اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غواص النغم
زمان سهرتي وتعيبتي وشيلتي
دي اغنية ست الحبايب اعتقد كلها بياتي
|
فعلاً .. الأغنية كلها بياتى .. فيما عدا تحويلة قصيرة جداً فى أخر كل كوبليه .. بيستخدم فيها عُربة صغيرة ويعود للبياتى مرة أخرى ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غواص النغم
مش عارف ليه كل ما اسمع مقام البياتي يجي في بالي اللون البني والحجاز لون الرمال والنهاوند احمر على بمبي
|
علشان كده بيسموا المقامات .. ألوان الموسيقى .. أو بيشبهوها بالألوان ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غواص النغم
وفيه كمان استفسار في اغنية فوق غصنك يا لمونة يوجد موال قبل الكوبليه الثالث سمعت مرة في اذاعة المنستير بتونس زمان ان هذا الموال اللي بيقوله فريد وسط غنوة فوق غصنك يالمونة بيدرس او بيتعلموا منه طلبة المعهد الموسيقي المقام
لأن فريد بيقول المقام وبيحافظ عليه ولا يخرج عنه .
انا نسيت مقام ايه لكن ممكن يكون مقام البياتي صح؟
|
الموال إللى أنا سمعته من مقام العجم .. وبيحول لأكتر من مقام داخل الموال .. لكم مش بياتى .
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غواص النغم
سؤال تاني:
حضرتك قلت انه فيه مقامات فرعية
ماهي المقامات الأصلية وماهي المقامات الفرعية او ماهي الأجناس الأصلية والأخرى الفرعية _لو السؤال سابق لأوانه ممكن تؤجل اجابته _
|
طبعاً .. فيه مقامات أصلية ومقامات فرعية .. والسؤال سابق لأوانه جداً .. سأجيب عليه فى الوقت المناسب ..
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة غواص النغم
وكم عدد المقامات اللي يقدر نميزها عن بعض؟يعني هل توجد مقامات نادرة او طريقها صعب تمييزه؟
وهل توجد مقامات غنائية مهجورة؟
|
عدد المقامات الأصلية والفرعية كتير جداً .. ولايمكن حصرها ..
وتوجد بالفعل مقامات نادرة .. ومقامات مهجورة .. وسأجيب على كل ذلك فى الوقت المناسب
لازم أصبر عليكم .. وإلا ماأنفعش مدرس ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .