* : مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 17h19 - التاريخ: 19/12/2025)           »          فتحيه أحمد- 1898 - 5 ديسمبر 1975 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 15h14 - التاريخ: 19/12/2025)           »          الفنان يحيى أحمد (الكاتـب : صالح المزيون - آخر مشاركة : HAJER O - - الوقت: 15h14 - التاريخ: 19/12/2025)           »          وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : dr mahdi - - الوقت: 14h55 - التاريخ: 19/12/2025)           »          ياسمين الخيام- 18 أغسطس 1946 (الكاتـب : امحمد شعبان - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h38 - التاريخ: 19/12/2025)           »          إيليا بيضا (الكاتـب : fatinr - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h33 - التاريخ: 19/12/2025)           »          نـعـمـة- 27 فبراير 1934 - 18 أكتوبر 2020 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h29 - التاريخ: 19/12/2025)           »          سلاف (1943) (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h26 - التاريخ: 19/12/2025)           »          محمد الجراري(مونولوجيست) 3 أفريل 1925 - 14 جوان 1997 (الكاتـب : Karim Samaali - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h18 - التاريخ: 19/12/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 22h34 - التاريخ: 18/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > ألبوم منتدى سماعي

ألبوم منتدى سماعي نوادر الصور


رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 25/11/2010, 03h52
الصورة الرمزية محمود العيادى
محمود العيادى محمود العيادى غير متصل  
رحـمة الله عليه
رقم العضوية:538748
 
تاريخ التسجيل: August 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 130
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشاقمرزمان مشاهدة المشاركة
أخ ..... الحق يا معلمي البلدية عينت متخصصين بيراقبونا ربنا يستر وما يقفلوش الورشة الجديدة
ياسطي مصطفي ماتخفش دول رجال المصنفات الفنيه بتوع منتدي سماعي و الالاتي ده يعتبر كبيرالباشاوات و الراجل بيراجع اللي احنا بنعمله و انا اتفقت معاه تليفونيا النهارده عل مقاوله عن موضوع اله الاكرديون و تطورها و اشكالها و هوه اتفق معايا خلاص خش بلاش كسل و جهز العده علشان ها نبدا الشغل و مساء الفل علي كل الورشه .
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 25/11/2010, 11h17
الباشاقمرزمان
Guest
رقم العضوية:
 
المشاركات: n/a
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمود العيادى مشاهدة المشاركة
ياسطي مصطفي ماتخفش دول رجال المصنفات الفنيه بتوع منتدي سماعي و الالاتي ده يعتبر كبيرالباشاوات و الراجل بيراجع اللي احنا بنعمله و انا اتفقت معاه تليفونيا النهارده عل مقاوله عن موضوع اله الاكرديون و تطورها و اشكالها و هوه اتفق معايا خلاص خش بلاش كسل و جهز العده علشان ها نبدا الشغل و مساء الفل علي كل الورشه .
يا أستاذ محمود
عم الآلاتي راجل طيب بس أي حاجة بيفوتها إلا في الموسيقا ما بيرحمش أي حد لو غلط يعني كل شوية بيعيونو مراقبين في البلدية حسب التخصص حكومة سماعي ماشية على القول الرجل المناسب في المكان المناسب وبعدين مش أي حد ده المايسترو ... على الأقل حنلاقي اللى يوجهنا ويلحقنا لو العزف بتاعنا نشز ..... وياريت حنستفيد من وجوده بالتأكيد ويلا حرك الموضوع اللى انت قلت عليه واهو أبو حسام معانا يعني خش بقلب جامد ولا يهمك
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 25/11/2010, 12h18
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,607
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

ماتشتغل إنت وهو .. إنتوا قلبتوا الموضوع ع الألآتى ولا إيه

ياللا ياحاج منك له وبلاش لكاعة .. خشوا فى الموضوع .. فين الفوازير ؟
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 25/11/2010, 14h00
الباشاقمرزمان
Guest
رقم العضوية:
 
المشاركات: n/a
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
ماتشتغل إنت وهو .. إنتوا قلبتوا الموضوع ع الألآتى ولا إيه




ياللا ياحاج منك له وبلاش لكاعة .. خشوا فى الموضوع .. فين الفوازير ؟

اهوه شفت يا عم محمود باشا .... أهو المايسترو بدأ العزف انا خايف من التوزيع الموسيقي والتقاسيم


ماشي وأدي الشغل حيبتدي

الصورة سهلة جداً بس الآلة مش سهلة خالص انا كنت فاكرها ...... لا مش حاقول عشان ما حدش يضحك علية .... بس من المؤكد كنتم حتقولوا عليها اللى أنا قلته ........... اسم الآلة إيه؟



دي الآلة بيعزف عليها اتنين طبعا ده شكل الآلة في بلد اسمها ايه .......... أه اسمها جواتيمالا


دي فرقة كاملة بتعزف على الآلة دي


وده شكل الآلة قال ايه بيعزف عليها فرقة كاملة ....يا سلام



دي بأة بنت مصرية فرعونية بتعزف على الآلة لوحدها ... وعزفها زي النسمة..... مش فرقة كاملة ...... وعزفت مع عمر خيرت

يارب حد يقولي اسم الآلة العجيبة دي ايه؟
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg nm3.jpg‏ (10.7 كيلوبايت, المشاهدات 86)
نوع الملف: jpg nm4.jpg‏ (19.1 كيلوبايت, المشاهدات 86)
نوع الملف: jpg nm6.jpg‏ (17.5 كيلوبايت, المشاهدات 86)
نوع الملف: jpg نسمة.jpg‏ (18.6 كيلوبايت, المشاهدات 85)
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 25/11/2010, 23h22
الصورة الرمزية أبو_خليل
أبو_خليل أبو_خليل غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:496059
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 30
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

ماريمبا
الماريمبا هي آلة موسيقية من ضمن عائلة الآلآت النقرية. المفاتيح أو القضبان (عادة يكونوا مصنوعين من الخشب) يتم نقرهم بمطارق لتوليد نغمات موسيقية. المفاتيح مرتبة كترتيب البيانو, وموضوعين بشكل مساعد للمؤدى بصريا وطبيعيا.
استخدامات الماريمبا الحديثة تتضمن العزف الفردى, مجموعات النقر, كونشيرتوات الماريمبا, مجموعات جاز, فرقة الاستعراض (المجموعات الامامية), تشكيل الطبول والبوق.
الملحنوون المعاصرون استعملوا الصوت الفريد للماريمبا أكثر وأكثر في السنوات الأخيرة, ومن الشائع ان نجدهم في مجموعة النفخ, على الرغم من قلتها في الاوركسترا. موسيقى الماريمبا الأفريقية تبدو مميزة بالنسبة لمستعمى شمال أمريكا لان معظم موسيقى الماريمبا التي تعزف في نصف الكرة الأرضية الغربي تكون في جنوب أمريكا.على اية حال, نشأت الماريمبا في افريقيا منذ مئات السنين وتم تصديرها إلى أمريكا الجنوبية في القرن السادس عشر. الاصوات الأفريقية الاصلية تغيرت وتحولت بفضل موسيقى الحضارات المحلية.
أما الفنانة التي تعزفها فهي
نسمة عبد العزيز موسيقية مصرية, تخرجت من معهد الكنسرفتوار, وألتحقت بفرقةعمر خيرت
, ونالت مرتبة الشرف من معهد الكونسرفتوار عام 1997، ومنحها الرئيس المصري محمد حسنى مبارك بعثة دراسية في الولايات المتحدة الأمريكية في جامعة UCCA،

التعديل الأخير تم بواسطة : خليـل زيـدان بتاريخ 26/11/2010 الساعة 00h02
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 25/11/2010, 23h38
الصورة الرمزية أبو_خليل
أبو_خليل أبو_خليل غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:496059
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 30
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية


ما اسم هذه الآلة يا ايها الأساتذة؟
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 26/11/2010, 01h29
الصورة الرمزية ابو الطل
ابو الطل ابو الطل غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:115034
 
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: أم الحجار السود
الإقامة: السعودية
المشاركات: 352
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو_خليل مشاهدة المشاركة


ما اسم هذه الآلة يا ايها الأساتذة؟
أستاذ أبو خليل ...
يعني ما بعرف كيف جوابك سبق جوابي في حزورة العم مصطفى ..
مع إنو لما كتبت الحل كنت أول واحد ..
بس يالله .. ماهي أرزاق ..
وبكره الأسطى حسن يشوف شغلك والعلاوة تتصرف لك
بالنسبة لحزورة حضرتك أظن والله أعلم أنها :
-- الربابة --
__________________
ذاكرتي مزدحمة وتؤلمني
وكأنني عشت ألف ألف عام
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 26/11/2010, 01h43
الصورة الرمزية حسن كشك
حسن كشك حسن كشك غير متصل  
أسد الإسماعيلية
رقم العضوية:27222
 
تاريخ التسجيل: May 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 2,037
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ابو الطل مشاهدة المشاركة
أستاذ أبو خليل ...
يعني ما بعرف كيف جوابك سبق جوابي في حزورة العم مصطفى ..
مع إنو لما كتبت الحل كنت أول واحد ..
بس يالله .. ماهي أرزاق ..
وبكره الأسطى حسن يشوف شغلك والعلاوة تتصرف لك
بالنسبة لحزورة حضرتك أظن والله أعلم أنها :
-- الربابة --
وتظن ليه يااسطى ابو الطل
هى فعلا الربابة .. لكن الربابة البدوية
ماشفتش فيلم عنتر ابن شداد يااسطى
بس خد بالك يااسطى وعشان ماتفوتش عليك
الربابه البدوية تفرق عن الربابه المصرية
بأن البدوية لها وتر واحد
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 25/11/2010, 23h51
الصورة الرمزية ابو الطل
ابو الطل ابو الطل غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:115034
 
تاريخ التسجيل: November 2007
الجنسية: أم الحجار السود
الإقامة: السعودية
المشاركات: 352
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الباشاقمرزمان مشاهدة المشاركة
يارب حد يقولي اسم الآلة العجيبة دي ايه؟
يكون تقصد ألة تدعى (( ماريمبا ))
هي ألة من ضمن عائلة الآلآت النقرية. المفاتيح أو القضبان (عادة يكونوا مصنوعين من الخشب) يتم نقرهم بمطارق لتوليد نغمات موسيقية. المفاتيح مرتبة كترتيب البيانو
أديني باشتغل أهو يا أسطى
__________________
ذاكرتي مزدحمة وتؤلمني
وكأنني عشت ألف ألف عام
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 26/11/2010, 00h37
الباشاقمرزمان
Guest
رقم العضوية:
 
المشاركات: n/a
افتراضي رد: فزورة عن الالات الموسيقية

يظهر الاسطوات كتير وحتزيد هلا بأبو خليل ايه الحلاوة دي ..... نورت الورشة ولما يجي المعلم حيشوف شغلك ودقة الصنعة
ومفتش البلدية بيراقب وحيقول قوالة

هلا أبو الطل أخيراً جيت الورشة ماشي شوف المعلم حيعمل فيك ايه على الغياب ده

طبعاً هي آلة الماريمبا والكلام اللى قولتوه صح ومية مية ........... بس ما ينفعش ما أقولش حاجة

شوفوا :

كلمة ماريمبا تطلق أيضا على الآلآت شعبية تقليدية أخرى, البوادر التي قد تم تطويرها بشكل مستقل في غرب أفريقيا وفي كولومبيا. تقليد رنان القرعة والتيمبيلا الموزمبيقية هما المحاولات التطويرية, ويتم العزف عليهم في المجموعات الكبيرة مع وجود أداء رقصى متناسب. فرق الماريمبا التقليدية مشهورين في جواتيمالاوكوستاريكا, حيث انهم يعتبروا رمز وطني ثقافى وأيضا نجدهم في الهوندراس, السلفادور, نيكارجوا واجزاء من الاراضى المرتفعة في جنوب المكسيك, وتجدهم في قارة أفريقيا في غانا.

مدى الماريمبا :
الماريمبا آلة غير ناقلة بدون ازاحة اوكتاف. آلالات المفاتيح الأخرى يكون مثبت بها واحدة أو اثنان اوكتاف أعلى من المكتوب. ليس هناك مدى قياسى للماريمباو ولكن هناك مجالات مشهورة هي 4 اوكتاف, 4.3 اوكتاف, و 5 اوكتاف, أيضا 4.5 و 5.5 اوكتاف متوافرين. 4 اوكتاف: من 3سى إلى 7سى. 4.3 اوكتاف: من 2ايه إلى 7سى, ال 3 تشير إلى ثلاث نوتات تحت آلة ال4 اوكتاف. هذا هو المدى الأكثر شهرة.
4.5 اوكتاف: من 2اف إلى 7سى, ال5 تشير إلى النصف وتنزل إلى الخامس تحت آلة ال4 اوكتاف. 4.6 اوكتاف: من 2اي إلى 7سى, نوتة واحدة تحت ال4.5, مفيد من اج عزف ادب الجيتار. 5 اوكتاف: من 2سى إلى 7سى, اوكتاف واحد كامل تحت آلة ال4 اوكتاف. مدى الماريمبا يستع تدريجيا, مع وجود شركات الماريبمبامثل مثل ماريمبا واحد تضيف نوتات إلى آلاف أعلى من السى العادية (7سى) إلى آلة ال5.5 اوكتاف, أو ماريمبا تونرز تضيف نوتات اقل من السى المنخفضة على ال5اوكتاف 2سى. إضافة نوتات منخفضة غير عملى بطريقة ما لان القضبان يصبحوا ارفع (هشة أكثر), الرنات تصبح أطول وأكبر, والنغمة السادسة العالية تصبح حاضرة أكثر من النغمة الأساسية

الرنانوون
جزء من مفتاح الماريمبا الذي يصل إلى صوتها عالى هو رنان. هولاء هم انابيب معدنبية (غالبا المونيوم) التي تتدلى تحت كل قضيب, والطول يختلف تبعا للتردد الذي يصدره القضيب. الاهتزازات من القضيب تسبب رنات تمر إلى الانابيب, وهذا يضخم النغمة بطريقة تشبه كثيرا أسلوب الجبتار أو التشيلو. في الالات التي تتجاوز 4.5 اوكتاف, فإن طول الانبوبة المطلوبة من اجل توليد النغمة يتجاوز ارتفاع الاآلة. بعض الصناع, مثل ماليتش, تعوض ذلك عن طريق انحناء نهايات الانابيب. الاخرون, مثل ادامز وياماها, توسع الانابيب إلى قيعان كبيرة على شكل صناديق, هذا يؤدى إلى توليد كمية كافية من الرنين دون الحاجة إلى تمديد الانابيب. هذا أيضا يصل اليه المصنع ماريمبا وان عن طريق توسيع الرنانوون إلى اشكال بيضاوية, في الرناوون السفلية تكون على انخفاض قدم واحدة, ومضاعفة الانبيب داخل الرنانوون السفلية.
في العديد من الماريمبات, الرنانوون التزيينين تتم اضافتهم ليملؤوا الفراغات في فراغ الرنان العرضى. إضافة إلى هذا, اطوال الرنانوون تعدل في بعض الأحيان من اجل تشكيل قوس تزيينى, مثل في موزير ام-250. هذا لا يؤثر على خصائص الرنان, لأن نهاية السدادات في الرنان تظل موضوع في اطوالها الخاصة.

المطارق
عمود الطرق يصنع غالبا من الخشب, عادة الباتولا, ولكن من الممكن ان يكون من خيزران الهند أو الالياف الزجاجية. القطر الأكثر شيوعا في العمود هو حوالي 5/16. المطارق المصنوعة من خيزران الهند تمتلك مطاطية معينة, في حين ان الباتولا تقريبا لا تعطى أي مطاطية. المحترفين يستخدموا الاثنان معتمدين على تفضيلاتهم, سواء كانوا يعزفوا باستخدام مطرقين أو أكثر, واى مقبض يستخدمونه (إذا كانوا يستخدموا مقيض رباعى المطارق). المطارق المناسبة من اجل الالة تعتمد على المدى. المادة في نهاية المطرق تكون دائما نوعا من المطاط, وتكون ملفوفة بالغزل. المطارق الانعم تستعمل في النوتات المنخفضة, والمطارق الخشنة تستعمل في النوتات المرتفعة. المطارق التي تكون خشنة جدا تتسبب في تدمير الالة, والمطارق التي تكون مناسبة في المدى الأعلى من الممكن ان تدمر النوتات في المدى الاقل (خصوصا في آلة خشب الورد). أيضا, في النوتات المنخفضة, القضبان تكون اوسع, وتتطلب مطرقة أثقل لكى تولد الصوت المطلوب. من اجل الحاجة إلى استخدام قسوة مختلفة من المطارق, بعض اللاعبين, خلال عزفهم باستخدام اربعة مطارق أو أكثر, من الممكن ان يستخدموا مطارق متدرجة ليتدرجوا على القضبان التي يلعبون عليها (الانعم على اليسار, والاخشن على اليمين). بعض المطارق, تسمى "مزدوجة النغمة" أو "متعددة النغمة", تحتوى على قلب خشن, مغطى بالغزل. ويكونوا مصممين ليكونوا اخشن خلال العزف العالى, وانعم خلال العزف الهادئ.

والله كل ده وحاموت واعرف يعني ايه أوكتاف ..... خلي مراقب البلدية المايسترو يزيل الغموض حول هذه النقطة وايه الآلة العجيبة اللى لها ميت قياس أوكتاف
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 17h42.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd