* : 45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : رضا المحمدي - - الوقت: 19h53 - التاريخ: 13/09/2025)           »          الذكري الخمسون [50] لرحيل سيده الغناء العربي (الكاتـب : عبدالرحيم رضوان - آخر مشاركة : محمد عمر الجحش - - الوقت: 19h16 - التاريخ: 13/09/2025)           »          مؤلفات عبد الوهاب الموسيقية و توزيعات منها (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : محمد عمر الجحش - - الوقت: 16h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          نعيمه عاكف- 7 أكتوبر 1929 - 23 إبريل 1966 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : محمد عمر الجحش - - الوقت: 14h14 - التاريخ: 13/09/2025)           »          أسمهان التونسية (الكاتـب : غريب محمد - - الوقت: 07h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فايدة كامل- 12 يوليو 1932 - 21 أكتوبر 2011 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h39 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فكاهيات و منولوجات متفرقه (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فريد الأطرش فتى غلاف في مجلات قديمة (الكاتـب : el kabbaj - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h21 - التاريخ: 13/09/2025)           »          شفيق جلال- 15 يناير 1929 - 15 فبراير 2000 (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 00h06 - التاريخ: 13/09/2025)           »          اعمال غربية مقتبسة من عبد الوهاب (الكاتـب : أيمن مصطفى - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h58 - التاريخ: 12/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 26/12/2020, 22h30
الصورة الرمزية yasser sna
yasser sna yasser sna غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:764162
 
تاريخ التسجيل: February 2016
الجنسية: سورية
الإقامة: تركيا
العمر: 58
المشاركات: 69
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانىي

استاذ عادل شكرا الك على الاهتمام بالنسبة لدور كل جميل العين تنظرله طبعا انا منزل رابط فيه تقاسيم وموال وما كان قصدي تنويط سوى الدور فقط لانني وجدته صافي وانا استمعت للدور من اكثر من عشرة مطربين وكلها فيها هذه الميزة اي كل مطرب يغنيها بطريقته الخاصة ولكن اللحن الاساسي نفسه ما عدا التفريدات ففيها اختلاف وع كل حال ساضع رابط للدور بصوت صالح عبد الحي اذا سمح وقتك ان تسمعه ومدته 6دقائق واذا بالامكان تدوينه فالف شكر لك وان كان لا يمكن فايضا كل الشكر لك والله يديم عليك الصحة والعافية على كل حال

اخى العزيز انا طبعا عمرى ما تأخرت على حد .. وكل النوت الل هنا بناء على طلبكم .. مشكلة الدور ده ده انه اتعمل فى العشربنات من القرن اماضى او قبل كده كنت وقتها الغنا اهم حاجة واموسيقى حاجة بتسند المطرب مالهاش دور اساسى بمعنى ان شوف المقدمة الموسيقية كانت جملة اسمها دولاب يعنى الفرقة اوالتخت ببقى حافظ كذا دولاب كل دولاب على مقام وبيعزفوا الدولاب فى المقام الل حيغنى منه المطرب يعنى هنا مقام بياتى بيعزفوا دولاب البياتى الل عندهم وبيعزفوه مع كل اغنية بياتى ... وبعدين فى اللزم الل بين الغنى تلاقى بيقولوا حاجة مالهاش قيمة وبتكرر هى هى فى كل الاغانى ولادوار يعنى مثلا فا مى رى دو رى ... او فا مى رى مى .. كان بيتزعم التخت مثلا عازف القانون وبيقول اللزمة الل تحلو له حتى بين الكوبليهات بيقولوا حاجات ممكن ملخبطة يعنى القانون بيقول خاحة والكمان بيقول خاجة معاه وعادة بيكونوا ملخبطين بس زى ما قلت لك مالهمش قيمة الغنا اهم حاجة .. وهى بنكون عشان مالطرب ياخد نفسه يرتاح يعنى .. كمان انا سمعت صالح عبدالحى اللى انت منزله .. برضه فيه مشكلة بيكسر الميزان ولا خمسين مرة .. ودى بتخلى ضابط الايقاع بيخاف يدى الدوم لأنها فى اى مكان بتطلع غلط . بعدين بيدى اتنين دوم يعدل المطرب يخليه يقول فى التمبو ... برضه زمان اوى كانت كل الاخطاء دى بتعدى .. لأن المطرب كان قدير اوى اوى حتى لو لخبط بيسلطن حلو .. لحد ماطلع عبد الوهاب بالذات .. لأن كان عنده غزارة لحنية رهيبة وثار على الاوضاع والقوالب دى وابتدا يلغى الدولاب ويعمل جملة موسيقية لكل اغنية واللزمات بدل ما كانت اى حاجة خلاها لها معنى وابتدا الجمهور يتذوق الموسيقى بعد ما كان بيتذوق الغناء فقط لحد فى حفلات ام كلثوم انت شفت كان الجمهور بيعيد المقدمة اكثر من مرة وبطلب اعادة موسيقى الكوبليهات اكتر من مرة .. انا عايز تنصحك حاجة ..طالما لك عشق للأدوار .. انصحك ابحث هنا فى المنتدى عن تسجيلات فرقة الموسيقى العربية بقيادة عبد الحليم نويرة ... انا اشتغلت معاه كان رجل عظيم يعنى اعاد بعث الادوار القديمة انه كان بيبحث عن المطربين العواجيز اللى مازالوا على قيد الحياة .. وكان بيسمع منهم الادوار .. فى وقت الادوار دى مكانش فيه تدوين فكانت بالتلقين ف كل مطرب كان حافظها بشكل مختلف .. عبد الحليم نويرة بعد ما كان بيسمع الدور من كذا مطرب بيعيد صاغنه بشكل اكاديمى يعنى يظبط الايقاع وكل حاجة يعنى فيه دور انا كاتبه هنا ايمه كادنى الهوى لمحمد عثمان فى منتهى الروعة مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 27/12/2020 الساعة 06h00
رد مع اقتباس
 

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 9 ( الأعضاء 0 والزوار 9)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 22h38.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd