* : الفنان عبدالكريم عبدالقادر (الكاتـب : بو بشار - آخر مشاركة : arab06 - - الوقت: 03h27 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمد السيليني (الكاتـب : Sami Dorbez - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 21h03 - التاريخ: 19/12/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 20h46 - التاريخ: 19/12/2025)           »          محمد عثمان- 1854 - 19 ديسمبر 1900 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : هادي العمرتلي - - الوقت: 19h41 - التاريخ: 19/12/2025)           »          جديد الأيكة : تحديث ووضع نسخ أفضل من الوصلات (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 19h28 - التاريخ: 19/12/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 17h19 - التاريخ: 19/12/2025)           »          فتحيه أحمد- 1898 - 5 ديسمبر 1975 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 15h14 - التاريخ: 19/12/2025)           »          الفنان يحيى أحمد (الكاتـب : صالح المزيون - آخر مشاركة : HAJER O - - الوقت: 15h14 - التاريخ: 19/12/2025)           »          وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : dr mahdi - - الوقت: 14h55 - التاريخ: 19/12/2025)           »          ياسمين الخيام- 18 أغسطس 1946 (الكاتـب : امحمد شعبان - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h38 - التاريخ: 19/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 29/01/2014, 12h41
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

الاخ العزيز فؤاد العلمى
احترم وجهة نظرك التى تدل على خبرة علمية

احنا كخبراء بنقيس اللحن بما فيه من تحوبلات مقامية جميلة وتعدد فى المقامات وتعدد فى الايقاعات بس الاتنين بيبقوا مش استعراض عضلات فنية فقط ولكن عمل فن بمعنى انك لو جبت فى اى لحن لعبد العوهاب او السنباطى ( وبالطبع جميع العمالقة ) لو جبت اى تحويلة مقامية او تجويلة ايقاعية تلاقيها مش معوملة اعتباطا يعنى يقول هنا بنعمل بعد 4/4 نعمل 10 /8 ولكن بتبقى عمل من الروائع واى دارس موسيقى او محلل موسيقى بيقف عندها طويلا ... ولا تنسى برناج غواص فى بحر النغم بتاع عمار الشريعى كان بيمسك اى لحن من بتوع العمالقة ويحلله مازورة مازورة ويقف عدن كل نقلة طويلا وعمار الشريعى كان عبقرى وماحدش بيفرض عليه يختار اللحن او يقول كذا ب\ليل ان معظم خبراء الموسيقى كانو بينتظروا بشغف برنامج غواص فى بحر النغم ويستكشفوا بدقة حاجات ممكن تكون مرت عليهم مرور الكرام ... عمار الشريعى انتقل الى رحمة اللع من سنتين يعنى اكيد كان بيسمع كل الاغانى اللى طلعت بعد سنة 1990 اى بعد انتهاء عصر العمالقة وتلاقيه توقف عن اعداد حلقات جديدة من برنامج غواص فى بحر النغم واستمرت الاذاعة فى تقديم اعادة لحلقاته القديمة وذلك اكبر دليل ان بعد وفاة العمالقة ماحدش عمل الحان بالقيمة اللى ممكن ان واحد زى عمار الشرعى ممكن يقعد يحلل فيها ... ولو انت دققت فى معظم الاغانى اللى بتتعمل دلوقتى تلاقيها كلها تقريبا صبا على درجة عالية جدا بتقتل الطرب بتاع الصبا اللى فى مكانه الطبيعى اللى على الدوكاه ... وانا ما اعتقدش انى سمعت اغنية من الحديث فيها ايقاع لا 10/ 6 ولا 6 / 8 يعنى كلها تقريبا ايقاع واحد
ما لاحظتش طفرات ممن بتاعة زمان يعنى بليغ مثلا عمل اغنية الحب كله والاغنية دى عبارة عن كمية من الايقاعات غير مسبوقة فى اغنية واحدة بالقدر الكبير ده .... الخلاصة فيه حاجة اسمها اغنية طربية تسمعها فى مسرح واغنية تسمعها فى كباريه او فى ديسكو .. الاغنية المسرحية مثل اغانى ام كلثوم او عبد الوهاب او النوعية دى يعنى الجمهور بيقعد محترم وصامت لكى يسمع ويطرب فقط وهذا النوع انقرض اما الاغنية بتاعة الديسكو وهى التى يسمعها الجمهور وهو يرقص وهاتان النوعيتان ما ينفعش انك تخلص بينهما يعنى مثلا ايام ام كلثوم كان لما الجمهور ينفعل اوى ويصقف ويتسحن وممكن يقف وهو بيصقف كان ام كلثوم ما تعرفش تغنى وهمكده كانت بتخلى الموسيقى تعيد لحد ما يقعدوا ويسكتوا ويبقوا مؤهلين للسماع بعكس دلوقتى تلاقى المغنى هو بنفسه يفض يتنطط ويصقف ويستثير الجمهور لكى يخرج عن وعيه وما يبتديش يغنى غير لما الناس كلها تقف وترقص والفرق طبعا واضح
الغناء زى الطعام يعنى امتى تاكل وجبة خفيفة وامتى تاكل وجبة دسمة كان زمان لو فيه 25 مطرب معروف لو انا عملت مسابقة وسمعتك 25 جملة انت تقول على طول ده صوت مين لكن النهاردة فيه 999 مطرب وصعب جدا انك لو سمعت فقط تميز ده صوت مين لأنهم كلهو صوتهم واحد وماحدش منهم حتى لو نوعية او ستايل محدد فى الغناء واخطر شىء اليوم هو المؤثرات الصوتية عاملة زى ماكياج واحد بتحطو كل الستات بحيث يبقوا كلهم شكل واحد انا بلطبع سمعت كل العماقة على الطبيعة تلاقى صوتهم فى التسجيل هو هو اما اليوم تلاقى اللى بيغنى صوتو على الطبيعة شىء وصوتو فى التسجيل شىء تانى مختلف 100% لذلك كلهم لو حد استضافهم فى برنامج تليفزيونى مش بيرضوا يغنى يقولوا ( عندى انفلوانزا ) ولو غنى بيكون بلاى باك
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 29/01/2014, 12h56
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 1,817
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

معاك على طول أستاذ في ما قلت
يعني أي واحد يخذ صوت الست نجاة يلاحظ أنه صوتها مايتغيرش أبدا تسمع الست نجاة في الراديو أو في التلفاز أو من سيدي أو مباشرة من على المسرح أو من شريط كاسيت صوتها هو هو مايتغيرش لو بميلمتر شئ رهيب يعني
أما أشباه الفنانين المعاصرين تسمعه في التسجيلات نوع و على المسرح نوع تاني كأنه فنان آخر
هيثم
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 30/01/2014, 00h28
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 658
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة


شكراً للأساتذة الكرام على توضيح علاقة سرعة الأغنية بصعوبتها ، و أشيد بالرأي العلمي القيم الذي طرحه الأستاذ فؤاد العلمي عن العلاقة بين صعوبة الأغنية و بين سرعتها و ميزانها و لحنها .

ملاحظة: لا أعتقد أن هناك خلاف بين عاقلين حول التفوق المطلق لعصر الفن الذهبي عما نراه حالياً ( عصر الانحدار ) سواء من ناحية الصوت أو اللحن أو الكلمات أوالأخلاقيات الفنية .

تحية طيبة وشكراً لكم على الإفادة .


اخى العزيز التفوق جه من ايه ؟ ان يبقى كل رجل فى مكانه المناسب .. يعنى زمان كان اى واحد بيغنى بنقيسه بواحد عملاق يعنى مثلا انت عايز تغنى اقول لك غنى لى حاجات لعبد الحليم واعطيك درجة وعشان تبقى يادوب بتغنى لازم تكون مثلا مش اقل من 60% من عبد الحليم .. لكن النهاردة الدرجة بتبتدى من واحد % يعنى تخيل مطرب واحد % من عبد الحليم يبقى شكلو ايه ... كان زمان اللى نفسو يغنى بيحفظ كل اغانى عبد الوهاب النهاردة اللى عايز يغنى بيبتدى من تامر حسنى وانت نازل

مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 30/01/2014 الساعة 05h01
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 30/01/2014, 04h57
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة


ياعزيزى هيثم

قيمة المطرب فى ايه ؟ اول حاجة ان تكون اذنه موسيقية يعنى بيقول كل النغمات اللى بيغنيها صح وتكون صريحة بحيث انك انتلما تسمعها تحسها واضحة يعنى الفرق بين السى والسى بيمول مثلا تلاحطدظ كل مطربين زمان النغمات صريحة جدا جدا بحيث انا مثلا وانا بدون اسمع ما يحصلش عندى اى شك فى النغمة اقول دى كذا ولا كذا اللى بيعطلنى ويشغل مخى التفعيلات الايقاعية لكن انا شخصيا لما يحصل عندى التباس فى النغمات اللى بسمعها يبقى اللى بيغنى ده مش مطرب ولكن بتاع بطاطا
الشىء المهم ان الفرق بين مطرب وآخر هو نوعية ونكهة وطعم صوت المتميز وده اللى بيميزه ... يعنى لما يكون الجمهور بيمسعم عبد الوهاب مثلا وتشبع بصوته لو جه واحد تانى صوته شبه عبد الوهاب كان الجمهور بيلفظه لنو تقليد واحنا عندنا الاصل .. وكان التميز فى صوته الطبيعى وانا اكرر اناسمعت صوت كل المطربين الكعالقة على الطبيعة فى البروفات وكنا زمان ( مش زى دلوقت ) فى البروفات عمر مامطرب استعمل حتى ميكروفون فى البروفة كنت بسمعهم على الطبيعة كان الصوت اللى بسمعو هو صوته اللى فى الراديو وهو اللى فى التسجيلات بجميع انواعها بس كان زمان اخطر شىء مهندس الصوت اللى بيطلع صوت المطرب زى ما هو بالظبط لذلك كان كل مطرب بيبقى عندو مهندس صوت بيتعامل معاه على طول يعنى ام كلثوم كان مهندس الصوت بتاعها اسمو جلال نوارة وكانت مش بتناقشه فى موضوع الصوت لأنو خلاص فهم هى عايزة ايه عبد الحليم ووردة وفايزة كان مهندس الصوت بتاعهم اسمو زكريا عامر ومرة حادثة شهيرة كانت الاذاعة جابت ديسك جديد فيه امكانيات عالية جدا وكنت واقف مع عبد الحليم وزكريا عامر كنا فى تسجيل احد الاغانى وزكريا قال لو ممكن احط لك شوية صدى صوت عبد الحليم اعترض بشدة وقال لو لما الجمهور يسمع التسجيل ده بعدين يسمعنى بدون صدى الصوت حيقول ده مش صوتى ... كان زمان فيه اعتزاز بالشىء الطبيعى يعنى المؤثرات الصوتية دى تزوير لصوت المطرب عاملة زى ماتشوف واحد بيرفع اثقال شايل 300 كيلو جرام وهم مش 300 يعنى مكتوب عليها 300 وهى خمسين فقط .. او لاعب بيجرى سباق جرى ولكن واخد منشطات او حصان بيجرى السبق وواخد منشطات .. طان زمان الاعتزاز بالطبيعى يعنى مثلا زى الصناعات اليدوية انت لما تنزل عندكم فى السوق العربى وتشوف التحف اليديوة دى قيمتها كبيرة لأن واحد فنان قعد يشتغلها جزء جزء غير اليوم الصين بتعمل الحاجات دى فى مصانع كان الفنان زمان بيعمل القطعة فى شهر الصين بتعمل منها 1000 واحدة فى اليوم لكن مالهاش قيمة حتى تلاقى السواح مش بيشتروها ويتهافتوا على الحاجات اليدوية
يعنى اقول لك على حاجة لو انت بتسمع اغانى هندية مثلا عندهم عيب خطير جدا جدا مع ان اللحن حلو الغناء حلو والفرقة حلوة لكن العيب ان الصوت واحد يعنى من خمسين سنة الصوت النسائى كلو نكهة واحدة والصوت الرجالى كلو نكهة واحدة وطلع كلام ان فيه اتنين ستات واتنين رجال هم اللى بيغنوا كل الاغانى دى كلها .. بالطبع انا ما اقدرش اجزم لأنى بسمع خمسين اغنية اسمع نفس نكهة الصوت هى هى .. واقول على السرعة والبطء كلمة تانية انا حالا مدون لكن اغنية اقول لك ايه عن الشوق ياحبيبى بتتميز ببطء شوية فى اجزاء كتير بس اتحدى حد من اللى بيغنوا دلوقتى يعرف يقولها حايقع فى الوحدة خمسين مرة لأن البطء بيحتاج مطرب عندو حس عالى بالوحدة يعنى التطويل بالمللى اد ايه مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 30/01/2014, 05h21
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 316
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

استاذي العزيز عادل صموئيل
وبعد ان تعلمت التدوين على برنامج انكور بفضل توجيهاتك وارشادتك
اقدم لك اول نوتة من تدويني وهي اغنية احب دمشق لفيروز
وانا احبوا في اول خطواتي اتمنى منك التقييم والنصح والارشاد
واين موضع الخطأ والصواب
مع اجمل تحياتي
اخى العزيز
طبعا الواحد بيكتب وبيجرب وكل مرة لما بتظهر اخطاء بيتفاداها المرات القادمة بإذن الله وانا شخصيا ما بقيتش كده فى يوم وليلة يعنى اخدت اجرب واغلط واصلح سنوات طويلة بس انت من حسن حظك انى انا ممكن اختصر لك سنوات طويلة فى وقت قليل وانا بسعد بمساعدة اى حد بيحتاج مساعدة
انا شفت النوتة واللحن بسرعة بس اكتشفت كام حاجة صغيرين اول حاجة انت فى نهاية السطر الثانى ناسى مرجع بيرجعك الى اول النوتة
فى اسطر الثالث والرابع الجملة لاحظت انها بتتعزف 3 مرات والمرة الوسطى فيها تغيير لو كان هذا التغيير توزيع كان ينفع تتركها كده وتكتب عليها 3 مرات لكن
طالما التغيير بتعملو الفرقة كان لازم تكتبها 3 مرات
فيه كمان حاجة مهمة جدا ودى ممكن تحصل فى الحان قادمة
انت كاتب علامة مى نصف بيمول تحت النغمة وده غلط انا عارف ان المكان مزنوق لكن فى انكور لها حل وهى انك تمسك النغمة اللى قبلها من رأس النغمة وتضغط عليها بالماوس وتحركها الى اليسار قليلا بتعمل توسيع للمنطقة وتحط علامة النصف بيمول فى مكانها الطبيعى ولو حصل ضغط وازدحام للنغمات اللى قبلها ممكن بنفس الطريقة تحركهم واحدة واحدة بحيث تمعل توازن وتنسيق لجميع النغمات اللى قبلها بحيث ان شكل المزورة يبقى متناسق والابعاد متناسقة ده اولا لتسهيل القراءة وثانيا عشان النوتة تبقى بالشكل الطبيعى العالمى اللى كل العازفين متعودين عليه
حاجة تانية انا لاحظت انك عامل اوقواس فوق اللزمات الصغيرة وسط الغنا وده برضو شىء مش طبيعى خد من القائمة جرافيك بيوجد فى ثالث سطر خط بتضغط عليها وتاخد الخط من اسفل القائمة واختار سمك الخط ثالث واحد من اليسار عشانيبقى مش سميك ومش رفيع واسحبو فوق اللزمة وممكن تحركه بعدين فى اى اتجاه زى ما انا بعمل
فيه كمان لو 3 كروشات بعدهم اتنين دوبل البرنامج احيانا بيخليهم علامة واحدة انت ممكن تفصل اى علامات ايقاعية انك تظللهم كلهم وتضغط كونترول زائد b حتلاقى انفصلوا بعدين تظلل العلامات اللى عايز توصلهم مع بعض وتضغط نفس العملية يوصلهم تانى ثم تكرر العملية مع باقى العلامات وجربها
فيه حاجة انا لاحظت ان بعض التدوين ممكن يكون اسهل من كده وبالتدريج طبعا حاتتعود بس بالطبع انا سعيد المحاولة ناحجة عموما
مع اطيب تحياتى

الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 ---أحب دمشق - I Love Damascus.mp3‏ (4.94 ميجابايت, المشاهدات 9)
نوع الملف: pdf احب دشق.pdf‏ (30.5 كيلوبايت, المشاهدات 25)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 30/01/2014 الساعة 14h17
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 09h47.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd