* : ٢٩ مايو ١٩٥٢ * حديقة مسرح الازبكيه * الى عرفات(غير متوفره)*جددت حبك*اهل الهوى * (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h23 - التاريخ: 16/12/2025)           »          4 فبراير 1954 سينما ريفولي * سهران * ياظالمني اولى ( غير متوفره) * الرباعيات (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 11h09 - التاريخ: 16/12/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 09h25 - التاريخ: 16/12/2025)           »          شــاديــة- 8 فبراير 1931 - 28 نوفمبر 2017 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 08h14 - التاريخ: 16/12/2025)           »          الأخوة الفنانين / صور نادرة تجمعهم .. (الكاتـب : جرامافون - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h47 - التاريخ: 15/12/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 19h52 - التاريخ: 15/12/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 18h31 - التاريخ: 15/12/2025)           »          سيد مكاوي- 8 مايو 1928 - 21 إبريل 1997 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h24 - التاريخ: 15/12/2025)           »          كارم محمود- 16 مارس 1922 - 15 يناير 1995 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h17 - التاريخ: 15/12/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 13h03 - التاريخ: 15/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 15/06/2014, 13h06
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم اغنية من العيار تقيل تقيل التقيل
رائعة وردة وبليغ حمدى

بودعك

واحكى لكم .. انا لما بدون بفتح صفحة انكور بيبقى فيها انا عامل 12 سطر ديما بزود 100 مازورة عشان اشتغل براحتى يعنى كمان زائد 3 صفحات ولما تكون اغنية طويلة قبل ما اقرب اخلصهم بزود 100 مازورة تانى لحد ما اخلص الاغنية .. بعدين بقف بالماوس على اول سطر فاضى واحذ باقى الموازير الفاضية هنا احس انى خلصت تدوين طبعا بحس براحة لما تكون اغنية طويلة او متعبة لكن الاغنية دى حسيت شعور تانى خالص فاكرين فى 6 اكتوبر 1973 لما عبرنا قناة السويس ودمرنا خط بارليف ؟ كان اسمعها عبرنا اقوى مانع مائى فى العالم .. انا ساعة ما الاغنية دى خلصت خسيت انى عبرت اقوى مانع لحنى فى الموسيقى الشرقية .. الاخت العزيزة زينة واللى بعتز بيها جدا جدا قالت فى الطلب انها بدون الاعادات 17 دقيقة فقط ( يعنى هى كده تدى انطباع ان المهمة بقت سهلة ) ولكن كل دقيقة فى اللحن ده محتاجة نصف يوم تدوين ... اللحن ده تكمن صعوبته فى حاجة ان الكلمات من تأليف بليغ حمدى وبليغ اصلا مش مؤلف واقصد بكلمة مؤلف انو بيأتى بقصيدة تبع بحر شعرى لازم تكون موزنة والملحن مش حا ياخدها منه لو مش موزونة .. لكن بليغ لما بيؤلف بتبقى خواطر عاطفية اكتر منها قصيدة وهنا ممكن او اكيد يبقى فيها جمل كتير مش موزونة ... وهنا لما بيلحنها بيعوض الفرق او بيجبر الكسر بأنه بيضيف لزمات صغيرة وتحس انها مش كلها اد بعض كالعادة يعنى واحدة طويلة تانية اقل وهكذا .. فى عملية التظبيط دى ممكن يتفزلك او يعملها اصعب لأنه بيفصلها وبالطبع من شكل اللحن انا حسيت انو ماعملوش على بعضه زى باقى الاغانى يعنى يبتدى ويخلصها لكن دى انا حسيت انو بيشتغل فيها على فترات متقطعة يعنى يشتغل شوية ويتركها ويعمل لحن تانى لما تجى لو فكرة جديدة يشتغل فيها ( لأن مفيش مؤلف واقف على راسه منظر تخلص عشان يقبض من المطرب ) ومن هنا جت الافكار الغريبى اللى مش مسبوقة زى الحركة بتاعة الكورال فى الكوبليه الاخير ... كمان فى الاعادت كان بيغير لما يعدي الجملة او مش بنفس التتابع ده خلانى كذا جملة اضطر اكتبها تانى ما اعملش مرجعات حاجة تانية فيه جمل بتتقال اكتر من 8 مرات مرى صولو ثم فرقة ثم صولو وهكذا ... الحركة دى بتعمل مشكلة انا بسميها صراع العمالقة .. يعنى لما الجملة يقلوها كذا عازف عملاق صولو اكيد كل واحد منهم بيطلع كل اللى جواه او يحاول يعمل احلى من التانى وهنا ( على فكرة ممكن الجملة تتدمر ) ناهيك عن بليغ نفسه كان مخلى كل صولو يعمل لعبة معينة فى الجملة غير التانى وهنا اضطريت اكتب كذا لعبة منهم المهمين فقط يعنى ... فيه سؤال .. اللحن ده ليه ماتعملش حفلة ؟؟؟ لأنو صعب جدا فى التنفيذ واختلاف ايقاعات يعنى ممكن فى التسجيل يتظبط حتة حتة ويتسجل لكن فى الحفلة الحاجات المختالفة اللى ورا بعض يحصل فيها اختلال يتلف اللحن الحاجة الاخطر ... ان اللحن صعب جدا فى الاستيعاب لو سمعته اول مرة يعنى انا ابتديت اتمتع بيه اوى بعد وقت طويل من سماعه وده كان مش حايحصل فى الحفلة لأن الجمهور مش حايفهمه .. ومقارنة بالأغانى التانية اللى بتعلم عند الجمهور من اول حفلة حيقولوا لحن مش حلو .. ولكن الذكاء انه يتسجل فقط وينزل على شريط ومن بيشترى الشريط عشاق وردة واكيد حايسمعوه عشرات المرات بعدين حايحسوا انها اغنية حلوة جدا شفتم الذكاء ؟
المهم اترككم مع النوتة واتمنى تعجبك انا بتدوينى خقضت صعوبتها للنصف
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf بودعك.pdf‏ (139.5 كيلوبايت, المشاهدات 1321)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #2  
قديم 15/06/2014, 13h54
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,802
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى
اقدم لكم اغنية من العيار تقيل تقيل التقيل
رائعة وردة وبليغ حمدى
بودعك
مع اطيب تحياتى
SSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSSS

شكرررررررررررررررررا
أخوكم
نور الصباح

رد مع اقتباس
  #3  
قديم 15/06/2014, 15h32
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 1,817
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

تحية طيبة
شكرا أستاذ عادل لتدوين هذه التحفة و هذه الأغنية الرائعة و حقيقة هي صعبة جدا و قد فتحت موضوع مع أخي طارق في ما يخص هذه الأغنية فقلت له لماذا أغلب الأساتذة لا يريدون تدوين هذه الأغنية بالرغم أن عند سماعها تجدها ليست من فصيل الأغاني الثقيلة جدا فيها جمل معقدة نسبيا فقال لي هذه الأغنية صعب في بساطتها يعني السنكوبات (سنكوب) هم الذي جعلوها صعبة جدا و ليس السمع كالتدوين و قال لي هي مرهقة جدا
شكرا لك أستاذنا و بارك الله فيك المهم أنا سعيد جدا بتدوين هذه الأغنية
هيثم
اخى العزيز اشكرك
هى مشكلة لاغنية دى ان تركيبتها مش زى تركيبة الاغانى العادية اللى لما تسمعها تستوعبها على طول . ولكن اول انطباع لما تسمعها تخاف منهم .. وانا قلت انها زى ماقالت الاخت العزيزة زينة 17 دقيقة لكن كل دقيقة تتكتب فى نصف يوم يعنى انا باخد جملة .. اول مرحلة الاستيعاب بعدين افكر تتكتب ازاى بعدين ابتدى اكتب ادخل فى الجملة اللى بعدها الاقى نفسى خرجت من حفرة لحفرة اكبر .. وزى ماقلت انها من تأليفه وتلحينه يعنى بيشتغل مع نفسه .. يعنى لما بكتب جزء كبير وييجى يعمل لو اعادة بتكون الاعادة مش بالطريقة التقليدية يعنى نسخة كربونية بعمل مرجع ولكن الاعادة بيكون فيها اختلاف يخلينى لازم اكتبو تانى وانا كانى ماشى على حبل فى مكان مرتفع يعنى بمنتهى التركيز عشان التغيير .. ناهيك عن تغيير الموازين وانا اكتبها كده ولا كده .. زائد طبعا الافراط المتعود عليه بليغ فى العلامات العارضة ودى بتحتاج تركيز شديد لأن العلامة العارضة مش بيكررها كذا مرة ورا بعض ولكن بيلاعبك يعنى يكررها مازورتين بعدين مازورة ناتوريل بعدين يحطها تانى بإختصار يعنى تحس ان الكوبليه مش كوبليه ولكن كذا كوبليه فى بعض لكن لو سمعتها عشرين مرة وفهمت هو بيقصد ايه انا حسيتها سهلة .. كمان فيه حاجة خطيرة جدا للمدونين .. فيه فرق كبير لما انا بكتب الاغنية من عود الملحن يعنى موجود بجوارى وبيملينى بالعود مازورة مازورة وبين انى بكتبها من التسجيل يعنى الجمل السريعة اوى ( اللى دون اللحن ده اصلا استاذى العزيز المرحوم نصر عبد المنصف ) كان الملحن فى الجمل السريعة دى بيمليها للمدون ببطء بحيث ان المدون يهضمها ويفهما ويكتبها بعدين الفرقة تنفذها بأى سرعة مطلوبة بس المهم تكون اتكتبت صح لأن الجمل السريعة فيها مش فخ فيها فخاخ .. يعنى فيه حاجة اسمها السيكوانس او التتابع يعنى اختصاره لما نقول دو رى مى فا التتابع بتاعها نقول رى مى فا صول او مكن نغمة تانية وممكن تتكرر كذا مرة لكن التتابع هنا كان بيعمل حركة مختلفة تلخبط المدون وبالذات وهو بيسمعها سريعة انا كتبتها غلط كذا مرة وسمعتها وسمعت الشريط لحد ما ضبطتها .. وصعب تلاقى مدون يدونها بالذات لأن الاغنية دى مظلومة يعنى مش بتتذاع ابدا .. كتر الاذاعة لأى اغنية بتخليك مرة تلقط منها حتة مرة تلقط حتة تانية وهكذا تبقى مستوعبها لكن لما تسمعها اول مرة اكيد مخيفة كتير يعنى لأن مش حاتحس جمل مستقلة زى الاغانى التانية ولكن جمل بتتعاد بطريقة غير تقليدية
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 15/06/2014 الساعة 15h51
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 15/06/2014, 17h22
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,802
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

حبيب قــــــــــلبى وأســــــــــــتاذى وأســـــــــتاذ الأجيال
المايسترو والفنان العظيم
عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا دل باشا صموئـــــــــــــــــــــــــــــــيل
سلام الله عليكم
وبعـــــــــــــــــــــــــد
:
لقد طلبنا من جنابكم فى مشاركة سابقة بالصفحة
رقم (319 ) بتاريخ 16 / 5 2014
تنويت موسيقى تتر البداية والنهاية لمسلسل
( الوســـــــــــــــــية )
للموسيقار
( يـــــــــــــــاسر عبد الرحمــــــــــــــن )
ونرجو أن يحوز طلبنا رضاكم
وما زال الانتظار مستمرا
وشكرررررررررررررررررررررررررررررا
أخوكم
نور الصباح

رد مع اقتباس
  #5  
قديم 15/06/2014, 17h40
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,802
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

حبيب قــــــــــلبى وأســــــــــــتاذى وأســـــــــتاذ الأجيال
المايسترو والفنان العظيم
عــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــا دل باشا صموئـــــــــــــــــــــــــــــــيل
سلام الله عليكم
وبعـــــــــــــــــــــــــد
:
لقد طلبنا من جنابكم فى مشاركة سابقة
تنويت أغنية عبد الحليم حافظ

-{ على راس بســـــــــــــــــــــتان الاشــــــــــــــــتراكية }-
بالصفحة
رقم (323 ) بتاريخ 25 / 5 /2014

وكذلك أغنيات الفنانة ( مها صبرى )

-{غــــــــــلاب غـــــــــلاب الهـــــــوى غــــــــلاب }-
وأغنية
-{برضــه حبيبى وما استغناش عنك أبدا }

وهما فى الصفحة رقم (325 ) بتاريخ 25 / 5 /2014
ونرجو أن يحوز طلبنا رضاكم

وما زال الانتظار مستمرا
وشكرررررررررررررررررررررررررررررا
أخوكم
نور الصباح
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 15/06/2014, 18h57
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 316
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذي العزيز عادل
لقد استمتعت جدا جدا وانا اعزف على العود رائعة بودعك من تدوينك الرائع
ولو كان بليغ حمدي بيننا الان لطلب لك ارفع وسام
لا بد انك بذلت جهداكبيرا وتعبت وسهرت حتى وصلت لهذه التحفة الفنية المبهرة
ان الكلمات تعجز عن شكرك انك تحفظ اجمل كنوز الموسيقا العربية وتخلدها
ولا زلنا نطمع بالمزيد
عندما يسمح وقتك ارجوا ان تتحفنا برائعة وردة ايامنا عيد
وهي بالمناسبة من تلحين الملحن ابراهيم رأفت وهو شقيق الموسيقار محمد الموجي
ارجو تصحيح المعلومة ان كانت غير ذلك
مع اجل تحياتي
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 15/06/2014, 22h54
الصورة الرمزية البطار بوشعيب
البطار بوشعيب البطار بوشعيب غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:664619
 
تاريخ التسجيل: November 2012
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 98
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

شكرا استاذ عادل على تدوينك لهذه الاغنية الرائعة واظنها اخر لحن لبليغ حمدي فجازاك الله كل خير
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 364 ( الأعضاء 0 والزوار 364)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 11h59.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd