* : عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 02h03 - التاريخ: 08/09/2025)           »          عايشة (الكاتـب : ramzy - آخر مشاركة : سماعي - - الوقت: 23h59 - التاريخ: 07/09/2025)           »          نجاة الصغيرة- 11 أغسطس 1938 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : MOSAAB888 - - الوقت: 22h11 - التاريخ: 07/09/2025)           »          ملفات بجودة عالية من الأعضاء لقسم العراق - 2017 (الكاتـب : نور عسكر - آخر مشاركة : يونس حسين - - الوقت: 21h36 - التاريخ: 07/09/2025)           »          أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 15h06 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محمد أفندى سلامه (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h27 - التاريخ: 07/09/2025)           »          بديعة صادق- 22 أغسطس 1923 - 7 يناير 2010 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 12h00 - التاريخ: 07/09/2025)           »          كاريمان (الكاتـب : FAROUK_EL_SHAFEI - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h51 - التاريخ: 07/09/2025)           »          إسماعيل شبانة- 6 ديسمبر 1919 - 28 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h43 - التاريخ: 07/09/2025)           »          محرم فؤاد- 25 يونيو 1934 - 27 يونيو 2002 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 11h38 - التاريخ: 07/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > أصحاب الريادة والأعلام > الأيكة الكلثومية (31 ديسمبر 1898- 3 فبراير 1975) > الاحتفاليات > لمسة وفـاء لأم كلثـوم 2013

لمسة وفـاء لأم كلثـوم 2013 بمناسبة الذكرى الثامنة والثلاثين

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #1  
قديم 08/02/2013, 06h26
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي حيرت قلبى ( تحليل لحنى ومقامى )

بسم الله نبدأ فى تحليل أغنية ( حيرت قلبى معاك ) ..

الكلمات من نظم الأستاذ ( أحمد رامى ) .. والذى سنصادفه كثيراً مع أم كلثوم ..

واللحن للعبقرى ( رياض السنباطى ) وسنصادفه أيضاً كثيراً مع أم كلثوم وبخاصة فى القصائد ..

تعتبر ( حيرت قلبى ) من نوع الطقطوقة .. يعنى حاجة بسيطة ولذيذة وخفيفة على المعدة ..

لكن عمنا السنباطى .. ماخلاهاش بسيطة ولا خفيفة .. أعطانا وجبة دسمة من المقامات والتحويلات ومواطن الجمال ..

ياااه ياعم سنباطى .. نسمعك فى قصيدة ( رائع ) .. نسمعك فى طقطوقة ( جميل ) .. نسمعك فى وطنى أو دينى .. ( ياسلام سلم )

سالك فى كله .. ماعندوش مشكلة ..

إختار مقام ( الكرد ) ليصوغ منه لحنة الجميل ..

ولمن لايعرف الكرد ..

الكرد مقام رهيب .. جميل .. لذيذ .. يمشى على كل لون .. عاطفى .. حماسى .. شجى .. حزن برضه مايضرش ..

وده ليه .. لقربه من كثير من المقامات الشرقية والغربية .. ولطبيعته المرنة ..

وإتقال منه : إنت عمرى .. أحبك لعبد الحليم .. القلب معاك ثانية بثانية لشادية .. كتير كتير ..

يبدأ عمنا السنباطى لحنه بجملة قصيرة تؤديها جميع آلات الفرقة بدون إيقاع ( أدليب ) .. والسنباطى يعشق الأدليب ..

ثم يدخل الإيقاع ( الواحدة الكبيرة ) مع الموسيقى .. من مقام الكرد ..

وسنلاحظ هنا .. أنه لايوجد عزف منفرد لأى آلة .. لا عود ولا ناى ولا قانون .. ولا حتى دربوكا .. الكل بيعزف مع بعضه .. ونس ..

وتدخل الست .. أه على الست .. مين يقدر يتكلم على كوكب الشرق ..

الحنية .. والكبرياء فى نفس الوقت .. التمكن من أدواتها .. وصوتها العريض الذى يشعرك أنك أمام مطربة .. هى دى المطربة .. تديك الإحساس بالجملة .. سواء الكلامية أو اللحنية ..

إسمعوها وهى بتقول : ياقاسى بص فى عنيا .. شوفوا بتقول كلمة ( ياقاسى ) إزاى ..

وأم كلثوم .. ملكة الإعادات المتميزة والمتفردة .. كل إعادة .. وفيها درس من دروس الطرب والإلقاء ..

المهم .. نرجع لعم السنباطى .. يظل مع الكرد .. حتى جملة ( وأقول لك ع إللى سهرنى ) .. فنجد أنفسنا مع مقام الحجاز .. ويعود للكرد مرة أخرى عند ( وعزة نفسى مانعانى ) ..

الكوبليه الأول .. يبدأ مع مقام الحجاز .. وينتقل لمقام الراست عند ( دى نظرة شوق وحنية ) .. ويعود كمان مرة للكرد عند ( وبين شوقى وحرمانى ) ..

الكوبليه الثانى .. معانا الكرد .. لينتقل للنهاوند عند ( وأبات أفكر فى إللى جرالك ) ..

ونصادف هنا نقلة جديدة .. حجاز برضه .. ولكن من درجة أخرى .. بعيدة تماماً عن الحجاز بتاعنا .. درجة بتوجع وجع .. عند ( وأقول ماشافش الحيرة عليا لما بسلم ) ..

ويعود للكرد عند ( وأرجع أسامحك تانى ) .. يظهر إنه ربط العودة للسماح بعودة الكرد .. شغل معلمين ..

الكوبليه الثالث والأخير ...

من غير إيقاع ولا دوشة دماغ .. تدخل الموسيقى حرة .. لتؤدى جملة جميلة جداً من مقام الكرد . . ( برضه ) .. وتغنى الست .. و ( خاصمتك بينى وبين روحى )

لاحظوا الجملة الموسيقية التى تأتى بعد ( خاصمتك بينى وبين روحى ) .. هذه الجملة الموسيقية موجودة فى لحن ( عايز جواباتك ) لنجاح سلام .. نفس الرد .. وأيضاً فى لحن ( عرفت الهوى ) لأم كلثوم أيضاً .. ماهو نفس الملحن .. هو حر .. ماسرقش حد غريب ..

المهم إن السنباطى يعود بنا لمقام الراست مرة أخرى عند ( لحد قلبك مايوم يدلك ) .. ثم يعود للكرد عند ( أرضى أشكيلك من نار حبى ) .. ويقفل الأغنية
أرجو أن أكون وُفقت فى هذا التحليل المتواضع

__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .



التعديل الأخير تم بواسطة : الألآتى بتاريخ 09/02/2013 الساعة 03h35
رد مع اقتباس
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 05h54.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd