* : سعد عبد الوهاب- 16 يونيو 1929 - 23 نوفمبر 2004 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h48 - التاريخ: 26/10/2025)           »          كارم محمود- 16 مارس 1922 - 15 يناير 1995 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 05h31 - التاريخ: 26/10/2025)           »          صـــبـــاح- 10 نوفمبر 1927 - 26 نوفمبر 2014 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 03h26 - التاريخ: 26/10/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 03h16 - التاريخ: 26/10/2025)           »          شفيق جلال- 15 يناير 1929 - 15 فبراير 2000 (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 03h11 - التاريخ: 26/10/2025)           »          لبلبة- 14 نوفمبر 1945 (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 03h05 - التاريخ: 26/10/2025)           »          سيد إسماعيل- 1928 - 11 يناير 2006 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 02h44 - التاريخ: 26/10/2025)           »          خضير بن قصب المطرب والعازف على الة الزرنه (الكاتـب : هادي العمارتلي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h39 - التاريخ: 25/10/2025)           »          هند علام- 23 سبتمبر 1916 - 21 ابريل 1997 (الكاتـب : راضى - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 18h42 - التاريخ: 25/10/2025)           »          جلال فكرى (الكاتـب : hossamabousalem - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 18h41 - التاريخ: 25/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 10/05/2014, 00h12
wahidfarid wahidfarid غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:465817
 
تاريخ التسجيل: October 2009
الجنسية: مغربية
الإقامة: اسبانيا
المشاركات: 12
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

بعد التحية و التقديروالشكر الجزيل على نشاطك المتواصل في سبيل الفن أرجو أستاذ عادل أن تتكرم بتدوين اغنية مسلسل ليالي الحلمية

http://youtu.be/4DGs-B8ZRV4
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 31/01/2016, 10h37
وسامون وسامون غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:762156
 
تاريخ التسجيل: January 2016
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذ عادل أشكرك على ما تقدمه لنا في مجال الموسيقا وشكرا لقبولي في المنتدى
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 31/01/2016, 15h12
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الفصل الثالث
اخطاء التدوين واخطائى انا الشخصية
انا دايما لما اشرح موضوع بقولامثلة توضيحية وبتبقى ارتجالية ساعة ما بتكلم .. فيه حاجة مهمة اسمها التمكن من الشىء , يعنى مثلا واحد بيسوق سيارة لو متمكن اوى ومش ارعن يعنى مايسوقش بسرعة فى شارع مزدحم مثلا مش ممكن حايحصل انو يعدى من سيارة وما يقدرش المسافة بينها وبينها ويروح خابط فيها .. ويوم ما يتخبط او بيعمل حادثة بيكون خطأ غير دايما .. نفس الحكاية لو مثلا مدرس فيزياء ثانوى ( او رياضيات ) لو متوسط الشطارة لو جبت له عشر امتحانا مختلفة بتوع ثانوية عامة .. لو ما يقدرش يحلهم ويجيب فى كل ورقة 40 من 40 يبقى مدرس فاشل ...ده لأنها اخد فى الكلية حاجات اكتربكتير امتحان الثانوية العامة بالنسبة لو لعب عيال يعنى ولو مدرس شاطر جدا جهبذ يعنى لو جبت لو امتحانات الكلية حيجيب فيها اعلى درجات ممكنة ... ده الطبيعى بتاع الدنيا
اما التدوين الموسيقى ده موضوع تانى .. يعنى لو جبنا 1000 عازف شاطر حايطلع منهم كاممدون موسيقى شاطر اوى ؟ طبعا عدد محدود جدا ... لأن التدوين الموسيقى بيحتاج 3 حاجات اولا .. انو يكون بيعزف سماعى يعنى بيستوعب اى جملة بأقصى سرعة ممكنة لما يسمعها ويحفظها يعزفها فورا بدون اى خطأ .. يعنى مفيش جملة مايقدرش يعزفها .. وثانيا لازم يكون قارىء جيد للنوتة .. مش زى ما بيقرا جريدة ولكن اسرع من قراءة الجريدة عشر مرات ع الاقل .. ليه انت لما تقرا جريدة ممكن تقرأ بأى سرعة تختارها مفيش مشكلة لكن فى الموسيقى ممكن مازورة فيها 4 نوارت وراها جملة فيها 16 كروش وقد يكون فيهم علامات تحويل احيانا مزعجة او مش تقليدية لازم يقراهم ورابعض من غير ما يتكعبل ولأول نظرة ودى مثلا مواصفات اقل عزف فى الفرقة الماسية مثلا .. وثالثا انو يقدر يشغل اولا وثانيا مع بعض .. يعنى يسمع الجملة بعدين يسمع مازورة ويكتبها فورا ثم المازورة التالية وهكذا ... فيه مازورة بتبقى سهلة بتتكتب على طول واحيانا مازورة بتكون صعبة شوية لازم يسمعها كذا مرة عشان يستوعبها وبعدين يكتبها .. ومن هنا معنى كلمة مدون موسيقى شاطر ان معندوش نسبة خطأ ... يعنى ارجعوا لأغنية راجعين بقوة السلاح .. سهلة لكن الكوبليه بتاع يا ارض يامسجونة سجنك راح يزول .. وشوفوا صعبة اد ايه ... يعنى خدت منى وقت شوية اركز فيها اوى اوى عشان استوعب علامات التحويل الكتير .. بس طبعا مش حاتستعصى عليا ...
فيه نقطة خطيرة جدا .. لو الجملة اللى بكتبها غربى يعنى مافيهاش نصف دييز او نصف بيمول عادة اتوماتيك بعد ما اكتب الجملة ايدى بتروح على المسطرة وهنا البرنامج بيعزفها طبعا .. بيظهر لو فيها حرف غلط ولا حاجة لأن البرنامج بيقراها بدقة 100% , اما لو الجملة فيها علامات شرقية .. هنا البرنامج حايقراها اما بيمول او دييز .. هنا محظور عليا انى المس المسطرة واسمعها ... ليه ؟ لأنه حايقراها فى مقام تانى وهنا لو المقام بياتى حايطير السلطنة من دماغى .. الحل انى اراجعها اقراها بعينى .. وبالطبع بخبرتى بعرف لو فيها حاجة غلط او حرف ولا اى حاجة ... وطالما عندى الملف الصوتى .. مش حاتحصل انى ادون غلط وإلا يبقى لا اصلح انى اكون مدون اصلا .. ودى بنصح بيها اخواتى المدونين الصغيرين .. يعنى قبل ما تخرج من المازورة تأكد انها مضبوطة 100% وقبل ماتخرج من الجملة ايضا تأكد انها مضبوطة 100% عشان بعد ماتخلص وتحب تراجع .. ممكن تلاقى همسة كده كل 10 سطور لكن لو خرجت من المازورة والجملة بدون ما انا قلت وانت بتراجع حتلاقى فى كل سطر مصيبة او اتنين وممكن لما تصلح من الكم الكبير تنسى حاجة ..
فيه اغناى بتتعمل فى حفلة وحفلة تانية بيعملوا فيها تغيير .. هنا لما تمسك النوتة وانت بتتعامل من ملف صوتى وكانت مكتوبة من حفلة تانية فيها تغيير حاتحس ان التدوين غلط .. وده حصل مع الاخ العزيز وليد ... يعنى من كذا سنة هيثم نزل لى الملف بتاع اغنية زى النهاردة وانا كتبتها منه والاغنية عشر صفحات ولحلمى بكر المتعمد الفزلكة والصعوبة يعنى الاغنية اخدت منى ووقت طويل وطلعت عينى يعنى ... طبعا لما نزلتها الاخ هيثم اللى انا اثق فيه جدا مالقاش فيها اى ملاحظات والا كان قال لى تانى يوم .. الحفلة اللى انا مدونها فيه مقدمة 3 سطور فيها صولو ناى ... الاخ العزيز وليد ما اخدش باله ان الاغنية اللى عنده واللى نزلها فى المنتدى مافيهاشالكلام ده .. طبعا معاناهه ان دى حفلة تانية خالص وهنا المفروض لا تقارن النوتة بالتسجيل نهائيا ... اما تشوف التسجيل اللى انا مدون منه واما ارمى النوتة ماتستعملهاش .. يعنى انت قلت القفلة غلط مثلا ... ممكن تكون القفلة اللى انا سمعتها فا مرى دو سى لا مثلا مش معقول حاكتبها كده وانا سامع حاجة تانية .. ما يعملهاش مبتدىء تدوين .. انت لقيت قفلة تانية العكس مثلا او حروفتانية خالص او حتى حاجة شبه كده ... هنا لازم تاخد بالك ان ده تسجيل تانى معدلين فيه القفلة
عشان اقول اخطائى انا الاول حقول حاجة .. وده للجميع ... افرض انت واسرتك فى رمضان رحتم خيمة رمضانية او سهرتم فى مطعم فيه تخت شرقى .. بيبقى 4 عازفين مثلا ومعاهم مطرب ماسك عود .. بيكزون مستواهم الفنى متوسط طبعا .. زكز معاهم من اول ما يبتدوا .. لو المطرب غنى 10 اغانى حايبقى منهم 7 لمحمد فوزى .. لأن محمد فوزى اغانيه كلها سهلة جدا ... ركز معاهم اكتر حاتلاقيه بعد الاغنية العاشرة بيتدى يقولهم تانى من الاول مش حاافظ غيرهم يعنى .. ولو رحت نفس المكان كذا مرة حتلاقى نفس الحكاية , كل يوم بيقول العشر اغانى 3 مرات .. شكلته وانا اعرف منهم كتير .. انه مش عايز يصلح نفسه ويبقى اشطر طالما بيشتغل ويقبض فلوس على مستواه ده .. مش بيقعد يختار اغنية ويذاكرها ويضيفها الى رصيده الضئيل بحيث ان كل شهر رصيده يزيد 4 او 5 اغانى مثلا ..
اما انا شخصيا ظروفى تختلف عنه 180 درجة ... يعنى انا لو فى حفلة خاصة او قعدة وماسك الكمنجة والمتفرجين عارفين مين انا وكنت بشتغل مع مين وفترة اد ايه ... بيطلبوا طلبات صعبة ( المطرب الاول لو قلت له اغنية يقول لك مش حافظها ) انا ظروفى انى حافظ مش اقل من 1000 اغنية اعزفهم فى اى وقت .. ولو انطلب منى اغنية مش حافظها اوى يعنى عمرى ماعزفتها من قبل . لكن سامعها فى الراديو ممكن اقول منها حتة ..
انت لو قابلتنى ف الشارع ومعاك كراس موسيقى وقلم رصاص ونقعد على قهوة ممكن اكتب لك اغنية حيرت قلبى مثلا فى ساعة .. وطبعا اغانى كتير كده حافظها صم وبكتب على طول .. لما جيت ادون هنا فى المنتدى كنت فى اول سنة بدون بالطريقة دى يعنى اغنية حافظها صم 100% وعازفها مليون مرة من قبل بدونها من الذاكرة بدون الرجوع للملف الصوتى .. وهنا الثقة الزيادة بالنفس ممكن تعمل اخطاء بس مش فى الدتوين بتاتا ونهائيا طبعا والا لا اصلح مدون اصلا
لكن الخطأ بييجى من انى بخالف قواعد التدوين اللى انا قلتها فوق .. يعنى لازم اكتب المازورة واللى بعدهما واراجعهم بعدين اراجع واسمع الجملة بحالها واروح للى بعدها وهكذا .. كنت بكتب بسرعة جدا جدا .. ومرتين واعترف مع السرعة نسيت جملة بحالها .. طبعا حد نبهنى وانا على الفور صلحتهم يعنى الجملة ماتخدش منى نصف دقيقة اكتبها .. بعد كده غيرت طريقتى .. ما بقيت اكتب اى اغنية ولا حتى ذهب الليل الا لازم اجيب الملف الصوتى وبكتبها كأنها اغنية مش حافظها اصلا ... وكسبت حاجة خطيرة جدا جدا ... لما كنت بعزف الاغنية سماعى كنت بسمعها من الخارج .. لكن لما دونتها من الملف الصوتى اكتشفت ان فيه تفعيلات داخلية جميلة اوى ما شفتها إلا لما توغلت وغصت فى الاغنية وحللتها بمنتهى الدقة ... ولو تلاحظوا ان اى حد منكم لما بينزل ملف صوتى مش بادىء من اول المقدمة مش ناقص حرف انا بعترض .. يعنى انت مدينى لحن معرفش فيه ايه قبله .. وممكن يكون اللى مش موجود ده مبنى عليه الموجود .. وحد يسمعها ويقول لى فيها غلط ولا ناقصة حاجة ..
ناهيك عن الغباء عند البعض .. واحد دخل ع الخاص انتم ماتعرفوهوش يعنى مش بيرد معانا وعدد مشاركاته صفر .. قال لى اغنية بنت الشلبية فيها اخطاء كتير هل انت متأكد ان النوتة صحيحة ؟ انا قلت يانهار اسود .. كنت حاتعصب بس فكرت شوية .. الاخ ده ساب كل النوت اللى عددها 1000 او اكتر ومسك فى البنت الشلبية ودى اسها واتفه واقل لحن فيهم كلهم يعنى اى تلميذ اتعلم الاسبوع اللى فات يعزفها .. ما اتكلمش عن الاطلال مثلا .. ونوتة زى دى استحالة اغلط فيها ولا حتى واحد فى المليون .. لسببين .. اولها انها سهلة جدا جدا ثانيا مافيهاش علامات شرقية يعنى بمجرد اكتبها لو ضغطت على المسطرة البرنامج بيعزفها مافيهاش الهوا طبعا .. وبعدين كلها 4 اسطر بتتكرر يعنى دى انا بكتبها فى نصف كوب شاى ... يعنى لو ابتديت ومعيا كوب شاى متوسط حاتخلص قبل ما اشرب نصف الشاى .. من هنا فهمت انه مبتدىء جدا لدرجة انه مش عارف يقراها اصلا ...
بس انا ارجو بلاش الوسواس ده ... يعنى احساسك يا اخ وليد ان النوتة ممكن يكون فيها اخطاء حايخليك تشك فى كل مازورة تقراها ... يعنى فى كلامك انت قلت المزورتين كذا وكذا عاملين زى نشيد مدرسى ,, انا من غير ما اشوفهم تخيلت ان فيهم نوارات فقط .. انت لما تسمع اى مازورة فيها حلية او حليات .. دى اصلا بتتكتب سادة او نورات وفى البروفة الملحن بيقول قولوها كذا والعازف بيعمل الحلية لأنها لو اتكتبت ماحدش حايعرف يقراها .. والموسيقى الشرقية بتتميز بكده ... يعنى هات لى احلا عشر عازفى كمان واحط قدامهم نوتة سطرين حتلاقى كل واحد منهم حايضع فيها حليات على ذوقه .. اما الموسيقى الكلاسيك العازف لازم يلتزم بالنوتة حرفيا .. لكن فيه حاجات خاصة ... يعنى احيانا ومش كتير ,, الملحن بيبقى عامل الحلية ملحنها كده من صميم الجملة يعنى ودى لازم اكتبها حتى لو كانت صعبة لأن ممكن تكون احلا حتة فى الجملة ولو ماكتبتهاش يبقى الجملة فقدت حاجة واطيب تحياتى
كده خلصت كلام دلوقتى ونشتغل بقا

__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963

رد مع اقتباس
  #4  
قديم 31/01/2016, 15h22
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


احبائى
اقدم لكم اغنية صباح

الدوامة

انا ماكنتش ممانع فى تدوينها بس فيه طبعا ظروف واولويات وطابور طويل من الطلبات وكل حاجة بتيجى فى وقتها
اهم واخطر حاجة فى البداية الملف الصوتى ... يعنى برضو من الحجات اللى انا بشدد عليها ان الاغنية لازم تكون من اول حرف لآخر حرف .. فيه كمان حاجة مهمة احيانا بتكون الاغنية من فيلم والمقدمة الموسيقية عليها حوار تمثيلى .. ممكن بتغلضى عن كده لما يكون المقدمة بتتكر تانى داخل الاغنية وكاملة مش ناقصة حرف ... باخدها من جوا بعدين ارجع اول الملف عشان اكتب المذهب ... لكن الخطورة لما يكون المقدمة حاجة تانية مش بتتكرر .. وبالذات لما تكوت فيه جملة زى الموجودة هنا فى السطر الثانى من النوتة ... فيها يعنى حتة فزلكة .. ودى ممكن انا اسمعها مش بدقة لأن عليها كلام .. لذلك اللى تعبنى مش الاغنية نفسها , لأنى كل ما ابحث عنها فى النت يطلع لى الاغنية تاعة الفيلم .. كتبت اطلب اغنية ادوامة تسجيل الاستدوديو .. وفعلا ربنا اكرمنى ولقيته .. وانا منزله هنا مع النوتة لأنه نادر شوية
مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf الدوامة.pdf‏ (37.3 كيلوبايت, المشاهدات 428)
__________________


صفحة معزوفات الاستاذ عادل صموئيل على الكمان

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=46963


التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 16h54
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 31/01/2016, 17h30
بكر محمد دحدولي بكر محمد دحدولي غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:753417
 
تاريخ التسجيل: August 2015
الجنسية: سورية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 25
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

يعطيك العافية استاذ عادل على ابداعك لأغنية صباح الدوامة وشكراً جزيلاً بكر دحدولي

رد مع اقتباس
  #6  
قديم 31/01/2016, 20h40
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 56
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذ عادل شكرا على نوتة الدوامة
لك كل المحبة والتقدير
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 31/01/2016, 21h21
wahidfarid wahidfarid غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:465817
 
تاريخ التسجيل: October 2009
الجنسية: مغربية
الإقامة: اسبانيا
المشاركات: 12
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

آستاذ عادل أنا سعيد برجوعك و ربنا ميجبش زعل ومرحلة القلق الي مر بها أعظاء المنتدى بخصوص قرارك إعتزال التدوين تدكرني بأغنية أتمنى أن تدونها و هي يا خوفي بعده لا يطول وشكرا ياخوفنا بعدك لا يطول يا آستاد عادل
https://youtu.be/mq8kTMrcjtc
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 3 ( الأعضاء 0 والزوار 3)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 09h02.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd