* : المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 17h26 - التاريخ: 02/11/2025)           »          نـعـمـة- 27 فبراير 1934 - 18 أكتوبر 2020 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : صالح المانسي - - الوقت: 10h23 - التاريخ: 02/11/2025)           »          على الرياحي- 30 مارس 1912 - 27 مارس 1970 (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h56 - التاريخ: 02/11/2025)           »          محمد الجراري(مونولوجيست) 3 أفريل 1925 - 14 جوان 1997 (الكاتـب : Karim Samaali - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h28 - التاريخ: 02/11/2025)           »          ليلي محمود وأحمد محمود (الكاتـب : غريب محمد - آخر مشاركة : لقمان سلطان - - الوقت: 07h59 - التاريخ: 02/11/2025)           »          فايزة أحمد- 5 ديسمبر 1930 - 21 سبتمبر 1983 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 06h04 - التاريخ: 02/11/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 05h53 - التاريخ: 02/11/2025)           »          فرقة رضا للفنون الشعبية (الكاتـب : hassan youssef - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h53 - التاريخ: 02/11/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h50 - التاريخ: 02/11/2025)           »          شــاديــة- 8 فبراير 1931 - 28 نوفمبر 2017 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h41 - التاريخ: 02/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 28/01/2014, 18h53
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

احبائى اسمحوا لى ان اعقب تعليق متواضع
العملية مش سريع وبطىء
يعنى انا مثلا احب ان اقود سيارتى ببطء يتناسب مع ظروف الشارع داخل القاهرة لكن لما اسافر على الطريق الصحرواى بقود بسرعة فى حدود السرعات المسموح بها
لو نات راجعت اغانى الزمن الجميل الطربية حتلاقى اغانى كتير فيها سرعة زى مثلا اغنية ليه تشغل بالك لعبد الحليم
واغانى كتير اخرى لكن كلمة طرب يعنى انك تسمع غناء فى هدوء ومش مسرع بحيث انك تتذوق كل كلمة وكل جملة موسيقية ... ولو انت عايز تعمل اختبار وهات عر جمل موسيقية من اغانى الطرب وعشر جمل موسيقية ممكن توصف بالسرعة الايام دى واعزفهم حتلاقى انك بعود فقط ممكن تعزف الجمل الطربية وحتلاقى الحان اكثر من رائعة لأن الجملة الموسيقية بتبان قيمتها لما تتعزف بآلة واحدة اذا كنت وحشة ولا حلوة ولا متوسطة كمان كان النظام ده بيبان بسرعة اذا كانت الجملة متكررة او مسروقة ومن هنا تللاقى كل جمل زمان جديدة .. على الناحية التانية اعزف الجمل السريعة الحديثة بعود حتلاقى نفسك بتقوا فراغ لأن الجمل دى معمولة اساسا على اساس انها حاتتوزع والتوزيع بيغطى على ىفقر الجملة وممكن تكون اما متكررة او مسروقة ... ولما تعمل مقارنة بين اللى بيغنوا ... حتلاقى زمان كان اقل مطرب مش حتلاقى مثله اليوم يعنى مثلا مثلا شوف اى فيلم البيض واسود حتلاقى البطل والبطلة ركبوا مركب فى النيل والمراكبى بيغنى حتلاقى اغنية بمستوى مش حتلاقيه اليوم والمطرب نفسه ان مكانش مستواه اقل من 90 % ماحدش حا يسمح له يغنى اصلا ... فضلا ان لو كان فيه 75 مطرب ( وكانوا كلهم اولا اتسمعوا فى الراديو وده بيكشف الاصوات تلاقى كل واحد من ال 75 مطرب خامة صوته نكهة مختلفة ومش متكررة بحيث انك اول ماتسمعه تقول ان ده فلان .. بعكس دلوقتى يعنى لو فيه 75 واحد بيغنى تلاقى صعب جدا انك تميز صوت واحد من التانى لأنهم كلهم صوت واحد تقريبا ... كان زمان من اهم ككيزات اللى بيغنى اول واخطر شىء اذنه الموسيقية يعنى اسمع لو 100 اغنية استحالة تلاقى يفلت منو حرف يطلع خاسس او زايد او صوته بيتخنق فى منطقة معينة او لما يعمل موال ويعمل قفلة لازم تكون كل مرة مختلفة .. تعالى النعاردة وهات نجم نجوم الغناء واسمع كل اغانية حتلاقى فى كل اغنية عمل اما نشاز كذا مرة او صوته اتخنق عند منطقة معينة يعنى مساحتو الصوتية قليلة جدا
واحنا لو عازين نعمل مقارنة نخلى الاتنين بتاع زمان وبتاع دلوقتى يغنوا اغنية واحدة .. وللعلم بيظهر الكلام ده بوضوح فى البرامج اللى زى ستار اكاديمى واراب آيدل لما بييجوا يغنوا اغانى زمان تلاقى صعب جدا انك تلاقى واحد او واحدة تغنى الاغنية بالجرفية وبدون اخطاء زى مطرب زمان ويكفيك حاجة واحدة كان زمان الجموهر هو اللى بيخلى اى واحد يبقى نجم او يلفظه لكن دلوقتى اى واحد ماشى ف الشارع وطلع فى دماغو يغنى بينتج شريط على حسابه ويبقى نجم

مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 29/01/2014, 10h32
فؤاد العلمي فؤاد العلمي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:75696
 
تاريخ التسجيل: September 2007
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 0
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

أخي Sfakhri سؤالك يبدو بسيطا لكنه في غاية الأهمية.
أنا متفق تماما مع الأخوين العزيزين الأستاذ الآلاتي والأستاذ عادل. فالمسألة تعد لون غنائي يتلائم مع المطرب. أما من ناحية المقدرة التقنية فالمطربين الطربيين لهم الإستطاعة لغناء أي لون سريع دون أدنى مشكل.
أما من ناحية الصعوبة، هناك ثلاث نقط:

السرعة: طبعا إذا أخذنا نفس الجملة الغنائية، فكلما ازدادت السرعة، ازدادت الصعوبة سواءا على المغني أو العازف.

الميزان: هناك موازين أصعب أداءا وعزفا من الأخرى، ف 3/4 أصعب من 2/4، وهناك موازين أصعب مثل 6/8 أو 10/8 أو 12/8 إلخ، وهي إيقاعات تتطلب حفظ دقيق (وأُسَطّر على كلمة حفظ)، وتركيز مستمر، حتى لو كان التيمبو بطيئا.
ملاحظة: من كثرة صعوبة عزف إيقاع الفالز 3/4 أو 6/8، أحيانا العازف، لتسهيل العملية، فإنه يجعل الإيقاع وكأنه 2/4، أي أنه يجعل كل نوار بوانتي وكأنها نوار. أي عوض أن يعمل برجله 3 حركات (نوار+نوار+نوار)، يعمل فقط حركتين، نوار بوانتي+نوار بوانتي. (أتكلم هنا عن العازف الماهر).

اللحن: نجد ألحانا في نفس السرعة ونفس الإيقاع، ومع ذلك تختلف الصعوبة، لأن بعض الألحان تتحتوي على البلانش والروند والدوبل كروش في نفس الجملة مما يزيد من صعوبة أدائها، بالنسبة للحن الذي كله نوار مثلا.
أخي Sfakhri عندما قلت إن في البطء الوقت الكافي للمطرب، فأنا لا أتفق معك 100 في 100، لأن ذلك البطء هو سيف ذو حدين، لأن المغني قد يتوه ويخلف الموعد مع الدوم، وكمثال على ما أقول مقطع يطول بعدك في أغنية أروح لمين، فهو إيقاع 4/4 وبطيء، لكنه في قمة قمة الصعوبة (أنا استمعت إلى البعض من المحترفين يكسرون الوحدة لأنهم يغنونها على 2/4).
هناك صعوبة أخرى تتعلق بتغيير المقام، خصوصا الخروج من السيكا المصورة. مَن من مطربي هذا العصر يستطيع أن يغني أغنية عبد الوهاب سهرت منه الليالي في مقطع كل الأحبة رفقا بحالهم... أو أغنية شمس الأصيل في مقطع أنا وحبيبي يا ليل غايبين عن الوجدان؟ أقول وبكل تأكيد لا أحد (إلا من يملك تكنيك عالي جدا، مما يعد على رؤوس الأصابع في كل البلدان العربية).
مع تحياتي الخالصة- فؤاد
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 29/01/2014, 12h41
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

الاخ العزيز فؤاد العلمى
احترم وجهة نظرك التى تدل على خبرة علمية

احنا كخبراء بنقيس اللحن بما فيه من تحوبلات مقامية جميلة وتعدد فى المقامات وتعدد فى الايقاعات بس الاتنين بيبقوا مش استعراض عضلات فنية فقط ولكن عمل فن بمعنى انك لو جبت فى اى لحن لعبد العوهاب او السنباطى ( وبالطبع جميع العمالقة ) لو جبت اى تحويلة مقامية او تجويلة ايقاعية تلاقيها مش معوملة اعتباطا يعنى يقول هنا بنعمل بعد 4/4 نعمل 10 /8 ولكن بتبقى عمل من الروائع واى دارس موسيقى او محلل موسيقى بيقف عندها طويلا ... ولا تنسى برناج غواص فى بحر النغم بتاع عمار الشريعى كان بيمسك اى لحن من بتوع العمالقة ويحلله مازورة مازورة ويقف عدن كل نقلة طويلا وعمار الشريعى كان عبقرى وماحدش بيفرض عليه يختار اللحن او يقول كذا ب\ليل ان معظم خبراء الموسيقى كانو بينتظروا بشغف برنامج غواص فى بحر النغم ويستكشفوا بدقة حاجات ممكن تكون مرت عليهم مرور الكرام ... عمار الشريعى انتقل الى رحمة اللع من سنتين يعنى اكيد كان بيسمع كل الاغانى اللى طلعت بعد سنة 1990 اى بعد انتهاء عصر العمالقة وتلاقيه توقف عن اعداد حلقات جديدة من برنامج غواص فى بحر النغم واستمرت الاذاعة فى تقديم اعادة لحلقاته القديمة وذلك اكبر دليل ان بعد وفاة العمالقة ماحدش عمل الحان بالقيمة اللى ممكن ان واحد زى عمار الشرعى ممكن يقعد يحلل فيها ... ولو انت دققت فى معظم الاغانى اللى بتتعمل دلوقتى تلاقيها كلها تقريبا صبا على درجة عالية جدا بتقتل الطرب بتاع الصبا اللى فى مكانه الطبيعى اللى على الدوكاه ... وانا ما اعتقدش انى سمعت اغنية من الحديث فيها ايقاع لا 10/ 6 ولا 6 / 8 يعنى كلها تقريبا ايقاع واحد
ما لاحظتش طفرات ممن بتاعة زمان يعنى بليغ مثلا عمل اغنية الحب كله والاغنية دى عبارة عن كمية من الايقاعات غير مسبوقة فى اغنية واحدة بالقدر الكبير ده .... الخلاصة فيه حاجة اسمها اغنية طربية تسمعها فى مسرح واغنية تسمعها فى كباريه او فى ديسكو .. الاغنية المسرحية مثل اغانى ام كلثوم او عبد الوهاب او النوعية دى يعنى الجمهور بيقعد محترم وصامت لكى يسمع ويطرب فقط وهذا النوع انقرض اما الاغنية بتاعة الديسكو وهى التى يسمعها الجمهور وهو يرقص وهاتان النوعيتان ما ينفعش انك تخلص بينهما يعنى مثلا ايام ام كلثوم كان لما الجمهور ينفعل اوى ويصقف ويتسحن وممكن يقف وهو بيصقف كان ام كلثوم ما تعرفش تغنى وهمكده كانت بتخلى الموسيقى تعيد لحد ما يقعدوا ويسكتوا ويبقوا مؤهلين للسماع بعكس دلوقتى تلاقى المغنى هو بنفسه يفض يتنطط ويصقف ويستثير الجمهور لكى يخرج عن وعيه وما يبتديش يغنى غير لما الناس كلها تقف وترقص والفرق طبعا واضح
الغناء زى الطعام يعنى امتى تاكل وجبة خفيفة وامتى تاكل وجبة دسمة كان زمان لو فيه 25 مطرب معروف لو انا عملت مسابقة وسمعتك 25 جملة انت تقول على طول ده صوت مين لكن النهاردة فيه 999 مطرب وصعب جدا انك لو سمعت فقط تميز ده صوت مين لأنهم كلهو صوتهم واحد وماحدش منهم حتى لو نوعية او ستايل محدد فى الغناء واخطر شىء اليوم هو المؤثرات الصوتية عاملة زى ماكياج واحد بتحطو كل الستات بحيث يبقوا كلهم شكل واحد انا بلطبع سمعت كل العماقة على الطبيعة تلاقى صوتهم فى التسجيل هو هو اما اليوم تلاقى اللى بيغنى صوتو على الطبيعة شىء وصوتو فى التسجيل شىء تانى مختلف 100% لذلك كلهم لو حد استضافهم فى برنامج تليفزيونى مش بيرضوا يغنى يقولوا ( عندى انفلوانزا ) ولو غنى بيكون بلاى باك
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 29/01/2014, 12h56
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

معاك على طول أستاذ في ما قلت
يعني أي واحد يخذ صوت الست نجاة يلاحظ أنه صوتها مايتغيرش أبدا تسمع الست نجاة في الراديو أو في التلفاز أو من سيدي أو مباشرة من على المسرح أو من شريط كاسيت صوتها هو هو مايتغيرش لو بميلمتر شئ رهيب يعني
أما أشباه الفنانين المعاصرين تسمعه في التسجيلات نوع و على المسرح نوع تاني كأنه فنان آخر
هيثم
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 30/01/2014, 00h28
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة


شكراً للأساتذة الكرام على توضيح علاقة سرعة الأغنية بصعوبتها ، و أشيد بالرأي العلمي القيم الذي طرحه الأستاذ فؤاد العلمي عن العلاقة بين صعوبة الأغنية و بين سرعتها و ميزانها و لحنها .

ملاحظة: لا أعتقد أن هناك خلاف بين عاقلين حول التفوق المطلق لعصر الفن الذهبي عما نراه حالياً ( عصر الانحدار ) سواء من ناحية الصوت أو اللحن أو الكلمات أوالأخلاقيات الفنية .

تحية طيبة وشكراً لكم على الإفادة .


اخى العزيز التفوق جه من ايه ؟ ان يبقى كل رجل فى مكانه المناسب .. يعنى زمان كان اى واحد بيغنى بنقيسه بواحد عملاق يعنى مثلا انت عايز تغنى اقول لك غنى لى حاجات لعبد الحليم واعطيك درجة وعشان تبقى يادوب بتغنى لازم تكون مثلا مش اقل من 60% من عبد الحليم .. لكن النهاردة الدرجة بتبتدى من واحد % يعنى تخيل مطرب واحد % من عبد الحليم يبقى شكلو ايه ... كان زمان اللى نفسو يغنى بيحفظ كل اغانى عبد الوهاب النهاردة اللى عايز يغنى بيبتدى من تامر حسنى وانت نازل

مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 30/01/2014 الساعة 05h01
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 30/01/2014, 04h57
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة


ياعزيزى هيثم

قيمة المطرب فى ايه ؟ اول حاجة ان تكون اذنه موسيقية يعنى بيقول كل النغمات اللى بيغنيها صح وتكون صريحة بحيث انك انتلما تسمعها تحسها واضحة يعنى الفرق بين السى والسى بيمول مثلا تلاحطدظ كل مطربين زمان النغمات صريحة جدا جدا بحيث انا مثلا وانا بدون اسمع ما يحصلش عندى اى شك فى النغمة اقول دى كذا ولا كذا اللى بيعطلنى ويشغل مخى التفعيلات الايقاعية لكن انا شخصيا لما يحصل عندى التباس فى النغمات اللى بسمعها يبقى اللى بيغنى ده مش مطرب ولكن بتاع بطاطا
الشىء المهم ان الفرق بين مطرب وآخر هو نوعية ونكهة وطعم صوت المتميز وده اللى بيميزه ... يعنى لما يكون الجمهور بيمسعم عبد الوهاب مثلا وتشبع بصوته لو جه واحد تانى صوته شبه عبد الوهاب كان الجمهور بيلفظه لنو تقليد واحنا عندنا الاصل .. وكان التميز فى صوته الطبيعى وانا اكرر اناسمعت صوت كل المطربين الكعالقة على الطبيعة فى البروفات وكنا زمان ( مش زى دلوقت ) فى البروفات عمر مامطرب استعمل حتى ميكروفون فى البروفة كنت بسمعهم على الطبيعة كان الصوت اللى بسمعو هو صوته اللى فى الراديو وهو اللى فى التسجيلات بجميع انواعها بس كان زمان اخطر شىء مهندس الصوت اللى بيطلع صوت المطرب زى ما هو بالظبط لذلك كان كل مطرب بيبقى عندو مهندس صوت بيتعامل معاه على طول يعنى ام كلثوم كان مهندس الصوت بتاعها اسمو جلال نوارة وكانت مش بتناقشه فى موضوع الصوت لأنو خلاص فهم هى عايزة ايه عبد الحليم ووردة وفايزة كان مهندس الصوت بتاعهم اسمو زكريا عامر ومرة حادثة شهيرة كانت الاذاعة جابت ديسك جديد فيه امكانيات عالية جدا وكنت واقف مع عبد الحليم وزكريا عامر كنا فى تسجيل احد الاغانى وزكريا قال لو ممكن احط لك شوية صدى صوت عبد الحليم اعترض بشدة وقال لو لما الجمهور يسمع التسجيل ده بعدين يسمعنى بدون صدى الصوت حيقول ده مش صوتى ... كان زمان فيه اعتزاز بالشىء الطبيعى يعنى المؤثرات الصوتية دى تزوير لصوت المطرب عاملة زى ماتشوف واحد بيرفع اثقال شايل 300 كيلو جرام وهم مش 300 يعنى مكتوب عليها 300 وهى خمسين فقط .. او لاعب بيجرى سباق جرى ولكن واخد منشطات او حصان بيجرى السبق وواخد منشطات .. طان زمان الاعتزاز بالطبيعى يعنى مثلا زى الصناعات اليدوية انت لما تنزل عندكم فى السوق العربى وتشوف التحف اليديوة دى قيمتها كبيرة لأن واحد فنان قعد يشتغلها جزء جزء غير اليوم الصين بتعمل الحاجات دى فى مصانع كان الفنان زمان بيعمل القطعة فى شهر الصين بتعمل منها 1000 واحدة فى اليوم لكن مالهاش قيمة حتى تلاقى السواح مش بيشتروها ويتهافتوا على الحاجات اليدوية
يعنى اقول لك على حاجة لو انت بتسمع اغانى هندية مثلا عندهم عيب خطير جدا جدا مع ان اللحن حلو الغناء حلو والفرقة حلوة لكن العيب ان الصوت واحد يعنى من خمسين سنة الصوت النسائى كلو نكهة واحدة والصوت الرجالى كلو نكهة واحدة وطلع كلام ان فيه اتنين ستات واتنين رجال هم اللى بيغنوا كل الاغانى دى كلها .. بالطبع انا ما اقدرش اجزم لأنى بسمع خمسين اغنية اسمع نفس نكهة الصوت هى هى .. واقول على السرعة والبطء كلمة تانية انا حالا مدون لكن اغنية اقول لك ايه عن الشوق ياحبيبى بتتميز ببطء شوية فى اجزاء كتير بس اتحدى حد من اللى بيغنوا دلوقتى يعرف يقولها حايقع فى الوحدة خمسين مرة لأن البطء بيحتاج مطرب عندو حس عالى بالوحدة يعنى التطويل بالمللى اد ايه مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 30/01/2014, 05h21
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 56
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

استاذي العزيز عادل صموئيل
وبعد ان تعلمت التدوين على برنامج انكور بفضل توجيهاتك وارشادتك
اقدم لك اول نوتة من تدويني وهي اغنية احب دمشق لفيروز
وانا احبوا في اول خطواتي اتمنى منك التقييم والنصح والارشاد
واين موضع الخطأ والصواب
مع اجمل تحياتي
اخى العزيز
طبعا الواحد بيكتب وبيجرب وكل مرة لما بتظهر اخطاء بيتفاداها المرات القادمة بإذن الله وانا شخصيا ما بقيتش كده فى يوم وليلة يعنى اخدت اجرب واغلط واصلح سنوات طويلة بس انت من حسن حظك انى انا ممكن اختصر لك سنوات طويلة فى وقت قليل وانا بسعد بمساعدة اى حد بيحتاج مساعدة
انا شفت النوتة واللحن بسرعة بس اكتشفت كام حاجة صغيرين اول حاجة انت فى نهاية السطر الثانى ناسى مرجع بيرجعك الى اول النوتة
فى اسطر الثالث والرابع الجملة لاحظت انها بتتعزف 3 مرات والمرة الوسطى فيها تغيير لو كان هذا التغيير توزيع كان ينفع تتركها كده وتكتب عليها 3 مرات لكن
طالما التغيير بتعملو الفرقة كان لازم تكتبها 3 مرات
فيه كمان حاجة مهمة جدا ودى ممكن تحصل فى الحان قادمة
انت كاتب علامة مى نصف بيمول تحت النغمة وده غلط انا عارف ان المكان مزنوق لكن فى انكور لها حل وهى انك تمسك النغمة اللى قبلها من رأس النغمة وتضغط عليها بالماوس وتحركها الى اليسار قليلا بتعمل توسيع للمنطقة وتحط علامة النصف بيمول فى مكانها الطبيعى ولو حصل ضغط وازدحام للنغمات اللى قبلها ممكن بنفس الطريقة تحركهم واحدة واحدة بحيث تمعل توازن وتنسيق لجميع النغمات اللى قبلها بحيث ان شكل المزورة يبقى متناسق والابعاد متناسقة ده اولا لتسهيل القراءة وثانيا عشان النوتة تبقى بالشكل الطبيعى العالمى اللى كل العازفين متعودين عليه
حاجة تانية انا لاحظت انك عامل اوقواس فوق اللزمات الصغيرة وسط الغنا وده برضو شىء مش طبيعى خد من القائمة جرافيك بيوجد فى ثالث سطر خط بتضغط عليها وتاخد الخط من اسفل القائمة واختار سمك الخط ثالث واحد من اليسار عشانيبقى مش سميك ومش رفيع واسحبو فوق اللزمة وممكن تحركه بعدين فى اى اتجاه زى ما انا بعمل
فيه كمان لو 3 كروشات بعدهم اتنين دوبل البرنامج احيانا بيخليهم علامة واحدة انت ممكن تفصل اى علامات ايقاعية انك تظللهم كلهم وتضغط كونترول زائد b حتلاقى انفصلوا بعدين تظلل العلامات اللى عايز توصلهم مع بعض وتضغط نفس العملية يوصلهم تانى ثم تكرر العملية مع باقى العلامات وجربها
فيه حاجة انا لاحظت ان بعض التدوين ممكن يكون اسهل من كده وبالتدريج طبعا حاتتعود بس بالطبع انا سعيد المحاولة ناحجة عموما
مع اطيب تحياتى

الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 ---أحب دمشق - I Love Damascus.mp3‏ (4.94 ميجابايت, المشاهدات 8)
نوع الملف: pdf احب دشق.pdf‏ (30.5 كيلوبايت, المشاهدات 25)

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 30/01/2014 الساعة 14h17
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 30/01/2014, 11h15
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فؤاد العلمي مشاهدة المشاركة
أخي Sfakhri سؤالك يبدو بسيطا لكنه في غاية الأهمية.
أنا متفق تماما مع الأخوين العزيزين الأستاذ الآلاتي والأستاذ عادل. فالمسألة تعد لون غنائي يتلائم مع المطرب. أما من ناحية المقدرة التقنية فالمطربين الطربيين لهم الإستطاعة لغناء أي لون سريع دون أدنى مشكل.
أما من ناحية الصعوبة، هناك ثلاث نقط:

السرعة: طبعا إذا أخذنا نفس الجملة الغنائية، فكلما ازدادت السرعة، ازدادت الصعوبة سواءا على المغني أو العازف.

الميزان: هناك موازين أصعب أداءا وعزفا من الأخرى، ف 3/4 أصعب من 2/4، وهناك موازين أصعب مثل 6/8 أو 10/8 أو 12/8 إلخ، وهي إيقاعات تتطلب حفظ دقيق (وأُسَطّر على كلمة حفظ)، وتركيز مستمر، حتى لو كان التيمبو بطيئا.
ملاحظة: من كثرة صعوبة عزف إيقاع الفالز 3/4 أو 6/8، أحيانا العازف، لتسهيل العملية، فإنه يجعل الإيقاع وكأنه 2/4، أي أنه يجعل كل نوار بوانتي وكأنها نوار. أي عوض أن يعمل برجله 3 حركات (نوار+نوار+نوار)، يعمل فقط حركتين، نوار بوانتي+نوار بوانتي. (أتكلم هنا عن العازف الماهر).

اللحن: نجد ألحانا في نفس السرعة ونفس الإيقاع، ومع ذلك تختلف الصعوبة، لأن بعض الألحان تتحتوي على البلانش والروند والدوبل كروش في نفس الجملة مما يزيد من صعوبة أدائها، بالنسبة للحن الذي كله نوار مثلا.
أخي Sfakhri عندما قلت إن في البطء الوقت الكافي للمطرب، فأنا لا أتفق معك 100 في 100، لأن ذلك البطء هو سيف ذو حدين، لأن المغني قد يتوه ويخلف الموعد مع الدوم، وكمثال على ما أقول مقطع يطول بعدك في أغنية أروح لمين، فهو إيقاع 4/4 وبطيء، لكنه في قمة قمة الصعوبة (أنا استمعت إلى البعض من المحترفين يكسرون الوحدة لأنهم يغنونها على 2/4).
هناك صعوبة أخرى تتعلق بتغيير المقام، خصوصا الخروج من السيكا المصورة. مَن من مطربي هذا العصر يستطيع أن يغني أغنية عبد الوهاب سهرت منه الليالي في مقطع كل الأحبة رفقا بحالهم... أو أغنية شمس الأصيل في مقطع أنا وحبيبي يا ليل غايبين عن الوجدان؟ أقول وبكل تأكيد لا أحد (إلا من يملك تكنيك عالي جدا، مما يعد على رؤوس الأصابع في كل البلدان العربية).
مع تحياتي الخالصة- فؤاد
اخى وصديقى العزيز فؤاد...اتفق معك تماما فى ان الأصوات الطربيه قادره على ان تؤدى اى شكل من اشكال الغناء دون اى مشاكل,وسأعطى مثلا على ان الأصوات الطربيه تستطيع ان تؤدى الأغانى السريعه دون مشاكل وكيف ان ملائمة هذا الشكل من للصوت الأغانى يؤثر على نجاح الأغنيه من عدمه .... فلنأخذ تجربة الملحن الرائع صلاح الشرنوبى مع السيده ورده رحمها الله وانا ارى ان الشرنوبى استطاع ان ينقل ورده نقله نوعيه شديدة الأهميه فى مسيرتها الفنيه من خلال اغنيتى بتونس بيك وحرمت احبك وقد ادتهما بإقتدار ونجحت هذه الأغانى نجاحا كبيرا فى اوساط الشباب وغير الشباب.

وايضا كانت هناك تجربه للرائعه فايزه احمد مع الرائع محمدسلطان من خلال ثلاث اغانى منذ اكثر من خمسه وثلاثون عاما ولم يكتب لها النجاح برغم انه من الناحيه التقنيه فقد ادت ورده الأغانى بإمتياز الا ان هذا النوع من الأغانى لم يكن ملاءما لصوت فايزه ولم يتقبله الجمهور منها.

وهنا اود ان اتساءل لماذا نجحت ورده ولم تنجح فايزه ؟, اعتقد وفى رأيى الخاص ان هناك من العوامل التى تمس شخصية المطرب والتى تنعكس على راى الجمهور حتى يتفاعل مع هذا النوع من الأغانى.

واخيرا اود ان اشكرك على هذا الشرح الجميل للصعوبات التى يجدها المؤدى او العازف عند اداءه للجمل اللحنيه السريعه وذلك عند استخدام الموازين الصعبه والتى اشرت اليها من خلال شرحك الجميل.

اما فيما يخص تبطيئ اللحن فانا اتفق مع صديقى سليم فى انه يعطى فرصه للتجويد والتصرف والسلطنه وفى كل الأحوال فاننا نتحدث عن مطربيين محترفون ويحترمون الوحده بحكم خبرتهم الطويله.

اما فيما يخص الصعوبه فى تغيير المقام فانت محق تماما ولكنك تتحدث عن خوارق موسيقيه مثل السنباطى وام كلثوم وعبد الوهاب وانا الى الآن لا احب ان اقترب من عزف مقطع (انا وحبيبى يا ليل ) شديد الصعوبه فى العزف بالنسبة الى على الأقل فقد فشلت فى عزفه فشلا ذريعا وحسبى الله ونعم الوكيل.

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو )
احبائى
ممكن اقول حاجة عملية وعلمية تحسم الوضوع
انت النهاردة لو اشتريت سيارة جديدة على الزيرو انظر فى عداد الكيلومتر لو لقيت سرعتها القصوى 200 كم
وحسب قوانين السرعة فى مصر اقصى سرعة مسموح بيها فى الطريق الصحرواى للسيارة 100 كم
وانا واحد مش بحب اخرق القانون يعنى لما بسافر فى الصحرواى عينى دايما على عداد السرعة بحيث لايتجاوز المسموح اولاعشان ما آخدش مخالفة وثانيا وهو الاهم ان اللى حدد السرعة ب 100 كم واحد خبير ومراعة الامان والسلامة
ولو انا ماشى فى شارعنا مثلا شارع عين شمس العمومى لما يبقى فاضى خالص انت لو مشيت بسرعة 20 كم / ساعة تبقى سرعة جنونية والسائق اللى بيفهم بياخد بالو من ظروف الشارع .. تعالوا نثارنها بالموضوع المطرب القدير يقدر يغنى على اى سرعة للحن بس بشرط اولا انه يكون مقتنع بالجملة السريعة وحاببها وثانيا انها تبقى تلوين للون بتاعه لكن ما يغيرش لونة 180 درجة يعنى تبقى جملة فى وسط اللحن زى فى هذه ليلتى ياحبيبى طاب الهوى مثلا بتديك لون جميل فى السرعة لكن بعدها بتغنى ادليب يا حبيبا قد طال ..
ونرجع للسيارة لو عداد الكيلومتر بتاعك فيه سرعة 200 انت لو مشيت على 200 الموتور حايسخن ويولع ويزعق ويستغيث لكن لومشيت على سرعة 100 السيارة بتتاهدى بنعومة والموتور شغال فى نصف طاقته والخلاصة ان السيارة لما تكون ماشية على سرعة 100 بيبقى لسه فيها سرعة اكتر كتير .. لما تيجى لأم كلثوم مثلا تلاقى اصعب اغنية غنتها ده نصف طاقتها .. يعنى بتبدع وهى كانها قاعدة مرتاحة بتشرب فنجان قهوة .. مرة محمد فؤاد غنى مذهب لم كلثوم انا حسيت ان هذا الكوبليه اكتر من طاقته عشر مرات فهمتم الفرق ؟ وفيه كلمة مهمة جدا فيه فرق بين الطرب والرقص الطرب محتاج ايقاع زى الواحدة الكبيرة زى كل ليلة وكل يوم
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 10/02/2014 الساعة 20h17
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 30/01/2014, 18h25
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 56
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

استاذي العزيز عادل صموئيل
اسعدني كلامك جدا جدا وفعلا انا محظوظ بوجود ك فعطاءك الغير
محدود يعود بالفائدة على الجميع
سوف اخذ بنصائحك القيمة في المرات القادمة
مع اجمل تحياتي
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 10/02/2014, 18h31
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 56
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

استاذ عادل
وبعد توقف النقاشات لفترة طويلة ارجو ان تحدثنا عن كيفية بدأ علاقتك بالكمبيوتر
وكيف تعرفت على منتدى سماعي وكيف بدأت علا قتك بكتابة النوتة في المنتدى
وذلك حتى نستفد من خبرتك وتجاربك
مع تحياتي
اخى العزيز
سؤالك حلو ودرس ممكن تتعلموا منه
انا من مدرسة ام كلثوم وعبد الوهاب والسنباطى والعمالقة .. يعنى اثروا عليا فى كل شىء فى حياتى .. ومنها حاجات خطيرة زى التواضع الجم وعدم حب المنظرة والحفاظ على التراث وانى احب الاشياء اللى بستعملها واحافظ عليها كالجديدة عشان تبقى كفائتها 100 % وانا كنت بصلح تقريبا بإيدى كل الاجهزة اللى عندى وعندى بالطبع اجهزة تهبل يعنى .. المهم ان من ضمن الحاجات اللى اتعلتمها انك ماتنساقش ورا الموضات اللى بتطلع
لما ابتدأ الكمبيوتر المنزلى ينتشر فى المصر ( وكلمة المنزلى لن الكمبيوتر الاول كان حجمه اد العمارة وبتاع مؤسسات فقط اول مانزل مصر )كان سنى 52 سنة مالفتش نظرى الاول بصراحة .. لكن شاءالقدر انى كنت بزور واحد من اعز اصدقائى اسمه الحاج محمود فهمى هو عارف طبعا انى بموت فى التسجيلات والشرئط والاسطوانات وخلافه قال لى تعالى اوريك حاجة تجنن
وفتح الكمبيوتر ودخل على فولدر مكتوب عليه ام كلثوم فتحه لقيت كل اغانى ام كلثوم ومعمولة بابجدية يعنى عايز تسمع فكرونى تروح عند حرف ف وتفتح الاغنية .. ملاحظاتى الخبيرة كذا حاجة طبعا يعنى كمية الاغانى دى تساوى مثلا 100 شريط وثانيا انك فى ثانية تشغل الاغنية اما الشرائط بالذات لما يكون عليه عدة اغان ممكن تقعد ساعة تبحث عن اغنية ما .. وفتح فولدر تانى عبد الوهاب وثالث عبد احليم انا بصراحة اتجننت يعنى خرجت من عنده زى الفلاح اللى اول مرة يشوف المدينة
انا من عادتى بدرس اى موضوع كما ينبغى يعنى قعدت اعمل تحريات من اصحابى اللى عندهم كمبيوتر يعنى ايه احسن ماركات والامكانيات وهكذا وبعدين اشتريت اغلى كمبيوتر كان موجود فى الوقت ده كان بانتيام فور وكان ثمنو 6000 جنيه مصرى يعنى مايقرب من اقل شوية من 1000 دولار .. وبعدين اكتشفت انك ممكن تكتب عليه نوتة .. ودخلت فى العملية اشتريت طابعة وسكانر وكاميرا ديجيتال ثم طابعة تانية ثم طابعة ليزر الوان دى احدث حاجة وجبت سكانر خطير لأن كل ما ايدك تمشى ف العملية يعنى امكانياتك العملية بتزيد بتحب تشترى اجهزة كفاءتها اعلى .. زائد طبعا ابتديت استكشف برامج تساعدنى فى شغلى يعنى من اخطر مشاكلى لما بكتب نوتة من شريط ايام الكاسيت ( لأنى اصلا كمحترف الصح ان الملحن بيملينى بالعود يعنى بيعزف مازورتين مازورتين وانا اكتبهم ) اما اكثر شىء متعب لما تكتب من كاسيت المفروض زى ماقلنا انا الاول بسمع الجملة كذا مرة افهمها مقامها وميزانها يعدين اشغل مازورتين من كذا مرة استوعبهم اوى بعدين اكتبهم المشكلة التسجيل كان بيجننى لأنو لما برجع المازورتين بيرجع كتير ويضيع المكان اللى انا بشتغل فيه والمطلوب يكون محدد جدا عشان مخى لا يتشتت .. انا بحب الاستكشاف ورفع الكفاءة اكتشفت برنامج اسمه كول اديت ده برنامج خطير يعنى بيطلع اللحن اماك مرسوم على الشاشة زى جهاز رسم القلب وممكن تقف على المازورتين اللى بتكتبهم بدين تنقل المؤشر على اللى بعدهم بقى طبعا مريح جدا فى الكتابة ( بالمناسبة انا زمان لما طلبوا منى اكتب من غير ليه من شريط الكاسيت بعد ماكتبت اللحن جهاز الكاسيت كان اتدمر من كتر التقديم واالترجع ورميته ) من مميزات كول ايديت انك ممكن تعمل عليه مونتاج للموسيقى يعنى تحذف وتنقل وتشيل وتضيف وانا بقيت حريف اوى فيه يعنى ممكن اشيل من كوبليه حرف من كلمة واستبدله بحرف تانى وخدمنى جدا جدا جدا فى تسجيل معزوفاتى اللى على المنتدى يعنى انا لما كنت بسجل كنت بعمل الطريقة اللى اتعلمنا بيها التسجيل يعنى اسجل الكوبليه كذا مرة والجملة الواحدة بعيدها كذا مرة بحيث تطلع احلى حاجة بعدين اقعد اعمل المونتاج اختار احلى حاجة .. انا الاول طول عمرى كنت بدون بالقلم الرصاص على ورق موسيقى بعدين لما ابتديت ادون على الكمبيوتر ورفعت كفائتى فى انكور بقى كل شغلى كمبيوتر واطبعه كان طبعا كل العملاء بتوعى فى السوق بيتجننوا لأن كان مطبعة .. بعدين دخلت المنتدى هنا من خمس سنوات الاول لقيت قسم المبدعون يعنى عرفتهم بنفسى ونزلت لهم معزوفة اول حاجة ليالى الشرق حسيت انها عجبتهم اوى وابتديت انزل يعنى وصلت لأكتر من 100 معزوفة .. لعلمك المنتدى هنا كبير جدا جدا جدا يعنى صعب انك تلم بكل اللى فيه يعنى شوف انا هنا اد ايه يمكن ماشفتش 20% من المواضيع من كترها .. اكتشفت ان فيه قسم للنوت دخلتو .. بصراحة النوت ماعجبتنيش خالص اولا مكتوبة بالقلم ومتصورة صور رديئة جدا واكيد انت بعد ماتشوف نوت الكمبيوتر مش حاتطيق تشوف نوتة بالقلم لأن كمان القلم ممكن نغمة انت مش عارف دى مى ولا فا .. كمان لفت نظرى النوت مكتوبة للمحترفين اوى يعنى صعبة جدا جدا ولما دققت لقيت فى معظمها غلطات كتير فنية .. بعدين لفت نظرى ان بعض الاخوة بيطلبوا طلبات نوت وماحدش بيسأل فيهم لأن وقتها كان اللى بينزلوا نوت بينزلوا من حاجات عندهم او كتب يعنى مش هم اللى بيدونوها فانت لو طلبت نوتة انت وحظك عندهم ولا لأ
وابتديت كتبت نوتة من الطلبات دى ونزلتها طبعا فيه ناس اتجننت وقالوا عايزين وعايزين والتفتت الى ادارة المنتدى وقالوا اعمل موضوع اسمه طلبات النوت خاص بيك واعطونى الاشراف عشان آخد حريتى فى التنظيم للمواضيع وكانت .. والقسم بعد ماوصل ل 900 صفحة وكاد ان ينفجر ادارة المنتدى قالت نقفله ونعمل واحد تانى هو اللى شغالين فيه دلوقتى ... اهم ما فى الموضوع ان كذا اخ من الاخوة الاعزاء اللى ممكن يدونوا لما لقوا انا فتحت السكة ابتدوا هم كمان يعملوا مواضيع وانا شجعتهم يعنى عملت ثتبيت لمواضيعهم وصار لكذا عضو موضوع خاص بيه وتيجى لو طلبات يعنى تلاقى المتخصص فى الشامى والفلسطينى والمتخصص فى دول المغرب العربى وربنا يزيد
كفاية كده وانا تحت امركم فى اى اسئلة
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : الألآتى بتاريخ 10/02/2014 الساعة 22h26
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 18h16.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd