جميلة جدا يا سيد
و هي من مقام نوآثر من درجة النوي (الصول) و هذا المقام جميل جدا في عمل الهارموني لأنه سوف عطيك الفرصة في وضع Borrowed Chords أو Modal Interchange Chords و هي تآلفات خارج السلم و أنا كتبت عنها قبل كده في تمارين عملية لقراءة النوتة ص 16 & 17 و الحاجة الثانية في الهارموني و في التأليف الموسيقي أيضا ، أنك لا تجعل الطريق سلسل و متوقع بمعني يلزم عمل مطبات أو إضافة بهارات ، فإذا كنت ستلتزم بمقام واحد فلتجعل بعض الكوردات خارج المقام و تنتهز فرصة المحاور Pivots لتضع تآلف مختلف (مثلا في سلم دو ماجير و توقفت عند نغمة مي ضع لها تآلف مي ماجير و ليس مي مانيير و حاول تكمل و كأنك في سلم مي ماجير "الموضوع مش سهل" و سوف أعطيك مثال من شغل روسيني في أوبرا حلاقة أشبلية علي سلم آخر)
الشئ الثاني التنوع Variation لا تجعل الموتيفات مشابهة لبعضها و لا تجعل أنصاف العبارات للتيمة كلها علي نفس الشكل الايقاعي علي الاقل نصف العبارة الاخير يفضل أن تكون أزمان نغماته مختلفة عن انصاف العبارات السابقة.
الالات و قوة صوتها (موضوع في Orchestration ) و الاتزان بينها
وضع الالات في موضعها الصحيح (Panning) من اليسار الي اليمين:الالات ذات الاصوات الحادة الكمان الاول و الثاني أقصي اليسار ثم الفيولا في المنتصف ثم الشيللو و الباص علي اليمين في الصفوف الاولي ثم آلات النفخ في الصف التالي (الترتيب علي شكل نصف دائرة ، حاول تشوف أوركسترا بتعزف و كيفية ترتيب العازفين)
من الصعب التركيز علي جميع النقاط و لكن المرة دي نركز علي التآلفات و نشوف روسيني عمل ايه , و أنا لا أطالبك أن تعمل مثل روسيني لأن هذا صعب علي المحترفين
كتبت لك النوتة و نفذت اللحن و كتبت الشرح ، و ما رحتش العيادة عشان خطرك يا سيدي
استاذى العزيز : د/هشام خلف
انا مش عارف اشكر حضرتك ازاى على شرح حضرتك الجميل ده و تحليل حضرتك العلمى للهارمونى و الكوردات
و انا اعتذر لانى خليت حضرتك متروحش شغلك واسف جدا لكل المرضى اللى كان عليهم الدور النهارده و يا بختهم بحضرتك طبيب و فنان -ما شاء الله- واشكرك مرة اخرى يا استاذ على المعومات القيمه دى
__________________
سيد محمود سيد
كلية تجارة و ادارة اعمال جامعة حلوان
"شعبة نظم و معلومات الاعمال BIS"