* : يوسف دهان (الكاتـب : محمد الساكني - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 16h09 - التاريخ: 26/04/2024)           »          احسان صادق (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 23h40 - التاريخ: 25/04/2024)           »          التخت العربى (الكاتـب : عصمت النمر - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 23h18 - التاريخ: 25/04/2024)           »          فكاهيات و منولوجات متفرقه (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h37 - التاريخ: 25/04/2024)           »          منوعات اسكندرانية (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : oldisgold - - الوقت: 20h39 - التاريخ: 25/04/2024)           »          مؤلفات عبد الوهاب الموسيقية و توزيعات منها (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : محمد عمر الجحش - - الوقت: 20h30 - التاريخ: 25/04/2024)           »          سعاد مكاوي- 19 نوفمبر 1928 - 20 يناير 2008 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h07 - التاريخ: 25/04/2024)           »          جاسم الخياط (الكاتـب : bader14 - آخر مشاركة : الكرملي - - الوقت: 18h08 - التاريخ: 25/04/2024)           »          مُحيي الدين بعيون (الكاتـب : sol - آخر مشاركة : هادي العمارتلي - - الوقت: 16h41 - التاريخ: 25/04/2024)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 16h19 - التاريخ: 25/04/2024)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > الأسئلة حول الدروس

الأسئلة حول الدروس أسئلة الأعضاء حول الدروس المطروحة في قسم المحاضرات

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 02/04/2011, 20h14
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: février 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 71
افتراضي الاذان يا استاذ محمد الالاتى

مشيل المصرى اللى عمل ليالى الحلمية قال الشيخ محمد رفعت بيأذن من مقام الهزام انا عاوز اعرف الشيخ سيد النقشبندى بيأذن من مقام اية انا عارف انك شخصية محترمة جدا وها ترد عليا

ممكن ارد انا ؟
اولا مفيش حاجة محددة اسمها الشيخ فلان بيأذن من مقام ايه لأنه مش كل مرة بيأذن من نفس المقام وبالذات الشيوخ المبدعيم منهم بيكونوا متمكنين جدا من المقامات يعنى حتى االآذان الواحد فى مقام البياتى ممكن الشيخ يؤديه بكذا شكل ابداعى مش اسطمبة او نموذج واحد , نفس الشىء بالنسبة للمقرئين المتميزين يعنى ممكن نفس السورة الشيخ يؤديها بكذا مقام او كذا تفاعلات وتحويلات مقامية , وعلى ما اعتقد ان زميلى العزيز وصديق عمرى الاستاذ ميشيل المصرى لما قال عن الشيخ رفعت بيؤذن فى مقام الهزام كان يقصد آذانا واحدا محدداً فى مناسبة محددة او تسجيل محدد كان امامهم , يعنى بالذات الشيخ رفعت ممن يؤذن بياتى وراست وحجاز وكرد وهزام وممن يبدأ هزام ويذب الى مقامات متعددة
وانا احب اسمع الآذان الجميل وتلاوة القرآن الواعية للمقامات وتلاحظ ان كل ما الشيخ يقفل آية المستمعين بيقولوا الله هى حاجتين اولا ذكر الله وثانيا استحسان
طبعا منتظر رد اخى العزيز الفنان محمد الآلاتى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 02/04/2011 الساعة 20h38
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 02/04/2011, 21h03
الصورة الرمزية kabh01
kabh01 kabh01 غير متصل  
طاقم الإشراف
رقم العضوية:6235
 
تاريخ التسجيل: octobre 2006
الجنسية: Leb & GB
الإقامة: اختر الدولة
المشاركات: 706
افتراضي رد: الاذان يا استاذ محمد الالاتى

رأي متواضع:

جرت العادة عند معظم القراء والمنشدين البدء بمقام الحجاز أوالرست رغم ان الشيخ محمد رفعت "سجل له" أذانين: الأول وهو الشهير من مقام الهزام والثاني من مقام الرست (وهو أب). كما لا يخفى عليكم بأن الشيخ علي محمود كان قد "سجل له" أذانا قويا جدا يبدأه بمقام البياتي و ينتهي من نفس المقام و البدع في داخله من الإنتقالات المقامية لا تضاهى وهذا بإعتراف أكبر الموسيقيين الذين حللوا هذا الأذان المميز. والقاعدة الموسيقية كما تعلمون جميعا بأن إنهاء اللحن يكون بنفس مقام البدء. أما عن الفن في أداء الأذان فهذا موضوع آخر . والأذان له أصول ليس فقط في الصياغة اللحنية فحسب لا بل بمخارج الحروف والمدود و القفلات و القرارات والجوابات الخ. يمكن لأي متمكن من أدواته الموسيقية في الصياغة اللحنية و التنقل السليم والرجوع السليم (بدون نشاز طبعا) البدء بأي مقام يعجبه. والأمثلة بحوزتي كثيرة من البدء بالكرد والنهاوند والسيكا والحجاز والحجاز كار والبياتي والشوري الخ. الذي أريد قوله بأن ليس بالضروري أن يكون هناك قاعدة طالما المؤذن متمكن و يفقه بالنغمات والمقامات والتنقل بينها.

شأن ذلك شأن التلاوة القرآنية فقد جرت العادة بأن يبدأ القارىء بالبياتي أو الرست و صدق الله العظيم من نفس المقام. أيضا هذه ليست القاعدة ولكن عرف. فلدي أمثلة يبدأ القارىء بالسيكا أو الكرد أو حتى الصبا.

هناك أذانا للشيخ محمد عمران يقلد فيه اذان الشيخ علي محمود (البياتي) ولكن في حي على الفلاح يصيغ اللحن الى أن ينقل زنجران (زنكلا) ومن ثم عند الله أكبر يرجع الى مقام البدء وهذا اجتهاد من مؤذن متمكن.

الأمثلة كثيرة وهناك أعراف وليس بالضروري قواعد.

تحياتي
__________________
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 02/04/2011, 22h14
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: avril 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 68
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: الاذان يا استاذ محمد الالاتى

هل لى رأى أخر بعد أستاذى عادل صموئيل .. لا أعتقد أنى سأضيف شيئاً

كما أن إضافة الحبيب دكتور هلال .. أنارت الطريق وزادت الموضوع ثراءً ووضوح

أشكركم أساتذتى الأجلاء

وأقول للأخ سامى .. إطمئن .. فالمنتدى به من الأساتذة مايكفى ويزيد
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 02/04/2011, 22h27
الصورة الرمزية kabh01
kabh01 kabh01 غير متصل  
طاقم الإشراف
رقم العضوية:6235
 
تاريخ التسجيل: octobre 2006
الجنسية: Leb & GB
الإقامة: اختر الدولة
المشاركات: 706
افتراضي رد: الاذان يا استاذ محمد الالاتى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
هل لى رأى أخر بعد أستاذى عادل صموئيل .. لا أعتقد أنى سأضيف شيئاً

كما أن إضافة الحبيب دكتور هلال .. أنارت الطريق وزادت الموضوع ثراءً ووضوح

أشكركم أساتذتى الأجلاء

وأقول للأخ سامى .. إطمئن .. فالمنتدى به من الأساتذة مايكفى ويزيد
العين ما بتعلاش عن الحاجب يا أستاذ الكل محمد بك

أنت والأستاذ عادل لسانا حالنا في العلوم الموسيقية في المنتدى ولست أنا سوى تلميذ صغير في مدرستكم وسأبقى....
__________________
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 03/04/2011, 08h53
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: juin 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 73
المشاركات: 555
افتراضي رد: الاذان يا استاذ محمد الالاتى

احبائى

طبعا كلام الناس اللى بتتفهم فى الامور بيزيد المتلقين معلومات
واختصار الكلام ان الآضان والتلاوة حوى درجة عالية جدا من االتمكن الموسيقى , يعنى فى عصر الملحنين الكبار كان كل شىء له علاقة بالتنغيم الموسيقى على اعلى درجة , يعنى كنت فى الراديو مثلا تسمع اغنية لعبد الوهاب شوف طبعاً عبد الوهاب واحكم انت بعدها يحين اذان الظهر تجد الؤذن عمل عبقرية لاتقل عن ما سمعته انت من عبد الوهاب ثم بعد الآذان تسمع لحن للسنباطى , هنا ستجد 3 نقلات على مستوى عالى من الجودة
واول سبب فى جودة ىداء المشايخ زمان وانا قلتها كنت لما تزور الشيخ فى بيته تجد عنده عود وهو يذاكر المقامات , ووالشيخ اللى مايعرفش يعنى ايه بياتى واقاربه وتبتدى بالتى وتروح فين وفين وتقفل ازاى , مش ممكن حيكون ادؤه سليم يعنى اقول لك كارثة بتحص فى الاذاعة بتيجى من تخلف القائمين على الإذاعة ممكن تسمع تلاوة للشيخ رفعت وتكون سورة طويلة والوقت فى الاذاعة بيبقى بالدقيقة ومحتاجين خمس دقائق فقطمن السورة بيروح اللى بيعمل مونتاج يجيب كلمة صدق الله العظيم بصوت الشيخ رفعت برضه لكن من مكان تانى بتكون من مقام تانى طبعا كارثة لأن الشيخ لما بيتوغل فى المقامات قبل القفلة بيبتدى يرجع بكذا نقلة للمقام اللى عايز يقفل فيه والمونتاج هنا بيحتاج واحد خبير موسيقى عشان ماتحصلش الكارثة دى .
وارجع واقول شوفوا فى كلامنا كمية العبقريات الموسيقية وهل الدين الاسلامى ممكن يستغنى عن الآذان والتلاوة الجميلة دى ؟ ونكتفى بالآذان والتلاوة اللى بتحصل دلوقتى على الفضائيات واللى بتخلو من كل جمال موسيقى وبتكون جملة واحدة تقريبا بتتكرر على 25 سورة ورا بعض ؟ بحجة ان الموسيقى حرام ؟ زى ما بيقولوا ؟ وللعلم اللى بيبحصل فى الاغانى بيحصل على كل حاجة زمان كان عبد الوهاب ممكن يعمل 500 جملة فى الاغنية دلوقتى الجمل بقت واحدة تقريبا وبتتكرر لأن الملحنين لو عندهم جمل اكيد كانوا عملوا جمل جديدة والشيخ اللى بيقرا 25 سورة بجملة لحنية واحدة لو يعرف مقامات اكيد قان عمل زى المشايخ العظام حتى من الناحية التجارية كان حايبقى متميز وياخد فلوس اكتر
وللعلم شيخ الازهر طلع وقال الموسيقى فن جميل ومش حرام لن الله جميل ويحب الجمال ولو ماكانش الله خلق الموسيقى فى الطبيعة ماكناش احنا اكتشفنا الموسيقى وطورناها مش كده ولا ايه ؟
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 18/05/2011, 20h57
محمد مدنى محمد مدنى غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:383381
 
تاريخ التسجيل: janvier 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: الإمارات
المشاركات: 2
افتراضي رد: الاذان يا استاذ محمد الالاتى

طبعا انا مفيش عندى اى كلام اضيفه على كلام اساتذتى الكبار
ربنا يخليكوا لينا ونفضل نتعلم منكم علطوووووووول
بس عايز اضيف ان القراء الكبار كانوا عباقره مش بس انتقال من مقام للتانى لا كمان فى اختيار المقام المعين للايات
واللى خالا ام كلثوم والسنباطى كده ان اصولهم الموسيقية كانت دينية لو لاحظنا ان شغل الاستاذ رياض بدايته كتير قوى راحة الارواح وهزام وانا طبعا اقل من انى اتكلم فى موضوع المقامات فى حضور اساتذتنا الكبار بس اكيد انتوا عارفين طعم راحة الارواح ايه واحساسه اللى بيديه للمستمع
تسلموا يا اجمل اساتذه
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 16h37.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd