* : حكاية أغنية كانت من نصيبك واتقسمت لغيرك (الكاتـب : حازم فودة - - الوقت: 17h23 - التاريخ: 27/10/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 16h29 - التاريخ: 27/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 11h50 - التاريخ: 27/10/2025)           »          أبوبكر سالم بلفقيه (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : علوي الكاف - - الوقت: 10h36 - التاريخ: 27/10/2025)           »          آسيا غندور (وطفة) (الكاتـب : حماد مزيد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h49 - التاريخ: 27/10/2025)           »          طليع حمدان (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 09h30 - التاريخ: 27/10/2025)           »          عمر الراجحي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 09h10 - التاريخ: 27/10/2025)           »          مرضى أبو الحسن (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 08h08 - التاريخ: 27/10/2025)           »          من تسجيلات الهواة (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 02h34 - التاريخ: 27/10/2025)           »          صورة بالألوان لأهل الفن زمان (الكاتـب : كمال عزمي - آخر مشاركة : أبو برهان - - الوقت: 16h50 - التاريخ: 26/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 21/01/2018, 17h12
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى

اقدم لكم بناء على طلب الاخت العزيزة عاشقة العود اغنية جوليا بطرس

غابت شمس الحق

واشكرها انها خلتنى اتعرف على الاغنية الوطنية الجميلة دى بس للعلم هى صعبة جدا يعنى ... انا اول ما سمعتها ماتعرفتش عليها بسهولة عشان كان اول مرة اسمعها اليوم .. لكن لما ابتديت ادون والجمل صعبة جدا وبتحتاج اسمعها عدد كبير من المرات عشان افهمها لقيت اللحن جميل جدا ده بالاضافة ان عندى مشاعر وطنية عالية من خمس سنوات يعنى
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf غابت شمس الحق.pdf‏ (30.0 كيلوبايت, المشاهدات 445)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #2  
قديم 21/01/2018, 21h36
الصورة الرمزية qusay.qq
qusay.qq qusay.qq غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:750984
 
تاريخ التسجيل: June 2015
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
العمر: 54
المشاركات: 457
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

تحياتي المليئة بالحب و الإحترام أستاذنا / عادل صموئيل /..هناك أغنية اسمها /عندما يسقط القمر/ لفنان سوري إعتزل الغناء وصوته أعتقد
أنه سينال إعجابك إنه / فهد يكن /..والأغنية قصيدة للشاعر الرائع محمود درويش...أرجو من حضرتكم تدوينها ,
ملاحظة : لم أحصل على نقاوة أكثر من ذلك في اليوتيوب ...مع الشكر الجزيل ..وهذا الرابط

https://www.youtube.com/watch?v=IKZoerdBK7w
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 23/01/2018, 00h24
تامرتامر تامرتامر غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:655766
 
تاريخ التسجيل: September 2012
الجنسية: سورية
الإقامة: لبنان
المشاركات: 32
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

تحياتي أستاذنا الكبير عادل صموئيل يعجز اللسان عن شكر على تدوين /غابت شمس الحق /ياريت عندما يسمح وقتك بتدوين أغنية جوليا بطرس ( حكاية عتب) رابط الاغنية https://youtu.be/s4IoEqX021U ياريت اذا سمحت تحويل أغنية -امان يادكتور من درجة الري- أتمنى أن تكون بالف خير ربنا يطول عمرك يارب

اخى العزيز
اليك امان يادكتور من رى ... صح كده ؟
اما اغنية حكاية عتب ماشى بس مش بدون التقسيمة اللى ف الاول
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf امان يادكتور من رى.pdf‏ (26.2 كيلوبايت, المشاهدات 160)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 23/01/2018 الساعة 18h47
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 23/01/2018, 15h04
عاشقة العود عاشقة العود غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:576977
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: لبنانية
الإقامة: لبنان
المشاركات: 4
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
احبائى

اقدم لكم بناء على طلب الاخت العزيزة عاشقة العود اغنية جوليا بطرس

غابت شمس الحق

واشكرها انها خلتنى اتعرف على الاغنية الوطنية الجميلة دى بس للعلم هى صعبة جدا يعنى ... انا اول ما سمعتها ماتعرفتش عليها بسهولة عشان كان اول مرة اسمعها اليوم .. لكن لما ابتديت ادون والجمل صعبة جدا وبتحتاج اسمعها عدد كبير من المرات عشان افهمها لقيت اللحن جميل جدا ده بالاضافة ان عندى مشاعر وطنية عالية من خمس سنوات يعنى
مع اطيب تحياتى
مشكورة كثير كثير استاذ عادل على تلبية طلبي. الله يطول بعمرك يا رب يا احلي واغلى موسيقار اصيل وقدير. مع خالص تقديري واحترامي لحضرتك

هى صعبة شوية اتمنى ان تكونى استطعتى قراءتها بدون اعطال مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 23/01/2018 الساعة 18h31
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 24/01/2018, 20h18
تامرتامر تامرتامر غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:655766
 
تاريخ التسجيل: September 2012
الجنسية: سورية
الإقامة: لبنان
المشاركات: 32
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

مساء الخير أستاذنا المحترم عادل صموئيل ألف ومليون شكر وشكر على تلبية طلبي ربنا يعطيك الصحة والعافية
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 24/01/2018, 23h45
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لأخى العزيز منذر 44 قصيدة وديع الصافى

عادت تسائلنى

القصيدة دى انا ليا عليها تحفظات وملحوظات كتير .. طبعا انتم بتتعلموا منى ... فيه فرق بين لما تسمع او تعزف من نوتة والتدوين ... اللى بيسمع بيسمع .. واللى بيقرا م النوتة سواء صعبة او سهلة بيخلصها ويمشى .. اما اللى بيدن بيغوص داخل النوتة بيشوف ادق تفاصيل ممكن اللى عزفها ماحسهاش ... وانا كل كلمة بقولها كرت عيا مئات المرات يعنى ياما عزفت اغانى .. مريت على الموازير مرور القطار السريع لكن لما جيث حاليا ادونها دخلت فى متاهات ..
اول شىء هنا فى القصيدة دى حسيت فى الموسيقى ان الملحن مش بيعمل جملة موسيقية وخلاص .. ولكن بيرجع بعد ما خلص الجملة يحاول يخليها كيف تبقى اصعب واصعب يعرقبها يعنى .. لأن فى التلحين مش حاتطلع صعبة كده .. ولما دخلنا ع الغنا بعد سطر كنت فعلا حاتوقف عن تدوينها ... لكن انا بحب اتحدى نفسى ( بس مش دايما حسب الظروف يعنى ) ليه .. طريقة اداء وديع الصافى ... هو دايما فى اى لحن طريقته ان بيصدر طول ما هو ماشى .. يعنى ايه يصدر يعنى بيأخر كروش مثلا طول ماهو ماشى متأخر عن النوتة بكروش .. دى مقبولة فى العزف .. يعنى انا عزفت معاه كذا حفلة طبعا كنا بننظر للنوتة وودننا معاه يعنى عشان ما نلاقيش نفسنا دخلنا فى شارع تانى ... لكن فى التديون بتعصب ... لأنه بيخلينا احس دايما انى مدون غلط او ناقص حاجة بدرجة بتخلينى قبل ما ادون المازورة بسمعها عشر مرات وبعد ما ادون المازورة اراجعها عشر مرات ولازم احرك حاجة بحيث المتدون يبقى مقارب للى بيقوله ... لن انا لو عملت الصح ودونت الاساس بدون التصدير اللى بيعمله لما تعزف حاتحس انه لحن تانى او انت غط .. ونيجى لعقدة العقد ... وديع الصافى متمكن جدا ... جدا جدا جدا ... بيعمل عُرب كتير ... والمشكله ان العُرببتاعته بتختلف عن العُرب اللى بتعملها اصالة مثلا.. لأن اثالها بتعملها بدافع التعجيز او تحسس اللى قدامها انها متمكنة مع انها غبية لأن كتير جدا الفزلة بتخليها تكسر الوحدة واللى يسمعها يحس انها بتكسر الوحدة ماتعرفش تغنى ... العُرب اللى بيعملها وديع بيلمس مقام تانى ... يعنى بيعمل علامة تويل غريبة فى العُربة يكون فى بياتى والحركة او الحلية دى تخليك تحس انه رايح حجاز مثلا ولكن تفاجأ انه مكمل فى البياتى ... ودى فى التدوين بالذات مع المدون الشاطر مزعجة جدا .. يعنى املدون النص نص مش حايحسها او يفهمها ... لكن انا اتعودت على الدقة المتناهية .. الخطورة فى الموضوع البيش ... ايه البيتش .. يعنى الاساس اللى انا بدون منه ... يعنى ماسك نغمة فى دماغى ولتكن الصول مثلا ( او حسب المقام ) ودى اللى بطلع منها او انزل منها او اضع علامة التحويل ... العُربة اللى بيعمل فيها علامة تحويل غريبة وما ينتقلش للمقام اللى عمل التأشيرة وكلمة التأشيرة يعنى كأنه شاور على ... او سميها تأشيرة دخول او فيزا للمقام الجديد ... لما بيعملها البيتش بيتلخبط واضطر اجيبه تانى .. انا لما بدون مش بستعمل آلة يعنى الاذن ثم الاذن ثم الاذن .... المهم ربنا عداها لو خير مع ان اللحن طبعا تعبنى جدا لكن جيت عن الكوبليه الثانى وعمل تقسيمة او موال ... وده طبعا مستحيل يتكتب ثم عاد الى المذهب ... بس الملحن ده ماعجبنيش ... فاكرين من كام يوم لما كنا بنتكلم عن الذكاء والغباء ؟ طبعا الموضوع مفتوح لإضافات ... هنا تذكرت بليغ حمدى رحمه الله ... واللى بذكاءه عرف سر وديع الصافى ... التصدير المستمر والعُرب الكتير اللى بتحوى علامات تحويل ... استغله ازاى ... عمل له لحن سهل اسمه على رمش عيونها ... لحن سهل 70 % وترك وديع الصافى يجرى ورمح جواه .. خلاه 500% .. فهمتوا قصدى ؟ يعنى الشعب كله غناه ... لكن القصيدة دى بدون ان اعمل استفتاء للى بيستعملوا النوت بتاعتى اعتقد مش حايقدر يعزفها إلا خمسة %
الموسيقار الناجخ بيخاطب الشعب كله اما العكس هو الى بيخاطب الخاصة ... يعنى هنا فيه تحويلات مقامية اللى بيحبوا المقامات والتحليل حايقولوا شايف روعة النقلة دى ... لكن عامة الشعب مش حايفهمها ... زى موسيقار كبير جدا اسمه شوبان ... انا مش بحبه .. ليه بيألأف مقطوعات متخصصة اوى اوى فى البيانو .. ما يتمتعش بيها غير عازفى البيانو اللى فوق 90% شطارة يعنى ...لذلك شعبية شوبان مع المتخصصين اوى فى البيانو .. ماهو العبرة مش انك تسمع .. او تحط اسطوانة وتسرح فى شىء تانى .. العبرة انك تحط اسطوانة تشدك تاخدك من العالم .. لكن مثلا بيتهوفن ... شعبيته اكتر 100 مرة من شوبان لأنه بيخاطب قطاع اعرض من الناس .. جم الروسيون زى رحمانينوف وتشايكوفسكى وكورساكوف كادوا ان يسحبوا من تحتهم البساط ليه ... عشان الشرقيين بيموتوا فى الجملة الجميلة اكتر من التوزيع العبقرى ... مع اطيب تحياتى


الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf عادت تسائلنى.pdf‏ (47.6 كيلوبايت, المشاهدات 207)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #7  
قديم 25/01/2018, 01h53
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل هل عندنا في الموسيقي العربية، أنه ممكن نلقي أغنية فيها نغمتين متتالين الاثنين نصف بيمول مثلا أو واحدة نصف بيمول والتالية نصف دييز .. هو ده وارد في التدوين الشرقي والموسيقي العربية ؟؟ للتوضيع أكثر مثلا القي في نوتة نغمة السي نصف بيمول والدو نصف دييز أو مثلا اللا نصف بيمول والسي نصف بيمول .. هو مش كده يبقي نشاز و لا ممكن يحصل في حالات نادرة؟؟
كل الشكر

اخى العزيز
هى النغمات الشرقية عادة بتبقى مش قريبة من بعضها او مش متتالية .. يعنى حتى احنا بناخد من الاساتذة اللى اخترعوا المقامات ... يعنى تلاقى مقام الراست السى والمى نصف بيمول ... لما تبتدى من الدو تقابلك المى .. بعديها بتفوت على فا وصول ولا ثم السى نصف بيمول .. يعنى بينهم وبين بعض كذا نغمة ... اذا حصل حاجة نادرة زى اللى بتقول عليها بتبقى حاجة شاذة ومش قاعدة عاملة زى العجل ابوراسين ... وهى ممكن اللحن مايكونش كده ولكن حصلت بلبلة عن المدوناذا كان نص نص يعنى ... لأن فيه حاجات فى الموسيقى الشرقية غريبة شوية زى مثلا انت لما تقول صول لا سى دو
واعزفها تانى وخلى السى مثلا نصف بيمول واعزفها تانى كذا مرة .... او فى اللحن بيتحرك فى المساحة دى فيه عفريت بيطلع ماتعرفش منين تحس ان الصول بتاعة الراست الى حصل ده مش هى الصول بتاعة لما كان عجم ... الجنس الشرقى بيعمل نكهة مش ع النغمة نفسها ولكن الجسم كله ( يعنى الاربع نغمات ) بيحصل لهم صبغة كده ماتعرفش ازاى ... اقول لك على غفريت تانى ... ممكن يحصل راست زى اللى بقوله ... اكرر : صول لا سى نصف بيمول .... دو ... بعدين الملحن ينزل على صول فامى رى ويعمل المى بيمول ويقعد شوية يعنى يغنى شوية فى المنطقة دى هو كده خرجك من الراست وداك الكرد ... ممكن بيعمل حركة خباثة انو ينزل تانى صول .... لا نصف بيمول سى بيمول دو ... هنا عمل بياتى على النواة .. ممكن يحصل بلبلة لأول وهلة عند المدون ... لأن كنت فى راست بعدين نزل بيك بياتى شوية ضيع منك الراست بعدين ينزل بياتى انت ممكن تحسه راست فى الاول وبعدين تكتشف انه قلب بياتى .. وللعلم انا مش إله .. حصلت معايا كتير وبعدين حسيت وعدلتها ... والسبب نغمة الصول ... يعنى لا ليها لا فى التور ولا فى الطحين لكن نكهتها فى الراست غير البياتى ... فيه كان سر ... فيه ساعات الملحن يعمل فزلكة زيادة عن اللازم يعنى عايز يستعرض عضلاته قدام خبراء المقامات والتحويلات المقامية المرعبة ... ممكن يعمل حركة زى اللى بتقول عليها بس المستحسن مش فى مازورة واحدة يعنى يعمل واحدة فى مازورة والتاية فى المازورة اللى بعدها ويكرر التلاعب بالمستمع ده مرتين تلاتة يخليه ينسى اسمه ... بس برضه وارد اى حاجة ... يعنى عندنا فى الموسيقى الشرقية مافيش حاجة ممنوع ... يعنى فى الموسيقى الغربية مافيش موال وتقاسيم او موازين عرجاء لكن عندنا كل حاجة مباحة بس للى يقدر يستعملها ... والخطورة انك تستعملها بذكاء ... يعنى فى قصيدة ربع ساعة كان عبد الوهاب يعمل جملة واحدة فيها عفريت زى كده زى الكرنك .. ما ينفععش طبعا تعمل القصيدة كلها كده .. وبعدين حاجات تانية ( آسف للإطالة بس انت فتحت موضوع شائك ) فيه عقبات يعنى مثلا فى الفرقة بيبقى من 12 الى 15 كمنجة كلهم مستواهم مش زى بعض ... اللى مستواهم اقل فيه نغمات بتبق عندهم ضعيفة زى الدو دييز والدو نصف دييز .. الملحن الشاطر لو اتزنق فى جملة فى المنطقة زى مثلا الكوبليه بتاع الصبا بتاع اغدا القاك او انده عليك بتاعة ودة كان عامل صبا على السى ناتوريل وفيها المصيبة دى .. كان لازم مايطولش فى الجملة ويخرج على طول بسرعة على اد مايقدر ... عموما اذا كان شرحى مش وافى او عندك نوتة فيها حركة زى اللى انت بتقول عليها ( بس اكيد مش من نوتى لأن دى ممكن تكون غلط اكاديميا ) صورى لى الصفحة وابعتها لى اشوفها .. اصل برضو فيه حاجت اكتديمية كمان العملية مش سايبة ... يعنى عندك برنامج موسيقى من اى نوع تعالى دون دليل بيمولات ... حتلاقيه مش ممكن يحط معاهم دييزات ... لأن اكاديميا ماتنفعش ... ومش موجودة فى الموسيقى الغربية ... احنا عندنا مقام الحجاز بنحط سى ومى بيمول وبنفضل نحط الفا دييز طول السكة وتحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 25/01/2018 الساعة 15h35
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 25/01/2018, 02h56
منذر44 منذر44 متصل الآن  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 56
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الاستاذ الكبير عادل صموئيل
لا اعرف ماذا اقول... اولا انا اعتذر شديد الاعتذار
انني اتعبتك في تدوين هذه الاغنية الصعبة
وبصراحة منذ مدة طويلة وانا متردد في طلب تدوين الاغنية
لانني اعرف مدى صعوبتها ورغم سعادتي الكبيرة بهذه النوتة
المعجزة الا انني حزين لما سببته من ارهاق وتعب لحبيب قلبي
استاذ الفن الجميل
لا املك الا كلمة شكرا والدعاء لحضرتك بطول العمر

اخى العزيز
حقول لك كلمة ...
امتى التعب يبقى مكسب وامتى يكون مجهود ضاع على الفاضى
التعب يبقى مكسب لو خمسة منكم قالوا احنا عزفنا الاغنية وشكرا على التدوين هنا احس انى عملت شىء ... وبرضو حقول لك سر ... الاغنية دى انا اختبرت بيها قوتى فى التدين وانا مبسوط من نفسى حسيت انى جامد اوى اوى ... وبالطبع مفيش حد يقدر يدونها وده بيبدنى ثقة فى نفسى .... واقول لك كمان سر ... انا مش عارف مين الملحن بس 99% من اغانى العرب بيبقى فيه ملحن وفيه مدون ... يعنى حتى الملحن اللى بيعرب يكتب بيكتب الاعامل السهلة ولما يكون اغنية صعبة لازم يستعين بمدون شاطر عشان يضمن اللحن يتكتب 100% لن اللحن للعلم مسؤولية المدون اولا اكتر من الملحن والمطرب ... انت لاحظت انى قلت ان فيه مشاكل فى اللح اولا صعوبة الجملة وثانيا ان وديع بيصدر وبيعمل عُرب .. انت لو تقدرتوصل لنوتة اللى هم سجلوا منها الاغنية قد تكون اسهل كتيرجدا ليه ... انا طبعا دونت لكل العمالقة ... كان بيمسك العود ويملينى ... كان بيتعمد عدم التصعيب والتعقيد والحليات ... يعنى بيملينى الجملة فى اسهل ماتكون .. وده لمصلحة الملحن نفسه .. ان النوتة تبقى مكتوبة سهلة للعازف .. بعد كده الحليات بتضاف اثنائ البروفات يعنىبعد من يعزفوا الجملة ويفهموهاالملحن يمسك العود ويقول انا عايزها كده ... وكل العمالقة كانوا بيعملوا كده وعلى رأسهم عبد الوهاب والسنباطى وبليغ والموجى .. اما العُرب والتصدير دى بيعملها المطرب اثناء الغناء مالهاش علاقة بالنوتة ... فهمت الخلاصة لو خمسة منكم عزفوها احس انى عملت شىء مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 25/01/2018 الساعة 15h12
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 29/01/2018, 17h51
ابوكارم ابوكارم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:407726
 
تاريخ التسجيل: April 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 58
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذ عادل
احترامى وتقديرى
اغنيه هان الود لعبد الوهاب
المقدمه تقسيمه او موال
ادليبadiliby
كان نفسي تكتبها يا استاذ عادل
او تقربها بقدر الامكان
يعنى اكتب لنا النوت الحروف
واحنا حنستنبطها حنستنتجها
المقدمه فقط التى بدون ايقاع
لانها جميله جدا ربنا يباركلك
ولكم جزيل الشكر

التعديل الأخير تم بواسطة : ابوكارم بتاريخ 29/01/2018 الساعة 18h02
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 02/01/2021, 19h44
تامرتامر تامرتامر غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:655766
 
تاريخ التسجيل: September 2012
الجنسية: سورية
الإقامة: لبنان
المشاركات: 32
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

مساء الخير استاذنا العزيز عادل صموئيل ياريت لوسمحت
تدوين اغنية جوليا بطرس (حكاية عتب )
رابط الاغنية https://youtu.be/s4IoEqX021U
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 4 ( الأعضاء 1 والزوار 3)
منذر44

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 19h36.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd