يادهوتييييييى لو السنباطى كان بيحسبها كده .. وبنفس طريقتك ..
لكن الجميل فى المسألة .. إن الموهبة والحس الموسيقى عند العمالقة أمثال السنباطى .. تفعل ذلك وأكثر من ذلك .. دون الدخول فى حسابات وورقة وقلم
نيجى إحنا المحللين بقى .. وننبش وندعبس .. ونكشف عن خبايا الألحان وماتحتويه من عبقرية .. ربما لم يقصدها الملحن نفسه
يعنى الملحن من دول .. مابيقفش قدام المراية .. ويقول لنفسه .. أنا عبقرى .. وحاعمل كذا وكذا
هو عبقرى فعلاً بدون مراية .. وبيعمل الحاجات دى .. وهو سايب إيديه
تسلم إيديك ياعم الدكاترة .. ويسلم حسك الموسيقى
بصراحة .. الواحد بيستفاد من شوية المصطلحات والخزعبلات إللى إنت بتقولها .. وبيتقمع بيها على خلق الله
ربنا يخليك للغلابة يادكتور هشام
التحليلات الموسيقية لها عدة أوجه من ضمنها تكوين الجملة الموسيقية من موازير و الابعاد بين النغمات و أزمان النغمات و محاور الإرتكاز Pivots و التي يتم عندها التحويل من مقام لآخر.
نورت الصفحة يا أستاذنا العظيم
__________________ ______________________ د.هشام خلف استشاري طب و جراحة العيون