* : محمد عثمان- 1854 - 19 ديسمبر 1900 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : يحي قباني - - الوقت: 18h34 - التاريخ: 20/12/2025)           »          لقاءات مع رياض السنباطي (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 15h46 - التاريخ: 20/12/2025)           »          مريم الجربي- 30 ماي 1949- (الكاتـب : سماعي - - الوقت: 15h13 - التاريخ: 20/12/2025)           »          برلنتي حسن- 1932 - 5 مايو 1959 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : benarbi - - الوقت: 13h50 - التاريخ: 20/12/2025)           »          أغاني بأصوات الفنانين غير المطربين (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h48 - التاريخ: 20/12/2025)           »          فايزة أحمد- 5 ديسمبر 1930 - 21 سبتمبر 1983 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h45 - التاريخ: 20/12/2025)           »          لبلبة- 14 نوفمبر 1945 (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h41 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمود شكوكو- 1 مايو 1912 - 21 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h38 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمد عليش (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h35 - التاريخ: 20/12/2025)           »          سعاد مكاوي- 19 نوفمبر 1928 - 20 يناير 2008 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h33 - التاريخ: 20/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 25/01/2018, 01h53
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 640
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل هل عندنا في الموسيقي العربية، أنه ممكن نلقي أغنية فيها نغمتين متتالين الاثنين نصف بيمول مثلا أو واحدة نصف بيمول والتالية نصف دييز .. هو ده وارد في التدوين الشرقي والموسيقي العربية ؟؟ للتوضيع أكثر مثلا القي في نوتة نغمة السي نصف بيمول والدو نصف دييز أو مثلا اللا نصف بيمول والسي نصف بيمول .. هو مش كده يبقي نشاز و لا ممكن يحصل في حالات نادرة؟؟
كل الشكر

اخى العزيز
هى النغمات الشرقية عادة بتبقى مش قريبة من بعضها او مش متتالية .. يعنى حتى احنا بناخد من الاساتذة اللى اخترعوا المقامات ... يعنى تلاقى مقام الراست السى والمى نصف بيمول ... لما تبتدى من الدو تقابلك المى .. بعديها بتفوت على فا وصول ولا ثم السى نصف بيمول .. يعنى بينهم وبين بعض كذا نغمة ... اذا حصل حاجة نادرة زى اللى بتقول عليها بتبقى حاجة شاذة ومش قاعدة عاملة زى العجل ابوراسين ... وهى ممكن اللحن مايكونش كده ولكن حصلت بلبلة عن المدوناذا كان نص نص يعنى ... لأن فيه حاجات فى الموسيقى الشرقية غريبة شوية زى مثلا انت لما تقول صول لا سى دو
واعزفها تانى وخلى السى مثلا نصف بيمول واعزفها تانى كذا مرة .... او فى اللحن بيتحرك فى المساحة دى فيه عفريت بيطلع ماتعرفش منين تحس ان الصول بتاعة الراست الى حصل ده مش هى الصول بتاعة لما كان عجم ... الجنس الشرقى بيعمل نكهة مش ع النغمة نفسها ولكن الجسم كله ( يعنى الاربع نغمات ) بيحصل لهم صبغة كده ماتعرفش ازاى ... اقول لك على غفريت تانى ... ممكن يحصل راست زى اللى بقوله ... اكرر : صول لا سى نصف بيمول .... دو ... بعدين الملحن ينزل على صول فامى رى ويعمل المى بيمول ويقعد شوية يعنى يغنى شوية فى المنطقة دى هو كده خرجك من الراست وداك الكرد ... ممكن بيعمل حركة خباثة انو ينزل تانى صول .... لا نصف بيمول سى بيمول دو ... هنا عمل بياتى على النواة .. ممكن يحصل بلبلة لأول وهلة عند المدون ... لأن كنت فى راست بعدين نزل بيك بياتى شوية ضيع منك الراست بعدين ينزل بياتى انت ممكن تحسه راست فى الاول وبعدين تكتشف انه قلب بياتى .. وللعلم انا مش إله .. حصلت معايا كتير وبعدين حسيت وعدلتها ... والسبب نغمة الصول ... يعنى لا ليها لا فى التور ولا فى الطحين لكن نكهتها فى الراست غير البياتى ... فيه كان سر ... فيه ساعات الملحن يعمل فزلكة زيادة عن اللازم يعنى عايز يستعرض عضلاته قدام خبراء المقامات والتحويلات المقامية المرعبة ... ممكن يعمل حركة زى اللى بتقول عليها بس المستحسن مش فى مازورة واحدة يعنى يعمل واحدة فى مازورة والتاية فى المازورة اللى بعدها ويكرر التلاعب بالمستمع ده مرتين تلاتة يخليه ينسى اسمه ... بس برضه وارد اى حاجة ... يعنى عندنا فى الموسيقى الشرقية مافيش حاجة ممنوع ... يعنى فى الموسيقى الغربية مافيش موال وتقاسيم او موازين عرجاء لكن عندنا كل حاجة مباحة بس للى يقدر يستعملها ... والخطورة انك تستعملها بذكاء ... يعنى فى قصيدة ربع ساعة كان عبد الوهاب يعمل جملة واحدة فيها عفريت زى كده زى الكرنك .. ما ينفععش طبعا تعمل القصيدة كلها كده .. وبعدين حاجات تانية ( آسف للإطالة بس انت فتحت موضوع شائك ) فيه عقبات يعنى مثلا فى الفرقة بيبقى من 12 الى 15 كمنجة كلهم مستواهم مش زى بعض ... اللى مستواهم اقل فيه نغمات بتبق عندهم ضعيفة زى الدو دييز والدو نصف دييز .. الملحن الشاطر لو اتزنق فى جملة فى المنطقة زى مثلا الكوبليه بتاع الصبا بتاع اغدا القاك او انده عليك بتاعة ودة كان عامل صبا على السى ناتوريل وفيها المصيبة دى .. كان لازم مايطولش فى الجملة ويخرج على طول بسرعة على اد مايقدر ... عموما اذا كان شرحى مش وافى او عندك نوتة فيها حركة زى اللى انت بتقول عليها ( بس اكيد مش من نوتى لأن دى ممكن تكون غلط اكاديميا ) صورى لى الصفحة وابعتها لى اشوفها .. اصل برضو فيه حاجت اكتديمية كمان العملية مش سايبة ... يعنى عندك برنامج موسيقى من اى نوع تعالى دون دليل بيمولات ... حتلاقيه مش ممكن يحط معاهم دييزات ... لأن اكاديميا ماتنفعش ... ومش موجودة فى الموسيقى الغربية ... احنا عندنا مقام الحجاز بنحط سى ومى بيمول وبنفضل نحط الفا دييز طول السكة وتحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 25/01/2018 الساعة 15h35
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 25/01/2018, 02h56
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 316
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الاستاذ الكبير عادل صموئيل
لا اعرف ماذا اقول... اولا انا اعتذر شديد الاعتذار
انني اتعبتك في تدوين هذه الاغنية الصعبة
وبصراحة منذ مدة طويلة وانا متردد في طلب تدوين الاغنية
لانني اعرف مدى صعوبتها ورغم سعادتي الكبيرة بهذه النوتة
المعجزة الا انني حزين لما سببته من ارهاق وتعب لحبيب قلبي
استاذ الفن الجميل
لا املك الا كلمة شكرا والدعاء لحضرتك بطول العمر

اخى العزيز
حقول لك كلمة ...
امتى التعب يبقى مكسب وامتى يكون مجهود ضاع على الفاضى
التعب يبقى مكسب لو خمسة منكم قالوا احنا عزفنا الاغنية وشكرا على التدوين هنا احس انى عملت شىء ... وبرضو حقول لك سر ... الاغنية دى انا اختبرت بيها قوتى فى التدين وانا مبسوط من نفسى حسيت انى جامد اوى اوى ... وبالطبع مفيش حد يقدر يدونها وده بيبدنى ثقة فى نفسى .... واقول لك كمان سر ... انا مش عارف مين الملحن بس 99% من اغانى العرب بيبقى فيه ملحن وفيه مدون ... يعنى حتى الملحن اللى بيعرب يكتب بيكتب الاعامل السهلة ولما يكون اغنية صعبة لازم يستعين بمدون شاطر عشان يضمن اللحن يتكتب 100% لن اللحن للعلم مسؤولية المدون اولا اكتر من الملحن والمطرب ... انت لاحظت انى قلت ان فيه مشاكل فى اللح اولا صعوبة الجملة وثانيا ان وديع بيصدر وبيعمل عُرب .. انت لو تقدرتوصل لنوتة اللى هم سجلوا منها الاغنية قد تكون اسهل كتيرجدا ليه ... انا طبعا دونت لكل العمالقة ... كان بيمسك العود ويملينى ... كان بيتعمد عدم التصعيب والتعقيد والحليات ... يعنى بيملينى الجملة فى اسهل ماتكون .. وده لمصلحة الملحن نفسه .. ان النوتة تبقى مكتوبة سهلة للعازف .. بعد كده الحليات بتضاف اثنائ البروفات يعنىبعد من يعزفوا الجملة ويفهموهاالملحن يمسك العود ويقول انا عايزها كده ... وكل العمالقة كانوا بيعملوا كده وعلى رأسهم عبد الوهاب والسنباطى وبليغ والموجى .. اما العُرب والتصدير دى بيعملها المطرب اثناء الغناء مالهاش علاقة بالنوتة ... فهمت الخلاصة لو خمسة منكم عزفوها احس انى عملت شىء مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 25/01/2018 الساعة 15h12
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 29/01/2018, 17h51
ابوكارم ابوكارم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:407726
 
تاريخ التسجيل: April 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 280
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذ عادل
احترامى وتقديرى
اغنيه هان الود لعبد الوهاب
المقدمه تقسيمه او موال
ادليبadiliby
كان نفسي تكتبها يا استاذ عادل
او تقربها بقدر الامكان
يعنى اكتب لنا النوت الحروف
واحنا حنستنبطها حنستنتجها
المقدمه فقط التى بدون ايقاع
لانها جميله جدا ربنا يباركلك
ولكم جزيل الشكر

التعديل الأخير تم بواسطة : ابوكارم بتاريخ 29/01/2018 الساعة 18h02
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 7 ( الأعضاء 0 والزوار 7)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 18h44.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd