يا رب هـوِّن
أغنية الفنان الجميل
محمد السلاموني
فيها إحساس عالي جدا
كلمات وألحان وغناء
الفنان محمد السلاموني
أدعوكم أحبائي الكرام لسماعها
وأطلب من أستاذنا المايسترو أبو حسام أن يحللها لنا موسيقياً
والحقيقة هنا نقطة هامة جدا
أعتقد أن السلاموني لم يدرس الموسيقى والمقامات
ولكنه لحنها بإحساسه
وأنا مشتاق جدا أعرف تحليل المايسترو لهذا الأحساس
ويا ترى نظرة السلاموني نفسه إليها بعد التحليل .. هل ستبقى كما هي أم ستتغير
ويا ترى أي المقمات استعملها إحساس السلاموني
سنرى ونعرف جميعا
فأرجو أن تستمتعوا معي بهذا العمل الجميـل
أعتقد أنها ستكون أول مرة نحلل عمل لأحد أعضاء سماعى ..
والجديد .. أنها ستكون أول مرة أيضاً نتصدى لملحن فطرى ..
فالأستاذ محمد السلامونى .. لم يختار المقام الذى سيلحن منه .. هو لحن بإحساسة دون أدنى معرفة بعلم النغم ..
عموماً .. هيا بنا نحلل الأغنية ..
المقام المستخدم .. هو النهاوند .. النهاوند العادى .. الطبيعى .. الذى يبدأ بنهاوند وينتهى بحجاز .. هذا هو النهاوند الطبيعى ..
ولم يخرج عن النهاوند أبداً .. صحيح أنه إستعمل نغمات خارج المقام .. ولكنها تتبع المقام فى نفس الوقت .. إستعمل حساس المقام .. والغماز أيضاً .. هى نغمات تابعة للمقام ولكنها خارج سلم المقام ..
وأعتقد أن الذى جعلنا نُعجب باللحن .. هو تنويع الجمل اللحنية .. وأجمل جملة لحنية فى رأيى هى ( لا تسيبنى أتوه ولا تسيبنى أضيع ) .. حيث لجأ السلامونى لجواب المقام .. وتخطاه بدرجة نغمية .. كما أن إختياره للطبقة الصوتية كان موفقاً .. ومناسباً لطبقة صوته ..
كما أن الميزان الرباعى الذى صاغ منه اللحن .. كان مناسباً أيضاً ..
هو صحيح تعبنى فى ترتيب وتنظيم الوحدة الإيقاعية مع الغناء .. لكنى إستمتعت بهذا العمل ..
لأن أصعب شئ .. أن تجعل المطرب يغنى بدون إيقاع .. ثم تضع الإيقاع والموسيقى بعد ذلك ..
ثم كانت النهاية بكلمة ( ياالله ) التى كررها أربع مرات .. وإنتهى بها على درجة ركوز المقام .. جميل جداً ..
لو كان ملحناً محترفاً ومعروفاً .. لقلنا أنه إتبع خطة للعمل .. لكن أن يصدر هذا العمل من وحى الخاطر واللحظة .. وبدون دراسة موسيقية .. فهذا هو الجميل فى الموضوع ..
شكراً أستاذ غازى على دعوتك .. وشكراً أستاذ سلامونى مرة أخرى على اللحن الجميل .. والصوت الأجمل ..
الله على جمال التحليل و الله زاد الغنوة حلاوة شرف كبير يا سلامون ان يتبنى المايسترو هذا العمل , بس و الله انت تستاهله شفت العمل الصادق اللى طالع من القلب بيوصل للناس بسرعة ازاى و بيأثر فيهم و سماعى الذواق بأعضاؤه قدر يستسيغ هذا الصدق و هذا الجمال و يسعد بأنه من انتاج اعضاؤه برافو يا مايسترو برافو يا سلامون برافو يا سماعى
__________________
أنا اللى زرعت البيوت و العيدان
ما يمنعش عقلى.. شوية جنان!!
هايرجع لإسمِك رنين الحنان
قتيل المحبة يلبّى النداا
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,136
رد: يا رب هوِّن
شفت يا استاذ سلاموني
علشان تصدق بس
والله فكرة عبقرية يا غازي نشكرك عليها ولفته جميلة منك
والأجمل بقى هو تحليل الأغنية
بصراحة قرأت عن دراسة لأعمال محمد الموجي وانه ملحن بالفطرة وانه اختار مقامات صعبة ووو وكله بالفطرة
ولكن بعد هذا التحليل زدت اقتناعا بموهبة الإنسان الفطرية في إبداع وتلحين عمل متكامل وله خطة ولو مش مقصودة
شكرا يا ابو حسام تحياتي
الله سلامونى فى الميزان فكره حلوه بجد ياغازى وخصوصا بقى ان سلامونى بيننا ومعانا حاليا نلحق بقى نستمتع بكلام استاذنا الالاتى عنه وهو بيننا قبل مايبقى الفنان الكبير العظيم محمد السلامونى وميدخلناش هنا تانى وعلشان نتكلم معاه يقولولنا بعد ثلات شهور وساعتها برضه يبقى مش فاضى اختيار هايل ياغازى ومش عارفين نقولك ايه يامايسترو بس دمت لنا "ذخرا "وخد بالك من ذخرا دى بحفظها من اول رمضان ومنتظرين منك المزيد والمزيد من العمليات الانتحاريه ياسلامونى اقصد يعنى الاعمال الغنائيه على نفس المستوى الرفيع والجميل ده
__________________
لـــَـستُ مُجبـــــَــــره أنّ يَفهـَـم الأخـَــرِين مـَن أنــَـــا
والله مش عارف اقول ايه
لفتة طيبة منك و مفاجأة جميلة يا أستاذ غازي
بس كان في أعمال أخرى تستحق التحليل أكتر من تجربتي المتواضعة ألف ألف شكر
و ربنا يبارك فيك
و ان شاء الله أظل عند حسن ظنكم
و انا فعلاً كنت عايز اعرف انا استخدمت مقامات إيه و ازاي طلع مني اللحن ده ؟
و في أسئلة بتشغل بالي دايماً
هل العِبرة باستخدام أكثر من مقام و التنويع فيها
و باستعراض الملحن قدرته على المزج بينها .. و الا بالجملة اللحنية المُعبـِّرة ؟
و لو أغنية على مقام واحد و فيها جمل مختلفة هل ده يقلل من قيمتها الفنية ؟؟
والله فكرة عبقرية يا غازي نشكرك عليها ولفته جميلة منك
والأجمل بقى هو تحليل الأغنية
بصراحة قرأت عن دراسة لأعمال محمد الموجي وانه ملحن بالفطرة وانه اختار مقامات صعبة ووو وكله بالفطرة
ولكن بعد هذا التحليل زدت اقتناعا بموهبة الإنسان الفطرية في إبداع وتلحين عمل متكامل وله خطة ولو مش مقصودة
شكرا يا ابو حسام تحياتي