ام كلثوم .. ومن معها
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
فى ذكرى رحيل الفنانة الخالدة السيدة ام كلثوم ،
تحركت فيّ الذكريات ، وحبيت اكتب حاجة ما اتكتبتش من قبل
يعنى طبعا اتكتب كتب ومقالات كتير لكن اللى كتبها مؤلفين وصحفيين واعلاميين
منهم انيس منصور مثلا كان صاحب ام كلثوم وعبد الوهاب .. وبيزورهم وبيحضر بروفات وحفلات،
لكن هو شايفهم من زاوية، لكن انا كموسيقار، وكنت وقتها شاب صغير عندى عشرين سنة وسط عمالقة صنعوا تاريخ الفن فى مصر، ولماح وذكى وعايز اتعلم كل حاجة، وفاهم كل اللى بيحصل من الناحية الفنية والموسيقية ، كان لي وجهة نظر تانى خالص، لما نقول وردة فنانة عظيمة، وفايزة فنانة عظيمة ونجاة وكلهم، فنانات عظام مش ممكن يتكرروا تانى، لكن ام كلثوم اظلمها لما اقول عليها فنانة عظيمة، لأن ده ممن يكون 20%، من الصرح الشامخ اللى اسمه أم كلثوم .. أم كلثوم كانت نظام .. سيستم .. دولة .. لعدة اسباب هى متفردة فيهم ماحدش سبقها، كانت المطربة الوحيدة اللى عندها فرقة .. طب ماكل المطربين بيغنوا على فرقة، انا عادل صموئيل عشان اقول انا عندى فرقة، كلمة فرقة على تسمية صحيحة، يعنى اولا احسن عازفين فى مصر، وموجودين معايا قبل كده مش اقل من عشرين سنة، قد يزيد عليهم حد بيختار بعناية فائقة، وقد يرحل حد منهم، لكن الفرقة نفسها ككيان ومؤسسة موجودة يعنى مش اقل من عشرين عازف ثابتين هم هم لمدة عشرين سنة، واهم مافيهم الآلات الفردية، يعنى محمد عبده صالح على القانون والحفناوى على الكمان وسيد سالم على الناى وعظمة على الكونترباص وابراهيم عفيفى على الرق، دول اشتغلوا معاها .. من اول ما قررت تغنى على تخت، يعنى انتم عارفين قصة حياة ام كلثوم .. كانت الاول بتغنى قصائد وتواشيح دينية بدون فرقة، لما العظام وقتها اكتشفوا انها اكتر 100 مرة من انها تكون منشدة فقط وانما ممكن تكون اكبر مطرية فى تاريخ العالم العربى او اعظم مطربة تغنى بالعربى فى العالم ( يعنى تركيا واليونان وحتى اسرائيل اللى اتحشرت فى وسطنا مدمنين ام كلثوم، وفى اوربا وكل دول العالم مليانة عشرات الملايين من المهاجرين عرب او من اصل عربى مدمنين ام كلثوم )
التخت الصغير ابتدا يكبر والكمنجات تزيد وجابو شيللو ثم شيللو تانى وهكذا،
واصبحت الفرقة المتميزة اللى انت شفتها فى التليفزيون اول مرة سنة 1958 موجودة قبل كده
بفترة طويلة من الاربعينات، عبد الوهاب نفسه لما كان مطرب الاول مكانش عنده فرقة،
كان لما عايز يسجل اغنية او يغنى فى حفلة، اما يخلى عازف من اللى بيشتغلوا معاه
من قبل يكوّن له فرقة للعمل ده فقط، او بعد كده بقوا عدد معين من العازفين
بيتصلوا بيهم وييجوا ساعة الشغل مع عبد الوهاب .. لكن لكل منهم حياته
وفرقته وشغله التانى لأن عبد الواهب طبعا مش بيغنى على طول
وبينى وبينكم كانت الفرقة اللى بيغنى عليها عبد الوهاب معظمهم من بتوع فرقة ام كلثوم
لأن فيهم ميزة خطيرة انهم مترابطين مع بعض وحافظين بعض .. طبعا كان وقتها كل الاغانى
اللى اتسجلت فى الثلاثينات والاربعينات لحد اوائل الخمسينات للمطربين التانيين فى ذلك الوقت مفيش فرقة ثابتة،
او رئيس فرقة يقدر يكون فرقة ويحتفظ بيها معاه اكتر من سنة .. لعدة اسباب، يعنى ممكن بيديهم اجور
قليلة تخليهم لو جه لهم فرصة بأجر اعلى يتركوه، او كمية الشغل مش منتظمة،
يعنى مافيش حفلات وتسجيلات ممكن الموسيقى يفتح بيهم بيته، ماعدا ام كلثوم لأن لها حفلة ثابتة اول كل شهر
فى فصل الشتاء وحفلات متفرقة فى الصيف، غير سفريات رحلات غنائية للخارج، فقدرت تحتفظ
بالفرقة طول حياتها، ولو رحل عازف من المتميزين، زى ابراهيم عفيفى على الرق على طول
جابت تلميذه .. كان حسين معوض ... او حسن انور ..