* : الذكري الخمسون [50] لرحيل سيده الغناء العربي (الكاتـب : عبدالرحيم رضوان - آخر مشاركة : محمد عمر الجحش - - الوقت: 14h25 - التاريخ: 13/09/2025)           »          نعيمه عاكف- 7 أكتوبر 1929 - 23 إبريل 1966 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : محمد عمر الجحش - - الوقت: 14h14 - التاريخ: 13/09/2025)           »          أسمهان التونسية (الكاتـب : غريب محمد - - الوقت: 07h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فايدة كامل- 12 يوليو 1932 - 21 أكتوبر 2011 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 05h39 - التاريخ: 13/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : رضا المحمدي - - الوقت: 03h46 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فكاهيات و منولوجات متفرقه (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h40 - التاريخ: 13/09/2025)           »          فريد الأطرش فتى غلاف في مجلات قديمة (الكاتـب : el kabbaj - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 01h21 - التاريخ: 13/09/2025)           »          شفيق جلال- 15 يناير 1929 - 15 فبراير 2000 (الكاتـب : احمد عبدالهادى - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 00h06 - التاريخ: 13/09/2025)           »          اعمال غربية مقتبسة من عبد الوهاب (الكاتـب : أيمن مصطفى - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h58 - التاريخ: 12/09/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 18h27 - التاريخ: 12/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدراسات الأكاديمية في الموسيقى العربية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 20/12/2013, 12h17
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: الجمل الموسيقية

اخى العزيز
ممكن ارد كلمة لحد مايد الاخ العزيز احمد الجوادى
لنى دى من شغلى وحصلت قادمى مئات المرات
هو بيرجع الفضل فى عمل المقدمات الموسيقية من الثلاثينيات من عبد الوهاب لأن كان قبلها الاساس هو الغناء وكانت الموسيقى حاجة ثانوية وكانوا بيعزوفا قبل الغناء جملة اسمها دولاب جملة واحدة هم حافظينها بتتكرر كذا مرة لحد ما المطرب يتسلطن ويبتدى الغنا , كان الموسيقيين حافظين كذا دولاب فى كذا مقام يعنى لو الاغنية بياتى بيقولوا الدولاب البياتى وبيستعمل فى كل الاغانى البياتى
لكن عبد الوهاب كان عنده غزارة لحنية فائقة انو الاول عمل جملة من عنده ثم بقوا جماتين واكثر وهطذا وطبعا من الاستحسان اللى لقاه عند الجمهور جميع الملحنين ابتدوا يلحنوا بنفس الطريقة حتى اصبحت المقدمة الموسيقية جميلة وعمل متكامل وانت ممكن تستعملها كمقطوعة موسيية منفصلة زى مقدمات اغانى ام كلثوم
انا قلت الملحن اولا بيلحن الكلمات وده طبعا لما بييجى يعمل المقدمة الموسيقية فيه شىء مهم جدا جدا الكوبليه او المذهب حايبتدى فى مقام ايه يعنى لو بياتى مثلا .. لازم انه ينهلا المقدمة بتاعته بياتى يعنى فيه حاجة اسمها لازمة الانتظار ودى الجملة اللى بنكررها كذا مرة قبل ما المطرب يبتدى الغنا .. هى بتبقى فى النوتة مكتوبة جملة بمرج بس طبيعى ان عدد التكرار مش محدود يعنى لحد ما المطرب يتسلطن او يجهز للغنا او بتنحنح يسلك صوته او ينتظر لما الجمهور يصفق فى نهاية المقدمة تحية للملحن يعنى ينتظر لما الجمهور يهدا ويبتدى يغنى
يبقى لو البداية بتاعة الغناء بياتى لازم ان تكون لازمة الانتظار بياتى كمان من المفضل ان الجملة اللى قبلها تكون بياتى
عشان تمهد للمطرب وللجمهور المقام اللى حايغنى فيه المطرب لأن لازم المطرب والجمهور يكونا اتسلطنوا فى البياتى
بإختصار انا بشرح لك الخطوة الاخيرة فى تلحين المقدمة يعنى الاول تشوف مدخل الغنا مقام ايه وعلى فكرة مش شرط يكون مقام المذهب يعنى المذهب بيبتدى بياتى لكن ممكن يقفل كرد مثلا اوى اى مقام تانى لكن لازم نوصل لأول جملة فى الغناء
الملحنين العظام امثال عبد الوهاب والسنباطى ومن فى حجمهم مش ببيمسك العود ويؤلف مقدمة دى تطلع شىء فاشل جدا مالوش قيمة ... ولكن بيقعد يدندن مع نفسو وعلى عوده مرات ومرات لحد ما يوصل لجملة حلوة ولازم تكون جديدة جدا لما يقتنع بيها بيحفظها .. وفى يوم تانى يكرر نفس الموضوع ممكن يدندن وهى فى الحمام او فى السيارة لحد ما يوصل لجملتين كمان يبقى على الاقل 3 جمل وممكن يكونوا فى مقامات مختلفة بس اهم واخطر شىءانو لما يرتبهم زى ماقلت يكون آخر واحدة تتعزف فيهم بياتى او فى المقام بتاع مدخل المذهب
بعد ما يجهزوا ال 3 جمل على الاقل الملحن بيحدد المدخل الاول للمقدمة يعتى عايز يدخل على ايقاع او يعمل جملة افتتاحية ادليب بعدين 4 موازير ايقاع ويدخل بأول جملة .. بعدين بيعمل قناطر او لينك بين الجملة لاولى والثانية يعنى حرف يتغير يدخلك من مقام الاولى للثانية .. يعنى فيه مرحلتين الاولى الابداع او الالهام والتانية التفصيل
بعد ماتكتمل مراحل المقدمة بيختالا الجملة دى تبقى اول مرة ناى ثم فرقة يعنى توزيع شكل اللحن وهكذا
وعلى الطبيعة مع الفرقة فى البروفات ممكن يضيف او يحذف شىء او يختار صولو آخر وهكذا او بيتفق مع عازف الايقاع على ايقاع كذا فى هذا المكان
اما موسيقى الكوبليه الاول بتبقى نفس الحكاية بس على مصغر
طبعا انا اتلمت وانت ممكن تستوعب كلامى ولو حبيت تسألأ اى شىء انا تحت امرك على مايرد الاخ العزيز الجوادى وانا ايضا منتظر رده للعلم كلنا بنتعلم ونستفيد من بعض
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
رد مع اقتباس
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 16h33.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd