* : منى فوزي (الكاتـب : لؤي الصايم - آخر مشاركة : gogary - - الوقت: 11h29 - التاريخ: 04/11/2025)           »          فهد بلان- 22 مارس 1933 - 24 ديسمبر 1997 (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h56 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صباح فخري- 2 ماي 1933 - 2 نوفمبر 2021 (الكاتـب : AshourKing - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h18 - التاريخ: 04/11/2025)           »          المطربة سحر (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h07 - التاريخ: 04/11/2025)           »          جميلة سمعان (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h01 - التاريخ: 04/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 08h56 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 06h28 - التاريخ: 04/11/2025)           »          المقدمات الموسيقية والغنائية لمسلسلات التلفزيون العراقي (الكاتـب : anas e - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h08 - التاريخ: 03/11/2025)           »          سينما قصر النيل * ليلي ونهاري * اروح لمين *حب ايه (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 16h36 - التاريخ: 03/11/2025)           »          حفل اذاعة الاغانى النادر فى الخميس الأول من كل شهر (الكاتـب : حازم فودة - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 16h00 - التاريخ: 03/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 17/12/2013, 16h13
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فؤاد العلمي مشاهدة المشاركة
لكن اسمح لى ان اختلف معك قليلا فيما يخص المنشدين بصفه خاصه,فالمنشد اخى فؤاد عادة ما يمتلك صوتا قادرا على اداء اللحن بكل تفاصيله بدون مصاحبة فرقه موسيقيه دون ان يخطئ وذلك لأنهم مطربين فى الأصل ويحفظون المقامات الموسيقيه عن ظهر قلب وهم فى الأصل يحفظون القرآن الكريم تجويدا وترتيلا. وإذا اخذنا الشيخ النقشبندى رحمه الله كمثلا ستجد انه كان يملك صوتا عبقريا ذو مساحه تتعدى الأوكتافين فأين تجد بالله عليك ملحنا يملك مثل هذا الصوت الذى يستطيع ايصال اللحن بطريقه سليمه وواضحه للمطرب حتى يؤديه كما يريد ولذلك نجد ان الآله موسيقيه هى الوسيط الأمين
احمد (ارمندو)

أخي العزيز أحمد
تعجبني المناقشة مع حضرتك، وتهمني آراؤك.
لقد قرأت مداخلتك عدة مرات، ولم أدر لماذا أنت غير متفق معي.
سؤال الأخ العزيز عاصم كان في منتهى الوضوح والدقة:

هل من الضرورى ان يكون الملحن عازفا ماهرا جدا ...؟ أو هل لابد ان يكون صوت جميل وفيه طرب...؟


أولاعن جمالية صوت الملحن، فالكل متفق عن عدم ضرورته، وحضرتك أعطيت خير مثال بزكريا أحمد (والأمثلة كثيرة).
وعن ضرورة العزف بالنسبة للملحن. أنا قلت أنه ليس ضروريا، وأعطيت مثالا لعبد السلام عامر الذي لحن في طبقات لا يملكها هو نفسه. (لأنه ممكن أن ينزل أوكتاف ويكمل تلقين اللحن).
وحينما تطرقت لمجودي القرآن، اهتمامي كان بالمُجوّد الملحن (وليس بالمُجوّد المؤدي)، فهو لا يمسك آلة موسيقية لكي يلحن. إذن وجوابا لتساؤل الأخ عاصم، فليس من الضروري أن يكون الملحن عازفا.
سأتطرق لنقطة أخرى. مرة كنت مع صديق لي (عازف متوسط على العود) في مكتبه الذي يوجد قرب مسجد، وسمعنا الآذان، فقلت له هذا مقام الحجاز. فرد علي كيف لي أن أقول هذا؟ هذا دين يجب أن نحترمه. فكان ردي هو أن الآذان وتجويد القرآن والأمداح، هي دين من حيث المحتوى، أما من ناحية الشكل فهي موسيقى مضبوطة بكل المقاييس. هي ألحان فيها مقامات وانتقالات وسكتات وإيقاعات ونطق وتعبير.
مع تحياتي- أخوك فؤاد.
اخى وعزيزى فؤاد...هناك فارق كبير بين المجود (يستوى فى هذا المجود الملحن والمجود المؤدى) وبين الملحن فالمجود يمتلك صوتا قادرا ذو مساحه كبيره حتى يستطيع اداء الجمل اللحنيه مهما كانت صعوبتها ولذلك فإن اى عازف محترف يستطيع ترجمة ما يؤديه المجود او المنشد بصوته على آلته الموسيقيه بكل سهوله ويسر.

اما فى ما يخص الملحن فقد اتفقنا على انه ليس بالضروره ان يكون صوته جميل وقوى وذو مساحات كبيره ولكننا ايضا نتفق على ان التلحين موهبه ويملك الكثير من الأفكار اللحنيه والجمل الموسيقيه الصعبه التى قد تستعصى على صوته بان يترجمها فماذا يفعل اذا اراد ان يلقنها للمطرب ؟ اعنقد انه من المنطقى ان يجيد العزف على آله مثل العود تترجم له افكاره وتكون يمثابة صوته الذى يلقن به اللحن للمطرب.

اما فى حالة الأستاذ عبد السلام عامر فارى انه استثناء عبقرى فى التلحين وإن كنت اعتقد انه يستعين بعازف محترف يترجم له الحانه نقلا عن صوته واداءه.

مع ارق تحياتى

اخوك احمد
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 17/12/2013, 19h54
الصورة الرمزية جوليانا
جوليانا جوليانا غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:425052
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

هي المشاركات مش بتتبعت ليه
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 17/12/2013, 19h59
الصورة الرمزية جوليانا
جوليانا جوليانا غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:425052
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم ورحمه الله وبركاته
استاذى الفاضل والعزيز جدااااا /عادل
اخوتى فالمنتدى
عاملين ايه جميعكم ان شاء الله تكونوا جميعكم بخيررررر
ممكن اطلب طلب صغير الملف الصوتى للمسابقه لهذا العام لاله الاكسيلفون والاكورديون للمرحله الابتدائيه ولكم جزيل الشكرررررررررررررررررر

الاخت العزيزة جوليانا نورتى المنتدى انتى فين من زمان ياشيخة ؟
... موضوع اختفاء كل المرفقات مشكلة تقنية على السيرفر وان شاء الله تتحل
لكن مسموح انك لما نتزنق ننزل على روابط خارجية موقتا

ملحوظة القاهرة الآن الساعة واحدة ونص صباحا انا الحمد لله استطعت بطرقى الخاصة انى اجيب النوت وهى قدامى دلوقتى وحبتدى اكتبهم تانى على انكور فورا بالطبع لما بيكون حاجة مستعجلة مش ممكن انام الا لما اخلصها
وع اطيب تحياتى عادل صموئيل

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 17/12/2013 الساعة 23h57
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 18/12/2013, 01h23
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى



الاخت العزيزة جوليانا وطبعا لكل مدرسى المرحلة الابتدائية

اقدم لكم الملفات الصوتية للأكسليفون والاكورديون
طبعا انا حرصا على اكتر استفادة الاكسليفون عملته ملف الصوتين معا وملف الصوت الاول وملف الصوت الثانى عشان تستوعبوهم
وعلى فكرة النوت فيها غلطات يعنى ناسيين سكتات ومش فاهم ايه حكاية الدييز اللى بين قوسين لنى سمعتها دييز عادية

اليكم الروابط كل واحدة لوحدها

http://www.a7ssass.net/download95399.html

http://www.a7ssass.net/download95400.html

http://www.a7ssass.net/download95401.html

http://www.a7ssass.net/download95402.html

مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 18/12/2013, 21h17
الصورة الرمزية جوليانا
جوليانا جوليانا غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:425052
 
تاريخ التسجيل: May 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أستاذى الفاضل
بشكرك بشده على سرعه تلبيه طلبى وانا اسفه اللى سهرتك بس انا عارفه انك اما بشتغل بتبقى مستمتع عشان كده احنا متعشمين فيك على طول وربنا يخليك لاسرتك الكريمه ولتلاميذك احنا يعنى
وانا فعلا كنت بعيده عن المنتدى لكن كنت بتابع اخباركوا من وقت للتانى لكن مهما ابعد مش بقدر استغنى عن بيت الموسيقى الراقيه سماعى وده بيرجع للساده القائمين عليه
اخيرررررا شكررا

الاخت العزيزة
انا عشان قصدى خير بدون مقابل امبارح سهرت للصبح بس كسبت كذا حاجة
وده درس للناس لما تعمل خير واحد بتكسب كذا حاجة اولا كنت محتاج النوت نفسها ودى كان صعب يعنى لازم اكلم حد من المدرسين اللى كانوا بيشتغلوا معايا هو كان فيه مدرس صاحبى تلميذى يعنى ساكن قريب منى الساعة 12 بالليل قعدت اطلبه على الموبايل ما ردش على اساس انو الصبح يصورهم ويجيبهم لى لحد البيت

او انى الصبح اطلب اى واحدة من المدرسات بس طبعا لازم انزل اروح لها المدرسة اصورهم واخدهم منها ... وعارفين لما ربنا يلهم واحد حاجة كده قالت لى ادخل على جوجل واسألأ عن مسابقة التربية الموسيقية 2013 تتصوروا لقيت منزلين الكتيب كله ونزلت منو النوت وبسرعة طبعتهم كتبتهم على انكور وخلتو يعزفهم وسجلتهم
وربنا الهمنى الاقى موقع رفع زى العسل اسمو احساس وانا احب انكم تسجلوا فيه التسجيل فيه سهل ثوانى يعنى عشان تعرف ترفع اى حاجة تحبها وبيديك 3 ورابط تاخد اللى فى الوسط بس طبعا التنزيل اى حد عادى

مع اطيب تحياتى ونحب نخدم فى حاجة كبيرة


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 18/12/2013 الساعة 21h44
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 20/12/2013, 19h07
الصورة الرمزية عاصم المنشاوى
عاصم المنشاوى عاصم المنشاوى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:451543
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 63
المشاركات: 123
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الأصدقاء

مساء الخير عليكم جميعا....المناقشة كانت جميلة ..وأنا أستفدت كتير...وهو ده الهدف...لأن أحنا مش بس بنتعلم نوتة موسيقية ...لكن بنتعلم ثقافة موسيقية دسمة وغنية ...من خلال حوار راقى كنت متابعه بين الفنانين الأستاذ / فؤاد العلمى والأستاذ / أحمد أرمندو....وغيرهم من الآراء...

الأستاذ الفنان االمايسترو /محمد بك الآلاتى ...بمجرد مايرجع السيرفر لحاله ان شاءالله ...نرجو من سعادتك التكرم بحذف هذه المناقشات ...أحتراما لتصنيفات المنتدى والنظام فى أقسامه ...ولكن الحقيقة ان هنا دفا أكتر من الأقسام التانية وحضرتك عارف البرد اللى طايح فينا الأيام دى....تشكر ياابو الكرم كله....

ماينفعش نمشى من غير مانمسى على مدرسة السهل الممتنع وباعث الطاقة الموسيقية الأيجابية /عادل صمويل...مساء الفل يامدرسة المدارس...

سؤالى النهاردة ...هل الست أم كلثوم ...كانت ضعيفة - أنسانيا - مع بليغ حمدى ؟؟؟....عادى أحنا بشر وممكن نميل لأنسان غير التانى ....هل كانت ضعيفة امامه وهى من هى اللى عرف عنها قوة الشخصية والكاريزما الطاغية ...أشمعنى كل اللى يطلبه كانت بتنفذه فورا وتسايره فى جنونه جرأته وتجديداته ...مثلا ...أول من أدخل الأكورديون كان بليغ"سيرة الحب" ...أول من أدخل الساكسفون"فات الميعاد" ...كان بليغ ...أول مرة تعملها انها تقول كلمات الأغنية قبل الغناء فى تسجيل الأستوديو لأغنية "بعيد عنك"...اول وآخر مرة كورال يغنى لها فى أغنية عاطفية "حكم علينا الهوى " ....ماعملتش الكلام ده مع عبد الوهاب او السنباطى...
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 20/12/2013, 22h04
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


اخى العزيز عاصم المنشاوى

اولا بالنسبة لموضوع حذف المشاركات دى خسارة لأن انتم بتسألوا اسئلة وانا بجاوب بكلام ممكن يهم ناس كتير هو ممكن الاخ العزيز الألاتى يحطها فى مكانها المناسب بعد ما المنتدى يرجع لحاله
لن انا لما حد من حبايبى والمتعاملين المسمتمرين معايا بيسألنى السؤال بيسألنى السؤال هنا لأن ده المكان اللى انا بدخله كذا مرة فى اليوم لو سألأ السؤال فى مكان تانى ممكن انا ما اشوفو إلا صدفة بعد فترة طويلة وممكن وسط الزحمة ما اشوفوش خالص لذلك انا كمان برد الرد هنا ...
انا دايما لما اى حد بيفتح موضوع فيه رد عندى بيكون سريع ورد بيحتاج انى افكر شوية واحضر كلام مفيد وانا عايز اقول تعقيب مهم على كلامهم وبرضو محتار احط التعقيب هنا ولا فى مكان تانى وممكن هم الاتنين مايشوفوش التعقيب على كلامهم
اما بالنسبة لأم كلثوم وهى فى قمة مجدها لما تتعامل مع بليغ اول مرة فى حب ايه وكل ليلة وكل يوم ثم انساك .. وبليغ ساعتها كان صغير اوى فى السن يعنى نص عمر عبد الوهاب ده دليل انو عبقرى وانها اعجبت بعبقريته .. يعنى الناس دول كان من الصعب حد يقنعهم بنفسه لكن لو اقتنعوا بيشوفوه حايعمل ايه بعد كده ..
الفنانين العمالقة كانوا بيحرصوا انهم يفضلوا على القمة بمعنى يبقوا متمشين مع العصر بس فى اطار الاستايل بتاعهم بحيث ان المستمع بتاعهم يتجدد دايما .. يعنى مثلا مثلا سنة 1948 كان نوعية جمهور ام كلثوم جمهور معين فى سن معين وابتدوا يعجزوا .. الذكاء جذب الشباب لكن بدون فقد الكبار .. واخطر شىء المحافظة على خطها ونكهتها العامة وتبقى عصرية .. الآلات الجديدة ابتدت من عبد الوهاب يعنى ماكنتش مقتنعة بالجيتار لكن عبد الوهاب قال لها نجرب
والبروفات كانت مش اقل من خمسين بروفة قال لها اسمعيه بالعود الاول بعدين نجرب الجيتار وانتى حددى
طبعا لما الجمهور سمع الجيتار اتجنن لأن شىء غير مسبوق مع ام كلثوم .. لكن الجيتار كان تدخله محدود فى حدود الصولو فقط يعنى هى بعد الصولو غنت زى ما بتغنى ... لما نجحت تجربة الجيتار جاء بليغ وحب يعمل حاجة احدث راح مدخل الاكورديون وبرضو ام كلثوم كانت متحفظة وقال لها نجرب وانتى قررى ثم جاء الساكس قال لها نجرب الساكس هى نفسها ماكانتش تعرف ايه الساكس ده يعنى فوجئت بسمير سرور جه بيتها فى البروفة وكان اول واحد ييجى يعنى كان طبعا اول يوم يتعامل مع ام كلثوم لازم ييجى بدرى عن الميعاد بساعة هى فو جئت بيه قاعد ومعاه شنطة وقالت لو مين حضرتك قال لها انا عازف ساكس قالت ايه الساكس ده وكانت مش مقتنعة بيه اساسا لكن بليغ اقنعها اما بالنسبة للكورال ماكنتش اوى مرة يعنى من ايام غنى لى شوية كان الاناشيد كلها فيها كورال وفى حكم علينا الهوى والثلاثية المقدسة كان فيه كورال بس هو مشكلة ام كلثوم انك تحاول تقنعها بطريقة غير مباشرة يعنى ماتجيش تقول لها نروح غرب حاتعند لكن قول لها فيه اربع اتجاهات شمال وجنوب وشرق وغرب وانت تحاول انك تخليها تشوف الغرب احلا حاجة تبقى انت مشيت كلامك وهى مقتنعة انها هى اللى مشت كلامها
المهم واخطر شىء فى الموضوع ان النهاردة بعد خمسين سنة انك تحس ان الخيارات كانت جميلة اوى
يعنى انا كارم محمود مثلا كان صديق شخصى ليا لكن عمل حاجة غلط فى اواخر ايامه اوشكت او كادت ان تضيع تاريحه .. يعنى واحد منتج كاسيت اقنعه انو يعدي غناء كام اغنية بتوزيع جديد ومنهم على شط بحر الهوا وعنابى
وايقاع غربى حديث وعك انا النهاردة لو سمعت واحدة منهم بيحصل لى اشمئزاز والاخطر اقنعوه انو يسجلهم فيدو وطلع لابس باروكة مش حلوة ولابس جاكتة حمرا لونها فج جدا ما يتناسبش مع سنة يعنى افسد شكله ده الفرق بين التطوير والافساد وللعلم كل العمالقة فضلوا عمالقة من حاجتين اولا المحافظة على استايل معين محدد فى كل شكلهم وشغلهم تانى حاجة التطوير يكون فى اضيق الحدود عشام عدم افساد الشكل الاولانى
والتطوير ده مرة حصل مع عبد الحليم يعنى احد اصدقاء السودء قال لو ماتيجى تغير الفرقة وتعمل فرقة زى ديميس روسوس كان مكسر الدنيا فى اوروبا وقتها قال لو عشان تبقى عالمى زيو .. راح عمل فى وصلة فى حفلة كذا اغنية من القدام القصيرين زى اهواك على اتنين اورج واتنين جيتار ودرامز وكانت وصلة تحت الزفت ب حمسين درجة وهو نفسو لما سمع نفسو اشمئز من نفسو وامر بعدم اذاعة القرف اللى حصل ده لأن المطرب العربى لازم يكون تحته كمنجات بتعمل ارضية ودى بتمثل خمسين % من حلاوة صوته والاداء بتاعه لما تشيل الكمنجات دى بيبقى المطرب بيغنى فى الهوا بدون ارضية يعنى مش ماشى على شارع ولكن كأنو بالونة الهوا بيحركها زى ماهو عايز وبعدين الباند الغربى بيعمل ايقاعات غربية رومبا وحيرك وحاجات كده لكن معظم الاغانى محتاجة الوحدة الكبيرة والملفو والمقسوم وكل جملة لو تلاحظ بتحتاج تغيير فى الايقاع لكن الباند بيعمل الاغنية كلها ايقاع واحد
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 5 ( الأعضاء 0 والزوار 5)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 12h53.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd