* : اعمال غربية مقتبسة من عبد الوهاب (الكاتـب : أيمن مصطفى - - الوقت: 00h53 - التاريخ: 12/09/2025)           »          أصوات متفرقة (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h40 - التاريخ: 11/09/2025)           »          مديحة عبد الحليم (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h17 - التاريخ: 11/09/2025)           »          السيره الهلاليه بصوت الشاعر محمد اليمنى (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : محمدابوضيف - - الوقت: 19h08 - التاريخ: 11/09/2025)           »          يوسف الرشيدي (الكاتـب : tarab - - الوقت: 18h15 - التاريخ: 11/09/2025)           »          أسطوانة " أغاني من اليمن" (الكاتـب : تيمورالجزائري - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h57 - التاريخ: 11/09/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 17h46 - التاريخ: 11/09/2025)           »          من تراث الموسقى اليمنيه (الكاتـب : هادي العمارتلي - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h37 - التاريخ: 11/09/2025)           »          فيصل علوي (الكاتـب : سيجمون - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h34 - التاريخ: 11/09/2025)           »          محمد حمود العوّامي (الكاتـب : Edriss - آخر مشاركة : ابن اليمن - - الوقت: 17h21 - التاريخ: 11/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 30/01/2014, 00h28
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة


شكراً للأساتذة الكرام على توضيح علاقة سرعة الأغنية بصعوبتها ، و أشيد بالرأي العلمي القيم الذي طرحه الأستاذ فؤاد العلمي عن العلاقة بين صعوبة الأغنية و بين سرعتها و ميزانها و لحنها .

ملاحظة: لا أعتقد أن هناك خلاف بين عاقلين حول التفوق المطلق لعصر الفن الذهبي عما نراه حالياً ( عصر الانحدار ) سواء من ناحية الصوت أو اللحن أو الكلمات أوالأخلاقيات الفنية .

تحية طيبة وشكراً لكم على الإفادة .


اخى العزيز التفوق جه من ايه ؟ ان يبقى كل رجل فى مكانه المناسب .. يعنى زمان كان اى واحد بيغنى بنقيسه بواحد عملاق يعنى مثلا انت عايز تغنى اقول لك غنى لى حاجات لعبد الحليم واعطيك درجة وعشان تبقى يادوب بتغنى لازم تكون مثلا مش اقل من 60% من عبد الحليم .. لكن النهاردة الدرجة بتبتدى من واحد % يعنى تخيل مطرب واحد % من عبد الحليم يبقى شكلو ايه ... كان زمان اللى نفسو يغنى بيحفظ كل اغانى عبد الوهاب النهاردة اللى عايز يغنى بيبتدى من تامر حسنى وانت نازل

مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 30/01/2014 الساعة 05h01
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 30/01/2014, 04h57
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة


ياعزيزى هيثم

قيمة المطرب فى ايه ؟ اول حاجة ان تكون اذنه موسيقية يعنى بيقول كل النغمات اللى بيغنيها صح وتكون صريحة بحيث انك انتلما تسمعها تحسها واضحة يعنى الفرق بين السى والسى بيمول مثلا تلاحطدظ كل مطربين زمان النغمات صريحة جدا جدا بحيث انا مثلا وانا بدون اسمع ما يحصلش عندى اى شك فى النغمة اقول دى كذا ولا كذا اللى بيعطلنى ويشغل مخى التفعيلات الايقاعية لكن انا شخصيا لما يحصل عندى التباس فى النغمات اللى بسمعها يبقى اللى بيغنى ده مش مطرب ولكن بتاع بطاطا
الشىء المهم ان الفرق بين مطرب وآخر هو نوعية ونكهة وطعم صوت المتميز وده اللى بيميزه ... يعنى لما يكون الجمهور بيمسعم عبد الوهاب مثلا وتشبع بصوته لو جه واحد تانى صوته شبه عبد الوهاب كان الجمهور بيلفظه لنو تقليد واحنا عندنا الاصل .. وكان التميز فى صوته الطبيعى وانا اكرر اناسمعت صوت كل المطربين الكعالقة على الطبيعة فى البروفات وكنا زمان ( مش زى دلوقت ) فى البروفات عمر مامطرب استعمل حتى ميكروفون فى البروفة كنت بسمعهم على الطبيعة كان الصوت اللى بسمعو هو صوته اللى فى الراديو وهو اللى فى التسجيلات بجميع انواعها بس كان زمان اخطر شىء مهندس الصوت اللى بيطلع صوت المطرب زى ما هو بالظبط لذلك كان كل مطرب بيبقى عندو مهندس صوت بيتعامل معاه على طول يعنى ام كلثوم كان مهندس الصوت بتاعها اسمو جلال نوارة وكانت مش بتناقشه فى موضوع الصوت لأنو خلاص فهم هى عايزة ايه عبد الحليم ووردة وفايزة كان مهندس الصوت بتاعهم اسمو زكريا عامر ومرة حادثة شهيرة كانت الاذاعة جابت ديسك جديد فيه امكانيات عالية جدا وكنت واقف مع عبد الحليم وزكريا عامر كنا فى تسجيل احد الاغانى وزكريا قال لو ممكن احط لك شوية صدى صوت عبد الحليم اعترض بشدة وقال لو لما الجمهور يسمع التسجيل ده بعدين يسمعنى بدون صدى الصوت حيقول ده مش صوتى ... كان زمان فيه اعتزاز بالشىء الطبيعى يعنى المؤثرات الصوتية دى تزوير لصوت المطرب عاملة زى ماتشوف واحد بيرفع اثقال شايل 300 كيلو جرام وهم مش 300 يعنى مكتوب عليها 300 وهى خمسين فقط .. او لاعب بيجرى سباق جرى ولكن واخد منشطات او حصان بيجرى السبق وواخد منشطات .. طان زمان الاعتزاز بالطبيعى يعنى مثلا زى الصناعات اليدوية انت لما تنزل عندكم فى السوق العربى وتشوف التحف اليديوة دى قيمتها كبيرة لأن واحد فنان قعد يشتغلها جزء جزء غير اليوم الصين بتعمل الحاجات دى فى مصانع كان الفنان زمان بيعمل القطعة فى شهر الصين بتعمل منها 1000 واحدة فى اليوم لكن مالهاش قيمة حتى تلاقى السواح مش بيشتروها ويتهافتوا على الحاجات اليدوية
يعنى اقول لك على حاجة لو انت بتسمع اغانى هندية مثلا عندهم عيب خطير جدا جدا مع ان اللحن حلو الغناء حلو والفرقة حلوة لكن العيب ان الصوت واحد يعنى من خمسين سنة الصوت النسائى كلو نكهة واحدة والصوت الرجالى كلو نكهة واحدة وطلع كلام ان فيه اتنين ستات واتنين رجال هم اللى بيغنوا كل الاغانى دى كلها .. بالطبع انا ما اقدرش اجزم لأنى بسمع خمسين اغنية اسمع نفس نكهة الصوت هى هى .. واقول على السرعة والبطء كلمة تانية انا حالا مدون لكن اغنية اقول لك ايه عن الشوق ياحبيبى بتتميز ببطء شوية فى اجزاء كتير بس اتحدى حد من اللى بيغنوا دلوقتى يعرف يقولها حايقع فى الوحدة خمسين مرة لأن البطء بيحتاج مطرب عندو حس عالى بالوحدة يعنى التطويل بالمللى اد ايه مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 30/01/2014, 05h21
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 56
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

استاذي العزيز عادل صموئيل
وبعد ان تعلمت التدوين على برنامج انكور بفضل توجيهاتك وارشادتك
اقدم لك اول نوتة من تدويني وهي اغنية احب دمشق لفيروز
وانا احبوا في اول خطواتي اتمنى منك التقييم والنصح والارشاد
واين موضع الخطأ والصواب
مع اجمل تحياتي
اخى العزيز
طبعا الواحد بيكتب وبيجرب وكل مرة لما بتظهر اخطاء بيتفاداها المرات القادمة بإذن الله وانا شخصيا ما بقيتش كده فى يوم وليلة يعنى اخدت اجرب واغلط واصلح سنوات طويلة بس انت من حسن حظك انى انا ممكن اختصر لك سنوات طويلة فى وقت قليل وانا بسعد بمساعدة اى حد بيحتاج مساعدة
انا شفت النوتة واللحن بسرعة بس اكتشفت كام حاجة صغيرين اول حاجة انت فى نهاية السطر الثانى ناسى مرجع بيرجعك الى اول النوتة
فى اسطر الثالث والرابع الجملة لاحظت انها بتتعزف 3 مرات والمرة الوسطى فيها تغيير لو كان هذا التغيير توزيع كان ينفع تتركها كده وتكتب عليها 3 مرات لكن
طالما التغيير بتعملو الفرقة كان لازم تكتبها 3 مرات
فيه كمان حاجة مهمة جدا ودى ممكن تحصل فى الحان قادمة
انت كاتب علامة مى نصف بيمول تحت النغمة وده غلط انا عارف ان المكان مزنوق لكن فى انكور لها حل وهى انك تمسك النغمة اللى قبلها من رأس النغمة وتضغط عليها بالماوس وتحركها الى اليسار قليلا بتعمل توسيع للمنطقة وتحط علامة النصف بيمول فى مكانها الطبيعى ولو حصل ضغط وازدحام للنغمات اللى قبلها ممكن بنفس الطريقة تحركهم واحدة واحدة بحيث تمعل توازن وتنسيق لجميع النغمات اللى قبلها بحيث ان شكل المزورة يبقى متناسق والابعاد متناسقة ده اولا لتسهيل القراءة وثانيا عشان النوتة تبقى بالشكل الطبيعى العالمى اللى كل العازفين متعودين عليه
حاجة تانية انا لاحظت انك عامل اوقواس فوق اللزمات الصغيرة وسط الغنا وده برضو شىء مش طبيعى خد من القائمة جرافيك بيوجد فى ثالث سطر خط بتضغط عليها وتاخد الخط من اسفل القائمة واختار سمك الخط ثالث واحد من اليسار عشانيبقى مش سميك ومش رفيع واسحبو فوق اللزمة وممكن تحركه بعدين فى اى اتجاه زى ما انا بعمل
فيه كمان لو 3 كروشات بعدهم اتنين دوبل البرنامج احيانا بيخليهم علامة واحدة انت ممكن تفصل اى علامات ايقاعية انك تظللهم كلهم وتضغط كونترول زائد b حتلاقى انفصلوا بعدين تظلل العلامات اللى عايز توصلهم مع بعض وتضغط نفس العملية يوصلهم تانى ثم تكرر العملية مع باقى العلامات وجربها
فيه حاجة انا لاحظت ان بعض التدوين ممكن يكون اسهل من كده وبالتدريج طبعا حاتتعود بس بالطبع انا سعيد المحاولة ناحجة عموما
مع اطيب تحياتى

الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 ---أحب دمشق - I Love Damascus.mp3‏ (4.94 ميجابايت, المشاهدات 5)
نوع الملف: pdf احب دشق.pdf‏ (30.5 كيلوبايت, المشاهدات 23)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 30/01/2014 الساعة 14h17
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 11h37.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd