* : الفنان عبدالكريم عبدالقادر (الكاتـب : بو بشار - آخر مشاركة : arab06 - - الوقت: 03h27 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمد السيليني (الكاتـب : Sami Dorbez - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 21h03 - التاريخ: 19/12/2025)           »          فى يوم .. فى شهر .. فى سنة (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 20h46 - التاريخ: 19/12/2025)           »          محمد عثمان- 1854 - 19 ديسمبر 1900 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : هادي العمرتلي - - الوقت: 19h41 - التاريخ: 19/12/2025)           »          جديد الأيكة : تحديث ووضع نسخ أفضل من الوصلات (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : ahmedusry - - الوقت: 19h28 - التاريخ: 19/12/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 17h19 - التاريخ: 19/12/2025)           »          فتحيه أحمد- 1898 - 5 ديسمبر 1975 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 15h14 - التاريخ: 19/12/2025)           »          الفنان يحيى أحمد (الكاتـب : صالح المزيون - آخر مشاركة : HAJER O - - الوقت: 15h14 - التاريخ: 19/12/2025)           »          وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : dr mahdi - - الوقت: 14h55 - التاريخ: 19/12/2025)           »          ياسمين الخيام- 18 أغسطس 1946 (الكاتـب : امحمد شعبان - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 08h38 - التاريخ: 19/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 20/12/2013, 19h07
الصورة الرمزية عاصم المنشاوى
عاصم المنشاوى عاصم المنشاوى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:451543
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 63
المشاركات: 406
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الأصدقاء

مساء الخير عليكم جميعا....المناقشة كانت جميلة ..وأنا أستفدت كتير...وهو ده الهدف...لأن أحنا مش بس بنتعلم نوتة موسيقية ...لكن بنتعلم ثقافة موسيقية دسمة وغنية ...من خلال حوار راقى كنت متابعه بين الفنانين الأستاذ / فؤاد العلمى والأستاذ / أحمد أرمندو....وغيرهم من الآراء...

الأستاذ الفنان االمايسترو /محمد بك الآلاتى ...بمجرد مايرجع السيرفر لحاله ان شاءالله ...نرجو من سعادتك التكرم بحذف هذه المناقشات ...أحتراما لتصنيفات المنتدى والنظام فى أقسامه ...ولكن الحقيقة ان هنا دفا أكتر من الأقسام التانية وحضرتك عارف البرد اللى طايح فينا الأيام دى....تشكر ياابو الكرم كله....

ماينفعش نمشى من غير مانمسى على مدرسة السهل الممتنع وباعث الطاقة الموسيقية الأيجابية /عادل صمويل...مساء الفل يامدرسة المدارس...

سؤالى النهاردة ...هل الست أم كلثوم ...كانت ضعيفة - أنسانيا - مع بليغ حمدى ؟؟؟....عادى أحنا بشر وممكن نميل لأنسان غير التانى ....هل كانت ضعيفة امامه وهى من هى اللى عرف عنها قوة الشخصية والكاريزما الطاغية ...أشمعنى كل اللى يطلبه كانت بتنفذه فورا وتسايره فى جنونه جرأته وتجديداته ...مثلا ...أول من أدخل الأكورديون كان بليغ"سيرة الحب" ...أول من أدخل الساكسفون"فات الميعاد" ...كان بليغ ...أول مرة تعملها انها تقول كلمات الأغنية قبل الغناء فى تسجيل الأستوديو لأغنية "بعيد عنك"...اول وآخر مرة كورال يغنى لها فى أغنية عاطفية "حكم علينا الهوى " ....ماعملتش الكلام ده مع عبد الوهاب او السنباطى...
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 20/12/2013, 22h04
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


اخى العزيز عاصم المنشاوى

اولا بالنسبة لموضوع حذف المشاركات دى خسارة لأن انتم بتسألوا اسئلة وانا بجاوب بكلام ممكن يهم ناس كتير هو ممكن الاخ العزيز الألاتى يحطها فى مكانها المناسب بعد ما المنتدى يرجع لحاله
لن انا لما حد من حبايبى والمتعاملين المسمتمرين معايا بيسألنى السؤال بيسألنى السؤال هنا لأن ده المكان اللى انا بدخله كذا مرة فى اليوم لو سألأ السؤال فى مكان تانى ممكن انا ما اشوفو إلا صدفة بعد فترة طويلة وممكن وسط الزحمة ما اشوفوش خالص لذلك انا كمان برد الرد هنا ...
انا دايما لما اى حد بيفتح موضوع فيه رد عندى بيكون سريع ورد بيحتاج انى افكر شوية واحضر كلام مفيد وانا عايز اقول تعقيب مهم على كلامهم وبرضو محتار احط التعقيب هنا ولا فى مكان تانى وممكن هم الاتنين مايشوفوش التعقيب على كلامهم
اما بالنسبة لأم كلثوم وهى فى قمة مجدها لما تتعامل مع بليغ اول مرة فى حب ايه وكل ليلة وكل يوم ثم انساك .. وبليغ ساعتها كان صغير اوى فى السن يعنى نص عمر عبد الوهاب ده دليل انو عبقرى وانها اعجبت بعبقريته .. يعنى الناس دول كان من الصعب حد يقنعهم بنفسه لكن لو اقتنعوا بيشوفوه حايعمل ايه بعد كده ..
الفنانين العمالقة كانوا بيحرصوا انهم يفضلوا على القمة بمعنى يبقوا متمشين مع العصر بس فى اطار الاستايل بتاعهم بحيث ان المستمع بتاعهم يتجدد دايما .. يعنى مثلا مثلا سنة 1948 كان نوعية جمهور ام كلثوم جمهور معين فى سن معين وابتدوا يعجزوا .. الذكاء جذب الشباب لكن بدون فقد الكبار .. واخطر شىء المحافظة على خطها ونكهتها العامة وتبقى عصرية .. الآلات الجديدة ابتدت من عبد الوهاب يعنى ماكنتش مقتنعة بالجيتار لكن عبد الوهاب قال لها نجرب
والبروفات كانت مش اقل من خمسين بروفة قال لها اسمعيه بالعود الاول بعدين نجرب الجيتار وانتى حددى
طبعا لما الجمهور سمع الجيتار اتجنن لأن شىء غير مسبوق مع ام كلثوم .. لكن الجيتار كان تدخله محدود فى حدود الصولو فقط يعنى هى بعد الصولو غنت زى ما بتغنى ... لما نجحت تجربة الجيتار جاء بليغ وحب يعمل حاجة احدث راح مدخل الاكورديون وبرضو ام كلثوم كانت متحفظة وقال لها نجرب وانتى قررى ثم جاء الساكس قال لها نجرب الساكس هى نفسها ماكانتش تعرف ايه الساكس ده يعنى فوجئت بسمير سرور جه بيتها فى البروفة وكان اول واحد ييجى يعنى كان طبعا اول يوم يتعامل مع ام كلثوم لازم ييجى بدرى عن الميعاد بساعة هى فو جئت بيه قاعد ومعاه شنطة وقالت لو مين حضرتك قال لها انا عازف ساكس قالت ايه الساكس ده وكانت مش مقتنعة بيه اساسا لكن بليغ اقنعها اما بالنسبة للكورال ماكنتش اوى مرة يعنى من ايام غنى لى شوية كان الاناشيد كلها فيها كورال وفى حكم علينا الهوى والثلاثية المقدسة كان فيه كورال بس هو مشكلة ام كلثوم انك تحاول تقنعها بطريقة غير مباشرة يعنى ماتجيش تقول لها نروح غرب حاتعند لكن قول لها فيه اربع اتجاهات شمال وجنوب وشرق وغرب وانت تحاول انك تخليها تشوف الغرب احلا حاجة تبقى انت مشيت كلامك وهى مقتنعة انها هى اللى مشت كلامها
المهم واخطر شىء فى الموضوع ان النهاردة بعد خمسين سنة انك تحس ان الخيارات كانت جميلة اوى
يعنى انا كارم محمود مثلا كان صديق شخصى ليا لكن عمل حاجة غلط فى اواخر ايامه اوشكت او كادت ان تضيع تاريحه .. يعنى واحد منتج كاسيت اقنعه انو يعدي غناء كام اغنية بتوزيع جديد ومنهم على شط بحر الهوا وعنابى
وايقاع غربى حديث وعك انا النهاردة لو سمعت واحدة منهم بيحصل لى اشمئزاز والاخطر اقنعوه انو يسجلهم فيدو وطلع لابس باروكة مش حلوة ولابس جاكتة حمرا لونها فج جدا ما يتناسبش مع سنة يعنى افسد شكله ده الفرق بين التطوير والافساد وللعلم كل العمالقة فضلوا عمالقة من حاجتين اولا المحافظة على استايل معين محدد فى كل شكلهم وشغلهم تانى حاجة التطوير يكون فى اضيق الحدود عشام عدم افساد الشكل الاولانى
والتطوير ده مرة حصل مع عبد الحليم يعنى احد اصدقاء السودء قال لو ماتيجى تغير الفرقة وتعمل فرقة زى ديميس روسوس كان مكسر الدنيا فى اوروبا وقتها قال لو عشان تبقى عالمى زيو .. راح عمل فى وصلة فى حفلة كذا اغنية من القدام القصيرين زى اهواك على اتنين اورج واتنين جيتار ودرامز وكانت وصلة تحت الزفت ب حمسين درجة وهو نفسو لما سمع نفسو اشمئز من نفسو وامر بعدم اذاعة القرف اللى حصل ده لأن المطرب العربى لازم يكون تحته كمنجات بتعمل ارضية ودى بتمثل خمسين % من حلاوة صوته والاداء بتاعه لما تشيل الكمنجات دى بيبقى المطرب بيغنى فى الهوا بدون ارضية يعنى مش ماشى على شارع ولكن كأنو بالونة الهوا بيحركها زى ماهو عايز وبعدين الباند الغربى بيعمل ايقاعات غربية رومبا وحيرك وحاجات كده لكن معظم الاغانى محتاجة الوحدة الكبيرة والملفو والمقسوم وكل جملة لو تلاحظ بتحتاج تغيير فى الايقاع لكن الباند بيعمل الاغنية كلها ايقاع واحد
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 15 ( الأعضاء 0 والزوار 15)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 03h38.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd