* : أسمهان التونسية (الكاتـب : غريب محمد - - الوقت: 07h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فايدة كامل- 12 يوليو 1932 - 21 أكتوبر 2011 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h39 - التاريخ: 13/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : رضا المحمدي - - الوقت: 03h46 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فكاهيات و منولوجات متفرقه (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فريد الأطرش فتى غلاف في مجلات قديمة (الكاتـب : el kabbaj - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h21 - التاريخ: 13/09/2025)           »          شفيق جلال- 15 يناير 1929 - 15 فبراير 2000 (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 00h06 - التاريخ: 13/09/2025)           »          اعمال غربية مقتبسة من عبد الوهاب (الكاتـب : أيمن مصطفى - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h58 - التاريخ: 12/09/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 18h27 - التاريخ: 12/09/2025)           »          شهرزاد- 8 يناير 1928 - 6 إبريل 2013 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 17h36 - التاريخ: 12/09/2025)           »          الشيخ محمد سليم (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : هادي العمارتلي - - الوقت: 16h12 - التاريخ: 12/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 06/04/2014, 11h38
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

احبائى

اسمحوا لى ان ارد على كلامكم كلو فى موضوع واحد لأنه كله مرتبط ببعضه
ايه الفرق بين طباخ مثلا بيعمل اكلة تتاكل فى يوم وخلصت على كده وبين واحد فنان عمل تمثال زى تمثال نهضة مصر مثلا من اول يوم تم افتتاحه يبقى على مدى الدهر شاهد على حضارة .. وثانيا نفس الفنان لو عمل عشر تماثيل عمره ما بيكرر اللى عمله يعنى العشر تماثيل كل تمثال منهم عمل فنى رائع معروف عالميا بإسم ما ؟؟
حاجة تانية ايه الفرق بين لما تنزل السوق تتفرج على المحلات وتشوف مثلا محل ادوات كهربائية حاطط 300 نجفة هم حلوين لكن المصنع اللى عملهم عامل من كل واحدة آلاف وبين لما تدخل متحف وتلاقى كل قطعة فيه مالهاش اخت لأن الفرق بين السلعة والتحفة ان دى بتتكرر ولها عمر افتراضى يعنى بيطلع احلى منها وبييجى يوم تبقى موضة قديمة او تستهلك وتترمى وبين التحفة اللى كل كل ما يمر عليها الزمن قيمتها بتزيد لن اللى عملها مش موجود يعمل منه تانى .. كمان حاجة فى التحف اذا لقيت تحفة من الذهب الخالص وزنها كيلو جرام مش بيقاس ثمنها بوزن الذهب زى المشغولات الذهبية المتداولة يعنى تقول كيلو الذهب مثلا بمليون جنيه تبقى القطعة دى بمليون جنيه ولكن بتقاس بقيمتها الفنية والاثرية وساعتها لاتقدر بثمن او ثمنها عشرات اضعاف قيمة الذهب فيها
ولما نيجى لعبد الوهاب ( وعمالقة عصره ) انو مش بيعمل لحن عشان يقبض ثمنهم وخلاص ولكن اولا لازم يعمل شىء رائع مالوش شبيه ولازم خبراء الموسيسقى لما يحللوه يلاقوا فى كل لحن كلام كتير يتقال ومش موجود فى لحن تانى وثانيا ان اللحن يعيش الى الابد .... دلوقتى اللى بيلحن بيلحن عشان الفلوس يعنى مثلا لوبياخد 1000 جنيه فى اللحن يتمنى لو يعمل كل يوم عشر الحان لكن اللى زى عبد الوهاب كان بيعمل اللحن فى سنة بحيث مايطلعش احلى من كده وفيه موضوع خطير تلاقى الملحنيناللى كانوا بيعملوا افلام كتير كانت الحانهم متباينة فى الجودة يعنى بيمعل 4 افلام فى السنة فى 7 اغانى كل فيلم يعنى 28 اغنية فى السنة بتلاقى منهم اغانى كتير متكلفتة او معمولة بطريقة حرفية بس اللى بيغطى على كده مهارتهم فى الغناء .. اما مشكلة الفرقة الماسية انها كانت بتشتغل اساسا على عمالقة الغناء والتلحين
ولما ابتدوا يرحلوا واحد ورا التانى كان كبار الفرقة الماسية بيرحلوا هم كمان لأنهم فى نفس السن تقريبا يعنى انا كنت استثناء لأنى عزفت معاهم وانا سنى عشرين سنة فى حين كام معظمهم فى حدود الخمسين .. وكانم مكن تستمر يعنى بتجديد اعضاء لكن المشكلة فى المناخ .. يعنى ماطلعش خلفاء للفنانين العظام زى ما العمالقة كانوا خلفاء لعمالقة قبلهم
وبعدين ظهرت فرق جديدة زى حمادة النادى وهانى مهنى وخالد فؤاد غيروا مفهوم التلحين والتقديم غيروا نكهة الاغنية المصرية .. بمعنى بقت كل الاغانى موزعة وتقريبا لغوا شغل الكمنجات بعد ماكانت زى ام كلثوم هى اللى بتعمل اللحن كله وبتصاحب المطرب .. النهاردة انحسر شغلها فى انها بترد على المطرب بلزمات سريعة جدا تكنيكية اوى مافيهاش طرب وبالطبع مش ممكن عامة الشعب تفهمها والمطرب بيغنى فى الهوا على الايقاع فقط مع ان اخطر شىء ان المطرب لازم تصاحبه الكمنجات ... يعنى انا واحد من الناس الشغل ده لا بحب اشتغل فيه ولا احب حتى اسمعه لأن غيرطبيعة الموسيقى الى احنا نعرفها كمان خطورة التوزيع من اول اللحن لآخره ضيع مفهوم ان الموسيقى المصرية او العربية بتعتمد اصلا على حلاوة الجملة .. يعنى زمان كانت انت عمرى مثلا 350 جملة لازم تكون كل جملة احلى من التانية لن الجملة بتسمعها بمفردها يعنى مكشوفة لكن الجملة لما تحط عليها خطوط كتير حلاوتها مش بتظهر وهنا ممكن تبقى الجملة اى كلام وايقاعت بتهبد واورجات بتصرخ مافيش حاجة باينة يعنى انا لما بينطلب منى اكتب اغانى من دى بقول اكتب ايه انا مش سامع حاجة وتلاقى 120 عازف ع المسرح امامهم 60 ميكروفون ومش سامع حاجة ام كلثوم كان عليها 3 ميكروفونات فقط وشوف .... انا واحد زميلى ساكن قريب من بيتى عازف شيللو اسمو عبد الفضيل محمد يعنى بنتقابل ونسهر ساعات مع اصدقاء نعزف .. هو اكبر منى بعشر سنين بس الحمد لله صحته كويسة لنو مشبيشرب اى حاجة ( كان اسمو الشيخ عبد الفضيل ) وهو اقدم منى يعنى كان بيعزف مع ام كلثوم من اول اقل الليل .. مرة كنت قاعد مع جماعة موسيقيية ومنهم طبال فاشل جت سيرة عبد الفضيل قلت لهم هو بطل يشتغل من زمان قال لى الطبال الفاشل اكيد عجز قلت لو لأ .... هو قرف ... وطبعا المفهوم واضح
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 09h25.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd