* : الفنان عبدالكريم عبدالقادر (الكاتـب : بو بشار - - الوقت: 03h24 - التاريخ: 18/12/2025)           »          رابح درياسة- 1 جويلية 1934 - 8 أكتوبر 2021 (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 01h10 - التاريخ: 18/12/2025)           »          حضيري أبو عزيز (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h47 - التاريخ: 17/12/2025)           »          خليفي أحمد (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 19h53 - التاريخ: 17/12/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : الكرملي - - الوقت: 15h29 - التاريخ: 17/12/2025)           »          رفــعــــت جــــــرانــة - اعمال و مؤلفات (الكاتـب : إســـلام جـُـبـّـه - آخر مشاركة : عبده عثمان حافظ - - الوقت: 01h29 - التاريخ: 17/12/2025)           »          ٣٠ اكتوبر ١٩٥٤ نادي الضباط *يا جمال يا مثال الوطنية الأولى*.ياظالمني* (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 13h46 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ٢٩ مايو ١٩٥٢ * حديقة مسرح الازبكيه * الى عرفات(غير متوفره)*جددت حبك*اهل الهوى * (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h12 - التاريخ: 16/12/2025)           »          4 فبراير 1954 سينما ريفولي * سهران * ياظالمني اولى ( غير متوفره) * الرباعيات (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h09 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 09h25 - التاريخ: 16/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 08/06/2015, 14h41
علي حسين دراوشة علي حسين دراوشة غير متصل  
مواطن مساهم
رقم العضوية:673268
 
تاريخ التسجيل: January 2013
الجنسية: فلسطينية
الإقامة: فلسطين
المشاركات: 4
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

حضرة الاستاذ الكبير استاذنا كلنا، عادل صمويل
حبيت اشكرك على المجهود الجبار والعمل المتقن والاحترافي اللي عم تعمله.. غالبية النوتات اللي بعطيها لطلابي من تدوين حضرتك! واضحة اشد الوضوح وسلسة وتدل على عبقرية مدونها وأذنه المرهفه!
معليش ممكن اغلبك معي، بس اصل احد طلابي المتحمسين للجيل الحالي من الفنانين صرله اكثر من درس يلح عليي عشان اجيبله نوتة "الغرام المستحيل" لوائل كفوري.. وانا اساسا مش بحب هالنوع من الموسيقى بس معدش فيها، طلاب اليوم متحمسين لهال"فن" اللي تربوا عليه... الله يعيننا
ان شاء الله ما اكون ثقلت عليك وآسف عالإطالة يا عظيم..

اخى العزيز
اولا اهلا بك فى المنتدى
اساس المشكلة ان كل المدح اللى حضرتك قلته مشكورا على تدويناتى ... الاساس هو ان اللحن نفسه جميل وعلى درجة كبيرة من الانضباط العلمى .. واهم شىء بالنسبة للطالب انو لما يعزف يعزف موسيقى جميلة جدا اولا بتخليه يسعد باللى بيعمله ويتعلم عشان يبقى مستواه احسن وثانيا ان اللى بيسمعوه لما يعزف قدام ناس بيسعدوا بيه جدا ويشجعوه لأنهم سامعين شىء جميل وممكن يكون مستوى الطالب متوسط لكن اللحن اصلا جميل ... لو انت راجعت كل اغانى الزمن الجميل حتلاقى مفيش توزيع إلا فى واحد % من الالحان وده بيخلى الملحن يركز على جمال اللحن لأن اللحن بيتسمع منفردا بدون مصاحبات .. وده الشىء اللى خلا كل اغنية احلى من التانية لأن الجمهور حافظ كل الاغانى ولو الملحن كرر جملة او جملة تشبه جملة فى لحن آخر الجمهور حايحس بيها فورا ويحس ان الملحن افلس .. وبالطبع تكون سيئة فى حق الملحن ... اما اليوم كل الاغانى موزعة وموزعة عادة اى حاجة مش بإسلوب علمى ... والتوزيع بيعمل دوشة تغطى على اللحن الاساسى ومن هنا مكمن الخطورة لن الالحان والجمل الموسيقية ابتدت تتشتبه وتتكرر لأن التوزيع بيغطى عليها والجمهور طبعا مش فاهم لدرجة ان التفعيلة الواحدة بقت تتكرر عشرات المرات وماحدش فاهم ... انا شخصيا كعازف كمان لما بعزف اعزف اغانى الزمن الجميل اللى بتتكون من خط لحنى واحد اما الاغانى الحديثة المتكونة من خطوط كتير لو انا عزفتها ( ده طبعا على اساس انى اشطر من الطلبة الى لسه بيتعلموا ) ازاى بآلة واحدة اعزف خطوط لحنية مع بعض وهنا لو عزفت الاغنية بيكون شىء فاضى جدا ناقصه اصوات المستمع يحس ان فيه شىء غلط او شىء ناقص .. طبعا بالاضافة الى ان مفيش مدون يقدر يدون لحن موزع لازم يكون اللى موزعه شخصيا عشان يبقى فاهم هو كان عامل ايه اصلا
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 08/06/2015 الساعة 19h16
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 08/06/2015, 19h07
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى

اقدم لكم من اناشيد الاطفال الدينية

بُعث نبى الله محمد

مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf بُعث نبى الله محمد.pdf‏ (22.5 كيلوبايت, المشاهدات 249)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 08/06/2015, 19h41
مهدي01 مهدي01 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:98321
 
تاريخ التسجيل: October 2007
الجنسية: جزائرية
الإقامة: الشلف
المشاركات: 175
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذي الكبير عادل الف شكر على النوتة ربنا يطول في عمرك وجعلك زخرا و منبعا لتطوير الموسيقى الاصيلة
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 08/06/2015, 21h33
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,802
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم من اناشيد الاطفال الدينية
بُعث نبى الله محمد
مع اطيب تحياتى

SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

حبيب قلبى
المايسترو الكبيرو الصديق العزيز
الفنان الأستاذ
عـــــــــــــــــــــــــــــــــــــادل باشـــا صموئــــــــــــــــــــــــــيل
سلام الله عليكم ورحمته وبركاته
وبعد :
شكرا على تدوين نوتة
النشيد الدينى
{ بعث نـــــــبى الله محمـــد }
وعقبال نوتة محرم فؤاد
{ يــــــــا خسارة ما عرفتش تحبنى }
نور الصباح

رد مع اقتباس
  #5  
قديم 11/06/2015, 12h35
وسام اكرم وسام اكرم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:315661
 
تاريخ التسجيل: October 2008
الجنسية: عراقية
الإقامة: العراق
المشاركات: 415
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الاستاذ العزيز عادل صموئيل
تحية طيبة لك لكافة الاحباب في صفحتنا الحبيبة
استنادا الى طلبك باختيار نوتات مختلفة من تدوينك و اعادة تدوينها مع الملف الصوتي عى Mus2 اخترت لك نوتة قدمة جدا و لكن لطالما شغلتني ربما سنين و طريف الصدف انها ايضا الحان بليغ حمدي الذي كان الاخ العزيز عاصم المنشاوي يتحدث عنه في موضوع منفصل
المهم النوتة دونتها لك بالكامل عدا مازورة 1 حيث ا البرنامج لايحتوي على سكتة طويلة و لكن هذه المرة الملفت للنظر انه ياخذ بعلامة السينيوا بطريقة التدوين الشرقي و ليس الغربي؟
تلاحظ وضعت علامت سينيوا مع نفس المازورة التي انت وضعت عليها و لكن لكي نعطي نهاية لهذا الجزء الذي يعاد نضع كلمة SON و بصراحة لم اسمع بهذه الكلمة من قبل و هكذا بعد هذه المازورة كلما وضعت علامة سينيوا كما هنا اضطررت لاضافة 3 مازورات من نهاية الاغنية فقط لوضع علامة سينيوا على بداية اول مازورة و كما تسمع مع الملف الصوتي رجع البرنامج الى السنيوا الاصلية ثم اكمل العزف ---اخترت لك ايضا صوت الكمان ليلائم صوت الاغنية الحزين و في حالة رغبتك العزف مع التسجيل الصوتي
مع اطيب تحياتي
وسام

اخى العزيز اولا شكرا لمجهودك
مش مشكلة السكتة الطويلة يعنى ممكن الواحد يضع بدالها سكتات نوار
هو مشكلة السينويو اللى بيرجع فى العزف دى احيانا بيبقى شكلها صح واحيانا بيبقى شكلها ملخبط عشان كده لوتلاحظ انا مش بستعملها بعتمد على السينيو اليدوى على اساس انك بتقروا الورقة بتاعتى مش بتسمعوها
فيه ملحوظة المى نص بيمول زايدة شوية
كمان ملحوظة الخط اللى بيبقى فوق اللازمة ( وانت مستعيض عنه بأقواس ) الخط مش موجود فى البرنامج ... ده عيب فى البرنامج يعنى اعتقد فى سبيليوس ممكن تعمل الخط ده فوق اى حروف تريدها لن ده الشكل العالمى او المصطلح اللى كل الناس بتستعمله ... واهمية الخط ايه ؟؟؟ انو بيحدد بالتحديد النغمات اللى غناء والنغمات اللى موسيقى .... يعنى افرض مثلا ان اول حرف فى المازورة تبع الغناء و4 نغمات بعده لزمة .. ليه لازم جدا جدا يبقى واضح ايه الغنا وايه الرد لسبب ... وانا بعزف فى فرقة المفروض انى فى الغنا بعزف خفيف عشان ما اغلوش على المطرب اما فى اللزمة اقول بشدة .. لذلك ركز لما تسمع فى الفرق المحترمة تلاقى اثناء الغنا بيبقى الفرقة فى الخلفية وصوت المطرب ظاهر جدا ولما بنزد عليه بيبقى احنا صوتنا العالى الظاهر جدا

مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf شادية خذني معاك.pdf‏ (482.5 كيلوبايت, المشاهدات 189)

التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 15h52
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 12/06/2015, 17h25
وسام اكرم وسام اكرم غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:315661
 
تاريخ التسجيل: October 2008
الجنسية: عراقية
الإقامة: العراق
المشاركات: 415
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الاستاذ العزيز عادل صموئيل
اللازمات بكاة اشكالها الموجودة فيكل برامج التدوين الوسيقي غي موجودة في ميوز 2 و لعل بعض الاصدارات الالاحقة سوف تحتويها
خالص شكري على اهتمامك و لك من اطيب الامنيات
وسام

اخى العزيز وسام
هو الموضوع مشكلة او شىء ناقص عند المبرمج نفسه .. او هو متعلم الموسيقى الشرقية من مصدر واحد .. يعنى انكور مثلا ( او اى برنامج آخر ) الللى بيعمل لو البرمجة فصيل كبير جدا من المبرمجين بيشتغلوا مع بعض ... وبيبقى فوق الفريق واحد خبير جدا جدا فى الموسيسقى بيتابع عملهم كل يوم ويشوف وصلوا لإيه .. وبيقول لهم ناقص كذا وكذا وهم بيعملوه زى ما انا بقول لك كده ... يعنى انتم معايا من حسن حظكم مش انى مدون .. ولكن انى عزفت فى الفرقة الماسية بالذات وشفت التدوين ال 100% للموسقى الشرقية بيتعمل ازاى .. كمان انا كنت المسؤول عن النوت الموسيقية فى الفرقة الماسية يعنى براجع كل حرف مكتوب واتعلم حاجات كل يوم .. وثالثا وهو الاخطر قوة الملاحظة الشديدة عندى .. يعنى فيه ناس بيعزفوا وخلاص مش بيفكروا دى ليه ودى ليه ... يعنى خطورة الخط اللى فوق اللزمات زى ماقلت انو بيحدد بدقة ايه الغنا وايه الازمة ... وعلى فكرة ممكن تكون الامكانية موجودة ( وهى سحب خط فوق النغمات ) بس انت ماوصلت لها لأن فيه نظرية .. ماحدش لما يعمل برنامج حايعمله من نفسه كله 100% لازم يشوف البرامد التانية ويقتبس منها ...
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 12/06/2015 الساعة 22h46
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 411 ( الأعضاء 0 والزوار 411)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 10h59.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd