* : محمود كريم (الكاتـب : نوسة الفرجانى - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 23h01 - التاريخ: 04/11/2025)           »          منى فوزي (الكاتـب : لؤي الصايم - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 21h14 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صور منوعة لحسناء البادية سميرة توفيق (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 16h08 - التاريخ: 04/11/2025)           »          ابتسام لطفي (الكاتـب : محمد الحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h55 - التاريخ: 04/11/2025)           »          فهد بلان- 22 مارس 1933 - 24 ديسمبر 1997 (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h56 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صباح فخري- 2 ماي 1933 - 2 نوفمبر 2021 (الكاتـب : AshourKing - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h18 - التاريخ: 04/11/2025)           »          المطربة سحر (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h07 - التاريخ: 04/11/2025)           »          جميلة سمعان (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h01 - التاريخ: 04/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 08h56 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 06h28 - التاريخ: 04/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 28/01/2014, 04h13
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

هههههه .. عزيزى .. المسألة ليست كذلك .. إحنا مش طالعين نجرى .. مش داخلين سباق ماراثون

كل زمن وله مايلائمه .. من أعمال ومؤديين

هل تتصور مثلاً أن أم كلثوم تغنى ( أه ونص ) أو ( جرب نار الغيرة ) !!

هل تعرف لماذا لا تستطيع ؟ .. لأن طبيعة صوتها وطريقة أداءها لا تتناسب مع الأغانى السريعة

وينطبق الأمر على معظم مطربي ( زمن الطرب )

والعكس صحيح .. فمطربى هذا الزمان ( الحالى ) لا يستطيعون أداء الموال الحر ( مهما حاولوا )

ومقولة حضرتك ( بالإضافة أن الأغاني الطربية البطيئة تمنح الوقت الكافي للمطرب لأداء اللحن بشكل سليم دون أن يحتاج إلى مرونة صوتية عالية على العكس من أداء الأغاني السريعة . )

أعتقد أن العكس هو الصحيح .. فالمرونة الصوتية العالية .. يحتاجها مطربى زمن الفن الردئ أكثر من غيرهم

وأعود فأكرر ( كل زمن وله مايلائمه .. من أعمال ومؤديين )
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #2  
قديم 28/01/2014, 13h32
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

الأستاذ الكبير محمد الآلاتي بعد التحية :
أعتقد أن المسألة كذلك ، وإحنا عمّال بنجري والحياة مارثون ( ده مش عصر السرعة ولا إيه ! ) و بما أن خيالي خصب فقد استطعت تصور أم كلثوم تغني آه ونص و محمد حماقي يشدو أضنيتني بالهجر ...
بعيداً عن " الهزار " أقول :
الرأي هذا سمعته من أكثر من فنان و ملحن ، و أقنعني بشكل جزئي ، مع إدراكي التام لصعوبة الأغاني الطربية ، لكنني أتحدث عن جزئية معينة ، سأوضح كلامي ببعض الأمثلة :
- وردة (رحمها الله ) و ميادة لم تنجحان في معظم الأغاني ذات الإيقاع السريع .
- معظم برامج الهواة أتحفتنا بأصوات تجيد الأغاني الطربية ، لكنها فشلت عند تسجيل أغان بإيقاع سريع .
- أستطيع أن أمضي ساعات في سماع أمال ماهر في أغاني الطرب ، لكنها لم توفق بأغاني الإيقاع السريع ، وغيرها الكثير .

أمثلة معاكسة :
- فضل شاكر - جورج وسوف - شيرين كأمثلة أجادوا أغاني الريتم السريع و لم يصعب عليهم أداء الطرب .
مثال عملي للتطبيق :
إذا ما حاولت أداء أغنيتي :

صبري قليل (شيرين ) و أغنية عيون القلب ( نجاة الصغيرة )
ستشعر براحة أكبر في أداء عيون القلب فأنت لست محكوم بأيقاع سريع ولديك الوقت الكافي لنطق مخارج الحروف بطريقة سليمة .
أما غناء "صبري قليل " فهو متعب إلى حد ما ويشعرك بالتعب و الحاجة للأكسجين و كأنك مصاب بالربو ...
أنا لا أتحدث عن القدرات الفنية أو الألحان أو جمال الأصوات أو اختلاف نمط الأغاني حسب العصور ، فالفرق واضح وجلي ...وأنا شخصياً لست على عجلة من أمري و أحب سماع الطرب الأصيل كيفما تغير إيقاع الزمن.
تحياتي و تقديري .
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 28/01/2014, 14h06
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

اقتباس:
=sfakhri;648798][SIZE=4][COLOR=Navy][FONT=&quot]
ستشعر براحة أكبر في أداء عيون القلب فأنت لست محكوم بأيقاع سريع ولديك الوقت الكافي لنطق مخارج الحروف بطريقة سليمة .
أما غناء "صبري قليل " فهو متعب إلى حد ما ويشعرك بالتعب و الحاجة للأكسجين و كأنك مصاب بالربو ...
إذن المسألة ليس لها علاقة بالطرب أو الغناء .. هى مسألة سرعة ومحاولات للحاق بالوحدة الزمنية السريعة

أما مسألة النفس والأوكسيجين .. فنحن نعلم تماماً أن مطربى زمان .. كانت حنجرتهم قوية وأنفاسهم أقوى وأطول

وأنا من رأيى .. أن المشكلة لا تكمن فى عدم إستطاعة مطربى زمان أداء أغانى اليوم السريعة

لكن المشكلة فى عدم ملائمة هذا النوع من الأغانى لهم

عبد الحليم نفسه لم ينجح عندما أعاد أغانيه القصيرة برتم سريع وفرقة فرانكو آراب

لأنه لم يجد نفسه فى هذا اللون من التوزيع السريع

أما عن أمال ماهر .. فهى حبست نفسها فى لون أم كلثوم .. وعندما حاولت الغناء العصرى لم تنجح ..

لأن الجمهور لم يتعود منها هذا اللون الشبابى السريع .. هى فعلت بنفسها هذا
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #4  
قديم 28/01/2014, 18h53
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

احبائى اسمحوا لى ان اعقب تعليق متواضع
العملية مش سريع وبطىء
يعنى انا مثلا احب ان اقود سيارتى ببطء يتناسب مع ظروف الشارع داخل القاهرة لكن لما اسافر على الطريق الصحرواى بقود بسرعة فى حدود السرعات المسموح بها
لو نات راجعت اغانى الزمن الجميل الطربية حتلاقى اغانى كتير فيها سرعة زى مثلا اغنية ليه تشغل بالك لعبد الحليم
واغانى كتير اخرى لكن كلمة طرب يعنى انك تسمع غناء فى هدوء ومش مسرع بحيث انك تتذوق كل كلمة وكل جملة موسيقية ... ولو انت عايز تعمل اختبار وهات عر جمل موسيقية من اغانى الطرب وعشر جمل موسيقية ممكن توصف بالسرعة الايام دى واعزفهم حتلاقى انك بعود فقط ممكن تعزف الجمل الطربية وحتلاقى الحان اكثر من رائعة لأن الجملة الموسيقية بتبان قيمتها لما تتعزف بآلة واحدة اذا كنت وحشة ولا حلوة ولا متوسطة كمان كان النظام ده بيبان بسرعة اذا كانت الجملة متكررة او مسروقة ومن هنا تللاقى كل جمل زمان جديدة .. على الناحية التانية اعزف الجمل السريعة الحديثة بعود حتلاقى نفسك بتقوا فراغ لأن الجمل دى معمولة اساسا على اساس انها حاتتوزع والتوزيع بيغطى على ىفقر الجملة وممكن تكون اما متكررة او مسروقة ... ولما تعمل مقارنة بين اللى بيغنوا ... حتلاقى زمان كان اقل مطرب مش حتلاقى مثله اليوم يعنى مثلا مثلا شوف اى فيلم البيض واسود حتلاقى البطل والبطلة ركبوا مركب فى النيل والمراكبى بيغنى حتلاقى اغنية بمستوى مش حتلاقيه اليوم والمطرب نفسه ان مكانش مستواه اقل من 90 % ماحدش حا يسمح له يغنى اصلا ... فضلا ان لو كان فيه 75 مطرب ( وكانوا كلهم اولا اتسمعوا فى الراديو وده بيكشف الاصوات تلاقى كل واحد من ال 75 مطرب خامة صوته نكهة مختلفة ومش متكررة بحيث انك اول ماتسمعه تقول ان ده فلان .. بعكس دلوقتى يعنى لو فيه 75 واحد بيغنى تلاقى صعب جدا انك تميز صوت واحد من التانى لأنهم كلهم صوت واحد تقريبا ... كان زمان من اهم ككيزات اللى بيغنى اول واخطر شىء اذنه الموسيقية يعنى اسمع لو 100 اغنية استحالة تلاقى يفلت منو حرف يطلع خاسس او زايد او صوته بيتخنق فى منطقة معينة او لما يعمل موال ويعمل قفلة لازم تكون كل مرة مختلفة .. تعالى النعاردة وهات نجم نجوم الغناء واسمع كل اغانية حتلاقى فى كل اغنية عمل اما نشاز كذا مرة او صوته اتخنق عند منطقة معينة يعنى مساحتو الصوتية قليلة جدا
واحنا لو عازين نعمل مقارنة نخلى الاتنين بتاع زمان وبتاع دلوقتى يغنوا اغنية واحدة .. وللعلم بيظهر الكلام ده بوضوح فى البرامج اللى زى ستار اكاديمى واراب آيدل لما بييجوا يغنوا اغانى زمان تلاقى صعب جدا انك تلاقى واحد او واحدة تغنى الاغنية بالجرفية وبدون اخطاء زى مطرب زمان ويكفيك حاجة واحدة كان زمان الجموهر هو اللى بيخلى اى واحد يبقى نجم او يلفظه لكن دلوقتى اى واحد ماشى ف الشارع وطلع فى دماغو يغنى بينتج شريط على حسابه ويبقى نجم

مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 29/01/2014, 10h32
فؤاد العلمي فؤاد العلمي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:75696
 
تاريخ التسجيل: September 2007
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 0
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

أخي Sfakhri سؤالك يبدو بسيطا لكنه في غاية الأهمية.
أنا متفق تماما مع الأخوين العزيزين الأستاذ الآلاتي والأستاذ عادل. فالمسألة تعد لون غنائي يتلائم مع المطرب. أما من ناحية المقدرة التقنية فالمطربين الطربيين لهم الإستطاعة لغناء أي لون سريع دون أدنى مشكل.
أما من ناحية الصعوبة، هناك ثلاث نقط:

السرعة: طبعا إذا أخذنا نفس الجملة الغنائية، فكلما ازدادت السرعة، ازدادت الصعوبة سواءا على المغني أو العازف.

الميزان: هناك موازين أصعب أداءا وعزفا من الأخرى، ف 3/4 أصعب من 2/4، وهناك موازين أصعب مثل 6/8 أو 10/8 أو 12/8 إلخ، وهي إيقاعات تتطلب حفظ دقيق (وأُسَطّر على كلمة حفظ)، وتركيز مستمر، حتى لو كان التيمبو بطيئا.
ملاحظة: من كثرة صعوبة عزف إيقاع الفالز 3/4 أو 6/8، أحيانا العازف، لتسهيل العملية، فإنه يجعل الإيقاع وكأنه 2/4، أي أنه يجعل كل نوار بوانتي وكأنها نوار. أي عوض أن يعمل برجله 3 حركات (نوار+نوار+نوار)، يعمل فقط حركتين، نوار بوانتي+نوار بوانتي. (أتكلم هنا عن العازف الماهر).

اللحن: نجد ألحانا في نفس السرعة ونفس الإيقاع، ومع ذلك تختلف الصعوبة، لأن بعض الألحان تتحتوي على البلانش والروند والدوبل كروش في نفس الجملة مما يزيد من صعوبة أدائها، بالنسبة للحن الذي كله نوار مثلا.
أخي Sfakhri عندما قلت إن في البطء الوقت الكافي للمطرب، فأنا لا أتفق معك 100 في 100، لأن ذلك البطء هو سيف ذو حدين، لأن المغني قد يتوه ويخلف الموعد مع الدوم، وكمثال على ما أقول مقطع يطول بعدك في أغنية أروح لمين، فهو إيقاع 4/4 وبطيء، لكنه في قمة قمة الصعوبة (أنا استمعت إلى البعض من المحترفين يكسرون الوحدة لأنهم يغنونها على 2/4).
هناك صعوبة أخرى تتعلق بتغيير المقام، خصوصا الخروج من السيكا المصورة. مَن من مطربي هذا العصر يستطيع أن يغني أغنية عبد الوهاب سهرت منه الليالي في مقطع كل الأحبة رفقا بحالهم... أو أغنية شمس الأصيل في مقطع أنا وحبيبي يا ليل غايبين عن الوجدان؟ أقول وبكل تأكيد لا أحد (إلا من يملك تكنيك عالي جدا، مما يعد على رؤوس الأصابع في كل البلدان العربية).
مع تحياتي الخالصة- فؤاد
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 29/01/2014, 12h41
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

الاخ العزيز فؤاد العلمى
احترم وجهة نظرك التى تدل على خبرة علمية

احنا كخبراء بنقيس اللحن بما فيه من تحوبلات مقامية جميلة وتعدد فى المقامات وتعدد فى الايقاعات بس الاتنين بيبقوا مش استعراض عضلات فنية فقط ولكن عمل فن بمعنى انك لو جبت فى اى لحن لعبد العوهاب او السنباطى ( وبالطبع جميع العمالقة ) لو جبت اى تحويلة مقامية او تجويلة ايقاعية تلاقيها مش معوملة اعتباطا يعنى يقول هنا بنعمل بعد 4/4 نعمل 10 /8 ولكن بتبقى عمل من الروائع واى دارس موسيقى او محلل موسيقى بيقف عندها طويلا ... ولا تنسى برناج غواص فى بحر النغم بتاع عمار الشريعى كان بيمسك اى لحن من بتوع العمالقة ويحلله مازورة مازورة ويقف عدن كل نقلة طويلا وعمار الشريعى كان عبقرى وماحدش بيفرض عليه يختار اللحن او يقول كذا ب\ليل ان معظم خبراء الموسيقى كانو بينتظروا بشغف برنامج غواص فى بحر النغم ويستكشفوا بدقة حاجات ممكن تكون مرت عليهم مرور الكرام ... عمار الشريعى انتقل الى رحمة اللع من سنتين يعنى اكيد كان بيسمع كل الاغانى اللى طلعت بعد سنة 1990 اى بعد انتهاء عصر العمالقة وتلاقيه توقف عن اعداد حلقات جديدة من برنامج غواص فى بحر النغم واستمرت الاذاعة فى تقديم اعادة لحلقاته القديمة وذلك اكبر دليل ان بعد وفاة العمالقة ماحدش عمل الحان بالقيمة اللى ممكن ان واحد زى عمار الشرعى ممكن يقعد يحلل فيها ... ولو انت دققت فى معظم الاغانى اللى بتتعمل دلوقتى تلاقيها كلها تقريبا صبا على درجة عالية جدا بتقتل الطرب بتاع الصبا اللى فى مكانه الطبيعى اللى على الدوكاه ... وانا ما اعتقدش انى سمعت اغنية من الحديث فيها ايقاع لا 10/ 6 ولا 6 / 8 يعنى كلها تقريبا ايقاع واحد
ما لاحظتش طفرات ممن بتاعة زمان يعنى بليغ مثلا عمل اغنية الحب كله والاغنية دى عبارة عن كمية من الايقاعات غير مسبوقة فى اغنية واحدة بالقدر الكبير ده .... الخلاصة فيه حاجة اسمها اغنية طربية تسمعها فى مسرح واغنية تسمعها فى كباريه او فى ديسكو .. الاغنية المسرحية مثل اغانى ام كلثوم او عبد الوهاب او النوعية دى يعنى الجمهور بيقعد محترم وصامت لكى يسمع ويطرب فقط وهذا النوع انقرض اما الاغنية بتاعة الديسكو وهى التى يسمعها الجمهور وهو يرقص وهاتان النوعيتان ما ينفعش انك تخلص بينهما يعنى مثلا ايام ام كلثوم كان لما الجمهور ينفعل اوى ويصقف ويتسحن وممكن يقف وهو بيصقف كان ام كلثوم ما تعرفش تغنى وهمكده كانت بتخلى الموسيقى تعيد لحد ما يقعدوا ويسكتوا ويبقوا مؤهلين للسماع بعكس دلوقتى تلاقى المغنى هو بنفسه يفض يتنطط ويصقف ويستثير الجمهور لكى يخرج عن وعيه وما يبتديش يغنى غير لما الناس كلها تقف وترقص والفرق طبعا واضح
الغناء زى الطعام يعنى امتى تاكل وجبة خفيفة وامتى تاكل وجبة دسمة كان زمان لو فيه 25 مطرب معروف لو انا عملت مسابقة وسمعتك 25 جملة انت تقول على طول ده صوت مين لكن النهاردة فيه 999 مطرب وصعب جدا انك لو سمعت فقط تميز ده صوت مين لأنهم كلهو صوتهم واحد وماحدش منهم حتى لو نوعية او ستايل محدد فى الغناء واخطر شىء اليوم هو المؤثرات الصوتية عاملة زى ماكياج واحد بتحطو كل الستات بحيث يبقوا كلهم شكل واحد انا بلطبع سمعت كل العماقة على الطبيعة تلاقى صوتهم فى التسجيل هو هو اما اليوم تلاقى اللى بيغنى صوتو على الطبيعة شىء وصوتو فى التسجيل شىء تانى مختلف 100% لذلك كلهم لو حد استضافهم فى برنامج تليفزيونى مش بيرضوا يغنى يقولوا ( عندى انفلوانزا ) ولو غنى بيكون بلاى باك
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 29/01/2014, 12h56
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

معاك على طول أستاذ في ما قلت
يعني أي واحد يخذ صوت الست نجاة يلاحظ أنه صوتها مايتغيرش أبدا تسمع الست نجاة في الراديو أو في التلفاز أو من سيدي أو مباشرة من على المسرح أو من شريط كاسيت صوتها هو هو مايتغيرش لو بميلمتر شئ رهيب يعني
أما أشباه الفنانين المعاصرين تسمعه في التسجيلات نوع و على المسرح نوع تاني كأنه فنان آخر
هيثم
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 30/01/2014, 11h15
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فؤاد العلمي مشاهدة المشاركة
أخي Sfakhri سؤالك يبدو بسيطا لكنه في غاية الأهمية.
أنا متفق تماما مع الأخوين العزيزين الأستاذ الآلاتي والأستاذ عادل. فالمسألة تعد لون غنائي يتلائم مع المطرب. أما من ناحية المقدرة التقنية فالمطربين الطربيين لهم الإستطاعة لغناء أي لون سريع دون أدنى مشكل.
أما من ناحية الصعوبة، هناك ثلاث نقط:

السرعة: طبعا إذا أخذنا نفس الجملة الغنائية، فكلما ازدادت السرعة، ازدادت الصعوبة سواءا على المغني أو العازف.

الميزان: هناك موازين أصعب أداءا وعزفا من الأخرى، ف 3/4 أصعب من 2/4، وهناك موازين أصعب مثل 6/8 أو 10/8 أو 12/8 إلخ، وهي إيقاعات تتطلب حفظ دقيق (وأُسَطّر على كلمة حفظ)، وتركيز مستمر، حتى لو كان التيمبو بطيئا.
ملاحظة: من كثرة صعوبة عزف إيقاع الفالز 3/4 أو 6/8، أحيانا العازف، لتسهيل العملية، فإنه يجعل الإيقاع وكأنه 2/4، أي أنه يجعل كل نوار بوانتي وكأنها نوار. أي عوض أن يعمل برجله 3 حركات (نوار+نوار+نوار)، يعمل فقط حركتين، نوار بوانتي+نوار بوانتي. (أتكلم هنا عن العازف الماهر).

اللحن: نجد ألحانا في نفس السرعة ونفس الإيقاع، ومع ذلك تختلف الصعوبة، لأن بعض الألحان تتحتوي على البلانش والروند والدوبل كروش في نفس الجملة مما يزيد من صعوبة أدائها، بالنسبة للحن الذي كله نوار مثلا.
أخي Sfakhri عندما قلت إن في البطء الوقت الكافي للمطرب، فأنا لا أتفق معك 100 في 100، لأن ذلك البطء هو سيف ذو حدين، لأن المغني قد يتوه ويخلف الموعد مع الدوم، وكمثال على ما أقول مقطع يطول بعدك في أغنية أروح لمين، فهو إيقاع 4/4 وبطيء، لكنه في قمة قمة الصعوبة (أنا استمعت إلى البعض من المحترفين يكسرون الوحدة لأنهم يغنونها على 2/4).
هناك صعوبة أخرى تتعلق بتغيير المقام، خصوصا الخروج من السيكا المصورة. مَن من مطربي هذا العصر يستطيع أن يغني أغنية عبد الوهاب سهرت منه الليالي في مقطع كل الأحبة رفقا بحالهم... أو أغنية شمس الأصيل في مقطع أنا وحبيبي يا ليل غايبين عن الوجدان؟ أقول وبكل تأكيد لا أحد (إلا من يملك تكنيك عالي جدا، مما يعد على رؤوس الأصابع في كل البلدان العربية).
مع تحياتي الخالصة- فؤاد
اخى وصديقى العزيز فؤاد...اتفق معك تماما فى ان الأصوات الطربيه قادره على ان تؤدى اى شكل من اشكال الغناء دون اى مشاكل,وسأعطى مثلا على ان الأصوات الطربيه تستطيع ان تؤدى الأغانى السريعه دون مشاكل وكيف ان ملائمة هذا الشكل من للصوت الأغانى يؤثر على نجاح الأغنيه من عدمه .... فلنأخذ تجربة الملحن الرائع صلاح الشرنوبى مع السيده ورده رحمها الله وانا ارى ان الشرنوبى استطاع ان ينقل ورده نقله نوعيه شديدة الأهميه فى مسيرتها الفنيه من خلال اغنيتى بتونس بيك وحرمت احبك وقد ادتهما بإقتدار ونجحت هذه الأغانى نجاحا كبيرا فى اوساط الشباب وغير الشباب.

وايضا كانت هناك تجربه للرائعه فايزه احمد مع الرائع محمدسلطان من خلال ثلاث اغانى منذ اكثر من خمسه وثلاثون عاما ولم يكتب لها النجاح برغم انه من الناحيه التقنيه فقد ادت ورده الأغانى بإمتياز الا ان هذا النوع من الأغانى لم يكن ملاءما لصوت فايزه ولم يتقبله الجمهور منها.

وهنا اود ان اتساءل لماذا نجحت ورده ولم تنجح فايزه ؟, اعتقد وفى رأيى الخاص ان هناك من العوامل التى تمس شخصية المطرب والتى تنعكس على راى الجمهور حتى يتفاعل مع هذا النوع من الأغانى.

واخيرا اود ان اشكرك على هذا الشرح الجميل للصعوبات التى يجدها المؤدى او العازف عند اداءه للجمل اللحنيه السريعه وذلك عند استخدام الموازين الصعبه والتى اشرت اليها من خلال شرحك الجميل.

اما فيما يخص تبطيئ اللحن فانا اتفق مع صديقى سليم فى انه يعطى فرصه للتجويد والتصرف والسلطنه وفى كل الأحوال فاننا نتحدث عن مطربيين محترفون ويحترمون الوحده بحكم خبرتهم الطويله.

اما فيما يخص الصعوبه فى تغيير المقام فانت محق تماما ولكنك تتحدث عن خوارق موسيقيه مثل السنباطى وام كلثوم وعبد الوهاب وانا الى الآن لا احب ان اقترب من عزف مقطع (انا وحبيبى يا ليل ) شديد الصعوبه فى العزف بالنسبة الى على الأقل فقد فشلت فى عزفه فشلا ذريعا وحسبى الله ونعم الوكيل.

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو )
احبائى
ممكن اقول حاجة عملية وعلمية تحسم الوضوع
انت النهاردة لو اشتريت سيارة جديدة على الزيرو انظر فى عداد الكيلومتر لو لقيت سرعتها القصوى 200 كم
وحسب قوانين السرعة فى مصر اقصى سرعة مسموح بيها فى الطريق الصحرواى للسيارة 100 كم
وانا واحد مش بحب اخرق القانون يعنى لما بسافر فى الصحرواى عينى دايما على عداد السرعة بحيث لايتجاوز المسموح اولاعشان ما آخدش مخالفة وثانيا وهو الاهم ان اللى حدد السرعة ب 100 كم واحد خبير ومراعة الامان والسلامة
ولو انا ماشى فى شارعنا مثلا شارع عين شمس العمومى لما يبقى فاضى خالص انت لو مشيت بسرعة 20 كم / ساعة تبقى سرعة جنونية والسائق اللى بيفهم بياخد بالو من ظروف الشارع .. تعالوا نثارنها بالموضوع المطرب القدير يقدر يغنى على اى سرعة للحن بس بشرط اولا انه يكون مقتنع بالجملة السريعة وحاببها وثانيا انها تبقى تلوين للون بتاعه لكن ما يغيرش لونة 180 درجة يعنى تبقى جملة فى وسط اللحن زى فى هذه ليلتى ياحبيبى طاب الهوى مثلا بتديك لون جميل فى السرعة لكن بعدها بتغنى ادليب يا حبيبا قد طال ..
ونرجع للسيارة لو عداد الكيلومتر بتاعك فيه سرعة 200 انت لو مشيت على 200 الموتور حايسخن ويولع ويزعق ويستغيث لكن لومشيت على سرعة 100 السيارة بتتاهدى بنعومة والموتور شغال فى نصف طاقته والخلاصة ان السيارة لما تكون ماشية على سرعة 100 بيبقى لسه فيها سرعة اكتر كتير .. لما تيجى لأم كلثوم مثلا تلاقى اصعب اغنية غنتها ده نصف طاقتها .. يعنى بتبدع وهى كانها قاعدة مرتاحة بتشرب فنجان قهوة .. مرة محمد فؤاد غنى مذهب لم كلثوم انا حسيت ان هذا الكوبليه اكتر من طاقته عشر مرات فهمتم الفرق ؟ وفيه كلمة مهمة جدا فيه فرق بين الطرب والرقص الطرب محتاج ايقاع زى الواحدة الكبيرة زى كل ليلة وكل يوم
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 10/02/2014 الساعة 20h17
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 30/01/2014, 18h25
منذر44 منذر44 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:578116
 
تاريخ التسجيل: May 2011
الجنسية: سوري
الإقامة: سوريا
المشاركات: 56
افتراضي رد: مشاركات خارج موضوع طلبات النوتة

استاذي العزيز عادل صموئيل
اسعدني كلامك جدا جدا وفعلا انا محظوظ بوجود ك فعطاءك الغير
محدود يعود بالفائدة على الجميع
سوف اخذ بنصائحك القيمة في المرات القادمة
مع اجمل تحياتي
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 23h08.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd