* : جميلة سمعان (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : عطية لزهر - - الوقت: 13h05 - التاريخ: 05/11/2025)           »          أغـاني مجهولة .. من المؤدي ؟ (الكاتـب : ابوحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h55 - التاريخ: 05/11/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h38 - التاريخ: 05/11/2025)           »          محمد البناي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 10h27 - التاريخ: 05/11/2025)           »          إلهام بديع (الكاتـب : راضى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 08h00 - التاريخ: 05/11/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 06h17 - التاريخ: 05/11/2025)           »          منى فوزي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 03h08 - التاريخ: 05/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 02h42 - التاريخ: 05/11/2025)           »          سهــيل عرفة (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 02h35 - التاريخ: 05/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 00h53 - التاريخ: 05/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 20/08/2017, 18h38
تامرتامر تامرتامر غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:655766
 
تاريخ التسجيل: September 2012
الجنسية: سورية
الإقامة: لبنان
المشاركات: 32
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

يعطيك الف عافيه استاذنا المحترم عادل ياريت تتكرم علينا نوتة وردة ( قلبي سعيد ) من درجة صول وشكراً




اليك النوتة
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf قلبى سعيد من صول.pdf‏ (51.9 كيلوبايت, المشاهدات 265)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 24/08/2017 الساعة 22h11
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 22/08/2017, 00h00
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل أزي حضرتك وعندي بعد إذنك سؤال يبدو اكاديمي شوية:

يعني أيه صوت حلو؟
هل يعني حد بيعرف ينطق النغمات بشكل سليم و واضح؟
هل يعني حد بيعرف ينطق النغمات سليمة و واضحة وله شخصية ويحسن التلاعب بالنغمات دون نشاز؟

طيب هل أي حد بيعرف يقول النغمات صح يقدر يغني؟ طيب فين الصوت الحلو كده؟ طيب هو ينفع صوت حلو بس بيقول النغمات غلط؟ ولا هي تركيبة ربانية مادام صوت حلو، حيبقي بيقول صح..

طيب رأي حضرتك أيه؟؟ في محمد الموجي وسيد زيان وعبد المنعم مدبولي لما بيغنوا، الناس بتبقي مستمتعة ومع ذلك هما مش مطربين.. طيب الناس بتبقي سعيدة بيهم ليه؟؟

مرفق مشيت على الأشواق بصوت الموجي ويؤدي أداء جميل رغم أنه مش مطرب

كل التحية والتقدير


اخى العزيز
ده يمكن اخطر سؤال محتاجينه النهارده اننا نفهم معناه
حلاوة الصوت يعنى صوت زى العسل زى عبد الحليم او وردة مثلا دى تيجى فى المرحلة التالتة ... يعنى دى الحاجة اللى بتكمل حاجتين فى منتهى الاهمية او اكون او لا اكون ... اخطر حاجة عشان واحد يغنى لازم بيكون عنده مساحة صوتية .. يعنى مثلا مثلا فيه مطرب مساحته الصوتية من دو اللى تحت المدرج الى رى الخط الرابع ... بنقول مثلا .. يبقى لازم يتوفر فيه شروط فى منتهى الاهمية ... انه بيجيب النغمات دى من اول دو الى رى كلها سليمة ما يقعش منه حرف .. اقصد يطلع خاسس او زايد او لما تسمعه تشك فيه تقول دى لا ولا لابيمول ... النغمات اللى على الاصابع البيضاء والسوداء والنغمات الشرقية بتاعتهم ... يعنى وانا بدون لما بسمع اولا باخد البيتش .. بعدين طول ما انا سامع بقول ايوه دى لا نص بيممول يوم ما اشك ف اللى سامعه لانص بيمول ولا لا بيمول يبقى ده مش مطرب .. يبقى بيحدفها زى ماتطلع .. بعد كده حاجة مهمة .. احنا قلنا المساحة الصوتية تبدأ من دو معناها ان عنده نغمتين تحتها ممكن يقولهم ما يفطس يعنى بس بيتلحن لو من دو عشان يغنى وهو مستريح ...ونغمة الجواب لازم يبقى عنده نغمتين ع الاقل فوقها عشان لما يغنى نغمة الجواب يقولها مستريح ماتحسش انه حاينفجر وده اللى بيديك متعة السمع والطرب يعنى ماتحسش كان واحد ماشى على حبل ومضبط نفسه بالعافية وممكن يقع ... حاجة كمان فى منتهى الاهمية ... ممكن الموسيقى تسلم لو نغمة مش اللى بيغنى منها ... يعنى انا بديه رى مثلا وهو بيغنى من لا .. ان ماقالهاش سلسيمة طبعا ما يبقاش مطرب .. زائد بقا امكانيات خاصة زى العُرب السليمة والزمن الصح يعنى ما يقعش فى الايقاع ... كمان لازم يفهم فى المقامات يعنى يبقى فاهم انه فى بياتى ولا كذا عشان يركز فى النغمات المتميزة .. ممكن المطرب يكون صوته اجش مش حلو زى المربى .. بس بيقول الحاجات اللى فاتت كلها بأعلى جودة ويخليك تتسطل يعنى ... انت قلت محمد الموجى .. تخيل بقا محمد عبد المطلب ... انا شخصيا بيجننى .. مع ان صوته مش حلو او كان صالح عبد الحى صوته برضه مش ناعم زى عبد الواهب مثلا ... فهمت المقصود ؟ يعنى حلاوة الصوت دى تالت حاجة ... فيه اصوات تنفع تنادى فى السوق على فاكهة ... او يقف على باب ميكروباص ينادى عتبة عتبة ... دى مش اصوات للغنا ... مع الاسف دلوقتى بتغنى والمصيبة ان معندهاش كل المواهب اللى قلتها ف اول كلامى .. عبد المنعم مدبولى صوته وحش مش صوت للغنا ... بس بيخل جوه المقام ... والجو المطلوب للأغنية يخليك تتجنن .. وصلت ؟ مع اطيب تحياتى

التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 19h31
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 26/08/2017, 23h41
وائل علوي وائل علوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:509233
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 16
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

سلام عليكم ايها الاحبة
كل عام وانتم بخير
استاذي واخي عادل صموئيل
اتمنى ان تكون بصحة جيدة ولي طلب عندك وكعادتي طمعان في كرمك وهو نوتة دور انا هويت وانتهيت للاسطورة سيد درويش
طبعا انا عارف ان كتابته اصعب من الاغاني العادية ومحتاج يتسمع كويس ويتعزف بحس
اتمنى اعرف اذا كنت هتحطه في الجدول لانه من اجمل تراثنا الشرقي انا شخصيا بيقشعر جسمي لما بسمعه
مع خالص تحياتي
اخوك وائل علوي
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 27/08/2017, 01h04
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 141
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل علوي مشاهدة المشاركة
سلام عليكم ايها الاحبة
كل عام وانتم بخير
استاذي واخي عادل صموئيل
اتمنى ان تكون بصحة جيدة ولي طلب عندك وكعادتي طمعان في كرمك وهو نوتة دور انا هويت وانتهيت للاسطورة سيد درويش
طبعا انا عارف ان كتابته اصعب من الاغاني العادية ومحتاج يتسمع كويس ويتعزف بحس
اتمنى اعرف اذا كنت هتحطه في الجدول لانه من اجمل تراثنا الشرقي انا شخصيا بيقشعر جسمي لما بسمعه
مع خالص تحياتي
اخوك وائل علوي
أستاذ عادل مدونها وموجودة في المنتدى أخى وأئل
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf انا هويت وانتهيت.pdf‏ (61.4 كيلوبايت, المشاهدات 67)
نوع الملف: pdf انا هويت وانتهيت من درجة صول.pdf‏ (55.3 كيلوبايت, المشاهدات 57)
نوع الملف: pdf انا هويت وانتهيت من درجة الدو.pdf‏ (61.0 كيلوبايت, المشاهدات 78)
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 28/08/2017, 21h29
الصورة الرمزية المنير
المنير المنير غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:336823
 
تاريخ التسجيل: November 2008
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 209
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم
عفوا يا عزيزي الأستاذ صموئيل لم ادخل المنتدى خلال العطلة الصيفية. لقد وصلني طلبك للتو.
انا بصدد تحميل البرنامج.
رجاء اعطني رقم الواتسب لأعطيك طريقة التحميل من مواقع مهمة.

اخى العزيز
الف شكر بس انا معنديش واتس اب ممكن تنزلهم زى مانزلتهم من قبل يعنى وقتها انا نزلتهم بسرعة ومعلش اتقل عليك محتاج ضرورى برنامج Freemake Video Converter اصدار 4.1.10 مع السيريال
مع اطيب تحياتى والف مليون شكر
وكل عام وانت بخير بمناسبة عيد الاضحى المبارك
__________________

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 31/08/2017 الساعة 13h19
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 28/08/2017, 21h51
الصورة الرمزية المنير
المنير المنير غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:336823
 
تاريخ التسجيل: November 2008
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 209
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اخي العزيز رجاء "دليلي احتار" من do.
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf دليلى احتار من دو.pdf‏ (66.2 كيلوبايت, المشاهدات 270)
__________________

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 31/08/2017 الساعة 13h23
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 01/09/2017, 23h05
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
Post رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

بعد التحية أستاذ عادل :
أي صولو كمان كان الأفضل في حفلات المطربين الكبار ؟
هل التوزيع الموسيقي كان موفقا في جميع الحالات وهل كان الملحن هو نفسه الموزع؟
مثلا في مقدمة ليلة حب لأم كلثوم أعتقد حسب ذوقي الشخصي أن الأورغ لم يكن مناسبا لموسيقا البياتي و جاء فجاً غير مريح للمستمع.
الرجاء إبداء رأيك و شكرا.


الاخ العزيز
بالطبع لايعلى فوق صولوهات كمان الحفناوى جميعا ... لأن الحفناوى تميز انه بيقدر يعزف الصولو من اى مقام ومن اى درجة يعنى الصولو بتاع اغدا القاق ده على الكمان يعتبر اعجازى لأنه صبا على سى ناتوريل ودى منطقة مستحيلة فى المكان ان عازف يعزف فيها ببراعة .. يعنى فى مناطق فى الكمان مش اى حد يقدر يعزف فيها مثلا نغمة الدو نصف دييز على وتر اليكاه عشان تطلع جميلة طبعا اقصد ... ببساطة لأن كل دارسى الكمان كانوا بيدرسوا من ميتود غربى مافيهوش الكلام ده طبعا ... بس الحفناوى بيمتاز بفطرة اكبر واكثر من اى عازف آخر ... اهم ما يميز الحفناوى ( وكان صديقى طبعا وزاملته فترة طويلة جدا ) انه كان بيلتزم باللى بيقوله الملحن بنسبة 97% يعنى اى تجويد او حاجة حلوة بيقولها بتكون فى الحدود اللى ماتغيرش اللى عامله الملحن .. وكلمة اللى عامله الملحن يعنى اللى مش ممكن يبقى احلى من كده وبالذات طبعا لما يكون الملحن احد العمالقة ... وفيه شىء مهم جدا للمستمع عشان يطرب لازم يكون حافظ اللى حايسمعه عشان يتمتع بيه وكان الحفناوى لو عزف نفس الصولو فى عشرين حفلة بيقوله كام هو ولو عمل حلية او حاجة بتكون فى حدود زى ماقلت 3% من الصولو ... بعد الحفناوى حصلت كارثة وهى ان مفهوم الكمان نفسه اتغير ... يعنى الكمنجة بالذات دونا عن اى آلة فيه كمان غربى بيعتمد على التكنيك الكبير وكمان غربى بيعتمد على التطريب والفطرة شوية مع الدراسة ... الفطرة هى اللى بتعمل نكهة لكل عازف مختلفة عن غيره ... العازفين اللى طلعوا فى الاجيال اللى بعدنا تناسوا هذه المعلومة واتجهوا لإستعراض التكنيك على حساب التطريب كمان بقا العازف يعمل تحوير فى الصولو من عنده بحيث يمسح شخصية الصولوا ويبقى شىء غير المكتوب ف النوتة او اللى عامله الملحن ( ده طبعا بعد رحيل العمالقة لنهم لن يسمحوا لهم بذلك ) وللعلم انا لما بدون اغنية من الاجيال اللى بدعنا وبالذات من فرقة هانى مهنى ... لو صولو الكمنجة بتعزفه الفرقة بعده انا بدون من اللى بتقوله الفرقة ولو صولو الكمنجة مش بتقوله الفرقة انا مش بدون الاغنية برمتها لأن مش بفهم اللى بيقوله العازف ... اما بالنسبة للبياتى فى صولو الاورج فى ليلة حب عبد الوهاب كان بيحب المفاجئات الغير متوقعة يعنى هو كان قاصد ان المستمع يحس بالشعور اللى انت قلته عشان ما يبقاش اللحن شبه الحان اخرى مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 02/09/2017 الساعة 14h17
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 02/09/2017, 15h26
الصورة الرمزية المنير
المنير المنير غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:336823
 
تاريخ التسجيل: November 2008
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 209
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم
الأخ صموئيل طلباتك أوامر. البرامج تكون عندك في المساء.
دليلي احتار التي رفعتها من fa. ألرجو ان ترفع نسخة على do.
حياتي.



اخى العزيز انا آسف للخطأ
اليك دليلى احتر من دو
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf دليلى احتار من درجة دو.pdf‏ (67.1 كيلوبايت, المشاهدات 128)
__________________

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 02/09/2017 الساعة 23h37
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 04/09/2017, 13h15
الصورة الرمزية المنير
المنير المنير غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:336823
 
تاريخ التسجيل: November 2008
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 209
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الأخ صموئيل طلباتك أوامر.

https://www.mediafire.com/file/5dhp7mthq7arive/FreemakeVideoConverter.rar
__________________

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 04/09/2017 الساعة 17h15
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 3 ( الأعضاء 0 والزوار 3)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 13h58.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd