* : اعمال غربية مقتبسة من عبد الوهاب (الكاتـب : أيمن مصطفى - - الوقت: 00h53 - التاريخ: 12/09/2025)           »          أصوات متفرقة (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h40 - التاريخ: 11/09/2025)           »          مديحة عبد الحليم (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h17 - التاريخ: 11/09/2025)           »          السيره الهلاليه بصوت الشاعر محمد اليمنى (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : محمدابوضيف - - الوقت: 19h08 - التاريخ: 11/09/2025)           »          يوسف الرشيدي (الكاتـب : tarab - - الوقت: 18h15 - التاريخ: 11/09/2025)           »          أسطوانة " أغاني من اليمن" (الكاتـب : تيمورالجزائري - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h57 - التاريخ: 11/09/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 17h46 - التاريخ: 11/09/2025)           »          من تراث الموسقى اليمنيه (الكاتـب : هادي العمارتلي - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h37 - التاريخ: 11/09/2025)           »          فيصل علوي (الكاتـب : سيجمون - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h34 - التاريخ: 11/09/2025)           »          محمد حمود العوّامي (الكاتـب : Edriss - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h21 - التاريخ: 11/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > ملتقى الشعر و الأدب > العروض والإيقاع ( موسيقى الشعر )

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #191  
قديم 05/02/2009, 18h05
عادل محمد عادل محمد غير متصل  
ANTI-TECHNOLOGY
رقم العضوية:76520
 
تاريخ التسجيل: September 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 80
المشاركات: 168
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة unicorn مشاهدة المشاركة
عالعين و الراس وجهة نظرك دى يا عادل باشا , و دى ليها ناس مقتنعين بيها فعلا و لهم منطقهم فى ذلك ,

و وجهة النظر الاخرى تقول ان " التفكيك " للأصول و القواعد النظرية للعلم و التعرف عليها لتعلمها , يزيد من قدرتك على فهم العلم و تذوقه و متانة استخدام المتعلم لهذه الأصول فيما بعد.
بمعنى انك بالفعل ممكن بأذنك الموسيقية الحساسة تتذوق جمال اللحن ككتلة واحدة , و لكن مع معرفتك بالمقامات و أنواعها و تحويلاتها , لا شك الامر سيختلف و ذائقتك ستزداد حساسية و استمتاعك بجماليات اللحن سيأخذ شكلا آخر لتميز اسباب سؤ اللحن أو اسباب جماله فى كل جزئياته و ليس ككل.
و كذلك الامر فى علم العروض
فقد يهتم به فقط من أراد ان يقرض الشعر
و لكن لأتذوق ما يقرضه الشعراء جيدا أحاول تعلم اصول الصنعة لاميز الصانع الجيد و لتزداد حاسة استقبال شعره , و لأميز البيت الموزون من البيت المكسور , و هذا لا شك لن استطيعه دون فهم علم العروض.
بالمناسبة علم النحو لم يكن له اصول فى الجاهلية
و لان العرب كانوا أهلا للغة فكانوا يرفعون الفاعل و ينصبون المفعول دون قاعدة نحوية لذلك , اللهم الا السمع و التعوّد
و لكن لدخول امم جديدة فى اللغة أصبح من الضرورى الرجوع الى قواعد تحكم الجميع , و ليرجع اليها من هو ضعيف فى اللغة ليتعلم اساسياتها ,

و الا ضاعت اللغة و ضاعت قواعدها و اصولها ( الا من كتاب الله ) و ذابت مع اللغات الأخرى.
أسعد الله كل أوقاتك يا استاذ عادل

ألأخ الجميل أبو مندور وشاعرى الجميل كمال ، وباقى الأصدقاء ، مساكم الله بالخير
طبعا أنا أتفق معك فى كل ماقلت ، ولكنى :
أولا : كنت أمزح
ثانيا :أنا متعتى فى الحياة فى سماع غنوة حلوة أو قصيدة شجية ، أو قراءة رواية جديدة ، ثم القراءة فى فروع التاريخ وعلم الاجتماع والفلسفة ( قراءة غير منتظمة او منظمة ) وبالفعل لا أحب القراءة فى الفروع التى ذكرتها سابقا ،
فهو انطباع ذاتى .
شاكر اهتمامك بالرد ، وخد بالك أنا اسكندرانى بلدياتك .
رد مع اقتباس
  #192  
قديم 05/02/2009, 22h40
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل محمد مشاهدة المشاركة
ألأخ الجميل أبو مندور وشاعرى الجميل كمال ، وباقى الأصدقاء ، مساكم الله بالخير
طبعا أنا أتفق معك فى كل ماقلت ، ولكنى :
أولا : كنت أمزح
ثانيا :أنا متعتى فى الحياة فى سماع غنوة حلوة أو قصيدة شجية ، أو قراءة رواية جديدة ، ثم القراءة فى فروع التاريخ وعلم الاجتماع والفلسفة ( قراءة غير منتظمة او منظمة ) وبالفعل لا أحب القراءة فى الفروع التى ذكرتها سابقا ،
فهو انطباع ذاتى .
شاكر اهتمامك بالرد ، وخد بالك أنا اسكندرانى بلدياتك .
عارف طبعا يا عادل باشا, و هل يخفى القمر ؟؟؟ أو يستتر العلم ؟؟؟
اسكندرانى اصيل كمان يا استاذنا الكبير ,
و كنت أنوى أن أشرُف بزيارة حضرتك فى المنزل بصحبة أستاذتنا الأجلاء ثروت غنيم و حسن حافظ و حسام ابو سالم و سوزان ,
لولا أن تأجلت الزيارة لتضارب مواعيدنا ,
و ان شاء الله يكون لنا جميعا "السمعاوية" السكندريين لقاء قريب, نسعد فيه جميعا بلقاءك لنتشرف بهذا الرقى و هذا التحضُّر .
بمناسبة موضوع العروض , الموضوع يا عادل بك ستجده هنا " فى الكتّاب " تعلم فى اطار طريف لطيف مرح ,
و معظم الحاضرين من أساتذة و فطاحل اللغة العربية الذين ادّعوا الجهل بالعروض حتى لا تفوتهم متعة التلقّى من صديقنا الحبيب و أخانا كمال عبد الرحمن ,
و من يدرى لعلها بادئة خير لنعمم الفكرة و نفتح مدارس أخرى فى علوم كالاجتماع و الفلسفة و التاريخ , و نسعد جميعا بالتلقّى من حضرتك أو بدعمك لنا فى هذه الفروع.
دمت بموفور الصحة و السعادة يا أستاذ عادل
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #193  
قديم 05/02/2009, 23h57
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمعجى مشاهدة المشاركة
يا دي النور يا دي النور ،،
و الله و شرَّفت يا بو مندور ،،
بيتك و مطرحَك ،،
و اقعُد في الحِتـّة اللي تريَّحَك ،،
وَ نِعم الشباب ،،
و زينة الأحباب
ثورَجي مِن يومَك ،،
و محبِّتـَك سابقة لومَك

شوف بقى يا سِيد الكـُلّ ،،
إحنا عاملين تنظيم صُغيّر على قـَد الحال ،،
إسمه تنظيم القراميط الأحرار ،،
و القائد بتاعنا حضرة جناب الدَّكتور محمود ،،

و هدفنا المنشود هو القيام بثورة سَمكية ،،
و باعتبارك من إسكندرية عروس البحر الأبيض ،،

فالمطلوب من جنابك ،، تجنيد كافة أنواع السمك اللي بيلـَعبَط
في بحركم أبو موجة ساتان ،،


و انا متشكر قوي قوي عَ التليفون اللي شدتهولي مِ البندر ،،
و عشان خاطِر وِشك السِّمِح دِه ،،
آني حارجع أقعد في الكفر وِسط أهلي و ناسي ،،
و ربنا يقدرني على نسيان السيمون فيميه

و بالمناسبة السعيدة دي ،،
خـُد شوية الجناس التام دُول :



لو عايز تعرف أبو مَن ؟! دُور
و امشي ف سِكة مالهاش سور
و امـَّا تلاقي ف وِشك نــــــور
تعرف إنه ،، أبو منـــــــــدور
و تبلـَّغنا عشان مَـــن ،،، دُور

