* : سؤال لسميعة وموثقى ام كلثوم هلى يوجد هناك تسجيل لام كلثوم وهى تؤذن (الكاتـب : عصمت النمر - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h47 - التاريخ: 19/10/2021)           »          اللحـن وعلاقتــه بالنــص اللغـــوي دكتور أحمد يحيي (الكاتـب : Ahmed 2004 - آخر مشاركة : kareem nubani - - الوقت: 17h19 - التاريخ: 18/10/2021)           »          خالد عبدالله (الكاتـب : abuaseem - - الوقت: 16h46 - التاريخ: 18/10/2021)           »          وداد (بهية وهبي) (الكاتـب : hamzeh_r - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 14h21 - التاريخ: 18/10/2021)           »          نوبة العرس الطرابلسي (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : آدم هارون - - الوقت: 14h10 - التاريخ: 18/10/2021)           »          تونس مفتاح (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : آدم هارون - - الوقت: 13h25 - التاريخ: 18/10/2021)           »          نـعـمـة (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : abuaseem - - الوقت: 12h07 - التاريخ: 18/10/2021)           »          نزهة يونس (الكاتـب : محمود دمراني - آخر مشاركة : loaie al-sayem - - الوقت: 08h03 - التاريخ: 18/10/2021)           »          الموشحات والقدود (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 23h25 - التاريخ: 17/10/2021)           »          علي عبد الوهاب (الكاتـب : غريب محمد - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 23h02 - التاريخ: 17/10/2021)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > منبر الطرب > رواد القرن التاسع عشر ورواد عصر النهضة

رواد القرن التاسع عشر ورواد عصر النهضة حتى 1930

روابط سريعة لصفحات الفنانين قسم الرواد
إبراهيم شفيق أبو العلا محمد أحمد إدريس أحمد الشيخ أحمد المحلاوي أحمد حسنين أحمد شريف أحمد صابر
أحمد عبد القادر أحمد علي أحمد فريد أحمد محبوب أسما الكمسارية أسيا ندا السيد قاسم السيدة السويسية
إلياس ورديني أمال قرقر أمين البزري أمين حسنين أمينة العراقية إيميلي الإسكندرانية بدرية سعادة بدوي الصبان
بديعة صادق بديعة مصابني بمبة العوادة بهية المحلاوية بهيجة حافظ ثريا قدورة جميل عزت حامد مرسي
حسن الحامولي حسن الحوشي حسن الملواني حسن مختار صقر حسن يوسف المنيلاوي حسيبة موشي   حكواتي ومغنواتي
حياة صبري خضرة الوطنية خيرية السقا داود حسني درويش الحريري رتيبة أحمد زكي مراد زكية المصرية
زوزو لبيب زينب المنصورية ستوتة عزت سعاد محاسن سعيد حلمي سكينة حسن سليم دوماني سليمان أبو داود
سمحة البغدادية سمحة المصرية سمير حلمي سنية حسنين سهام سيد الصفتي سيد درويش الطنطاوي سيد سليمان
سيد شطا سيد مصطفى سيدة حسن سرينا المصرية صالح عبد الحي صالحة المصرية صفر علي طيرة حكيم
عائشة ندا ويعقوب سلك عباس يونس عبد الحي حلمي عبد اللطيف البنا عبد الله الخولي عبد الله النشار عديلة حسن عزيز عثمان
عزيزة حلمي علي الحارث علي القصبجي علي عبد الباري علي محمود علية فوزي عنايات هانم عين الحياة
فاطمة إبراهيم فاطمة البقالة فاطمة العراقية فاطمة سري فتحية أحمد فتحية عبد الواحد فريد المصري فريدة الإسكندرانية
فريدة مخيش فضيلة رشدي فوزية المسيري كامل الخلعي كمال المصرية ماري منصور وعايدة محمد السبع محمد الصغير
محمد العاشق محمد العربي محمد النادي محمد أنور محمد بخيت محمد خليل المغربي محمد سالم العجوز محمد سليم
محمد صادق محمد نجيب محمد نديم محمد نور محمود البولاقي محمود صبح محمود مرسي محيي الدين بعيون
مرسي الحريري مصطفى أمين مفيدة أحمد ملك محمد ملكة الطرب منتهى الوحيدة منيرة المهدية موسى حلمي
ناصر حسين نبوية شخلع نبوية غزال نحلة معوض نرجس المهدية نعيمة المصرية نينا وماري هانم الصغير
واصف جوهرية وداد سليمان وداد محمد ودودة المنيلاوية ودودة بدر يوسف أبيض يوسف الرشيدي يوسف المنيلاوي
يوسف صالح              

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 02/05/2008, 22h11
الصورة الرمزية أبوعلى
أبوعلى أبوعلى غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:218562
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: فرنسا
المشاركات: 16
افتراضي

إليكم إخوانى إسطوانه كامله وبجودة صوت رائعه
من مقاهى القاهره فى العشرينيات
ومن رفعى الخاص
وهم

منيره المهديه
حبك يا سيدى

أسمر ملك روحى
يا عينك يا جبايرك
بعد العشا
شكوت فقالت

نعيمه المصريه
تعالى يا شاطر
كله إلا كده

أهلا وسهلا بالحبيب الزائر

رتيبه أحمد
وانا لسه نونو
أنا حاسه وانا لسه
يا نا يا امك
قولوا لى بالذمه يا افنديه

تم نقل كل ملف الى مثبت صاحبه .. أنس


التعديل الأخير تم بواسطة : د أنس البن بتاريخ 02/08/2010 الساعة 17h34
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 03/05/2008, 05h03
الصورة الرمزية د أنس البن
د أنس البن د أنس البن غير متصل  
نهـر العطاء
رقم العضوية:688
 
تاريخ التسجيل: mars 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 8,303
افتراضي رد: أسطوانة أغانى مقاهى القاهره فى العشرينات

شكرا كبيرا يا ابو على على رفعك لهذه الإسطوانه المتكامله القيمه , وبالرغم من وجود كل محتوياتها بالمنتدى لكن أعتقد ان جودة المرفوعات فى هذه الإسطوانه أعلى وأتم ,
لنا رجاء من سعادتك أن تعطينا مزيد من المعلومات وتلقى الضوء أكثر على هذه الإسطوانه ويا ريت لو موجوده عند سيادتك ترفع لنا صوره لها
ونتمنى منك المزيد من تلك التسجيلات القيمه مع خالص الشكر مقدما يا سيدنا
__________________
إذا ما الطائر الصداح قد هدهده اللحن
ورفت نسمة الفجر على أشجانه تحنو
هناك السحر والأحلام والألحان والفن
نجيب سرور
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 03/05/2008, 12h12
الصورة الرمزية أبوعلى
أبوعلى أبوعلى غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:218562
 
تاريخ التسجيل: avril 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: فرنسا
المشاركات: 16
افتراضي رد: أسطوانة أغانى مقاهى القاهره فى العشرينات

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته دكتور أنس اسعدنى جدا ردكم الكريم جزاكم كل خير على مجهوداتكم الظاهره فى المنتدى٠
أمابالنسبه للمعلومات عن هذه الاسطوانه فلم أملك اى شئ عنها لأنى حصلت عليها من مكتبةفى باريس وكل المكتوب على الاسطوانه أسطوانة أغانى مقاهى القاهره فى العشرينات ومن تحت اسماء المطربات منيره المهديه
رتيبه احمد
نعيمه المصريه
بارك الله فيك يادكتور
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 04/05/2008, 04h51
الصورة الرمزية د أنس البن
د أنس البن د أنس البن غير متصل  
نهـر العطاء
رقم العضوية:688
 
تاريخ التسجيل: mars 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 8,303
افتراضي رد: أسطوانة أغانى مقاهى القاهره فى العشرينات

عزيزى أبو على
أشكرك على التعقيب الفورى منكم وعلى الإفاده الوارده بخصوص الإسطوانه , وهذا يدفعنى لأن أطمع منكم فى التكرم إن امكنكم بالحصول على مزيد من هذه الإسطوانات النقيه جدا حيث الصوت فيها أكثر من رائع , لأنى كما فهمت من خلال البيانات المدونه على الألبوم
Cafes Chantants du Caire - Vol. 2

أنه توجد أسطوانات أخرى لروادنا العظام ومنها اسطوانات للسيده أم كلثوم , أرجو المعذره على طلبى هذا والشكر لكم مقدما على جهدكم .
__________________
إذا ما الطائر الصداح قد هدهده اللحن
ورفت نسمة الفجر على أشجانه تحنو
هناك السحر والأحلام والألحان والفن
نجيب سرور
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 04/05/2008, 11h25
الصورة الرمزية ben arfa
ben arfa ben arfa غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:12029
 
تاريخ التسجيل: janvier 2007
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 62
المشاركات: 139
افتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
دكتور أنس هذه الاسطوانة من انتاج نادى الاسطوانات العربية باريس .1994 ومعها كتبب باللغة الفرنسية وانقلزية من اعداد صديقنا فريديريك لا غرانج . وجميع الاغانى الموجدة فى أسطوانة أغانى مقاهى القاهره فى العشرينات الجزء الاول والثانى من ارشيف صديقنا فريديريك لا غرانج .
اما الأسطوانة أغانى مقاهى القاهره فى العشرينات الجزء الاول عبد للطيف البنا و صالح عبد الحى و زكى مراد و الشيخ امين حسنين سالم .
هذا الجزء الاول من الكتب.

MUNIRA AL-MAHDIYYA (circa 1884 - The March 1965)

Zakiyya Mansûr Ghânim, said Munira al-Mahdiyya, was for two decades indétrônable "Sultane chant." Without doubt Zaqâzîq born in the Nile Delta, she sang and danced on the boards of
Azbakiyya of cabarets in the early years of this century and recorded her first records in 1906 under the name Sett (Mrs) Munira, the way in which she imitated almées then tics: laughs
provocative and self-congratulations. His musical training took place at the turn of 10 years: the leap is impressive start almée between the vulgar tone that is heard in the first engravings Odeon and Zonophone, and experienced singer that we discover in 1923 to Baidaphon . She triumphed on the eve of the war on Eldorado and casino Nuzhat al-Nufûs, singing a repertoire of traditional taqâtîq or bitches, but mastered the directory
scholar when she was invited for concerts private dôr-s-s and qasîda for men, taqâtîq for women ... Some attribute to the imposition of curfew by the English during the war,
closed rooms singing, and the decision to Munira to try his luck on the boards of theatres, in 1914. The immediate postwar period is a good period: the first Egyptian Muslim to
embark on the adventure of the scene, she said the role of Shaykh Salâma Higâzî in its great tragedies sung, and was composer of operettas tailor by Dawûd Husnî, Kâmil al-Khula'î or Zakariyyâ
Ahmad. The posters then ensured that the 'winds of freedom blowing through the room Munira al Mahdiyya. "Marital troubles of the force, however, to flee to Lebanon, which it does
that in 20 years. She then experienced a second golden age in his records as on the stage, culminating with "Cleopatra and Marc Antoine" in January 1927, operetta in which it offered the composition and the first actor to rising star Muhammad 'Abd al Wahhâb. Dissatisfied by her partner, she licencia, s'octroya the male role and offered the role of Cleopatra in its competitor singer Fathiyya Ahmad. Do not neglect the music takht, she continued to occur in parallel in coffee shops singing. Independent Woman, she was in her living room apontée barge along the Nile,
and a Cabinet meeting held even there to escape the supervision of English ... The year 1927 saw peak rivalry between the three queens of tarab, Munira, Fathiyya Ahmad and the young Umm Kulthûm who then began his career. Each had his court, and the press was an echo of their plots. A journalist, editor of the magazine "Le Theatre," left to die of love for Munira, entâchant the reputation of the diva. Déclinante in his voice, worn by years of daily performances, it was no longer part of the singer regularly invited by the new national radio in 1935. She retired from the entertainment world, trying nevertheless come back in May 1948, which ended in a pathetic failure. Umm Kulthûm, who attended the concert to encourage its former sworn enemy, however, went to congratulate her, shocked by this cruel illustration of sic transit. Munira lived his last years withdrawn, not without having made seven pilgrimages to Mecca. It gave few interviews to journalists, received the visit of the new glories of singing Arabic (and 'Abd al-Halîm Hâfiz), and died worthy but forgotten after the Sultane of his time.

الجزء الثانى
1 / Hobbak are sîdi ghatta 'ai-koll (Your love erases everything else)
Taqtûqa mode bastanîkar, circa 1925, Muhammad al composition
Qasabgi.
The composition of young lutenist al Qasabgî (1892-1966) uses to
the first time in the light music mode bastanîkâr imported from
Turkey and operated by pre-war composers Ibrâhîm
al-Qabbâr) î and Dawûd Husnî in parts scholarly type dawr.
Munira seized simple melodic phrases to embroider melismas
complex and multiply an ornament typical of his song, tightening
glottis of a cascade resulting in an interruption of, issue. this
"speciality" of the singer made his reputation, and we talked so
the bahha (stamp) special Munîra al Mahdiyya.

2 / Asmar Malak râbi
(A beautiful brown owned my soul)
Taqtûqa mode râst, circa 1925,
composition of Muhammad Ali Le'ba.
This very simple taqtûqa was already pre-war great success
Munira, and remains today his most famous piece. Easy
refrain from beloved, it succeeds in 20 years to transform
by a series of revolutions forces voice and a sense of improvisation
ornementative entering, we note in the second part of disc
cutting its particular phrase "ta'âla beI-agal" (make haste me
join), it cuts in the middle to resume breathing and
repeats without a break. It seems then pronounced "alata", which has no
meaning. This reversal gave the text incomprehensible deliciously
for generations, who did this taqtûqa a symbol of
fantasy and singing techniques in vogue in 20 years ...
3 / Ya 'ênak are gabâyerak (You have a sacred cap!)
Taqtûqa mode bayyâtî, circa 1927.
The complaint of an abandoned lover denounced the "dirty tricks" of his
lover, who acts against it "as a pharaoh", feigning love and
deceiving.
4 / Ba'd el-'esha
(After dinner)
Taqtûqa mode huzâm, circa 1925.
Munîra interpreter here one of these texts "lestes" (for Egypt of
20 years ... ), Which provoked the anger of reformists and
intellectuals, call in their press campaigns to clean up
texts of popular songs, foreshadowing the generation of Umm Kulthûm,
triumphant from the next decade, "After dinner, he
good fun. Come spend the night at home, I waiting Wednesday evening
after dinner (...) approach your hand on a lot fun, I know
although your hand likes to tickle me ...
5 / Shakawtu fa-qâlat
(I complained and she told me)
Qasîda measured bayyâtî mode, circa 1925.
One of the few singers of taqtûqa-s to try his luck in the field
scholar, Munira is rarely risked the dawr and mawwâl, but
recorded its occasions of major arias Salâma Higâzî and
some classical poems sung on the cycle wahda, like
hymnodes past the profane chant. This is the case with this piece. It is
Ahmad Zakariyyâ likely that ensured the compliance of these
subtle interpretations of the rules of singing scholar and read 'proposed
melodic journey from which the singer could add its
own inspiration. The stamp almost gouailleur of singer
causing a striking contrast with the pseudo-Bedouin poetry
interprets it, without much melodic invention but with a
ornamentation and a remarkable conviction.
RATIBA AHMAD
Having pursued a career that coincided with the infancy of the
Press artistic Ratîba Ahmad knows the fate of its counterparts
20 years: it ignores almost all of his life and his training. Sister
the great Fathiyya Ahmad (1898-1976), which specializes in the register
scholar, and the actress and singer Mufîda Ahmad, daughter of a
Shaykh respectable and niece of the legendary almée Bamba Kashshar,
Ratîba Ahmad led a career as a singer taqtûqa-s, dialogues
comic actress and lyrical. Two themes reflected the
reading catalogs Baidaphon company, for which it
serious most of his records: the young dévergondée immoral
Westernized and brimée wife, the wife of vindictive people. the
first extols its charms the putative engaged and fixed its own
dowry, inexhaustible source of comedy. The second makes fun of a husband
fickle, alcoholic (This is the drop of water, you awakened me in the middle
of the night), drugged, denies polygamy (Deliver me from the fire
co-wife) or tradition that live in the shadow of a stepmother
unbearable, announcing a watermark upheavals of a society
less and less traditional. The use of slang,
popular proverbs, allows civil society to sing and
to express the discussions that would later found their expression
that protesters in chants and neglected by the industry
entertainment, such as Shaykh Imâm in 70 years.

Frederic Lagrange, in May 1994
الصور المرفقة
نوع الملف: jpg Cafés chantants du Caire v2.jpg‏ (8.0 كيلوبايت, المشاهدات 159)
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 18/12/2009, 01h42
الصورة الرمزية عازف الليل 2009
عازف الليل 2009 عازف الليل 2009 غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:482269
 
تاريخ التسجيل: décembre 2009
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
المشاركات: 9
افتراضي رد: أسطوانة أغانى مقاهى القاهره فى العشرينات


أخي الفاضل
شكرا جزيلا على هاته المجموعة النادرة من أغانينا العتيقة الله يخلليك يا أبو علي
حقا هدية لا تقدر بثمن ونا سعيد جدا لأنتمائي أليكم يا رب تقدرني على المساهمة
في ا ثراء مثل هاته الأعمال الرائعة
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 18/02/2015, 10h16
Hala Sherif Hala Sherif غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:733748
 
تاريخ التسجيل: octobre 2014
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1
افتراضي رد: أسطوانة أغانى مقاهى القاهره فى العشرينات

احمله ازااي لو سمحتم ؟؟ الرابط مش موجود :/
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
طرق مشاهدة الموضوع

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 06h35.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd