الله على جمال التحليل و الله زاد الغنوة حلاوة شرف كبير يا سلامون ان يتبنى المايسترو هذا العمل , بس و الله انت تستاهله شفت العمل الصادق اللى طالع من القلب بيوصل للناس بسرعة ازاى و بيأثر فيهم و سماعى الذواق بأعضاؤه قدر يستسيغ هذا الصدق و هذا الجمال و يسعد بأنه من انتاج اعضاؤه برافو يا مايسترو برافو يا سلامون برافو يا سماعى
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,135
رد: يا رب هوِّن
شفت يا استاذ سلاموني
علشان تصدق بس
والله فكرة عبقرية يا غازي نشكرك عليها ولفته جميلة منك
والأجمل بقى هو تحليل الأغنية
بصراحة قرأت عن دراسة لأعمال محمد الموجي وانه ملحن بالفطرة وانه اختار مقامات صعبة ووو وكله بالفطرة
ولكن بعد هذا التحليل زدت اقتناعا بموهبة الإنسان الفطرية في إبداع وتلحين عمل متكامل وله خطة ولو مش مقصودة
شكرا يا ابو حسام تحياتي
الله سلامونى فى الميزان فكره حلوه بجد ياغازى وخصوصا بقى ان سلامونى بيننا ومعانا حاليا نلحق بقى نستمتع بكلام استاذنا الالاتى عنه وهو بيننا قبل مايبقى الفنان الكبير العظيم محمد السلامونى وميدخلناش هنا تانى وعلشان نتكلم معاه يقولولنا بعد ثلات شهور وساعتها برضه يبقى مش فاضى اختيار هايل ياغازى ومش عارفين نقولك ايه يامايسترو بس دمت لنا "ذخرا "وخد بالك من ذخرا دى بحفظها من اول رمضان ومنتظرين منك المزيد والمزيد من العمليات الانتحاريه ياسلامونى اقصد يعنى الاعمال الغنائيه على نفس المستوى الرفيع والجميل ده
__________________
لـــَـستُ مُجبـــــَــــره أنّ يَفهـَـم الأخـَــرِين مـَن أنــَـــا
الله سلامونى فى الميزان فكره حلوه بجد ياغازى وخصوصا بقى ان سلامونى بيننا ومعانا حاليا نلحق بقى نستمتع بكلام استاذنا الالاتى عنه وهو بيننا قبل مايبقى الفنان الكبير العظيم محمد السلامونى وميدخلناش هنا تانى وعلشان نتكلم معاه يقولولنا بعد ثلات شهور وساعتها برضه يبقى مش فاضى اختيار هايل ياغازى ومش عارفين نقولك ايه يامايسترو بس دمت لنا "ذخرا "وخد بالك من ذخرا دى بحفظها من اول رمضان ومنتظرين منك المزيد والمزيد من العمليات الانتحاريه ياسلامونى اقصد يعنى الاعمال الغنائيه على نفس المستوى الرفيع والجميل ده
شهرة إيه اللي تنسيني أصدقائي ؟؟
صحيح قولتي لي اسمك ايه ؟؟
لا بجد بشكرك جداً يا أختي لـولـي على ذوقك و كلامك
و ربنا يكرم و نعمل عمل جديد يحوز على إعجابكم إن شاء الله
و السلام عليكم
والله مش عارف اقول ايه
لفتة طيبة منك و مفاجأة جميلة يا أستاذ غازي
بس كان في أعمال أخرى تستحق التحليل أكتر من تجربتي المتواضعة ألف ألف شكر
و ربنا يبارك فيك
و ان شاء الله أظل عند حسن ظنكم
و انا فعلاً كنت عايز اعرف انا استخدمت مقامات إيه و ازاي طلع مني اللحن ده ؟
و في أسئلة بتشغل بالي دايماً
هل العِبرة باستخدام أكثر من مقام و التنويع فيها
و باستعراض الملحن قدرته على المزج بينها .. و الا بالجملة اللحنية المُعبـِّرة ؟
و لو أغنية على مقام واحد و فيها جمل مختلفة هل ده يقلل من قيمتها الفنية ؟؟
كل ده تحليل يا مايسترو ؟
ألف مليار شكراً
و انا فعلاً و لا اعرف النهاوند و لا الغماز و أي شئ عن المقامات ..
و الا إيه حساس المقام ده كمان ؟
بس بجد انا عملتها بإحساسي و بدون خطة
و الأغنية دي كنت كاتبها من سنتين .. كانت خاطرة طويلة
لما قريتها شدني مقطع " يا رب هوِّن .. يا رب سلم ،، عالم بحالي أنا بتألم "
و اخترت مقاطع تانية و لحنتها و كنت بدندن الاغنية مع نفسي
لكن مع الوقت اكتشفت ان فيها أجزاء مش حاببها ، و ما عدتش بحب أغنيها
فاخترت أجمل كوبليه و حاولت أعمل كوبليه آخر على وزنه
و خاصةً ان الجملة اللي حضرتك اشرت لها " لا تسيبني اتوه و لا تسيبني اضيع " كانت عجباني جداً
و فعلاً كتبت كوبليه على نفس الوزن لكن بصراحة ما حسيتش بيه و لا حسيته لايق على اللحن
و لقيت ان المسألة هيبقى فيها صنعة
و لذلك اكتفيت بكوبليه واحد .. و هو اللي سجلته و رفعته للمنتدى ..
و هي دي حكاية الأغنية .
والله فكرة عبقرية يا غازي نشكرك عليها ولفته جميلة منك
والأجمل بقى هو تحليل الأغنية
بصراحة قرأت عن دراسة لأعمال محمد الموجي وانه ملحن بالفطرة وانه اختار مقامات صعبة ووو وكله بالفطرة
ولكن بعد هذا التحليل زدت اقتناعا بموهبة الإنسان الفطرية في إبداع وتلحين عمل متكامل وله خطة ولو مش مقصودة
شكرا يا ابو حسام تحياتي