يا ميت مليون مرحب , يا الف راية بيضا
و النبى دخلتك علينا الليلة دى يا سيدنا تستاهل أكلة زفر من رباية دار العكايشة .
تنظيم القراميط الأحرار و لا حتى السمك الشبار , أنا معاكو يا كبير , و قول لقائد التنظيم الدَكْتور محمود ( ربنا يروحه لعياله الليلة دى بالسلامة , و يكفيه شر المستخبى ) ان سمك المالح اللى فى نواحينا كله هايكون فى طُوعه و تحت أمره .
من النجمة هاسرح و ابلغهم برجعتك اللى تشرِِح النِفْس و بأوامر سى الدَكتور محمود .
إنما يرضيك يا سيدنا اقول للواد خلف العرِّيف شيل فراخ امك من الكتّاب اللى اتقلب عشه و ريحته بقت -عدم المؤاخذة- كنيف عشان نقعدوا فيه , يقوم الواد الباجِس أبو عين واسعة يقوللى ما تروحوا تقعدوا على قهوة رجب ؟؟؟,
بأة احنا على آخر الزمن نروح نقعد على قهوة رجب نلعب كوتشينة و نتفرج عالحاجات البطَّالة؟؟؟
يرضيك كدة يا سيدنا ؟؟
و آخرة المتمّة أظبُطه جايب كام واد من الهلافيت اصحابه و قاعدين فى الكتَّاب بيشربوا تاتورة و بيطسّوا فى قرع البوظة,
و ياما كلمته عشان يرتِجِع و يحط فى عينه حصواية ملح و هو لا خِشَى و لا حيا.
لحد ما نبدأ الدروس بكرة بإذن الله مد ايدك و خد منى , دول على ما قسم فطيرتين مشلتت - بدقيق قمح و غلاوتك عندى- و برطمان مش من بلاص فى دارنا , من عُمْر اسم النبى حارسه يوسف ابنك , و لحستين عسل ابيض ,
مش مقامك يا سيدنا من بعد أكل الكبارات و اولاد الذوات , بس اهى الجودة من الموجودة و البركة فى القليلة.

بينى و بينك بأة و كلام فى ودنك سايق عليك سيدى الطرّيش , لا تشوفلك حل فى الواد إمام ابن ابويا مسعود ,
اللى اتربط يا ولداه فى غيابك من ليلة جوازة الشوم من البت فتحية بنت ابو لطفى البقال ,
الواد يا عينى ماشى فى البلد مِنكِسِر و عينه فى الأرض ,
و من خيبته و قلة حيلته , قال راح يولع دستة شمع فى مقام سيدى المكفى , و انا قلتله الهى يفضحك زى ما فضحه ,
يقوللى اهو من غلبى هاعمل ايه ؟؟
منه لله بأة اللى خد أتره و عمل فيه العملادى
أمانة عليك لا تحرقله العمل و تفكله الربط ,
يا ابو الكرامات انت يا بركة يا ابو سر باتع.

حمدالله على السلامة يا حبيبي يا سمعجى الأدب النضيف ,
وحشتنا و وحشتنا مناغشاتك الشربات
و روحك المتمرّدة التى لا تهدأ
و الف شكر يا استاذنا على "جناسك" اللى عمره ما يطلع ناقص
الهى ما ينقَّصلك جناس
و لا يكسرلك بيت
و لا يغلّبك فى قافية , قادر يا كريم
شكرا أخى و صديقى و أستاذى كمال عبد الرحمن

__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #194  
قديم 09/02/2009, 02h46
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل محمد مشاهدة المشاركة
فى الحقيقة أنا ح ادخل فى الموضوع دوغرى




بدون تحيات وسلامات على الناس الحلوين
إللى فى المطرح ده

فيه علوم أشوف ان مالهاش عوزة منها وعلى رأسها علم العروض والنحو ( سيبويه والفراهيدى والخليل ابن احمد ، إلخ إلخ ...
ومنها علوم المقامات الموسيقية وما يتبعها ، ومش لاقى أى عوزه إنى أعرف اللحن ده بياتى ولا عجم !!
وفروع النقد الأدبى
كلها علوم مبنية على أصول موجودة من قبل ثم تبدأ انت فى إسترجاعها أو تفكيكها .
تحياتى لكل الأخوة والأخوات

أنا بالصدفة لاقيتكم بتتكلموا ، قلت أمسى عليكم .
حبيبي الدكتور عادل

إيه الدَخلة اللي من ( الآخِر ) دي !
دا حتى الكلام أخد و عَطا ،،
و مابين البايع و الشاري يفتح الله ،،

و مع ذلك ،
فأنا أتفق معك في جزئية أن عدم معرفة إسم المقام الموسيقي أو البحر العَروضي ،
لا ينتقص من متعة المتلقي ، أو يقلل من جماليات المقطوعة الموسيقية أو الأغنية أو القصيدة ،،
هذا فيما يخص ( المستهلك ) أو الجمهور الذي ليس في حاجةٍ إلى دخول المطبخ ،
و يكتفي بتناول الوجبة الشهية ،،

لكن ما القولُ فيمن أراد أن يمتهنَ ( اللعبة ) ، أو يُوَسِّعَ مدارك التـَّلقي كما أشار
أخي محمد أبو مندور ، أو يبحث في ( ماهية )
الإنسجام ، أو يرغب في كشف سِر تحويجة البهار التي جعلته يقول :

الله ،، إيه الحلاوة دي يا شاعر ، أو يا موسيقار !

و العلوم ( الكلامية ) كلها ، قائمة على التحليل و التفكيك ،
و مبنية على أصول موجودة سلفاً ، بما فيها التفسير ،
و قواعد النحو و الإعراب و الصرف و الإملاء
و البلاغة و العَروض ،،، إلخ

أنا أرد فقط من باب ( المناكفة ) و المناغشة

و أحلى مِسا على أجمل و أطيب طبيب أطفال فيكي يا اسكندرية
و صاحب الذائقة الغنائية الفذة

واحشني يا دكتور ،،

و يا رب تكون في أوفر صحة و عافية

__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #195  
قديم 09/02/2009, 04h45
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

((( )))


أعسَل من العسل يا ابو مندور
و اللهِ فضلت أضحك لما كُباية الشاى كانت هاتـُقـَع على الكي بورد


***



هِيَّ وصلت للتاتورة و البوظة ؟!
الله يلعنك في كل كتاب يا خـَلف ،،

و أنا اللي ساتِر على سِرُّه و مانِع عنه بلاوي متلتِلِه ،،

إنتَ عارِف البـِت صابحة ؟!
صابحة بت اخت حضرة جناب العُمدة شخصياً ،،
اللي كل ما يتقدم لها عريس ترفضه ،،
كلام في سِرَّك ،، الواد خلف المفعوص دِه ،، لايف عليها

إكمِنـِّي عَلمته القراية الكتابة ،، يقوم الملعون يستغلها في كتابة جوابات مِوِلـَعة
مِ اللي بتدَوّخ البنات

و البـِت صابحة يا وِلداه ، ماستحمِلِتش كلامُه الملهلب ،،
وَقـَعِت في غرَامُه ،، و ابوها عمك الحَج عيد أبو طاقية ،
كل يوم و التاني يجيبهالي عشان أرْقيها و اطلـَّع العفريت اللي لابساها ،،

و الراجل المسكين يقوللي ،، مافي ليلة يا عم الشيخ ، إلا و تقوم مفزوعة مِ النوم ،
و هِىَّ بتغني ( عااااشقة و تعبانة و النبي )

و لولا ابوها سِخي معايا ، و عُمرُه ما دَخل عليا بإيده فاضية ،، كان زماني قايل له على سِرّها ،،
و رحمة سيدي الحَبَرتـَجي ،، كان زمانـُه قطـَّـع الواد خـَلف حِتـَت و رماه للكلاب

خـُد يا سي الأستاذ ،، إتفضل ،،
آدي جواب ظبطـُّه و هوَ بيكتبه ،،
كاتِب لها شِعر إبن ستيته العَمشة ،،
الواد خلف بقى بيشـْعِر على آخر الزمن ،، و ما يشعِرشي ليه ،،
هِىّ يعني جات عليه ! ،، ما الكل كليلة بيشعِر دلوقت ،،
إقرا يا سيدي


يا مشَحْوَرَة ،،
قلبي و جايباني لـوَرا
إمتى تجيني المَندرة
مِتعطرة و متغندرة
عاشقِك يا بيضة مقشـّرة
و الدنيا مِن غِيرِك ـــــــــ و هُوب جيت عافقه مِن قفاه قبل ما يكمِّل
و هاتـَك يا ضرب بالبُلغة على دماغـُه

لحَد ما اعترف و قـَر و قاللي إنه بيضحك عليها بالكلمتين دول ،،
و يشتكي لها حالـُه ،، تقوم تِسَهي امها سِت الدار ،،
و تناولـُه جوز عتاقي ،
أو تِضرب إيدها ف جيب السِّديري بتاع عمك الحَج ابو طاقية ،
و تِسحَب خمسيناية ، و تروح تدفِنها تحت التوتة اللي حَدا دار جماعة سويلم
يقوم هُوّ يعَدي و يحَفـَّر عند الشجرة لغاية ما يلاقيها ،، و يا دار ما دَخلِك شـَرّ


و لجل خاطرك انتَ يا سي الأفندي ،، أنا حاطرد الواد خلف من الكتاب ،،
مش عشان البـِت صابحة ،، لكن عشان قِلة أدبُه معاك

أنا عارف إن ام خلف حاتستغل طيبة قلبي و حِنيِّتي ، و تتحايل عليا لجل أرجَّع الواد خلف ،،
لكن لا مُمْكن أبداً
إلا إذا جـِه و حَبّ على راسك و استسمحك يا سِيد الكل

و عموماً أنا جـِبت الواد " فريكيكو " معايا من البندر ،، فاكرُه !
هُوَّ لِمِض شوية ، و كسول ،،
بس مالوش في الدناوة ،، أصلـُه ابن ناس ، و جار عليه الزمن ،،،
أبقى احكي لك حكايته بعدين

متشكرين يا سي الأستاذ على النـَّفـَحة الخصوصي ،،
جات في وقتها ،،
أُقعُد مَدِّد يا راجل و كُل معايا لقمة ،، يعني يبقىَ مِن مالـُه و لا يـِهنـَى لـُه !
مواويل
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #196  
قديم 09/02/2009, 04h52
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

عُدنــا

إلى الآفاق ِ الرحبةِ لموسيقى الشِعر ،،
و التي أتوخى أن تصلَ إلى ( إحساس ) القاريء و عقله ، بأيسر الطرق و أبسط الشروح ،،
و الهدف هو إحياء الحِس السليم ، و الفطرة السَّوية ، و توسيع مدارك الجمال و المتعة ، بعالم الشِعر الآسر ،،

و سأحاول قدر المستطاع ، أن أعطي أمثلة ً من القصائد المُغنـَّاة ، و الأغاني التي نألفها ، و تألفـُها آذاننا ، فهى قريبة من أذهاننا ، و ملموسة ، و في المُتناوَل ،
و تتماهى مع ( مِزاج ) أعضاء منتدى سماعي

لقد أمضينا شوطاً في التعريف بنشأة العِلم ،،
و تم شرح :
مفهوم الإيقاع ،، الحركة و السكون ،، الكتابة العَروضية ،، حروف المَد ،،ألف القطع و ألف الوَصل ،، اللام الشمسية و اللام القمرية ،، حروف القياس أو الميزان ..

و دعونا نبدأ درسنا القادم بالمقاطع الصوتية
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #197  
قديم 09/02/2009, 05h07
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

المقاطع الصوتية



المقاطع الصوتية هى : الأسباب و الأوتاد و الفواصل
و هى تشبه في الموسيقي المُجَرَّدة : ( دو ، ري ، مي ، فا ، صول ، لا ، سي )
و ستلاحظون أنها سهلة للغاية ، و بخاصة عندما تتفهمون الأمثلة الموضِحة ..

و تتألف من :
1ـ سبب خفيف ،،
2ـ سبب ثقيل ،،
3ـ وتد مجموع ،،
4ـ وتد مفروق
5ـ فاصِلة صغرى
6ـ فاصلة كبرى

أولاً : الأسباب


ـ السبب الخفيف ( متحرك + ساكن ) أىّ أن علامته ( /0 )
فهو إيقاعياُ مثل :
( دُمّ ،، بُمّ ، طَخّ ، آه ، أَىّ ، تِنّ ، تِك ،،،،)

و يمكنك القيام بتجربة عملية لتتعرف على صوت السبب الخفيف ، أو ال /0
شايف ترابيزة ( طاولة ) الكومبيوتر التي أمامَك ؟! أطرُق عليها بيدك طرقة واحدة !
سواء كان الصوت الذي سمعته هو ( بُم أو دِن أو تـَك أو طـَخ ) ، فهذا هو السبب الخفيف ،، و يمكن تجربته بطريقة أخرى ، كأن تصفقَ مرةً واحدة ،، فالصوت الصادر هو ( الحركة ) و تلاشيهِ هو ( السكون )


الفريكيكو : عارف يا أخ سمعجي ،، السبب الخفيف ده كله حِكمة و فلسفة ،، آهي حياة البني آدم مِننا ( سبب خفيف ) ،، طول ما الإنسان حَىّ فهو متحرك ،، و الموت هو السكون ،، يعني إحنا مجرد ( /0 )

طـَخ ( تلك كانت صفعتي على قفاه ) و التي أصدرت عنه ( آه ) دون إرادته
ـ إيه ده يا سمعمع ،، إنتَ بتضرب !
ـ باضرب إيه يا فِري ! ،، أنا بس حبيت أديك درس عملي في السبب الخفيف ،،

***



أمثلة ( كلمات ) على وزن السبب الخفيف ( /0 ) :

( يا ، هَلّْ ، كمْ ، قـُم ، أىّْ ، إنْ ، حَلّْ ، طـُنّْ ، قـُم ، عِشّ ، مِت ،
شُحّ ، تـَلّ ، ذل ، فُل ، أمْ ، هَمْ ، لمْ ،خـُذ ، شَمّ ، عَم ، سُم ، ضُم ،
كىّ ، حىّ ، دَم ، دُرّ ، مُرّ ، بَرّ ، حُرّ ، مَىّ ، ضَىّ ، لا ، ذا ، ما ، )


ـ السبب الثقيل ( متحرك + متحرك ) أىّ أن علامته ( // )

أى أنه اجتماع حرفين متحركين مُتتاليين ،، و من أمثلتِه
( لـَكَ... ،، بِكَ... )
و لأن نهاية أىِّ كلمة منطوقة ، بل و لأن نهاية أى حركة ، هى سكون ،، فإن السبب الثقيل ( // ) نجده ( محشوراً ) داخلَ البيت الشِعري ..................



ـ الوتد المجموع : ( متحركان + ساكن ) أىّ أن علامته ( //0 )

فلو طرقتَ ( على نفس الطاولة ) بكفكَ طرقتين متتاليتين سريعتين ، ستمع صوتاً يشبه ( تـَـتـَـك ) ، و الأمثلة التالية من الكلمات ، ستوضح صوت الوتد المجموع :


( عَمَلْ ،، أَمَلْ ،، حَسَنْ ،، قَلـَمْ ،، عُمَرْ ،، أَسَى ،، فَرَحْ ،، بـِلا ،، بَلـَى ،، قِمَمْ ،، مَتى ،، مَدَى ،، نَعَمْ ،، نـَغـَمْ ،، صَدَقْ ،،
قـَمَرْ ،، سَمَرْ ،، مِنـَى ،، جَرَسْ ،، أَلـَقْ ،، أَبُو ،، ألـَمْ ،، سَحَرْ ،، فـَلا ،، هَوَى ،،

هل استشعرتم أو أحسستم أو أدركتم أو تحسستم ( الصوت ) أو ( نغم اللفظة ) في الكلمات السابقة ؟!
فما قرأتموه ليس إلا ( //0) ،، و هو ما اصطلحَ على تسميته : وتد مجموع


ـ الوتد المفروق : ( متحرك + ساكن + متحرك ) أىّ ( /0/ )
و من أمثلته :
( لـَيْتَ ...،، هِئـْتُ ...،، كيْفَ ...،، قامَ ...،، قالَ ...،، دامَ ...،، قيلَ ...،، عامَ ،،صَادَ ....،، عِلـْمُ ...،، ضَيْمُ ...،، )
__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #198  
قديم 09/02/2009, 05h23
الصورة الرمزية سمعجى
سمعجى سمعجى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:43091
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 895
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

ـ الفاصلة الصغرى : ( 3حركات + ساكن ) أى ( ///0 )




ـ الفريكيكو : يا سلااام ! ،، طيب ما تقول سبب ثقيل + سبب خيف ،، و لا هو وجع دماغ و رَغىّ ع الفاضي


ـ فالِح يا فري ،، مافيش مانع ،، سميه زى ما تسميه ،، المهم تفهم


،،



و بمناسبة المُسَمَّيات ،،



واحد تاه في الصحراء ،، فاستبَدَّ به الجوع ،، و فجأتن رأى على امتداد البصر شجرةً لا يعرف لها اسماً ،، و وجدَ ثماراً تتدلى من فروعها ، كانت تلك الثمار لونها أزرق ،، و بحجم ثمرة البرتقال ،، و أوراقها تشبه أوراق التين ،،



صاحبنا الذي يتضور جوعاً ،، لم يمنعه جهله باسم هذا ( النبت ) ، عن التهام عشرات الثمرات ،، و ليس عليه لومٌ إذا سمَّاها ( قنقبَاز ماليزي أزرق )




ما أحب أن أوضحَهُ هنا يا سيد فريكيكو ،، أن المسميات لا قيمة لها ، و المهم هو المضمون ،، و هناك عشرات يكتبون الشِعرَ موزوناً ( بالسمع ) دون أن يعرفوا لا فاصلة صغرى و لا وتد مجموع و لا يحزنون ) ،،


فلا غبار عليهم و لا علينا و لا على القنقباز !




و نعود للفاصلة الصغرى ،، و هى ( ///0 )




الأمثلة :
( لـَعِبَتْ ،، شَرِبَتْ ،، هَرَبُوا ،، شَلـَبي ،، حَرَمَاً ،، جَمَعَاً ،، عَسَلٌ ،،


مَرِحاً ،، بَصَلٌ ،، عَبَرَتْ ،، حَسَناً ،، ،،،، )



و كذا : بـُلـُلـُم ، تَرَلـَمْ ، حَنَشُنْ






ـ الفاصلة الكبرى : ( 4 متحرك + ساكن ) أىّ : ( ////0 )


و اتلم يا فريكيكو قبل ما تستخدم اللماضة و تقول لي أنها : سبب ثقيل + وتد مجموع ،،




الأمثلة :
( ضَرَبَهُمْ ،، خَبَرُنَا ،، يَعِظـُكُم ،، قَـَدَرُنَا ،، هَجَرَنـَا ،، يَرِثـُنـَا ،،، )



و قد قامَ واحد ابن حلال ، بجمعِ الأسباب و الأوتاد و الفواصِل في جُملةٍ و احدةٍ ، أدعوكم لحفظِها :



لمْ أَرَ على ظهْر ِجَبَل ٍ سَمَكـَة ً



لـَمْ ( /0 ) سبب خفيف


أَرَ ( // ) سبب ثقيل


عَلى ( //0 ) وتد مجموع


ظـَهْرِ ( /0/ ) وتد مفروق


جَبَلٍ ( ///0 ) فاصلة صغرى


سَمَكـَة ً ( ///0 ) فاصلة كبرى




ـ فريكيكو : بس انا شفت مَرّة على ظهر جبل ٍ سمَكة ً ،،


( لم أتوانى عن قذفِهِ بوتد مجموع ،، أصابَ فاصلتـَهُ الكبرى )




إذاً يا سادة ،،


تلك هى ( أصغر النغمات ) التي تتراص في أشكالٍ مختلفة


و منظومات بعينها ،،


لتتحول إلى النغمة الأكبر ، و اسمها ( التفعيلة ) ،،


و تفعيلة بجوار تفعيلة ،، تصنعُ ( بيتاً ) ،، و بيتٌ بعدَ بيتٍ بعدَ بيت ،، يصنعون قصيدة ،،




***



الواجب ، أو الهوم وورك بلغة الفِرنجة :




أذكر :




عشر كلمات على إيقاع السبب الخفيف ( /0 )


عشر كلماتٍ ،،،،،،،،،،،، الوتد المجموع ( //0 )


عشر كلماتٍ ،،،،،،،،،،،،، الفاصلة الصغرى ( ///0 )




جوائز الحل الصحيح للواجب :




الجائزة الأولى : باكو شاى العروسة زنة 100 جرام


الجائزة الثانية : سندوتش كِبدة اسكندراني


الجائزة الثالثة : خرطة مِش من بلاص دار جماعة أبو مندور



__________________
شاء اللي شاء ،، و اللي داء ،، مِـن وَردِة الشـِّفة
نـَـهَـل نـبـيـذ لاِشـْـتِيـاء ،، نهـــرِين ،، و لـَم كـَـفـَّىَ
شـَـهَـقْ شـُعاع خِصرَهَا ،، سَرْسِـب نـَدَى مَصْهـور
وِ فْ كلّ سَـرسوب شُـعاع ،، مَـلايكة مُصْـطـَـفـَّــة
يا تـراب و مخلوط بماء ،، إزاى غـَوِيـت النـُّـــور
يـِفـُــــــــــور علـى سِحــرَها ،، و فِــيها يـِتخـَـفـَّـىَ

كمال
رد مع اقتباس
  #199  
قديم 09/02/2009, 13h47
الصورة الرمزية محمود
محمود محمود غير متصل  
اللهم ارحمه رحمة واسعة
رقم العضوية:14631
 
تاريخ التسجيل: February 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 69
المشاركات: 246
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمعجى مشاهدة المشاركة
الجائزة الأولى : باكو شاى العروسة زنة 100 جرام


الجائزة الثانية : سندوتش كِبدة اسكندراني


الجائزة الثالثة : خرطة مِش من بلاص دار جماعة أبو مندور
أول كلامي سلام ..

خصيمك النبي يا سيدنا .. حتى لو جاوبت كله صح .. وللا حتى كله غلط .. نفسي أطلع التالت. إلا أكل دار ابو مندور. إللي يفوته يبقى ما داقش أكل في حياته واصل .. فاكر يا سيدنا طاجن السبيط اياه .. دا انا لسة باحلف بحياته لحد النهارده.

عَشْرُ كلماتٍ على وزن السبب الخفيف:

أَب ، أُب (كما تقولها عندما تدلق الشاي على الكي بورد) ، إب (على وش الدنيا) ، إج (فعل أمر بمعنى إشتعل أو ولَّع) ، أخ ، إذ ، أر (دكر) ، أُر (فعل الأمر منه) ، إر (فعل أمر تاني بس لما يكون مطلوب منك اعتراف بما فعلت أو بما لم تفعل) ، أُس.

عشر كلمات على إيقاع الوتد المجموع:

أبا ، أبو ، أبي ( كما في .. يجوع ضيف أبي نوح ..) ، أبي (والدي) ، أبى (رفض) ، أبَت (رفضَت) ، أبَوا (رفضوا) ، أبـِت (أقضي الليل) يَبت ، تبـِت ، نبـِت ، يُـبـِت (أي يجعله يبيت الليل) ... إلخ ، أبـِت (في الأمر أي أحسمه) ... إلخ.

عشر كلمات على إيقاع الفاصلة الصغرى:

أَأَبَى؟ أَأَبَت؟ أَأَبَوا؟ أَأَبا؟ أَأَبو؟ أَأَبـِي؟ أَأُبَي (ابن كعب)؟ أَأَبـِت (في الأمر: أي أأحسمه)؟ أَتـَبِت؟ أَنـَبـِت؟
على فكرة يا سيدنا .. أتـَبت في الأمر ممكن تصبح كلمتين مش كلمة واحدة ذلك أن السؤال يمكن أن يكون عما إذا كنت فضيلتك من يبت في الأمر أو عما إذا كانت ام خلف (مثلا يعني هي من تبت فيه .. شيل الطيور من المطرح مثلا)

تحياتي

محمود
__________________
علموا قلب الحجر يوصف معارك الانتصار
علموه يبقى سفير الدهر ليهم بالفخار
كان نهار الدنيا مطلعش وهنا عز النهار
....
رد مع اقتباس
  #200  
قديم 09/02/2009, 18h12
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة سمعجى مشاهدة المشاركة
الواجب ، أو الهوم وورك بلغة الفِرنجة :
أذكر :
عشر كلمات على إيقاع السبب الخفيف ( /0 )

عشر كلماتٍ ،،،،،،،،،،،، الوتد المجموع ( //0 )


عشر كلماتٍ ،،،،،،،،،،،،، الفاصلة الصغرى ( ///0 )

جوائز الحل الصحيح للواجب :

الجائزة الأولى : باكو شاى العروسة زنة 100 جرام


الجائزة الثانية : سندوتش كِبدة اسكندراني


الجائزة الثالثة : خرطة مِش من بلاص دار جماعة أبو مندور



و الله تعبناك يا استاذنا كمال باشا ,
مجهود كبير لتحضير الدرس و ترتيبه تصاعديا ليلائم مُخاً ضِلِماً مثل مخى ,
و حشو الدرس بكريمة شيكولاتة و زبدة فستق من خفة دمك كى لا يكون الشرح ثقيلا , و حاشاه و الله ما سيكون ثقيلا.
لأ مجهود كبير بالفعل يا استاذ كمال و الله , الف الف شكر على تعبك معانا
هو احنا بنحبك من شوية ؟؟ ما هو من عمايلك دى.
أشكرك يا سيدنا أن جعلت من مش بيتى جائزة المسابقة , و بلاص مش بيتى كأس البطولة.
جعل الله مِشَّ بَيْتى دائماً عند حُسْن ظنّك به.
نويت الحل
رزقنا الله الجائزة الثانية , هو أعلم بحالى بعدما ضاع مالى و جاعت عيالى


عشر كلمات على إيقاع السبب الخفيف ( /0 ) :
قد , هَب , خُذ , ذو, قِف , وى , وا , يا , كُلْ ( فعل الأمر ), بط , وز, مش
عشر كلماتٍ ،،،،،،،،،،،، الوتد المجموع ( //0 ) :
هوى , نما , سما , لِما , مِنى , عَلمْ , عزم ,عَلى , قِطَعْ , هُبَرْ( اللحم) , قمر ( الدين)
عشر كلماتٍ ،،،،،،،،،،،،، الفاصلة الصغرى ( ///0 ):
وطنى , قلمى , علمى , ضَرَبَتْ , عَزَفَتْ , أكلت , شَرِبَت , آنى ( أنا) , آكل , آدم .

و آخر دعوانا : اللهم ارزقنا الكبدة و العمل بما ترضى .
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 07h48.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd