمة والناس طبعا تتجنن وتشجعه وتسكت خالص عشان يطلع كل اللى جواه
بس مع الأسف الزم ده انقضى وراح يعنى النهاردة العزف الموهوب حتى لو اتوجد المناخ نفسه مش موجود
يعنى فى اغانى ام كلثوم القديمة كانت ممكن فجأة وبدون سابق انذار تخلى محمد عبده صالح يعمل تقسيمة فجأئية وتشجعه وتديه وقت عشان يستولى على الجمهور ويقول ويقول تانى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

الله عليك يا استاذنا على هذه المعلومات الجميله عن السولو والتقسيمه والفرق بينهما وهو بالتاكيد درس مهم لإصدقائنا المبتدئين كل الشكر لك.

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو)
رد مع اقتباس
 

Tags
نوتات أحمد الجوادي


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 09h37.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd