* : مايز البيّاع (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h37 - التاريخ: 30/10/2025)           »          شـــادي جميل (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 15h22 - التاريخ: 30/10/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 10h24 - التاريخ: 30/10/2025)           »          ميشيل بريدي (الكاتـب : kabh01 - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h54 - التاريخ: 30/10/2025)           »          خليل المير (الكاتـب : غريب محمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h52 - التاريخ: 30/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 09h12 - التاريخ: 30/10/2025)           »          محمد العزبي- 20 فبراير 1938 - 5 فبراير 2013 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 08h00 - التاريخ: 30/10/2025)           »          ماهر العطار- 22 يناير 1939 - 3 مايو 2021 (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h54 - التاريخ: 30/10/2025)           »          ليلى نظمى- 16 سبتمبر 1945 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h51 - التاريخ: 30/10/2025)           »          فاطمه عيد- 18 مارس 1962 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 07h45 - التاريخ: 30/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > صالون سماعي للحوار > إستفسارات ومناقشات موسيقية

إستفسارات ومناقشات موسيقية أسئلة ومناقشات عامة في الموسيقي والغناء

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 22/07/2007, 00h05
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية

أمممم .. أه ..

بقى هى دى المشكلة ..

عموماً الوصلة إللى عندك تنفع .. ( من ناحية 2 جاك أوديو ومن الناحية التانية جاك صباع صغير ستريو ) .. صح ؟

طيب .. نمشى مع بعض خطوة خطوة ..

أنا مش عارف الكاسيت إللى عندك شكلة إيه ..

لكن بص فى ضهر جهاز الكاسيت .. لو لقيت .. 2 جاك أوديو ملونين ( أحمر وأبيض .. أو أحمر وإسود ) يبقى مافيش مشكلة .. وحانشتغل على هذا الأساس ..

ركّب الوصلة بتاعتك ( الإتنين جاك أوديو .. فى الإتنين جاك إللى فى ضهر الكاسيت ) حلو ؟ .. حلو

نيجى بقى للكمبيوتر .. حاتلاقى كارت الصوت له عدة مداخل .. إختار المدخل المكتوب عليه Line .. وركّب فيه الجاك الإستريو الموجود فى الوصلة .. فاضل بقى نسجل ..

إفتح برنامج التسجيل إللى عندك ( جولد ويف ، ساوند فورج ، ويف لاب .. ألخ )

ضع شريط الكاسيت فى مكانه .. وأظبط على أول الأغنية .. إضغط على زر Ric الموجود فى برنامج التسجيل .. وبعدها شغل الكاسيت .. حاتلاقى البرنامج بيسجل .. ولما تنتهى العملية .. وقف التسجيل فى البرنامج .. وإحفظ الأغنية عندك فى الكمبيوتر .. وخلاص ..

نيجى بقى للإحتمال الثانى .. ماعندكش إتنين جاك أوديو فى ضهر الكاسيت .. تبقى محتاج وصلة بطرفين .. كل طرف ( جاك صباع صغير إستريو ) .. يعنى كل ناحية .. جاك صغير ..,

الأول تضعه فى منفذ Line فى كارت الصوت .. والتانى تضعه فى منفذ Hidphon فى الكاسيت .. وتعمل نفس الخطوات السابقة

خد بالك .. يعنى ملحوظة ..

يجب ظبط مستوى الصوت الخارج من الكاسيت ليكون ملائماً .. حتى لايحدث تشويه فى الصوت ..

وأى مشكلة تظهر أمامك .. أذكرها .. أحلها لك بإذن الله ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 22/07/2007, 10h09
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية

أهلاً بالعزيزة سامية ..

ماشى ياستى .. خلينا فى التسجيل دلوقتى .. علشان أنا يهمنى إن كلكم تسجلوا وترفعوا كنوزكم للمنتدى ..

إنتِ بتقولى إنك نجحتى فى التسجيل .. ولكن الصوت بيطلع سئ .. نحاول نخليه يطلع كويس وإبن حلال ..

أولاً : الصوت الصادر من جهاز الكاسيت لابد أن يكون أقل من النصف .. وبدون مؤثرات .. يعنى بدون إكولايزر .. ( Flat ) .. يعنى .. لابيز ولا تريبل ولا ديلاى .. ولا حاجة أبداً ..

ثانياً : الصوت الداخل للكمبيوتر لابد أن يكون مناسب .. إزاى ؟ .. نقول إزاى ..

أثناء التسجيل .. راقبى مؤشر الصوت فى البرنامج .. ممنوع بتاتاً أن يصل مؤشر الصوت للون الأحمر ..

ملحوظة هامة .. إذا كنتِ تسجلين عن طريق منفذ الهيدفون فى الكاسيت .. راعى أن يكون الصوت فى أدنى حالاته .. لأن الصوت الصادر من الهيدفون يكون أعلى من الصوت الصادر من السماعات ..

والقاعدة الذهبية .. ألا يصل مؤشر التسجيل للون الأحمر .. أتمنى لكِ تسجيلاً واضحاً ومرضياً ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #3  
قديم 23/07/2007, 19h47
الصورة الرمزية unicorn
unicorn unicorn غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:8534
 
تاريخ التسجيل: November 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 485
افتراضي رد: دردشة موسيقية

بسم الله ما شاء الله
استاذنا الالاتى استاذ فى كل شئ
فى المزيكا و فى الكومبيوتر و هندسة الصوت
ربنا يخليك لينا يا استاذنا و نتعلم منك.
احب اقول لاستاذ غازى انه ممكن كمان يعمل recording باستخدام ال jetaudio اذا لم يكن عنده برامج التسجيل التى ذكرها استاذ ابو حسام, و انصحك باتباع تعليمات استاذ الالاتى بدقة لأنى كنت بسجّل قبل كدة دون الاهتمام بمستوى الصوت او وضع الequalizer و ربنا ما يوريك الصوت طلع عامل ازاى
و اظن بعد كده يا عم ماليكش حجة , و احنا وراك لغاية ما ترفع حاجاتك.
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 26/07/2007, 17h05
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي كوكو جامبو

والآن أيها السيدات والسادة
حان الوقت


.................................................. .................................................. .......................

المفاجــــــــــــــــأة الكبـــــــــــــــــــرى

.................................................. .................................................. ......................




أنا نويت أقدم هدية لأخويا وحبيبي محمد الآلاتي
الأغنية التي حدثتك عنها قبل ذلك .. وبعد أن تمكنت من التسجيل

مع أغنية Coco Jumpo
ولكن بالتوزيع اللي أنا عملته لها من جديد
الفكرة والتوزيع من أوله لآخره بتاعي أنا


ملحوظة هامة جدا : هذا التسجيل من حوالي أكتر من 10 سنين وكان غرضي منه الهزار والفرفشة والتجربة ..
وإوعى حد يتريق :z060:
وخصوصا على الصوت المصاحب للموسيقى .. عشان دا صوت واحد صاحبي ماعرفوش..
.................................................. .......................
وعموما عشان أنا بانكسف قوي
أنا هاداري نفسي لمدة يومين ، وبعدين آجي أشوف رد فعلكم إيه ..
ورأي الأستاذ الآلاتي ..
يعني هاريحكوا من وشي يومين بحالهم :z039:
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 Ghazy - Coco Jumpo.MP3‏ (1.58 ميجابايت, المشاهدات 27)
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 27/07/2007, 01h52
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية

إنت وقعت ولاّ الهوا رماك ... تعالى لعمو ياحبيبى .. ده أنا مستنيك من زمان ..

الواضح إن الأورج المستعمل ( Gem WS1 ) .. كما إن صوت المطرب ( العاطفى ) ضعيف .. مش واضح ..

الإيقاع محتاج شوية Quantize .. ( إدخال النغمات الشاردة داخل حيز المازورة ) .. لأنى سامع تخبيط ( حلل ) ..

وعموماً .. التجربة كويسة بالنسبة لأول مرة ..... وأخر مرة ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #6  
قديم 27/07/2007, 23h19
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
إنت وقعت ولاّ الهوا رماك ... تعالى لعمو ياحبيبى .. ده أنا مستنيك من زمان ..


الواضح إن الأورج المستعمل ( Gem WS1 ) .. كما إن صوت المطرب ( العاطفى ) ضعيف .. مش واضح ..

الإيقاع محتاج شوية Quantize .. ( إدخال النغمات الشاردة داخل حيز المازورة ) .. لأنى سامع تخبيط ( حلل ) ..


وعموماً .. التجربة كويسة بالنسبة لأول مرة ..... وأخر مرة ..
شفت بقى
أهو دا اللي كنت عامل حسابه
قعدتوا تشجعوني عشان أرفع لكم الحركات
وأنا أقولكم بلاش
هاتتريقوا ..
تقولولي أبدا
ماشي .. ماشي

__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 28/07/2007, 10h09
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: دردشة موسيقية

هاهاهاها ...

لا والله ياغازى .. ماتزعلش .. إحنا بنعتبر التريقة نوع من الحافز .. الذى قد يجعلك تتحدى نفسك وتتحدانا .. ياما الواحد خد تريقة فى أوائل أعماله .. وده إللى خلانى أصمم أدرس الموسيقى ذاتياً .. لأن الظروف كانت لا تسمح بإنضمامى لأحد الكليات أو المعاهد المتخصصة ..

لا تخجل ياصديقى وإعتبر أن التريقة نوع من أنواع التحدى للذات .. لو بتحب المزيكا .. إستمر وستصل مهما طال المشوار .. ولا تجعل عامل السن حائلاَ بينك وبين التعلم .. وينطبق هذا على معظم الهوايات ..

ومالكش دعوة بالقومندان ( راضى )

لأنه ماوراهوش حاجة غير إنه يهزأنا لو غلطنا فى اللغة العربية ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #8  
قديم 22/06/2008, 09h48
الصورة الرمزية غازي الضبع
غازي الضبع غازي الضبع غير متصل  
عاشق عبدالوهاب
رقم العضوية:3243
 
تاريخ التسجيل: July 2006
الجنسية: مصري
الإقامة: أم الـدنيـــــا
المشاركات: 1,213
افتراضي رد: دردشة موسيقية

والله يا عم محمد أنا فعلا ماعرفش مصير مواضيع الصالون إيه ؟؟
لكن هذا الموضوع اسمه دردشة موسيقية
يعني دردشة في صميم منهج المنتدى
يبقى أكيد عمره ما هايتحذف
ويا ريت والله باقي المواضيع تبقى كده
ساعتها مش هاتسمع عن حاجة اسمها حذف نهائي
كمّل يا عم .. كمّل
ماله بقى القصبجي
ادينا نفحات كده ..
__________________
الحمد لله رب العالمين
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 25/06/2008, 10h13
اسير النغم اسير النغم غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:118720
 
تاريخ التسجيل: December 2007
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 44
افتراضي رد: دردشة موسيقية

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
وددتُ أن اشارك في موضوع التلحين والملحنين


وجهت نضري يجب تفاعل الملحن مع المفردة الشعرية وهو شئ مطلوب جدا جدا وايضا علاقة المفردة الشعرية بالمقام الموسيقي واقصد بالمفرده الشعرية اي الكلمة في القصيدة وليس الشطر او البيت وأيضا علاقة الملحن مع المقام الموسيقي

واريد توضيح المفردة الشعرية مع المقام الموسيقي .
بعض المفردات الشعرية تتوافق مع مقامات موسيقية معينه لتتم حالة التوافق بين الكلمات واللحن وهذا ما فعله استاذنا رياض السنباطي في رباعيات الخيام تابعو كيف لحن هذه القصيدة
قرأها وعاش معها وفجاءة بعد مدة من الزمن اصبح يدندن بمقطع اطفئ لظى القلب بشهد الرضاب فأنما الايام مثل السحاب لاحظ معي كيف توافقت المفردة مع مقام الرست وبعد ذلك اكمل القصيدة بتناسق عجيب .

واخر نقطه وهي علاقة الملحن مع المقام الموسيقي تجد بعض الملحنين متعمقون في مقامات معينه وسطحيون في بعض المقامات ولايتعامل معها الا في اضيق الحدود نأخد مثال

تجد عبدالوهاب وهو راعي صنعه كما قال استاذنا محمد الالاتي
وأنا معاه في ما قال .
يستخدم اغلب المقامات الموسيقيه لكن عند مقام الصبا لاتجد له اعمال تبداء بمقام الصبا ويتعامل معهُ في اضيق الحدود وسئل عن ذلك عبدالوهاب فقال مقام الصبا مقام محدود ولكن تجد الشيخ زكريا احمد يجعل من مقام الصبا حكاية وروايه ويشيل الحدود اللى عملها عبدالوهاب

بقيت كلمه عن التلحين من وجهت نضري وهو الهام وصوت داخلي من روح الفنان الحقيقي ليس له ميعاد مثل الشعر
( يجيءُ بلا وقتٍ وبالوقت يلتقي )
وبعد ذلك تأتئ الصناعه كما قال استاذنا الكبير محمد الالاتي

واسف جداً على الاطاله الموضوع متشعب وكبير
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 01/07/2008, 01h56
الصورة الرمزية حفيف الذكرى
حفيف الذكرى حفيف الذكرى غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:50972
 
تاريخ التسجيل: July 2007
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
العمر: 43
المشاركات: 53
افتراضي رد: دردشة موسيقية

أيها الإخوة الأفاضل : بداية هذه وجهة نظري الخاصة والتي ربما قد أخالف فيها البعض ، ولكن القاعدة كما هو متعارف عليها ( أن الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية .
أولاً : رياض السنباطي : وسأبدأ به نظراً لفارق الإمكانات اللحنية والجمل الموسيقية التطريبة التي تميزه عن موسيقار الأجيال محمد عبد الوهاب _ وأرجو الإنتباه لجملة موسيقار الأجيال والتوقف عندها كثيراً _ .
= بحكم الفوارق المذكورة والفروقات في الممارسة اللحنية الطويلة والإعتكاف لأجلها كثيراً نجد أن السنباطي ( رحمه الله ) له اليد الطولى في الجانب الإبداعي والإبتداعي الخالد .
= وبما أن السنباطي كان ملحناً في المقام الأول فقد أجاد كل الإجادة وامتلك كل نواصي المميزات الخلاقة في الألحان ، بعكس محمد عبد الوهاب المؤدي والملحن .
= ولا نغفل الجانب التطويلي في الألحان عند السنباطي ففي الأغنية الواحدة التي يقيمها على مقام موسيقي نجد فيها التنويع في الكوبليهات بخلاف مذهبها وقفلاتها ، وهذا يكاد يكون قليلاً عند موسيقار الأجيال ( من المعروف أن عبد الوهاب أقل من التلحين على مقام الصبا _ وهذا قصور وتوقف مرده إلى عدم تمكن كامل وعدم علم وافر ضليع .
= أبدع السنباطي في معظم ألحانه لمن تعاون معهم ومنهم : أم كلثوم ، سعاد محمد ، نجاة الصغيرة ، شهرزاد ، نازك ، فايزة أحمد ، هدى سلطان ، نور الهدى ، عزيزة جلال ، وردة الجزائرية ، ميادة الحناوي ، وقد ذكرت هاهنا كوكبة من عمالقة فن الغناء والصوت ، وحسبي بهم كمثال عن بقية من تعاون معهم السنباطي العملاق ،، أما عبد الوهاب فلا نكاد نعرف إلا اليسير من تعاوناته الناجحة ، وذلك لأنه في أغلب تعاوناته اعتمد الألحان الخفيفة السريعة البعيدة عن التطريب إلا ما قل وندر وحقق نجاحاً كنجاحات السنباطي .
= ومن منا لم يرسل أذنيه ويسترسل مع لحن بديع من ابداعات السنباطي التالية : هلت ليالي القمر ، غنى الربيع ، جددت حبك ليه ، رباعيات الخيام ، حديث الروح ، القلب يعشق كل جميل ، النيل ، غلبت اصالح في روحي ، ياللي كان يشجيك أنيني ، أقبل الليل ، سهران لوحدي ، ذكريات ، هجرتك ( أغنية القرن ) ، ثورة الشك ، الأطلال ، من أجل عينيك ، = إن كنت ناسي ، ياناسيني ، افكر فيه وينساني ، انتظار ، أنا وحدي ، سبحان علام الغيوب ، لا يا روح قلبي ، من أنا . يا قلبك ، لا تقلي ضاع حبي من يدي ، أشواق ....... ومن أغانيه التي أداها بنفسه : بيني وبينك ، أمشي إليك ، ذكريات ( ساعة زمن ) ، لقاء ، روّعوه ، أيها الشادي . فجر ، ربي سبحانك .. وهذا غيض من فيض وقليل من كثير من إبداعات الموسيقار الفائز بجائزة اليونسكو في فن الألحان الشرقية الأصيلة .
= لعبد الوهاب ابداعات كذلك ولكنها لا تصل لرفعة ابداعات السنباطي لفارق الإمكانات والتمكن في فن الموسيقى الشرقية الأصيلة ، ولعلي أذكر بعض روائع موسيقار الأجيال المعدودة : أمل حياتي ، انت عمري ، انت الحب ، أغداً ألقاك ، كل ده كان ليه ....

[COLOR="Black"]للمعلومية ::: أغنية منين نبتدي الحكاية من ألحان الموسيقاربليغ حمدي ::: .[/COLأيها الإخوة الأفاضل : بداية هذه وجهة نظري الخاصة والتي ربما قد أخالف فيها البعض ، ولكن القاعدة كما هو متعارف عليها ( أن الاختلاف في الرأي لا يفسد للود قضية .
أولاً : رياض السنباطي : وسأبدأ به نظراً لفارق الإمكانات اللحنية والجمل الموسيقية التطريبة التي تميزه عن موسيقار الأجيال محمد عبد الوهاب _ وأرجو الإنتباه لجملة موسيقار الأجيال والتوقف عندها كثيراً _ .
= بحكم الفوارق المذكورة والفروقات في الممارسة اللحنية الطويلة والإعتكاف لأجلها كثيراً نجد أن السنباطي ( رحمه الله ) له اليد الطولى في الجانب الإبداعي والإبتداعي الخالد .
= وبما أن السنباطي كان ملحناً في المقام الأول فقد أجاد كل الإجادة وامتلك كل نواصي المميزات الخلاقة في الألحان ، بعكس محمد عبد الوهاب المؤدي والملحن .
= ولا نغفل الجانب التطويلي في الألحان عند السنباطي ففي الأغنية الواحدة التي يقيمها على مقام موسيقي نجد فيها التنويع في الكوبليهات بخلاف مذهبها وقفلاتها ، وهذا يكاد يكون قليلاً عند موسيقار الأجيال ( من المعروف أن عبد الوهاب أقل من التلحين على مقام الصبا _ وهذا قصور وتوقف مرده إلى عدم تمكن كامل وعدم علم وافر ضليع .
= أبدع السنباطي في معظم ألحانه لمن تعاون معهم ومنهم : أم كلثوم ، سعاد محمد ، نجاة الصغيرة ، شهرزاد ، نازك ، فايزة أحمد ، هدى سلطان ، نور الهدى ، عزيزة جلال ، وردة الجزائرية ، ميادة الحناوي ، وقد ذكرت هاهنا كوكبة من عمالقة فن الغناء والصوت ، وحسبي بهم كمثال عن بقية من تعاون معهم السنباطي العملاق ،، أما عبد الوهاب فلا نكاد نعرف إلا اليسير من تعاوناته الناجحة ، وذلك لأنه في أغلب تعاوناته اعتمد الألحان الخفيفة السريعة البعيدة عن التطريب إلا ما قل وندر وحقق نجاحاً كنجاحات السنباطي .
= ومن منا لم يرسل أذنيه ويسترسل مع لحن بديع من ابداعات السنباطي التالية : هلت ليالي القمر ، غنى الربيع ، جددت حبك ليه ، رباعيات الخيام ، حديث الروح ، القلب يعشق كل جميل ، النيل ، غلبت اصالح في روحي ، ياللي كان يشجيك أنيني ، أقبل الليل ، سهران لوحدي ، ذكريات ، هجرتك ( أغنية القرن ) ، ثورة الشك ، الأطلال ، من أجل عينيك ، = إن كنت ناسي ، ياناسيني ، افكر فيه وينساني ، انتظار ، أنا وحدي ، سبحان علام الغيوب ، لا يا روح قلبي ، من أنا . يا قلبك ، لا تقلي ضاع حبي من يدي ، أشواق ....... ومن أغانيه التي أداها بنفسه : بيني وبينك ، أمشي إليك ، ذكريات ( ساعة زمن ) ، لقاء ، روّعوه ، أيها الشادي . فجر ، ربي سبحانك .. وهذا غيض من فيض وقليل من كثير من إبداعات الموسيقار الفائز بجائزة اليونسكو في فن الألحان الشرقية الأصيلة .
= لعبد الوهاب ابداعات كذلك ولكنها لا تصل لرفعة ابداعات السنباطي لفارق الإمكانات والتمكن في فن الموسيقى الشرقية الأصيلة ، ولعلي أذكر بعض روائع موسيقار الأجيال المعدودة : أمل حياتي ، انت عمري ، انت الحب ، أغداً ألقاك ، كل ده كان ليه ....

[COLOR="Black"]للمعلومية ::: أغنية منين نبتدي الحكاية من ألحان الموسيقاربليغ حمدي ::: .[/COOR]
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 16h17.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd