* : طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى (الكاتـب : عادل صموئيل - آخر مشاركة : عمرو الهنداوي - - الوقت: 23h00 - التاريخ: 21/12/2025)           »          مساهمات اختيارية من الأعضاء لسماعي لعام 2026 (الكاتـب : سماعي 2 - آخر مشاركة : خليـل زيـدان - - الوقت: 22h52 - التاريخ: 21/12/2025)           »          ياس خضر 1938-2023 (الكاتـب : Mona - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h32 - التاريخ: 21/12/2025)           »          نجيب السراج- 31 كانون الثاني 1923 - 18 حزيران 2003 (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : CHAMIKH - - الوقت: 16h02 - التاريخ: 21/12/2025)           »          فرقة التراث الحلبية (الكاتـب : ناصر فخري - آخر مشاركة : redstar4mj - - الوقت: 10h49 - التاريخ: 21/12/2025)           »          خليفي أحمد (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 02h51 - التاريخ: 21/12/2025)           »          صالح الكويتي وداود الكويتي (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 19h28 - التاريخ: 20/12/2025)           »          فايزة رشدى (الكاتـب : غريب محمد - - الوقت: 18h45 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمد عثمان- 1854 - 19 ديسمبر 1900 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : يحي قباني - - الوقت: 18h34 - التاريخ: 20/12/2025)           »          لقاءات مع رياض السنباطي (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 15h46 - التاريخ: 20/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 31/01/2018, 00h16
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 658
Post رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة أبو الصابر مشاهدة المشاركة
مرحبًا عزيزي الأستاذ القدير ، عادل صموئيل المحترم ،
أطلبُ من حضرتكم نوتة "بيقولوا صغيّر وطني" للمطربو فيروز
ولكم جزيل الشكر والامتنان .
تحية طيبة أستاذ عادل
أرجو تدوين أغنية فيروز ( ما قدرت نسيت ) . أتمنى أن لا يكون التوزيع الموسيقي عائقاُ أمام تدوينها .
و كل الشكر لحضرتك

الأستاذ أبو الصابر :
تحية طيبة. عادة عندما يتم طلب النوتات من الأستاذ عادل ترفق برابط كي يستمع إلى الأغنية .
على كل حال قمت برفع الأغنية التي طلبتها .
تقبل تحياتي

اخوتى الاعزاء
انا عايز كل واحد منكم يعمل مقارنة بين الاغنيتين عشان بعد كده يعرف يختار اغنية تعجبنى وادونها او اغنية ماتعجبنيش او ماتنفعش تتدون
اغنية بيقولوا صغير وطنى انا من اول ما ابتديت اسمع سامع لحن على ايقاع شىء مفهوم يعنى ... اما بيقولوا نسيت اول ما سمعت سمعت توزيع متداخل انت لو بتعزف عود حاتعزف انهو صوت منهم وفى اى الاحوال حاتعزف شىء ناقص يعنى لما اللى يسمعك مش حايعرف انت بتقول ايه ناهيك عن الغناء بتاعها اللحن معمول عايم ما فيهوش ملامح يعنى ممكن حلو يتسمع لكن انا عادل صموئيل عشان اعزفه ما يتقراش من نوتة لازم احفظه سماعى وبعدين برضه مالوش قيمة إلا لما يتسمع من فيروز زى ماهو معمول كده .. يعنى انا لما اعزف لازم اعزف شىء انت اول ما تسمعه تقول اغنية كذت حافظينها ويتمعوا بيها ولكن لما تعزف لهم شىء ناقص يعنى خط لحتى من خمس او ست خطوط حاتعزف حايناموا منك لأن مش حايفهموا حاجة ... وللعلم فيه توزيع انا بحسه عبقرى وتوزيع انا بحسه فاشل ... ايه الفرق بينهم ... اسمع اغنية انا قلبى دليلى معولة فى قبل دخل الخمسينات ... فيها توزيه اوكسترالى راذع ومليان يعنى مش اقل من 7 او 8 خطوط .. وانا بعتر اللحن ده سابق لعصرة بالنسبة لتطور الموسيقى المصرية من اغانى الشرينات ودخولا على ما بعد الخمسينات .. بس احلا حاجة عبقرية ايه فى اللحن .. ان اللحن كامل بتسمعه من جزء من الفرقة وليلى مراد والكورال ... والتوزيع تحته جميل مش بيغطى ع اللحن الاساسى ... وهنا انا لما ادون اللحن وانت عزفته حاتعزفه بجودة 100% والناس تصقف لك مش ناقص ولا حرف ... وكده اللحن ممكن يتسمع الى الابد لكن الموزع الفاشل ... ييجى مثلا ما يلاقيش حاجة يعملها يروح ماسك اغنية رائعة قديمة ويعك فيها وتسمع تلاقى اللحن الاساسى اختفى طبعا فاشل ... او ملحن شهير كل اعماله موزعة ما ينفعش تتسمع من آلة واحدة .. ده لما بيموت كل اعماله بتذهب معه لأن ماحدش يعرف يعزفها مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 19h48
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 31/01/2018, 15h04
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,659
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اخى العزيز عمرو الهنداوى
مش قلت لك انت او انتم بتفتحوا مواضيع تنفع يتعمل منها عدد كبير من رسائل الدكتوراه ومن حسن حظكم انى لسه عايش عشان اجواب واقول كلام مش بيدرسوه فى الكيات لأن مناهج الكيات شوية نظرى مالهمش دعوة بالحياة العملية .. فيه فرق بين العازف المحترف والعازف الهاوى ... اما الازف المحترف ده بيبقى درجات ... ولما نتكلم على اعلى درجة زى العازف بتاع الفرقة الماسية وفرقة ام كلثوم ... ده لازم يتميز بميزتين غير حلاوة العزف .. اولا اجادة قراءة النوتة البريما فستا اجادة 150% يعنى تحط قدامه عشرصفحات والقائد بتاع الفرقة بيشاور او بيدى مازورة فاضية دى بتقول السرعة يعنى 100 ولا 120 وكده .. مثلا .. بس احنا مكناش بنتعامل بالارقام ... كان المحان بيدينا احساسه وقائد الفرقة بيحسبها فى مخه وبيشاور على هذا الاساس ومن البروفات بيكون اخطر واحد وهو عازف الرق او ضابط الايقاع الموهوب زى اللى كانوا معانا بيحفظوا السرعات وللعلم احيانا السرعات كانت بتختلف كل جملة ... وده هو الطرب .. يعنى انت عندك رتم بوكس فى الاروج جرب تعزف عليه اى اغنية لم كلثوم حاتحس ان كل جملة عايزة تقعد او تمشى تسرع يعنى شعرة ... ليه الناس بيحبوا عزفى ... عشان انا شارب الكلام ده وبعزف كده اى حد تانى مش عارف الكلام ده بيعزف كله بسرعة واحدة ... يبقى العازف ده مطلوب النوتة والسماعى مجتمعين ... يعنى هات لى مطرب عمرى ما شفته ومعرفش حايغنى اغنية عمرى ما سمعتها لما بيغنى هو بيغنى وانا بمشى معاه طبعا انا متأخر عنه بكوما انت كمستمع عشان انا شاطر اوى مش حاتحسها .. يعنى بيدلع وينزل ويدخل مقامات وانا وراه ... حتى ف مرة وحصلت كتير مطرب سجل اللى انا بعمله ده واتجنن انى ازاى مش عارف بيقول ايه وماشى وراه بالدقة دى ... اصل ليه خطورة الدقة العالية دى ... عشان هو يغنى براحته وانا اخدم عليه لو انا اقل من كده حاكعبله وألخبطه .. يعنى هو ماشى مى بيمول طقت ف دماغه يخليها نص بيمول ... لو انا مش اد المستوى او المسؤولية حديه مى بيمول برضه اضيعه ... او اطير الخيال اللى هو حسه ... فهمت دى ؟ التقاسيم او الموال دى 90 % ممكن مش متفقين عليها فى البروفات ... هى بتبقى مزاج عالى اوى ... او جمهور جميل ... بيفتح نفس المطرب وبيطلع اللى جواه ... يعنى بلاش ام كلثوم .. مرة كنا فى تونس .... احنا ف مصر الجمهور عندنا لما تقول الحفلة جابت كومبليه يعنى بيبقى اقصى حاجة 5000 متفرج ... فى الول العربية بيعملوا الحفلة فى استاد الكورة وتخيل الجمهور على الكراسى .. يعنى المتوسط بيبقى من 80 الف متفرج وانت طالع احنا بصراحة بنتخض منهم لأن مش شايفينهم سامعين التصفيق واضواء التليفزيون فى عينينا والجمهور بيبقى ضلمة .. يعنى سامع زئير بتاع عدد نت مش متخيله ومش متعودين عليه .. يعنىه نا لما 5000 يهيصوا عارفين الحجم لكن تخيل لو 100 الف تحس انهم حياكلونا ... المهم نجاة دى كانت عندنا الذ مطربة ليه كبيرها ع المسرح ربع ساعة وبناخد اعلى اجر اما فايزة احمد بتقعد ساعة ونص بأقل اجر ... البمهم الجمهور سلطن نجاة .. وفوجءنا انها بتعمل تقاسيم ييجى نص ساعة وانا مكانتش اتخيل نجاة بتعمل ارتحالات كده يعنى احنا العازفين انبهرنا ... ونرجع لأم كلثوم بالذات ... ام كلثوم حياتها الفنية تنقسم الى قسمين .. ايام محمد عبده صالح رحمه الله ... وما بعد محمد عبده صالح ... قلنا التقاسيم دى بتبقى جو معين ومزاج ... وللعلم ام كلثوم كانت مش شاطرة اوى فى التقاسيم واللى بيخليها بالفظاعة دى محمد عبده صالح يعنى لو تلاحظ بالقانون بيديها سكك .. يعنى هى ماسكة بياتى بيغذيها فى البياتى لحد ما تقول كام جملة وبعدين يفتح لها كرد او حجاز او زى ما يطلع فى مخه ... فكان كل التركيز مع محمد عبده صالح وباقى الفرقة اسمها تشغى وراه .. كلمة تشغى دى ماخوذة من عارف صوت الصراصير فى الغيط .. حاجة زى كدخ يعنى بنقول وراها زى ما بتقول بس الريادة لمحمد عبده صالح ... ليه مش الحفناوى مثلا كمان ... عشان مايبقاش فيه سكتين فى نفس الوقت هى تتوه ... يعنى صالح عارف امكانياتها وهى تحب تروح فين او لو راحت على فين بتلعلع ... لو حد تانى دخل يبقى زى كورتين فى الملعب ... اما بعد صالح رحمه الله كان ممكن الحفناوى .. او اى حد بس برضه ينفرد ماحدش يفرض سكك معاه وباقى الفرقة زى قلت تششغى او تزن وراها زى ماهى بتقول بنتبعها ... الحان بليغ كانت لون الشعبى شوية غير الحان عبد الوهاب بتمثل الزمالك والحان السنباطى بتمثل الموسيقى الرقية الاصيلة مجمع القرون الماضية .. فكل منهم له طريقة لما تعمل تقاسيم او ارتجالات ... فى الاغنية اللى الاكورديون بقا هو اللى يسحبها للسكك ... كان اللحن لبليغ .. وكان بليغ بيعزم سمير سرور وفاروق سلامه عنده فى البيت ويخليهم يعزفوا كل امكانياتهم الشعبية وبيسجل وبيخرج منها بإفكار ازاى يستغل اللى بيقوله فى الالحان .. كان فاروق سلامة اقدر انه يسحب ام كلثوم فى اللون ده ... لكن سمير سرور ما ينفعش لسبب ... ان الساكس آلة غربية وبتقول الربع تون تخليقيا ... ومش كل النغمات ( انت ع الاورج ممكن تقول كل النغمات ربع تون ) هو محدود مش اكتر من سى ومى ولا تقريبا ... بإختصار انا قيمتى ان لو المطرب حايرتجل حاجة انا معرفهاش لازم اكون متابعه وبينى وبينه مسافة فنتو ثانية بحيث المستمع ما ياخدش باله والدليل سؤال ده انا ازاى بنتابع واحنا مش حافظين والشغل بيطلع زى الفل .. والعازف الصولو كمان لازم تكون عنده موهبة الارتجال يعنى فيه اغنية سعاد حسنى بانو بانو انا حانزلها حالا فيها موسيقى الكوبليه التالت هانى مهنى عمال ارتجال طوبل جدا يعنى الاغنية سعاد حسنى بترققص وبتغنى والمخرج قال له رقصها شوية .. وهانى مهنا كان الاول عازف اكورديون وعازف الاكورديون ان ما عزفش مع رقاصة يبقى مش معاه شهادة تخرج ... والرقاصة بيلزمها الشوية دول ان الازف فى جزء من اللحن يرقصها يعنى يرتجل او بالبلد بيسموه التت .
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 31/01/2018, 15h14
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,659
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى

اقدم لكم اغنية انا بحبها اوى

بانو بانو

لسعاد حسنى ... الاغنية دى فيها كمية طرب ماحصلتش واى حد يقول ان سعاد حسنى متوسطة فى الغناء اقول له حضرتك ماتفهمش حاجة يعنى سعاد حسنى كانت قديرة جدا فى الغناء وهات لى مطربة من بتوع دلقوتى تقدر تقول الاغنية دى بإقتدار سعاد حسنى
من العبقيات فى اللحن ده المقدمة وانت ماشى تحس ان الصبا زمزمة يعنى مى بيمول ... واللى شككنى فى كده لازمة الانتظار ( اللى هى بتتكرر قبل دخول المذهب او الكوبيليه )اتكررت كذا مرة وبتاكد على امى بيمول .. ولما بيكون عندنا تحفظ لما مطربة كبيرة تغنى بيبقى غناها متأكد النغمة كذا لأنها طبعا عارفة الحرب اللى بتقوله .. لكن لما ممثلة بيبقى مسموح انه تعك شوية ... لدرجة انى سألت اخى العزيزمحمد الآلاتى اللى اكد لى ان الصبا طبيعى والمى بصف بيمول طول المذهب ... وهنا بقرة من كمال الطويل وسعاد حسنى انه يديك مقام ويفضل يكرر المى بيمول ويأكدها ويدخل يغنى من مقام تانى ... كمان فى الصفحة 3 آخر مازورة فى السطر السابع عند كلمة ماخلاص ... بتعمل سى عراق عبقرية مش اى حد يعنى يعنى تولع فى اليسا وكلهم يعنى .. كمان انا دونت الصولو الارتجال اللى عامله هانى مهنى فى الكوبليه الاخير مع انه بيرقص يعنى ارتجال مش مهم بس هو اعترف انه عمل جمل حلوة وممكن تتدون المهم انا احمد ربنا وافتخر انى قدرت ادون العمل الجميل ده مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf بانو بانو.pdf‏ (45.4 كيلوبايت, المشاهدات 284)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #4  
قديم 31/01/2018, 17h05
سامى امين سامى امين غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:499007
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 137
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

مش معقول يا مستر عادل انا مش مصدق نقسى فعلا انت اسرع و احسن من يدون نوتة فى الشرق الاوسط كلة ويبسطها ويوصلها لكل مستويات العازفين هواة ومحترفين الف شكر يا مستر عادل
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 31/01/2018, 22h45
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 641
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

شكراً أستاذ عادل على رد حضرتك بخصوص سؤال الارتجالات .. وإحنا بنستفيد من الاجابات جداً .. فكل الشكر لحضرتك
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 01/02/2018, 12h55
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 658
Post رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أطيب التحيات أستاذ عادل و شكراُ على كل المعلومات الفنية القيمة التي سلطت الضوء على جوانب كثيرة من الزمن الفني الجميل .
أود أن أطرح سؤالاً لا يتعلق بالمعرفة الفنية بصورة مباشرة:

من خلال خبرة و تجربة حضرتك ، ما رأيك بالأخلاق الإنسانية للفنانين و العازفين ، و هل هي أرقى من مثيلتها لدى بقية شرائح المجتمع؟ ذلك بسبب تأثير الموسيقا على النفس البشرية أم أنها غير مترابطة بشكل وثيق؟ هل هناك عازفين أو مطربين سيئي الطباع و المعشر رغم أبداعاتهم الموسيقية؟

شكراُ لحضرتك


اخى العزيز
هم كان فيهم وفيهم .. وزى اى مجموعة من البشر فيها الكويس وفيها الوحش ... بس الفنانين بالذات اى فضيحة بتتنشر لأنهم تحت الاضواء بعكس اى طائفة تانية يعنى فى كل المهن فيه بعض الفاسدين بس هو بتوع اليومين دول سلوكياتهم سيئة اكتر كتير عن بتوع الزمن الجميل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 01/02/2018 الساعة 18h48
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 01/02/2018, 17h12
ابوكارم ابوكارم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:407726
 
تاريخ التسجيل: April 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 280
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

مقدمه هان الود

حضرتك النوتة موجودة من زمان شفتها فى الفهرس ؟

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 01/02/2018 الساعة 23h32
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 24 ( الأعضاء 1 والزوار 23)
احمد فؤاد يونس

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 11h25.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd