احبائى
اقدم لكم بناء على طلب والحاح الاخ خالد مخلوف
موسيقى توزيع اغنية سالمة ياسلامة لداليدا بتصرف
وكاتب بتصرف ليه .. عشان الموزع هنا مغير حاجات فى الاغنية الأصلية ... انا طبعا كنت مدون اغنة داليدا من زمان وموجودة فى الفهرس ... بس كاتب بتصرف عشان ممكن حد ياخد النوتة دى ويشتغل فيها على ااس انها اغنية داليدا وحيلقى حاجات كتير مختلفة يفتكر انى كاتبها غلط
لذلك انا منزل هنا ملف الموسيقى والنوتة من درجتين درجة لا وهى الدرجة بتاعة اغنية داليدا ودرجة فا وهى الدرجة المعزوف منها الموسيقى لأن الاخ خالد طلبها من نفس السلم ولكم ان تختاروا ايها اسهل وتمشى معاكم بس اكرر انها موسيقى موزعة مش زى الاغنية الاصلية بالضبط
مع اطيب تحياتى
صباح الفل و الياسمين على موسيقارنا الجميل
أنا أفتح صفحة الموسيقار قبل الإفطار وقبل الغذاء وقبل العشاء كل يوم كي أتملى من طلعته البهية.
وأكتفي بمحاولات عزف نوتاته الجميلة.
أنا عندي سؤال خارج موضوع طلب نوتات إذا أمكن:
هل يشترط في توزيع اللحن أن يكون من نفس مقام ( مقامات ) اللحن الأساسي ؟
وما الضابط في توزيع الجمل؟
لكم مني أجمل التمنيات !!
اخى العزيز
اهم حاجة فى التوزيع .. ان الموزع بيستخدم مادة اسمها الهارمونى ... ودى بيدرس فيها التوافق والتنافر بين النغمات اللى بتتسمع مع بعضها .... يعنى مثلا لما تكون نغمة دو ... اللى بيتنافر معاها دو دييز ورى وسى بيمول وسى ناتورايل .. لكن مى ومى بيمول وفا وصول ولا ولا بيمول ودو الجواب بيتوافقا معاها
وهنا الموزع مع كل نغمة موجودة فى اللحن الاساسى لما بيضع نغمة او نغمات معاها لازم يراعى اتوافق والتنافر ده عشان يطلع التوزيع منسجم مع اللحن يديه تجيل ولا يعطى نشاز
بالطبع من المفضل ان يكون الجملة اللى المزع بيضيفها من المستحسن ان تكون فى نفس المقام الاصلى او مقام بيحتولا على نفس علامات التحويل او بعض منها .. ليه .. لأن مثلا فى المقام الاصلى فيه نغمة مى بيمول مثلا .. مش معقول احط لها خط لحنى تانى من مقام فيه امى ناتوريل حايحصل نشاز ..
اما ضوابط التوزيع .. دى مش موضوع اكاديمى .. يعنى بيتاخد اكاديميا الشق العلمى وهو اقصى حدود استعمال مادة الهارمونى بطريقة صحيحة ... لكن بعد ماتستعمل المادة دى هنا بييجى الذوق ... يعنى زمان لما تشوف موسيقى الزمن الجميل .. كان 90% من الحان مش موزعة .. ام الموزعة .. بيبقى الملحن عامل جملة واحدة فقط تتوزع مش اللحن كله .. والجملة دى لازم يكون فيها مواصفات ان نغماتها طويلة يعنى بلانشات او روندات بحيث الملحن بيترك فراغ ان الموزع يحط عليها خطوط لحنية تانية يبقى واضح اللحن الاساسى بتاع الملحن وواضح حلاوة توزيع الموزع .. زى شغل محمد عبد الوهاب مثلا ... عمر ماعبد الوهاب كان يخلى الموزع يوزع اللحن كله ... لأن اللى انت حاتمسعه بيبقى ضاع اللحن الاساسى بتاع عبد الوهاب وانت سامع شغل الموزع ... دلوقتى لما بقى الموضوع سمك لبن تمرهندى تلاقى كل الاغانى والموسيقى موزعة ... وده خطورته على الموسيقى الشرقية حاجتين .. اولهم ان كل الالحان الاساسية بتضيع معالمها فى وسط الدوشة دى بحيث ان الملحن ممكن يسرق من نفسه يعنى يعمل فى لحن تانى جمل شبهها تماما .. او ان غيره يسرق منه .. لأن التوزيع بيغطى كتير على اللحن الاساسى ... وثانيا ان ضاعت قيمة التوزيع .. بمعنى لما تسمع زمان لحن لعبد الوهاب وانا قلت ان الملحن بيعمل مساحة للموزع هنا الموزع لازم يؤلف جمل موسيقية فى اللحن ده مش ممكن يعمل زيها فى لحن تانى .. لأنها واضحة ومسموعة وبتتحفظ .. لكن دلوقتى نفس التوزيع ممكن يتحط ف 30 لحن والجمهور ولا فاهم حاجة ... وده بالذات اللى يخلى الالحان دلوقتى كلها بقت شبه بعضها مش زى زمان اول ماتسمع رفين من اى اغنية تقول دى اغنية كذا مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 21/02/2016 الساعة 16h50
آسف على تأخري في الرد بسبب عطل في الشبكة
كما تقولون عندكم في اللهجة المصرية:
حنو ادي جمايلك ذي فين !!!!
وأنا أتفق معك تماماً فما أسمعه في بعض الأغاني متداخل إلى حد النشاز ومزعج جدا ؟!
والبعض يمزج أكثر من إيقاع تتضارب تُمّاتُهُ و تكَّاته ويكثرون من استخدام آلات مختلفة تتنافر أصواتها
وكل هذا بدعوى التجديد تارة، والتميز أخرى
أدامك الله ذخرا للفن الأصيل وحصنا حصينا للزمن الجميل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 24/02/2016 الساعة 13h25
كيف حال حبيبي أستاذنا الكبير:
قررت أن أخصص أنشطة الفصل الثاني في مؤسستنا للقضية الفلسطينية واخترت مجموعة من الأغاني و الأناشيد أتمنى أن تحظى لديكم بالقبول .
أولها :" زغردي ياام الشهيد". وقد جاءت في سياق مسرحي.
أرجو أن تدونها لنا أستاذنا تدوينا يناسب أداءها في الثانوية مع العلم أن عندنا طالبات مؤهلات وموهوبات.
وإذا تكرمت وهذا من شِيَمِك ، وملأت السكتات بزخارفك الجميلة نكون لك من الشاكرين .. ونحن كذلك على كل حال.
انا عملت زى ما انت قلت مليت السكتات بحاجة من عندى .. بس اهم حاجة عشان الامانة اللحنية انى ما فكردتش كتير او اتفزلكت عشان ما يضيعش قيمة عمل الملحن الاصلى .. يعنى عملته كده بالمصرى حاجة على ماقسم ..اتمنى يعجبك
أستاذ و الموسيقار عادل صموئيل الكريم هل تستطيع من فضلك تدوين هذه الاغنية على مقام الكرد ( انا كده دلعوة ) لصباح و الحان الموسيقار محمد سلطان ,غنتها أواخر السبعينات ,فهي اغنية جميلة جدا جدا و هي من اغاني صباح المفضل لها و طبعاً لم يدونها احد من قبل و هذا التسجيل هو تسجيل استوديو و هذا هو الرابط الاستماع و شكرا جزيلاً يا أستاذ عادل لتلبية طلباتنا جميعاً... بكر دحدولي
التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 16h59
اخى العزيز عبد الاله
اقدم لك نشيد
زغردى بام الشهيد
انا عملت زى ما انت قلت مليت السكتات بحاجة من عندى .. بس اهم حاجة عشان الامانة اللحنية انى ما فكردتش كتير او اتفزلكت عشان ما يضيعش قيمة عمل الملحن الاصلى .. يعنى عملته كده بالمصرى حاجة على ماقسم ..اتمنى يعجبك
مع اطيب تحياتى
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS
أستاذنا الجليل والفنان الجميل
المايسترو الأصيل
عــــــــــــــــــــــــــــــــــــادل باشا صموئيــــــــــــــــــــــــــيل
أسعد الله مساءكم
ويسعدنى أن أشكر عودتك لأغانى الزمن الجميل
وشكرا على هذه الروائع
وعقبال نوتة فريد الأطرش
{غـــــــــذاب لـــــــيه يا دنـــــــــــــيا }
صدقا لا أعرف كيف نوفيك حقك !وأنا شخصيا زاد حبي للموسيقى الأصيلة منذ تعرفت على هذا المنتدى الجميل ،وإلى شخصك الكريم على الخصوص ،واستفدت كثيراً من كلامك وتعليقاتك ونقدك وتواضعك.
أما الزخارف فرأيي فيها مجروح وقطعا نحب لمساتك حتى لو كانت علماشي كما تقولون.هو المحترف محتاج يقعد؟؟؟؟!!
أما طلبي الثاني فهو " ياحمام القدس" وهذا رابطها : https://m.youtube.com/watch?v=GilkIet5oB4
الأغنية طويلة لكن جملها الموسيقية متكررة لأن الكلام طويل وأنا أنوي اختصاره.
مع أصدق مشاعر الحب والأخوة
السلام عليكم
الأستاذ الجميل و الأخ العزيز عادل صموئييل حياك الله بسلام. أرجو أن تكون يألف خير. لقد عزفنا "سلام عليك" للأستاذ مرسيل خليفة السنة الماضية و كانت من تدوينك الرائع طبعا. نحتاج إلى تدوين "وعود من العاصفة" للأستاذ مرسيل خليفة أيضا و هي عجم مي بيمول.
تحياتي.
اخى العزيز
ممكن الملف الصوتى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
__________________
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 29/02/2016 الساعة 12h11