* : عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 02h03 - التاريخ: 08/09/2025)           »          عايشة (الكاتـب : ramzy - آخر مشاركة : سماعي - - الوقت: 23h59 - التاريخ: 07/09/2025)           »          نجاة الصغيرة- 11 أغسطس 1938 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : MOSAAB888 - - الوقت: 22h11 - التاريخ: 07/09/2025)           »          ملفات بجودة عالية من الأعضاء لقسم العراق - 2017 (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 21h36 - التاريخ: 07/09/2025)           »          أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 15h06 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محمد أفندى سلامه (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h27 - التاريخ: 07/09/2025)           »          بديعة صادق- 22 أغسطس 1923 - 7 يناير 2010 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h00 - التاريخ: 07/09/2025)           »          كاريمان (الكاتـب : FAROUK_EL_SHAFEI - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h51 - التاريخ: 07/09/2025)           »          إسماعيل شبانة- 6 ديسمبر 1919 - 28 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h43 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محرم فؤاد- 25 يونيو 1934 - 27 يونيو 2002 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h38 - التاريخ: 07/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #341  
قديم 16/12/2012, 19h00
الصورة الرمزية أحمد الجوادي
أحمد الجوادي أحمد الجوادي غير متصل  
رحمة الله عليه
رقم العضوية:625469
 
تاريخ التسجيل: February 2012
الجنسية: عربي
الإقامة: السويد
العمر: 73
المشاركات: 692
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إيمان. مشاهدة المشاركة
استاذ أحمد الجوادي المحترم .
تحية مسائية طيبة ..
هذا الفيديو لعازف الكمان الشهير (اندريه ريو). بعنوان romantic paradiseببداية الفيديو توجد موسيقا جدا رائعة ..ياريت استاذي اذا كانت النوتة لديك ان تنزلها لي ..وهذا هو الرابط Andre Rieu - Romantic Paradise Part 1 (2008) - YouTube[/URL]
لك تحياتي.
زميلتنا الغالية الأستاذة إيمان المحترمة

أولا علي أن أشكر صديقنا الأستاذ هيثم لأنه قام برفع نوتة للميلودي والأهم أنه كتب اسم العمل.

هذه هي موسيقى استخدمت في فيلم من السبعينات اسمه Love Story، وحينما كنت طالبا في مصر كان لدي تسجيل للعمل.

هذا هو جزء من الفيلم

Love Story (1970) - Official Trailer - YouTube

كنت أبحث أمس عن عنوان Love Theme or Love Melody أنا شخصيا لدي موسيقى بعنوان Love melody وتوجد الكثير من العناوين المشابهة، لذا لم أتمكن من العثور على النوتة المطلوبة إلى أن رأيت مشاركة صديقنا العزيز الأستاذ هيثم، وفعلا وبدقائق وجدت ما طلبته مني.
لقد تمكنت من إيجاد نسختين كاملتين، لأن باقي المواقع تبيع النسخ ولا تنشرها بالمجان.
وقد وجدت هذا الفيديو لعازفة بيانو تعزف الموسيقى وفي وسط الفيديو تعزف اللحن بشكل بطيء جدا للتعليم:

Godfather Speak Softly Love Piano Tutorial - YouTube

هناك أكثر من توزيع لهذه الموسيقى.
كما لاحظت فإن العازفين يعزفونها بحرية أي بتقيد قليل بالتيمبو
هذه النوتات التي حصلت عليها.







خالص احتراماتي

أحمد الجوادي
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg Godfather 001.jpg‏ (103.6 كيلوبايت, المشاهدات 455)
نوع الملف: jpg Godfather 002.jpg‏ (119.5 كيلوبايت, المشاهدات 452)
نوع الملف: jpg Godfather b 001.jpg‏ (113.9 كيلوبايت, المشاهدات 455)

التعديل الأخير تم بواسطة : أحمد الجوادي بتاريخ 16/12/2012 الساعة 19h10
رد مع اقتباس
  #342  
قديم 16/12/2012, 19h09
الصورة الرمزية أحمد الجوادي
أحمد الجوادي أحمد الجوادي غير متصل  
رحمة الله عليه
رقم العضوية:625469
 
تاريخ التسجيل: February 2012
الجنسية: عربي
الإقامة: السويد
العمر: 73
المشاركات: 692
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة armendo مشاهدة المشاركة
استاذى الجليل والفنان الجميل احمد الجوادى

اشكرك جزيل الشكر على هذا التحليل الفنى الممتع لهذه القطعه الموسيقيه الرائعه ذكرياتى وهو تحليل مرجعه علم غزير لا يقدر عليه إلا استاذ فشكرا لك يا استاذ.

استاذى العزيز كما نعلم جميعا ان العمل الموسيقى ما هو إلا عمل درامى يخضع لقواعد العمل الدرامى من مقدمه ووسط ونهايه واعتقد ان هذه القطعه الموسيقيه خير مثل للعمل الدرامى الموسيقى ...فالعبقرى القصبجى قد قسم العمل الى ثلاثة اجزاء بداية من البار الأول حتى البار الثامن عشر عبر من خلالها عن حاله مزاجيه معينه ثم يبدأ فى التعبير عن مشاعره الجياشه بداية من البار التاسع عشر حتى البار الثانى والستون بصوره اكثر حده باسلوب تصاعدى الى ان يصل الى ذروة مشاعره وذلك من خلال جمل موسيقيه سريعه متتاليه يغرغ من خلالها ما يجيش بصدره من احاسيس حتى يهدأ.
وبعد ان يفرغ هذه الشحنه من المشاعر يرجع الى حالته الأولى حتى النهايه وانا اراها لوحه فنيه بديعه.

اخى الكريم آسف للأطاله ولكن اردت ان اتناول هذه القطعه الموسيقيه البديعه دراميا لإضعها بين يديك لتضيف اليها من علمك او تعليق يفيدتى ...لدى سؤال يحيرنى يخص التقسيمه الجميله :هل اخلت بالبناء الدرامى وهل كان لابد من وجودها؟

ولك منى كل التقدير والأحترام

احمد (ارمندو)
صديقي الحبيب الأستاذ احمد "ارمندو" المحترم

ألف شكر لك على تعليقك الجميل

فعلا ما كتبته كان من صلب التحليل، وهو تحليل درامي لعمل القصبجي الرائع، هذا الموسيقي الكبير جدا الذي لم يأخذ قسطه مثل غيره وكان يعاني الكثير من التهميش، علما بأنه من أهم المجددين والمحدثين في الموسيقى المصرية والعربية عموما وله أعمال عملاقة حقا.

لقد بدأت السعادة تعود لي برؤية النشاط يعود شيئا فشيئا إلى منتدى سماعي حيث كانت في الفترة القريبة الماضية كان النشاط شبه متوقف بسبب ما يحصل في مصر.

أدعو الله أن يفرج هذه الغمة من على البلدين الحبيبن سوريا ومصر وأن يبعد عن البلدين أي سوء.

لك مني خالص المحبة والتقدير على هذا التحليل الجميل

أحمد الجوادي
رد مع اقتباس
  #343  
قديم 16/12/2012, 20h10
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أحمد الجوادي مشاهدة المشاركة
صديقي الحبيب الأستاذ احمد "ارمندو" المحترم

ألف شكر لك على تعليقك الجميل

فعلا ما كتبته كان من صلب التحليل، وهو تحليل درامي لعمل القصبجي الرائع، هذا الموسيقي الكبير جدا الذي لم يأخذ قسطه مثل غيره وكان يعاني الكثير من التهميش، علما بأنه من أهم المجددين والمحدثين في الموسيقى المصرية والعربية عموما وله أعمال عملاقة حقا.

لقد بدأت السعادة تعود لي برؤية النشاط يعود شيئا فشيئا إلى منتدى سماعي حيث كانت في الفترة القريبة الماضية كان النشاط شبه متوقف بسبب ما يحصل في مصر.

أدعو الله أن يفرج هذه الغمة من على البلدين الحبيبن سوريا ومصر وأن يبعد عن البلدين أي سوء.

لك مني خالص المحبة والتقدير على هذا التحليل الجميل

أحمد الجوادي
استاذى الجليل

الف شكر على التعليق لكن يبدو انك لم تمر على السؤال الخاص بالتقسيمه.

مع خالص تقديرى واحترامى

احمد (ارمندو)
رد مع اقتباس
  #344  
قديم 16/12/2012, 23h21
الصورة الرمزية إيمان.
إيمان. إيمان. غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:565210
 
تاريخ التسجيل: January 2011
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 9
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

صدقا لاأجد كلمات مناسبة لمدى عرفاني لكم جميعا بمساعدتكم لي ابتداءا من الاستاذ شاهين المحترم ثم الاستاذ الرائع هيثم وهاي فرصة لاقول لاستاذ هيثم ان يضع بحسبانه أن يجمع النوت الكلاسيكية الغربية وهي منتشرة في المنتدى هنا وهناك ..وايضا شكر كبير للاستاذ ارماندو فهو منارة للمنتدى واكثر من مرة طلبت نوت وكان السباق ليرفعها للمنتدى ..
وأخص بالشكر الكبير للاستاذ الرائع أحمد فهو دايما يمدني باي سؤال او استفسار او نوتة اطلبها منه ..
شكرا لكم جميعا..
رد مع اقتباس
  #345  
قديم 16/12/2012, 23h48
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

احبائى

اسمحوا لى ان اتطفل عليكم فى هذه الصفحة الجميلة
واشكر الاخ العزيز احمد الجوادى على مجهوده
لاحظت سؤال الاخ العزيز ارمندو عن التقسيمة فى مقطوعة ذكرياتى

من وجهة نظرى انا طبعا ماكنتش موجود ساعتها لكن اقدر اتخيل اللى حصل لنى شفت السنباطى بيسجل كتير واقول لك اللى شفته وممكن جدا نطبق الكلام ده على القصبجى

كان السنباطى من الملحنين المعدودين على اصابع اليد الواحدة اللى لما بيسجل فى لاذاعة اى لحن ( بالطبع خلو بالكم بعد سنة 1945 يعنى بعد ما الاذاعة ابتدت تسجل على الشرائط ) لأن قبل كده كانوا بيسجلوا على اسطوانات الشمع اللى بتنطبع بعد كده على الاسطوانات اللى بيسموها الحجارى ال 78 لفة وكان زمن الاسطانة محدد جدا
لكن لما ظهرت الشرائط الريل وظهر معاها بالطبع فن المونتاج وكان التقطيع بالمقص هنا اعطى فرصة انك تخرج عن الزمن المحدد بالاسطوانة وهو حوالى 3 دقائق لكل وجه
من هنا اصبح الملحن يبدع زى ماهو عايز ويطلع كل اللى جواه والوقت مش سكين على رقبته
لما نشوف السنباطى كان بيعمل ايهكان فى اوى كل لحن عادة بيجيب معاه العود بتاعه ويعزف تقسيمة
وبراحته زى ماتطلع لأن ده السنباطى جاى من بيتهم متسلطن جاهز وكل جرة ريشة على العود فيها ابداع
بعدين كنا بنسجل اللحن
وبالنسبة لإذاعة اللحن بعد كده كان فى البرامج المتخصصة زى غواص النغم كانوا بيذيعوا التقسيمة
لكن التقسيمة مش مرتبطة باللحن اصلا يعنى ممكن تبتدى اللحن من بعدها يعنى عارف زى ف الافلام العربى
لما يحطوا رقصة او خناقة ممكن تتحذف لكن مالهاش تعطيل فى سياق الفيلم
اعتقد ان القصبجى عمل كده بس هو وضع التقسيمة فى منتصف اللحن ومن هنا اصبحت وجوبية يعنى الناس حفظت اللحن بالتقسيمة .. لكن احيانا ممكن حد يعزف اللحن من غير التقسيمة مش حايحصل حاجة
بمعنى ان لو عايزين نقول المقطوعة بسرعة مانعملش التقسيمة او عازف مش حلو فى التقسيمة يعزفش التقسيمة
فيه كمان ملحوظة تدل برضو على كلامى ان التقسيمة هنا مش وجوبية انها مش مبتدية بنكهة اللحن يعنى مش واخد جملة من اللحن الاساسى وابتدأ منها التقسيمة بعدين كمل تقسيم وده الشائع فى الموسيقى الشرقية واديكم مثل :
اسمع الكوبليه التانى من رسالة من تحت الماء الحفناوى لما جه يقسم اخد جملة من اللحن وابتدا منها وكمل من هنا التقسيمة وجوبية
يعنى لما نعزف الكوبليه ده لازم نعمل التقسيمة وكمان عشان الجملة اللى اخدها دى اصبحت التقسيمة دى بتاعة اللحن ده يعنى ما اقدرش اقصها وآخدها على انها تقاسيم على الكمان للفنان احمد الحفناوى واذيعها لوحدها
لكن تقسيمة القصبجة طالما ان ماعليهاش بصمة او علامة انها من مقطوعة ذكرياتى ممكن انك تقصها وتذيعها لوحها كتقسيمة للقصبجى
انا آسف للإطالة لكن حبيت اقول وجهة نظرى وقد تكون صحوقد تكون خطأ ... يعنى بحط احتمال
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


رد مع اقتباس
  #346  
قديم 17/12/2012, 01h05
الصورة الرمزية أحمد الجوادي
أحمد الجوادي أحمد الجوادي غير متصل  
رحمة الله عليه
رقم العضوية:625469
 
تاريخ التسجيل: February 2012
الجنسية: عربي
الإقامة: السويد
العمر: 73
المشاركات: 692
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

غاليتنا الأستاذة إيمان المحترمة

شكرا جزيلا لك ولم أفعل إلا القليل جدا، الشكر موصول للصديقين الحبيبين الأستاذين شاهين وهيثم.

خالص احتراماتي

أحمد الجوادي
رد مع اقتباس
  #347  
قديم 17/12/2012, 01h08
الصورة الرمزية أحمد الجوادي
أحمد الجوادي أحمد الجوادي غير متصل  
رحمة الله عليه
رقم العضوية:625469
 
تاريخ التسجيل: February 2012
الجنسية: عربي
الإقامة: السويد
العمر: 73
المشاركات: 692
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة armendo مشاهدة المشاركة
استاذى الجليل

الف شكر على التعليق لكن يبدو انك لم تمر على السؤال الخاص بالتقسيمه.

مع خالص تقديرى واحترامى

احمد (ارمندو)
صديقي الحبيب أستاذ احمد "ارمندو" المحترم

فعلا لم أرد على سؤالك عن التقسيمة، سيكون ردي عليها مع ردي للأستاذ الفاضل عادل بيك صموئيل، والذي هو أتحفنا برأيه والذي هو مطابق لرأيي تماما.

خالص محبتي

أحمد الجوادي
رد مع اقتباس
  #348  
قديم 17/12/2012, 01h09
الصورة الرمزية أحمد الجوادي
أحمد الجوادي أحمد الجوادي غير متصل  
رحمة الله عليه
رقم العضوية:625469
 
تاريخ التسجيل: February 2012
الجنسية: عربي
الإقامة: السويد
العمر: 73
المشاركات: 692
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى

اسمحوا لى ان اتطفل عليكم فى هذه الصفحة الجميلة
واشكر الاخ العزيز احمد الجوادى على مجهوده
لاحظت سؤال الاخ العزيز ارمندو عن التقسيمة فى مقطوعة ذكرياتى

من وجهة نظرى انا طبعا ماكنتش موجود ساعتها لكن اقدر اتخيل اللى حصل لنى شفت السنباطى بيسجل كتير واقول لك اللى شفته وممكن جدا نطبق الكلام ده على القصبجى

كان السنباطى من الملحنين المعدودين على اصابع اليد الواحدة اللى لما بيسجل فى لاذاعة اى لحن ( بالطبع خلو بالكم بعد سنة 1945 يعنى بعد ما الاذاعة ابتدت تسجل على الشرائط ) لأن قبل كده كانوا بيسجلوا على اسطوانات الشمع اللى بتنطبع بعد كده على الاسطوانات اللى بيسموها الحجارى ال 78 لفة وكان زمن الاسطانة محدد جدا
لكن لما ظهرت الشرائط الريل وظهر معاها بالطبع فن المونتاج وكان التقطيع بالمقص هنا اعطى فرصة انك تخرج عن الزمن المحدد بالاسطوانة وهو حوالى 3 دقائق لكل وجه
من هنا اصبح الملحن يبدع زى ماهو عايز ويطلع كل اللى جواه والوقت مش سكين على رقبته
لما نشوف السنباطى كان بيعمل ايهكان فى اوى كل لحن عادة بيجيب معاه العود بتاعه ويعزف تقسيمة
وبراحته زى ماتطلع لأن ده السنباطى جاى من بيتهم متسلطن جاهز وكل جرة ريشة على العود فيها ابداع
بعدين كنا بنسجل اللحن
وبالنسبة لإذاعة اللحن بعد كده كان فى البرامج المتخصصة زى غواص النغم كانوا بيذيعوا التقسيمة
لكن التقسيمة مش مرتبطة باللحن اصلا يعنى ممكن تبتدى اللحن من بعدها يعنى عارف زى ف الافلام العربى
لما يحطوا رقصة او خناقة ممكن تتحذف لكن مالهاش تعطيل فى سياق الفيلم
اعتقد ان القصبجى عمل كده بس هو وضع التقسيمة فى منتصف اللحن ومن هنا اصبحت وجوبية يعنى الناس حفظت اللحن بالتقسيمة .. لكن احيانا ممكن حد يعزف اللحن من غير التقسيمة مش حايحصل حاجة
بمعنى ان لو عايزين نقول المقطوعة بسرعة مانعملش التقسيمة او عازف مش حلو فى التقسيمة يعزفش التقسيمة
فيه كمان ملحوظة تدل برضو على كلامى ان التقسيمة هنا مش وجوبية انها مش مبتدية بنكهة اللحن يعنى مش واخد جملة من اللحن الاساسى وابتدأ منها التقسيمة بعدين كمل تقسيم وده الشائع فى الموسيقى الشرقية واديكم مثل :
اسمع الكوبليه التانى من رسالة من تحت الماء الحفناوى لما جه يقسم اخد جملة من اللحن وابتدا منها وكمل من هنا التقسيمة وجوبية
يعنى لما نعزف الكوبليه ده لازم نعمل التقسيمة وكمان عشان الجملة اللى اخدها دى اصبحت التقسيمة دى بتاعة اللحن ده يعنى ما اقدرش اقصها وآخدها على انها تقاسيم على الكمان للفنان احمد الحفناوى واذيعها لوحدها
لكن تقسيمة القصبجة طالما ان ماعليهاش بصمة او علامة انها من مقطوعة ذكرياتى ممكن انك تقصها وتذيعها لوحها كتقسيمة للقصبجى
انا آسف للإطالة لكن حبيت اقول وجهة نظرى وقد تكون صحوقد تكون خطأ ... يعنى بحط احتمال
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


الصديق العزيز الأستاذ عادل بيك المحترم

أولا نورت المكان بوجودك وطلتك البهية

ثانيا شكرا جزيلا لك على تعليقك الجميل، فعلا هو شيء واقعي تماما.

هذا يشبه كثيرا الكادينزا في الموسيقى الكلاسيك، حيث ممكن أن يعزف العازف الكادينزا نفسها أو يعزف كادينزا أخرى كتبها هو أو كتبها غيره.

لقد أشرت فعلا على أن التقسيمة هذه تعتبر مثل الكادينزا، وقد كتبت في موضوع الكونشيرتو والكادينزا عن أن العازف ممكن أحيانا أن يهمل عزف الكادينزا، تماما مثلما تفضلت لو كان عازفا ليس متمكنا بما يكفي، وهذه الحالة تخص الطلاب أكثر من كبار العازفين.

أتفق معك تماما بأن هذه الكادينزا أو التقسيمة ممكن أن تحذف، وأغلب الفرق لو عزفت هذا العمل فتعزف النوتات الأخيرة من التقسيمة والتي كتبتها أنا، لأن لهذه النوتات الأخيرة أهمية خاصة، حيث أنه أخذ نوتة سي طبيعي يليه ري بيمول وهذا هو تماما كورد النابوليتان بسادسته أي N6 وهذا يدلنا على مدى ثقافة وتطلع القصبجي باستخدام هذه الخاصية الرائعة.
هذه كانت موجودة أيضا في موسيقى المعادي التي قمت بتدوينها وتوزيعها، لم ينشر التوزيع بعد، إنشاء الله سوف أفعل قريبا. حيث أن موسيقار الأجيال استخدم نفس هذا الكورد.

http://www.sama3y.net/forum/showthre...611#post610611

شكرا مرة ثانية لك أستاذنا الفاضل، وأتمنى أن تطل باستمرار علينا لأن مواضيعك وكتاباتك شيقة وجميلة جدا.

خالص محبتي واحتراماتي

أخوكم/ أحمد الجوادي
رد مع اقتباس
  #349  
قديم 17/12/2012, 07h09
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة إيمان. مشاهدة المشاركة
صدقا لاأجد كلمات مناسبة لمدى عرفاني لكم جميعا بمساعدتكم لي ابتداءا من الاستاذ شاهين المحترم ثم الاستاذ الرائع هيثم وهاي فرصة لاقول لاستاذ هيثم ان يضع بحسبانه أن يجمع النوت الكلاسيكية الغربية وهي منتشرة في المنتدى هنا وهناك ..وايضا شكر كبير للاستاذ ارماندو فهو منارة للمنتدى واكثر من مرة طلبت نوت وكان السباق ليرفعها للمنتدى ..
وأخص بالشكر الكبير للاستاذ الرائع أحمد فهو دايما يمدني باي سؤال او استفسار او نوتة اطلبها منه ..
شكرا لكم جميعا..
العزيزه الأستاذه ايمان

شكرا لكلماتك الجميله وعلى ذوقك وانا تحت امرك وكل الأصدقاء طالما استطعت, والشكر موصول لإخواى الأستاذ شاهين والأستاذ هيثم الذى اخصه بإحترامى الشديد لجهده الرائع فى مجال التوثيق.

اما الأستاذ الجليل احمد الجوادى فله منى كل التقدير والأحترام على ما يقدمه لنا من علم غزير ويكفيه انه جعل من صفحته الرائعه مناره علميه موسيقيه اكاديميه لمن يريد ان يتعلم فله كل الشكر وكل الحب.

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو)
رد مع اقتباس
  #350  
قديم 17/12/2012, 07h24
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: نوتات من تدوين أحمد الجوادي

الأستاذ الفنان احمد الجوادى
الأستاذ الفنان عادل صمؤيل

اشكر لكما هذا الأيضاح, ومصداقا لكلامكما فقد استمعت من قبل لثلاث تسجيلات مختلفه لموسيقى ذكرياتى تحتوى على ثلاث تقسيمات مختلفه وهو ما حرضنى على الأستيضاح.

ولكما منى كل التقدير والأحترام

احمد (ارمندو)
اخى العزيز
العزف المنفرد اما ان يكون صولو واما ان يكون تقسيمة
والصولو يعننى جزء الملحن هو اللى عامله والعازف بيؤديه بإحساسه لذلك عندما تسمع الصولو من نفس العازف فى كذا تسجيل حتلاقى صلب اللحن هو هو كل مرة والناس بتحفظه كده
يعنى لو سمعت مثلا كذا تسجيل لأغنية امل حياتى مثلا حتلاقى صولو القانون وصولو الكمان هو هو ولازم العازف يلتزم بالخط اللحنى اللى عامله الملحن
اما التقسيم بيبقى ارتجال وما ينفعش يكون حاجة محفوظة وبيبقى العازف بيظهر فيه كل خبرته وشطارته وكمان حالته المزاجية يعنى لو متسلطن اوى ممكن يعمل تقسيمة مذهلة
يضاف كمان للعازفين العبقاقرة زى فريد الاطرش بالذات
يعنى ممكن فى وسط الحفلة الطويلة وفى نفس اللحن يعمل تقاسيم مختلفة فى كذا مكان وغير مسبوقة يعنى لا احنا عارفين انو حايقسم فى المكان ده وممكن هو نفسه مش عارف انو حايقسم هنا ولكن فجأة ( وبالذات لما يكون الجمهور حلو يعنى سميع وهادى ) تلاقيه يؤوح طالع فجأة بتقسيمة والناس طبعا تتجنن وتشجعه وتسكت خالص عشان يطلع كل اللى جواه
بس مع الأسف الزم ده انقضى وراح يعنى النهاردة العزف الموهوب حتى لو اتوجد المناخ نفسه مش موجود
يعنى فى اغانى ام كلثوم القديمة كانت ممكن فجأة وبدون سابق انذار تخلى محمد عبده صالح يعمل تقسيمة فجأئية وتشجعه وتديه وقت عشان يستولى على الجمهور ويقول ويقول تانى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 17/12/2012 الساعة 09h37
رد مع اقتباس
رد

Tags
نوتات أحمد الجوادي


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 02h40.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd