* : ياسمين الخيام- 18 أغسطس 1946 (الكاتـب : امحمد شعبان - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h38 - التاريخ: 19/12/2025)           »          إيليا بيضا (الكاتـب : fatinr - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h33 - التاريخ: 19/12/2025)           »          نـعـمـة- 27 فبراير 1934 - 18 أكتوبر 2020 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h29 - التاريخ: 19/12/2025)           »          سلاف (1943) (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h26 - التاريخ: 19/12/2025)           »          محمد الجراري(مونولوجيست) 3 أفريل 1925 - 14 جوان 1997 (الكاتـب : Karim Samaali - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h18 - التاريخ: 19/12/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 22h34 - التاريخ: 18/12/2025)           »          الفنان عبدالكريم عبدالقادر (الكاتـب : بو بشار - - الوقت: 03h24 - التاريخ: 18/12/2025)           »          رابح درياسة- 1 جويلية 1934 - 8 أكتوبر 2021 (الكاتـب : ridha26 - آخر مشاركة : hamid faical - - الوقت: 01h10 - التاريخ: 18/12/2025)           »          حضيري أبو عزيز (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h47 - التاريخ: 17/12/2025)           »          نادية مصطفى- 27 أكتوبر 1963 (الكاتـب : حازم فودة - آخر مشاركة : ابو ساميه - - الوقت: 20h20 - التاريخ: 17/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 16/06/2014, 10h50
الصورة الرمزية المنير
المنير المنير غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:336823
 
تاريخ التسجيل: November 2008
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 496
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم
الله عليك يا صموئيل الاغنية من العيار الثقيل و المدون ذهب 24 قراط.
هل تلاحظون تأثر الاستاذ بليغ حمدي بإيقاعات و أسلوب الموشحات. ما القصة يا أستاذ عادل؟

اخى العزيز
القصة سهلة اوى وانا شرحتها كتير من قبل .. ايه الفرق بين ملحن عبقرى وملحن عادى ؟ ان من اهم صفات الملحن العبقرى انو مش فقط يبقى موهوب فى التلحين ولكن كمان يبقى مذاكر اوى كل ما يتعلق بالموسيقى العربية من ايقاعت ومقامات وبالذات وضع خطا تحت بالذات دى : المقمات اللى مش مستخدمة كتير والإيقاعات اللى مش مستخدمة كتير وكذلك الايقاعت المتميزة بتاعة بعض الدول العربية الشقيقة واللى الدول التانية ماتعرفهاش ... وانا قلت قبل كده ان مواصفات التلحين فى الزمن الجميل بالنسبة للملحنين الكبار للمطربين الكبار اول شرط ان الاغنية الجديدة تكون مختلفة عن كل ماقبلها يعنى لازم يكون فيها حاجة جديدة مش مسبوقة غير طبعا حلاوة اللحن وانه مايشبه اى لحن سابق ولكن التغيير ان بيضع فيها اما جملة فى مقام مش متداول او حتى نصف مقام او ايقاع مش متداول بيطعم بيه جملة وسط كذا جملة واللى كان بيساعدهم طبعا الفرقة الماسية يعنى مثلا مثلا لو الملحن عمل صولو لناى نستحيل اى عازف ناى يعزفه كان محمود عفت بيعزفه وهو مغمض .. لو ايقاع متعب حسن انو موجود واهم حاجة واخطر حاجة فى كل ده المناخ يعنى الجمهور اللى كان بيتذوق الحاجات دى يعنى لو عملت جملة بإيقاع مش مألوف الجمهور بيحسوا وبيتجنن غير طبعا لو تخبيط وخلاص والجمهور مش بيحسوا زى دلوقتى .. وتفاعل الجمهور بيخلى المحلن المرة لاقادمة بيعمل حاجة احلى .. يعنى انا مثلا لما كتبت اغنية بودعك اخدت منى عشر ايام شغل بمنتهى التركيز .. رد فعلها ايه حيكون عندكم.. لو عملت رد فعل بالطبع حاكتب لكم احلى كمان لو مرت مرور الكرام ماحدش حس لابيها ولابجهودى واقصد اغنية بتعب فيها نصف ساعة زى اغنية بتعب فيها عشر ايام هنا تلاقى انتاجى حايختلف حايبقى اقل .. وصلت المعلومةيعنى لاحظ دلوقتى تلاقى ملحن عامل عشر الحان يمكن حتى ماتلاقيش فيهم علامة تحويل عارضة واحدة خلاف اللى فى الدليل وارجع شوف بودعك وشوف كام علامة عارضة يعنى كام مرة تلاعب بالمقام
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

__________________

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 17/06/2014 الساعة 05h43
رد مع اقتباس
 

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 15 ( الأعضاء 0 والزوار 15)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 11h50.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd