حاشاكِ أن تغشي ،،،
أما حكاية (وعموما هاتتفرج بقى على الشغب اللى على اصله بس مش فى محراب العلم ده
زمان أيام ما كنا طلبة ، كانوا يأتوننا بمراقبين للإمتحانات من خارج المحافظة ، و المراقب الذي لا يتساهل في اللجنة ، ينتظره مجموعة من الطلبة خارج اللجنة ، و يوسعونه ضرباً
باقول لِك إيه .. أنا مش مروَّح النهاردة ،، يا إما نروح ( القِسم ) أحسن
شفتي ،، كنت هانسىَ تصحيح ( الواجب ) ،،
كله صح ،، مبروك يا لولي ،، إمتياز
بس بيني و بينِك ( بيكي ) هذه ليست صحيحة ،، لأننا ننطق الباء في الكلمة ( بـِكِ ) في مسافة زمنية واحدة ، بينما الكاف ( إذا اعتبرنا أنها في نهاية جُملة ) فنـُشبـِعُها نـُطقا ،
مثل ( لقد ازددنا شرفاً بكِ ) ، فيكون النطق العَروضي الصحيح للكلمة هو ( بـِكي )
أستاذنا الغالي وعمنا : سمعجي
انا قلت انتظر لما كله يحل التمارين..وبعدين آخد من كل بستان زهرة ...عشان تكون إجابتي صح لازم ( أستلهم ) حلول الزملاء ..ودي حاجة متعود عليها من أيام الثانوي والجامعة
سماوات = سماواتن
قلب= قلبن
حرة = حررتن أو ... حررة ( قصدي حركة سكون حركة سكون )
بصراحة يا أستاذ كمال شرحك سهل ممتنع والله..
وبخصوص حكاية السندويتشات ..أنا صيتي بقي زي الطبل في الأكل مش في الفهم ..وطبعا يا أستاذنا العقل السليم في الجسم السليم..ده حتي كل الأطفال كانوا أهلهم بيضربوهم عشان ياكلوا ...ما عدا أنا ...أهلي كانوا بيضربوني عشان ماآكلش !!
زمان أيام ما كنا طلبة ، كانوا يأتوننا بمراقبين للإمتحانات من خارج المحافظة ، و المراقب الذي لا يتساهل في اللجنة ، ينتظره مجموعة من الطلبة خارج اللجنة ، و يوسعونه ضرباً
يادى الكسوف ياولاد استاذى كان بيضرب المراقبين اللى مش بيغششوه فكرتنى ايام امتحاناتى بتاع الثانويه العامه وانا كنت معاهده نفسى ماغشش ابدا مهما حصل وكان فيه امتحان كنت بكره مادته وكان على حظى جاى صعب جدا المهم بعد انتهاء تسليم الورق قعدت وكنت متضايقه جدا لانى كنت متاكده انى شايلاها شايلاها فلقيت المراقب جايلى وكان من البحيره وعرض عليا كل اوراق الاجابه بتاع زميلاتى اختار اللى تعجبنى وانقل منها فطبعا رفضت بشده وشكرته وهو اللى فضل يتحايل عليا علششان مسقطش فى المادى لكنى فضلت على اصرارى ورفضت وسبحان الله زميلاتى اللى غشوا اثناء الامتحان شالوها وانا وسبحان الله نجحت تخيل ؟
تقوم تيجى تقولى حضرتك ببساطه بتضربوا المراقبين اللى بيرفضوا يغششوكوا ليه كده يااستاذى
اقتباس:
اقتباس:
بس بيني و بينِك ( بيكي ) هذه ليست صحيحة ،، لأننا ننطق الباء في الكلمة ( بـِكِ ) في مسافة زمنية واحدة ، بينما الكاف ( إذا اعتبرنا أنها في نهاية جُملة ) فنـُشبـِعُها نـُطقا ،
مثل ( لقد ازددنا شرفاً بكِ ) ، فيكون النطق العَروضي الصحيح للكلمة هو ( بـِكي )
اقولك على سر ماحدش يسمعه انا عارفه ان كتابه كلمه بك بالاسلوب اللى كتبت بيه كان غلط
بس هقولك حاجه اوى ماجيت اجاوب قلت انها هتبقى بيكى لكن مع شويه تفكير بسيط لقيتنى غلط طبعا لكنى حبيت انى اكتب اللى فكرت فيه علشان ماتفتكرش انى شفت الاجابات السابقه لاخوانى واخواتى
ثم تعالى هنا وقولى اشمعنى يعنى سى عصفور الى سامحله بالتدخين وعدم حل الواجب وقاعد تطبطب عليه كده هو مش تلميذ زينا ولا ايه ؟
__________________
لـــَـستُ مُجبـــــَــــره أنّ يَفهـَـم الأخـَــرِين مـَن أنــَـــا
يا لولي العصفور أستاذ كبير لكن متتلمذ. يعني متواضع وقاعد وسط التلامذة. مشفتيش محاوراته ومناظراته الشعرية (من الشِعر وليست اللي بتتاكل) مع الخوجة بتاعنا في موضوع الرتوش الأخيرة. دا شاعر أراري.
أما بلغة الطلبة المشاغبين الوحشين المتسيسين فتقدري تعتبريه طابورخامس. بيكتب أسامي الطلبة اللي بيتكلموا في الحصة ويديها للأستاذ.
بالمناسبة بعد جلسة مفاوضات ومباحثات مطولة مساء أمس قررنا تغيير اللون المعتمد لكتابة النصوص نزولا على الرغبات السامية لأساتذتنا المهندس محمد علي والمايسترو محمد الآلاتي والمستجد غازي الضبع. لكن للأسف إيدي مش مطاوعاني على تغيير اللون الأخضر الأثير لديّ.
.. شفتوا الأثير لديَّ دي .. مش تقول لي متبرفن يا أستاذنا.. كان عيبها إيه يعني مُتـَكـَليـِن.
تحياتي
محمود
__________________ علموا قلب الحجر يوصف معارك الانتصار
علموه يبقى سفير الدهر ليهم بالفخار
كان نهار الدنيا مطلعش وهنا عز النهار
....
يا لولي العصفور أستاذ كبير لكن متتلمذ. يعني متواضع وقاعد وسط التلامذة. مشفتيش محاوراته ومناظراته الشعرية (من الشِعر وليست اللي بتتاكل) مع الخوجة بتاعنا في موضوع الرتوش الأخيرة. دا شاعر أراري.
أما بلغة الطلبة المشاغبين الوحشين المتسيسين فتقدري تعتبريه طابورخامس. بيكتب أسامي الطلبة اللي بيتكلموا في الحصة ويديها للأستاذ.
بالمناسبة بعد جلسة مفاوضات ومباحثات مطولة مساء أمس قررنا تغيير اللون المعتمد لكتابة النصوص نزولا على الرغبات السامية لأساتذتنا المهندس محمد علي والمايسترو محمد الآلاتي والمستجد غازي الضبع. لكن للأسف إيدي مش مطاوعاني على تغيير اللون الأخضر الأثير لديّ.
.. شفتوا الأثير لديَّ دي .. مش تقول لي متبرفن يا أستاذنا.. كان عيبها إيه يعني مُتـَكـَليـِن.
تحياتي
محمود
يا دكتور محمود حضرتك دايما رافع معنوياتي ومعنويات كل الناس اللي في المنتدى.. يا سيدي والله لا أستاذ ولا يحزنون.. دا أنا تلميذ بلية في آخر دكة والمسامير مهربدة المريلة كمان.. (إيه رأي حضرتك في موضوع دكة ومهربدة دي.. أظن دا يؤكد إني خريج مدارس حكومة من اللي كانت بتنقع في الشتا).
لكن لولي هي السبب لو الأستاذ طردنا من الحصة..
يا لولي الفتنة نائمة
يا دكتور محمود حضرتك دايما رافع معنوياتي ومعنويات كل الناس اللي في المنتدى.. يا سيدي والله لا أستاذ ولا يحزنون.. دا أنا تلميذ بلية في آخر دكة والمسامير مهربدة المريلة كمان.. (إيه رأي حضرتك في موضوع دكة ومهربدة دي.. أظن دا يؤكد إني خريج مدارس حكومة من اللي كانت بتنقع في الشتا).
إنما المشكلة حنقول لهم النثر اللي بيطير فوق السحاب في موجات التواصل الوجداني الرقراق مع سمعجي والشعر الراقي اللي بتكتبه ده والـــ ... لا مؤاخذة التنطيط والشقشقة بين البحور والقوافي دي جايبها منييييييييييين (شفت حرف المد؟)
يا ترى كام واحد من المثقفين اللي بجد اللي حاسين بالناس وبيعبروا عنهم كانوا خريجين المير دي ديو أو فيكتوريا كوليج ؟؟
يا عمنا الكتاتيب والمدارس اللي بتنقع هي اللي طلعت الطهطاوي وطه حسين والمازني والبارودي وحافظ وسمعجي وعصفور طاير!!
تحياتي
محمود
__________________ علموا قلب الحجر يوصف معارك الانتصار
علموه يبقى سفير الدهر ليهم بالفخار
كان نهار الدنيا مطلعش وهنا عز النهار
....
الجنسية: عربي الهوية - تونسي الهوى
الإقامة: في حلم الوطن العربي
المشاركات: 838
رد: موسيقى الشعر - دروس في علم العَروض
سلام و احترام، . بروفسور سمعجي. لي سؤال... عندما تحتوي الكلمة أو الإسم، على أكثر من حرف مدّ مثلا( لولي، ريما). كيف يجب النداء؟ لوووووولي أو ريمااااااااااا أو لولييييي و ريييييما ؟؟؟؟ أو لوووووليييييي و رييييمااااااا. فانتظار الجواب، الكل سيذهب إلى الكانتييييين، يمكن الدكتور محمود يعزمنا على سااااااااندوييييييتشاااااات. يالّه تعالى يا أستاذ رائد و ما تخافش .... ده كله بيتاكل السندويتش و العلقة. . تحياتي .