|
 |

25/11/2010, 23h38
|
 |
عضو سماعي
رقم العضوية:496059
|
|
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 30
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
ما اسم هذه الآلة يا ايها الأساتذة؟
|

25/11/2010, 23h51
|
 |
مواطن من سماعي
رقم العضوية:115034
|
|
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: أم الحجار السود
الإقامة: السعودية
المشاركات: 354
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشاقمرزمان
يارب حد يقولي اسم الآلة العجيبة دي ايه؟
|
يكون تقصد ألة تدعى (( ماريمبا ))
هي ألة من ضمن عائلة الآلآت النقرية. المفاتيح أو القضبان (عادة يكونوا مصنوعين من الخشب) يتم نقرهم بمطارق لتوليد نغمات موسيقية. المفاتيح مرتبة كترتيب البيانو
أديني باشتغل أهو يا أسطى
__________________
ذاكرتي مزدحمة وتؤلمني
وكأنني عشت ألف ألف عام
|

26/11/2010, 00h37
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
يظهر الاسطوات كتير وحتزيد هلا بأبو خليل ايه الحلاوة دي ..... نورت الورشة ولما يجي المعلم حيشوف شغلك ودقة الصنعة
ومفتش البلدية بيراقب وحيقول قوالة
هلا أبو الطل أخيراً جيت الورشة ماشي شوف المعلم حيعمل فيك ايه على الغياب ده
طبعاً هي آلة الماريمبا والكلام اللى قولتوه صح ومية مية ........... بس ما ينفعش ما أقولش حاجة
شوفوا :
كلمة ماريمبا تطلق أيضا على الآلآت شعبية تقليدية أخرى, البوادر التي قد تم تطويرها بشكل مستقل في غرب أفريقيا وفي كولومبيا. تقليد رنان القرعة والتيمبيلا الموزمبيقية هما المحاولات التطويرية, ويتم العزف عليهم في المجموعات الكبيرة مع وجود أداء رقصى متناسب. فرق الماريمبا التقليدية مشهورين في جواتيمالاوكوستاريكا, حيث انهم يعتبروا رمز وطني ثقافى وأيضا نجدهم في الهوندراس, السلفادور, نيكارجوا واجزاء من الاراضى المرتفعة في جنوب المكسيك, وتجدهم في قارة أفريقيا في غانا.
مدى الماريمبا :
الماريمبا آلة غير ناقلة بدون ازاحة اوكتاف. آلالات المفاتيح الأخرى يكون مثبت بها واحدة أو اثنان اوكتاف أعلى من المكتوب. ليس هناك مدى قياسى للماريمباو ولكن هناك مجالات مشهورة هي 4 اوكتاف, 4.3 اوكتاف, و 5 اوكتاف, أيضا 4.5 و 5.5 اوكتاف متوافرين. 4 اوكتاف: من 3سى إلى 7سى. 4.3 اوكتاف: من 2ايه إلى 7سى, ال 3 تشير إلى ثلاث نوتات تحت آلة ال4 اوكتاف. هذا هو المدى الأكثر شهرة.
4.5 اوكتاف: من 2اف إلى 7سى, ال5 تشير إلى النصف وتنزل إلى الخامس تحت آلة ال4 اوكتاف. 4.6 اوكتاف: من 2اي إلى 7سى, نوتة واحدة تحت ال4.5, مفيد من اج عزف ادب الجيتار. 5 اوكتاف: من 2سى إلى 7سى, اوكتاف واحد كامل تحت آلة ال4 اوكتاف. مدى الماريمبا يستع تدريجيا, مع وجود شركات الماريبمبامثل مثل ماريمبا واحد تضيف نوتات إلى آلاف أعلى من السى العادية (7سى) إلى آلة ال5.5 اوكتاف, أو ماريمبا تونرز تضيف نوتات اقل من السى المنخفضة على ال5اوكتاف 2سى. إضافة نوتات منخفضة غير عملى بطريقة ما لان القضبان يصبحوا ارفع (هشة أكثر), الرنات تصبح أطول وأكبر, والنغمة السادسة العالية تصبح حاضرة أكثر من النغمة الأساسية
الرنانوون
جزء من مفتاح الماريمبا الذي يصل إلى صوتها عالى هو رنان. هولاء هم انابيب معدنبية (غالبا المونيوم) التي تتدلى تحت كل قضيب, والطول يختلف تبعا للتردد الذي يصدره القضيب. الاهتزازات من القضيب تسبب رنات تمر إلى الانابيب, وهذا يضخم النغمة بطريقة تشبه كثيرا أسلوب الجبتار أو التشيلو. في الالات التي تتجاوز 4.5 اوكتاف, فإن طول الانبوبة المطلوبة من اجل توليد النغمة يتجاوز ارتفاع الاآلة. بعض الصناع, مثل ماليتش, تعوض ذلك عن طريق انحناء نهايات الانابيب. الاخرون, مثل ادامز وياماها, توسع الانابيب إلى قيعان كبيرة على شكل صناديق, هذا يؤدى إلى توليد كمية كافية من الرنين دون الحاجة إلى تمديد الانابيب. هذا أيضا يصل اليه المصنع ماريمبا وان عن طريق توسيع الرنانوون إلى اشكال بيضاوية, في الرناوون السفلية تكون على انخفاض قدم واحدة, ومضاعفة الانبيب داخل الرنانوون السفلية.
في العديد من الماريمبات, الرنانوون التزيينين تتم اضافتهم ليملؤوا الفراغات في فراغ الرنان العرضى. إضافة إلى هذا, اطوال الرنانوون تعدل في بعض الأحيان من اجل تشكيل قوس تزيينى, مثل في موزير ام-250. هذا لا يؤثر على خصائص الرنان, لأن نهاية السدادات في الرنان تظل موضوع في اطوالها الخاصة.
المطارق
عمود الطرق يصنع غالبا من الخشب, عادة الباتولا, ولكن من الممكن ان يكون من خيزران الهند أو الالياف الزجاجية. القطر الأكثر شيوعا في العمود هو حوالي 5/16. المطارق المصنوعة من خيزران الهند تمتلك مطاطية معينة, في حين ان الباتولا تقريبا لا تعطى أي مطاطية. المحترفين يستخدموا الاثنان معتمدين على تفضيلاتهم, سواء كانوا يعزفوا باستخدام مطرقين أو أكثر, واى مقبض يستخدمونه (إذا كانوا يستخدموا مقيض رباعى المطارق). المطارق المناسبة من اجل الالة تعتمد على المدى. المادة في نهاية المطرق تكون دائما نوعا من المطاط, وتكون ملفوفة بالغزل. المطارق الانعم تستعمل في النوتات المنخفضة, والمطارق الخشنة تستعمل في النوتات المرتفعة. المطارق التي تكون خشنة جدا تتسبب في تدمير الالة, والمطارق التي تكون مناسبة في المدى الأعلى من الممكن ان تدمر النوتات في المدى الاقل (خصوصا في آلة خشب الورد). أيضا, في النوتات المنخفضة, القضبان تكون اوسع, وتتطلب مطرقة أثقل لكى تولد الصوت المطلوب. من اجل الحاجة إلى استخدام قسوة مختلفة من المطارق, بعض اللاعبين, خلال عزفهم باستخدام اربعة مطارق أو أكثر, من الممكن ان يستخدموا مطارق متدرجة ليتدرجوا على القضبان التي يلعبون عليها (الانعم على اليسار, والاخشن على اليمين). بعض المطارق, تسمى "مزدوجة النغمة" أو "متعددة النغمة", تحتوى على قلب خشن, مغطى بالغزل. ويكونوا مصممين ليكونوا اخشن خلال العزف العالى, وانعم خلال العزف الهادئ.
والله كل ده وحاموت واعرف يعني ايه أوكتاف ..... خلي مراقب البلدية المايسترو يزيل الغموض حول هذه النقطة وايه الآلة العجيبة اللى لها ميت قياس أوكتاف
|

26/11/2010, 01h29
|
 |
مواطن من سماعي
رقم العضوية:115034
|
|
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: أم الحجار السود
الإقامة: السعودية
المشاركات: 354
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو_خليل
ما اسم هذه الآلة يا ايها الأساتذة؟
|
أستاذ أبو خليل ...
يعني ما بعرف كيف جوابك سبق جوابي في حزورة العم مصطفى ..
مع إنو لما كتبت الحل كنت أول واحد ..
بس يالله .. ماهي أرزاق ..
وبكره الأسطى حسن يشوف شغلك والعلاوة تتصرف لك
بالنسبة لحزورة حضرتك أظن والله أعلم أنها :
-- الربابة --
__________________
ذاكرتي مزدحمة وتؤلمني
وكأنني عشت ألف ألف عام
|

26/11/2010, 01h32
|
 |
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
|
|
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,046
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
مساء النغم يا اسطوات
بسم الله ماشاء الله
الورشه شغاله مليون فى الميه
   
اهلا بالاسطى ابو الطل .... كنت فين يا اسطى ؟؟؟؟ المره دى سماح
اهلا اخونا ابو خليل .... بس معلش ياخلو ... من قوانين الورشه ان اى حد جديد ينضم ليها .... بيكون صبى تحت التدريب ... لغاية ما يتعلم ويبقى اسطى .... وانت ياخلو حلو وهايجي منك بسرعة ... بس لازم فتره الصبينه ... شد حيلك عشان تبقى اسطى كبير ... وبعدين من اولها جايب لنا الفزورة الصعبة دى .... ماشى ياعم ... الظاهر انك ها تتأخر اوى فى الترقية ... عشان بتحرجنا .
وانت يااخ محمود العيادى
مش عشان صاحبى .. هاتدخل الورشة اسطى
لا ياحبيبى
لازم تدخل صبى ... فترة لغاية ما تثبت كفائتك
وواجبات الصبى ... عشان ماتقولوش مانعرفش
- فتح الورشه وكنسها ورشها ورش ميه امام الباب
- عمل الشاى والقهوة للاسطوات .... ويشرب هو كمان
- تعلم كيفية العمل فى الورشة ... ولازم يرفع لنا كل شويه عمل كويس
مراقبة مفتش البلدية خليل افندى زيدان اللى اسمه الحركى ( الريحانى ) عشان بيجيى متنكر ...وتبليغ الاسطوات فوراً
عرفتوا خلاص
مقبولين صبيان اسطوات
ورونى همتكم
الاسطى عزام ... ماله مجاش لغية دلوقت ليه
والاسطى ابو يحى متغيب بقاله يومين
والست عفاف ماعدتش بتيجى تجيب الفطار ليه ؟
الله ينور ياسطى مصطفى قمر .....
آيه نبتدى الخصم ولا ايه ؟
احنا لسه طالعين من عيد ومحتاجين للمليم
اسمعوا بقى صوت الماريمبا
Marimba
مقطوعة موسيقية من عزف
الكسندر جروز جونزاليس
وطبعا ظاهر من اسمه انه مكسيكى
|

26/11/2010, 01h43
|
 |
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
|
|
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,046
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الطل
أستاذ أبو خليل ...
يعني ما بعرف كيف جوابك سبق جوابي في حزورة العم مصطفى ..
مع إنو لما كتبت الحل كنت أول واحد ..
بس يالله .. ماهي أرزاق ..
وبكره الأسطى حسن يشوف شغلك والعلاوة تتصرف لك
بالنسبة لحزورة حضرتك أظن والله أعلم أنها :
-- الربابة --
|
وتظن ليه يااسطى ابو الطل
هى فعلا الربابة .. لكن الربابة البدوية
ماشفتش فيلم عنتر ابن شداد يااسطى
بس خد بالك يااسطى وعشان ماتفوتش عليك
الربابه البدوية تفرق عن الربابه المصرية
بأن البدوية لها وتر واحد
|

26/11/2010, 01h51
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة حسن كشك
مساء النغم يا اسطوات
بسم الله ماشاء الله
الورشه شغاله مليون فى الميه

اهلا بالاسطى ابو الطل .... كنت فين يا اسطى ؟؟؟؟ المره دى سماح
اهلا اخونا ابو خليل .... بس معلش ياخلو ... من قوانين الورشه ان اى حد جديد ينضم ليها .... بيكون صبى تحت التدريب ... لغاية ما يتعلم ويبقى اسطى .... وانت ياخلو حلو وهايجي منك بسرعة ... بس لازم فتره الصبينه ... شد حيلك عشان تبقى اسطى كبير ... وبعدين من اولها جايب لنا الفزورة الصعبة دى .... ماشى ياعم ... الظاهر انك ها تتأخر اوى فى الترقية ... عشان بتحرجنا .
وانت يااخ محمود العيادى
مش عشان صاحبى .. هاتدخل الورشة اسطى
لا ياحبيبى
لازم تدخل صبى ... فترة لغاية ما تثبت كفائتك
وواجبات الصبى ... عشان ماتقولوش مانعرفش
- فتح الورشه وكنسها ورشها ورش ميه امام الباب
- عمل الشاى والقهوة للاسطوات .... ويشرب هو كمان
- تعلم كيفية العمل فى الورشة ... ولازم يرفع لنا كل شويه عمل كويس
مراقبة مفتش البلدية خليل افندى زيدان اللى اسمه الحركى ( الريحانى ) عشان بيجيى متنكر ...وتبليغ الاسطوات فوراً
عرفتوا خلاص
مقبولين صبيان اسطوات
ورونى همتكم
الاسطى عزام ... ماله مجاش لغية دلوقت ليه
والاسطى ابو يحى متغيب بقاله يومين
والست عفاف ماعدتش بتيجى تجيب الفطار ليه ؟
الله ينور ياسطى مصطفى قمر .....
آيه نبتدى الخصم ولا ايه ؟
احنا لسه طالعين من عيد ومحتاجين للمليم
اسمعوا بقى صوت الماريمبا
Marimba
مقطوعة موسيقية من عزف
الكسندر جروز جونزاليس
وطبعا ظاهر من اسمه انه مكسيكى
|
حظك حلو ياسطى ابو الطل المعلم مزاجه رايق وراضي عليك سامحك المرة دي
معلش يا ابو خليل لازم تبتدي من البداية ده شغل يا حبيبي وبيوتنا مفتوحة من وراه
شفت يا استاذ محمود المعلم واخدها جد ازاي مفيش صحوبية في الشغل يالله اعمل الشاي
يا عم حسن مراقب البلدية عم خليل زيدان الشهير بالريحاني ما زارش الورشة لحد الآن يظهر عاملنا كمين خلي بالك وفتح عيونك
بلاها خصم المرة دي يا معلمي يظهر ان حاجة حايشاهم ... الغايب حجته معاه ..... بلاش خصم
فينيا معلم حسن صوت الماريمبا
|

26/11/2010, 03h31
|
 |
طاقـم الإشـراف
رقم العضوية:307960
|
|
تاريخ التسجيل: October 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,787
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشاقمرزمان
يا عم حسن مراقب البلدية عم خليل زيدان الشهير بالريحاني ما زارش الورشة لحد الآن يظهر عاملنا كمين خلي بالك وفتح عيونك 
|
يا باشا أنا معاكم من أول لحظة
بس زي ما قال حبيبنا الأستاذ حسن
باكون متنكر 
|

26/11/2010, 03h43
|
 |
المايسترو
رقم العضوية:1323
|
|
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
من غير ماتموت ولا حاجة .. إنت غالى علينا ياحاج مصطفى
الأوكتاف عبارة عن ثمانى نغمات .. أى سلم موسيقى كامل + نغمة جواب الصوت الأول
يعنى ( دو ، رى ، مى ، فا ، صول ، لا ، سى ، دو ) وصلت ولا لسه ؟
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .
|

26/11/2010, 04h17
|
|
|
رد: فزورة عن الالات الموسيقية
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الريحاني
يا باشا أنا معاكم من أول لحظة
بس زي ما قال حبيبنا الأستاذ حسن
باكون متنكر 
|
ماشي يا عمنا بس بلاش تكون متنكر عشان ناخد بالنا ونلم الشغل اللى على باب الورشة .... مش ناقصين غرامات احنا لسة بنقول يا هادي ........ عايزين نعوض الفترة اللى فاتت من يوم ما اتقفلت الورشة القديمة والحال ما بقاش هو الحال
اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى
من غير ماتموت ولا حاجة .. إنت غالى علينا ياحاج مصطفى
الأوكتاف عبارة عن ثمانى نغمات .. أى سلم موسيقى كامل + نغمة جواب الصوت الأول
يعنى ( دو ، رى ، مى ، فا ، صول ، لا ، سى ، دو ) وصلت ولا لسه ؟
|
حلو الكلام بس لسة شوية وتوصل ...........السلم الموسيقي عارفه لكن نغمة جواب الصوت الأول لسة ما وصلتش
ومادام هو ده الأوكتاف ايه حكاية 3 أوكتاف و3 أوكتاف ونص و 4 مش مهم التفصيل هنا عشان ما توهش الفرق بينهم ايه ؟ او بمعنى أدق الفرق ده بيديني ايه؟ معلش استحملني شوية عشان انا صرت مثل 
|
الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
|
|
أدوات الموضوع |
|
طرق مشاهدة الموضوع |
العرض العادي
|
تعليمات المشاركة
|
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts
كود HTML معطلة
|
|
|
جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 09h15.
|
|