* : لقاءات مع رياض السنباطي (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Marouane El Baz - - الوقت: 15h46 - التاريخ: 20/12/2025)           »          مريم الجربي- 30 ماي 1949- (الكاتـب : سماعي - - الوقت: 15h13 - التاريخ: 20/12/2025)           »          برلنتي حسن- 1932 - 5 مايو 1959 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : benarbi - - الوقت: 13h50 - التاريخ: 20/12/2025)           »          أغاني بأصوات الفنانين غير المطربين (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h48 - التاريخ: 20/12/2025)           »          فايزة أحمد- 5 ديسمبر 1930 - 21 سبتمبر 1983 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h45 - التاريخ: 20/12/2025)           »          لبلبة- 14 نوفمبر 1945 (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h41 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمود شكوكو- 1 مايو 1912 - 21 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h38 - التاريخ: 20/12/2025)           »          محمد عليش (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h35 - التاريخ: 20/12/2025)           »          سعاد مكاوي- 19 نوفمبر 1928 - 20 يناير 2008 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h33 - التاريخ: 20/12/2025)           »          المجموعة (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 13h31 - التاريخ: 20/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 10/12/2013, 15h48
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 1,817
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salhi_haithem مشاهدة المشاركة
صباح الفل
ما جديدك أستاذ عادل


صباح الخير اخى العزيز هيثم
الجديد اغنية من العيار التقيل جدا جدا لفايزة احمد 18 ص
فحة هى على التشطيب
لكن مع الاسف المأساة بتاعة اختفاء المرفقات عاملة حالة شلل تام فى المنتدى
وندعو الله ان تنتهى المشكلة على خير وبسرعة
لأن نت وحهة نظرى اختفاء المرفقات فى منتدى سماعى مثل اختفاء المياه من نهر النيل
مع اطيب تحياتى

أستاذ عادل عندي حل مؤقت لتحميل من منتدى سماعي أي ملف
عند فتح المنتدى تجد عند كل موضوع ثلاث إيقونات فيهم وحدة عندما تقرب الموس تظهر كلمة مرفق إظغط عليها فسيتاح لك كل مرفقات الموضوع
مثال
عند فتح صفحة نوتات موسيقية تجد
طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى ‏( 1 2 3 ... الصفحة الأخيرة) و في أخر السطر تجد هذه الإيقونة إظغط عليها ستصل إلى مرفقات الموضوع و تستطيع أن تجرب مع أي موضوع يعني منبر نجوم الطرب خذ أي موضوع متاع أي فنان و أظغط على تلك الإيقونة فستصل إلى مرفقات الموضوع
هيثم


شكرا يا هيثم على اهتمامك لكن ان جربت بتطلع صفحة سوداء
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 10/12/2013 الساعة 20h44
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 10/12/2013, 21h16
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 1,817
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة salhi_haithem مشاهدة المشاركة



شكرا يا هيثم على اهتمامك لكن ان جربت بتطلع صفحة سوداء
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


أستاذ عادل و الله العظيم الأسبوع اللي فات كله المرفقات تشتغل و نزلت العديد من الأغاني لحد اليوم الصبح
غريبه جربت الآن وجد صفحة سوداء كما ذكرت
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 11/12/2013, 16h58
الصورة الرمزية نور الصباح
نور الصباح نور الصباح غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:63001
 
تاريخ التسجيل: August 2007
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,802
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

لليـــــــــــــــــــوم العاشـــــــــــــــــــــر عــــــــــــــــــــــلى التـــــــــــوالى
ولا يزال العــــــــــــــــــــــــطل كما هـــــــــــــــــــــــو
أدركـــــــــــــــــــونا يا أصـــــــــــــــــــــــــــــــحاب الأمر و النهى
نحــــــــــن فى غايــــــــــــــة القــــــــــــــــــلق
علما بأن المنتدى هو المتنفس الوحـــــــــــــــيد لنـــــــــــــا
أغيـــــــــــــــثونـــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــا

وشكررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررررا
أخوكم
نور الصباح
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 12/12/2013, 01h38
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الرجاء من الإدارة الكريمة ، أن تقوم بإعلامنا عن السبب الرئيسي للخلل الحاصل منذ أكثر من عشرة أيام ، فمن حق أعضاء و زوار هذا الموقع الهام أن يكونوا على دراية بالخطوط العريضة للمشكلة . و شكرا.
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 12/12/2013, 06h20
الصورة الرمزية عاصم المنشاوى
عاصم المنشاوى عاصم المنشاوى غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:451543
 
تاريخ التسجيل: August 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 63
المشاركات: 406
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الأصدقاء
بعد صباح الخير عليكم ....فيه مثل شعبى مصرى أو مقولة بتقول "خلصت حاجتى من جارتى"...بمعنى أنى أعرفكم معرفة مصلحة أو أحتياج ...بمجرد ان تنتهى هذة المصلحة أو الشغلة...يبقى لا أعرفك ولا حاجة......المهم أذا كان المنتدى يمر بأزمة ....فهى فرصة ان نلتقى ونتحاور لا أن نهجره ...وأن يكمل لنا الأستاذ عادل عن ذكرياته ...وننحى النوت الموسيقية جانبا...الى أن تنتهى تلك الأزمة ...ممكن نفتح موضوع للمناقشة ...وليكن مثلا : هل من الضرورى ان يكون الملحن عازفا ماهرا جدا ...؟ أو هل لابد ان يكون صوت جميل وفيه طرب...؟
على ان تقوم الأدارة بحذف هذه المناقشات فيما بعد ...لأن الصفحة هنا بتاع نوت موسيقية وبس....
عايز أنتهز الفرصة دى وأصبّح على كل الأصدقاء من كل البلاد.....الأصدقاء الرائعين اللى بفضل منتدانا الجميل ...تعرفنا عليهم وأصبحنا أسرة واحدة ...

صباح الفل يامدرسة السهل الممتنع ياأستاذ /عادل....
السؤال ياباشا هل الملحن لابد ان يكون حسه حلو وان يجيد العزف على العود؟
عشان يقدر يخش مناطق صعبة ويغوص ويستخرج لنا اللآلئ...؟
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 12/12/2013, 11h04
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 550
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عاصم المنشاوى مشاهدة المشاركة
الأصدقاء
بعد صباح الخير عليكم ....فيه مثل شعبى مصرى أو مقولة بتقول "خلصت حاجتى من جارتى"...بمعنى أنى أعرفكم معرفة مصلحة أو أحتياج ...بمجرد ان تنتهى هذة المصلحة أو الشغلة...يبقى لا أعرفك ولا حاجة......المهم أذا كان المنتدى يمر بأزمة ....فهى فرصة ان نلتقى ونتحاور لا أن نهجره ...وأن يكمل لنا الأستاذ عادل عن ذكرياته ...وننحى النوت الموسيقية جانبا...الى أن تنتهى تلك الأزمة ...ممكن نفتح موضوع للمناقشة ...وليكن مثلا : هل من الضرورى ان يكون الملحن عازفا ماهرا جدا ...؟ أو هل لابد ان يكون صوت جميل وفيه طرب...؟
على ان تقوم الأدارة بحذف هذه المناقشات فيما بعد ...لأن الصفحة هنا بتاع نوت موسيقية وبس....
عايز أنتهز الفرصة دى وأصبّح على كل الأصدقاء من كل البلاد.....الأصدقاء الرائعين اللى بفضل منتدانا الجميل ...تعرفنا عليهم وأصبحنا أسرة واحدة ...

صباح الفل يامدرسة السهل الممتنع ياأستاذ /عادل....
السؤال ياباشا هل الملحن لابد ان يكون حسه حلو وان يجيد العزف على العود؟
عشان يقدر يخش مناطق صعبة ويغوص ويستخرج لنا اللآلئ...؟
[صباح الخير عليك عزيزى عاصم اين انت يا رجل ؟...سؤالك حلو وساجيب عنه بإختصار وهو ان على الملحن ان يكون قادرا على اداء اللحن صوتيا بطريقه سليمه تماما وهذا يتطلب ان يكون الملحن يملك صونا سليما حتى يكون قادرا على الأداء وليس بالضروره ان يكون صوته جميلا ويمكن ان تأخذ صوت الشيخ زكريا احمد كمثال على ذلك....كما يجب على الملحن يجيد العزف على آله موسيقيه ويفضل ان تكون آلة العود لأن اختيار المقام لا يكون شفهيا بل من خلال آله موسيقيه,وهناك بعض الملحنين يستخدمون آلات اخرى مثل آلة الأورج على سبيل المثال.وهناك بعض الأستثناءات من ملحنين اصحاب اصواتا رائعه وفى مقدمتهم عبد الوهاب ورياض السنباطى ومحمد الموجى وكارم محمود.

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو)
[/CENTER][/CENTER]
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 12/12/2013, 11h41
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 3,658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى



الاخ العزيز عاصم
وسلامى الى الاخ العزيز احمد ارمندو وهو قال اللى عايز اقوله
لكن اضيف انت مثلا كمرشد شياحى ايه اهم مقومات المرشد السياحى الناجح ؟
يعنى اولا يكون بيجيد عدة لغات ثانيا يكون حافظ البلد اللى بيشتغل مرشد سياحى فيها شبر شبر وحارة حارة وزنجة زنجة
يعنى فيه سائح لمض يسألك مثلا عن بلد زى ملوى فى المنيا بتماز بحاجة خطيرة جدا جدا وهى نوع رائع رهيب من الجبنة البيضاء مش موجود فى العالم اجمع لما تكسرها تلاقى الخروم اللى جواها فيها سمن بلدى , ممكن يكون واحد اجنبى عارف الموضوع ده ومصريين كتير ماعندهمش فكرة عنو ... زائد المرشد السياحى لازم يكون عنده خلفيات عن الفنادق والاتوبيسات والليموزين وكل اللى انت عارفه ... زائد يكون عنده فكرة عن الاطعمة المصرية الاصيلة ممكن تتاكل فين وعند مين .. يعنى فيه محلات متخصصة بتعمل كشك صعيدى ومسقعة وقلقاس وملوخية والذى منه ... لأن معظم السواح قبل ما ييجوا مصر بسنة بيشتروا كتب ويقعدوا يقروا عن مصر بحيث لما ييجى ما يبقاش زى الفلاح اللى اول مرة يزور المدينة ويمشى اهبل فى الشوارع مش فاهم حاجة .. انا ليا اصحاب كتير اجانب بيزوروا كل سنة دولة بيعملوا خطط يعنى يروح فين السنة الجاية واللى بعدها .. وعشان يتمتع اقصى مدة بالفلوس اللى بيدفعها انو بيجيب كتب وبيدخل على النت يجمع اكبر كمية ممكنة من المعلومات عن البلد اللى رايحها والنوعية دى من السواح خطر جدا من ناحية انو بعد مايرجع بيقول لأصحابه الشركة اللى استضافتنا دى شركة محترمة جدا ويجيب لها كل اصحابه او يقول دى شركة زبالة ماتتعاملوش معاها .. من ايه ؟ انو قرأ عن مصر وجمع معلومات وانت فرجته كل اللى نفسه يشوفه اما الشركة الزبالة بتفرجه على نص اللى هو عايز يشوفه مقدما .. المقدمة دى بقولها لك كمرشد سياحى لو كانت لدكتوراو مهندس كنت حقول له كلام من مهنته
ايه السبب ان اغانى اليومين دول زبالة الزبالة ومافيهاش جمل لحنية وكل الجمل اللحنية متشابهة او هى هى تقريبا بس اللى مش بيخلى العيب ده ظاهر اوى اوى التوزيع والدوشة اللى بيعملوها وبتخفى معالم جريمة سرقة الالحان .. يعنى ايامنا .. لما كانت الفرقة بتقول الجملة بدون دوشة كان لو جملة شبه جملة سابقة بتبان فى لحظة حتى احنا واحنا فى البروفات بننبه الملحن وكان بيغيرها فورا
لما تسمع مطرب من الفظاع بتوع زمان وتسمعه بيقول قفلة نووية .. لازم الملحن نفسو يكون بيغنى بإقتدار مفزع وهو لحنها وقالها للمطرب يعنى حفظها لو ... والملحن اساسا عشان يبقى الكلام على مية بيضا اصلا بيتدى ازاى ؟
اول شىء بيبقى هاوى موسيقى يعنى سميع درجة اولى وبعدين بيتعلم العزف على آلة ما وبيوصل فيها لدرجة عالية
بعدين اخطر شىء ان الملحن اللى حايبقى ملحن متميز ده لازم بيكون امتداد لحد سابق .. يعنى قعد يسمع ويسمع ويحفظ ويعزف ويتعلم من اللى قبله .. لو مكانش اولا بيعرف يغنى اوى اوى اوى اوى مش حايقدر يلقط عبقريات الاسلاف .. يعنى عبد الوهاب ماطلعش كده جه من بيتهم وراح بقى كده يعنى من وهو طفل قعد يسمع سيد درويش واللذين معه والمشايخ وعشرات العمالقة ... لما تجيب لحن زى الجندول مثلا والعبقرية اللى فيه مش ممكن ملحن يطلع شىء رائع زى كده إلا انه يكون قعد سنين بيسمع ويذاكر الحان ناس سبقوه .. بالتالى هات واحد عايز يلحن وقول لو غنى لى الجندول لو قالها 100% يبقى ممكن يجى منه لو ماعرفش يقولها او قالها 20 % يبقى يروح يتنيل على عينو ويشتغل بتاع بطاطا احسن له .. لأنه لو غنى الجندول ممكن يعرف يلحن حاجة على المستوى لكن لو ماعرفش يغنيها يبقى كبيره ذهب الليل ... نفس الموضوع فى العزف انا لما اكون عازف شاطر اوى اوى اوى بسمع اى حاجة اعزفها صح 100% مع الدراسة بكون طبعا فاهم اللى بعزفه يعنى مثلا فيه جملة لعبد الوهاب فيها حركة او لمسة لمقام تانى تخليك تصرخ وتقول الله لو انا مش فاهم اللى بقولوه لو لحنت مش حعرف اعمل الحركات دى
الحاجة الاخيرة لما الملحن بيلحن حاجة ويمليها لى اكتبها نوتة انا بكتب من اللى هو بيعزفه مش معقول تيجى حتة ما يعرفش يعزفها على العود ويقولها لى ببقه .. لأنو اصلا لو مايعرفش يعزفها من المؤكد انه مش حايعرف يلحنها
والخلاصة طبعا انت سمعت عبد الوهاب والسنباطى والقصبجى على العود وشوف انت
المشكحلة الخطيرة الملحنين بتوع النهالاده كمان مش بيستعملوا الاورج ... يعنى فيه ملحن اصلا بيلعب طبلة المفروض ده بتاع ايقاع مالوش فى الموسيقى يعنى بيمسك الطبلة ويطبل ويلحن ببقه تارا رار رار ولما سكتنا لو دخل بحماره طلع ملحن كمان ما بيعرف طبلة بيلحن ع الترابيزة يعنى يطبل على الترابيزة ويعمل اللحن ببقه ... والاشكال دى بيبقى كمان اللى بيقولوه ببقه نشاز .. والشغل بيعملوا له واحد على الاورج ممكن بيسمع منه حاجة تانى غير اللى بيقولها وممكن الملحن مش فاهم ان فيه حروف غلط .. وبالطبع لما ييجى المطرب يغنى ويفلت منو حروف مش حياخد باله
يعنى تخيل لو انت جمعت كل اغنية غناها كل مطربين الزمن الجميل ويطلعوا 2000 اغنية مش حاتحصل ان مطرب وقع منه حرف واحد فى 2000 اغنية ... لأنو لو بيوقع حروف الملحنين مش حايلحنوا له تانى ويقعد فى بيتهم .. دلوقتى زمن الارقام القياسية فى النشاز يعنى فى الاغنية الواحدة شوف كام حرف طاير وكلو بيبع والمطرب بياخد فى الحفلة اد اللى اخده عبد الحليم طول عمره وحكمتك يارب
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 13/12/2013, 13h44
فؤاد العلمي فؤاد العلمي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:75696
 
تاريخ التسجيل: September 2007
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
المشاركات: 96
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

أشكرك أخي عاصم على سؤالك، وأعتذر للأستاذ الآلاتي لأن هذه المناقشة تأتي فقط في انتظار حل مشكلة السيرفر.
الشطر الأول من السؤال أي بخصوص صوت الملحن، فهو قطعا ليس من الضروري أن تكون له مؤهلات صوتية، بل من المطلوب أن يجيد الغناء، أي أداء سليم.
أما عن العزف، فلست متفقا مع المداخلات السابقة، لأن التلحين موهبة قائمة الذات، والمهم هنا هو معرفة المقامات والأنغام، وهذه الأشياء قد تكون نتيجة دراسة أو فقط عن طريقة الحفظ. ولخير دليل على هذا، هم مجودي القرآن، يقومون بتلحين وأداء يصعب حتى على محترفي الغناء، بل حتى على العازفين، وكمثال مقام الجهاركا وهو من فصيلة العجم، قلما نسمعه لأنه صعب جدا، ومحاولة التقسيم عليه صعبة جدا لأن بعد جملتين أو ثلاثة تنتهي طاقة العازف في الإبداع، لكن المقرئين يبدعون بل يؤدون درجة المي منخفضة ثمن التون وليس الربع وهذا هو مقام الجهاركا الحقيقي. وحتى لا أطيل سأعطيكم مثال آخر.
في أول كتاب عن حياة السنباطي، وفي موضوع الألحان الوصفية، أي التعبير عن الصور الطبيعية (كشمس الأصيل) ذُكرت أغنية "القمر الأحمر" لقوتها في التعبير، وهي مغربية من ألحان عبد السلام عامر وغناء عبد الهادي بلخياط (موجودة في المنتدى)، وتعتبر أحسن أغنية مغربية على الإطلاق، وقال عنها عبد الوهاب إنه يفتخر بأن تضم خزانته اسطوانة هذه الأغنية.
لقد كان عبد السلام عامر أعمى ولا يعزف على أية آلة موسيقية، ولديه ألحان جميلة جدا. وكان يُحَفّظ العازفين بصوته فقط.
ورغم ما كتبت، فإذا أخذنا ملحنَيْن في نفس المستوى فأفترض أن الملحن الذي يجيد العزف تكون له قيمة مضافة قد تزيد من إبداعه، لأن الآلة تمثل له مرآة أحاسيسه.
مع تحياتي- فؤاد.
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 13/12/2013, 23h05
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 658
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة wahidfarid مشاهدة المشاركة
الفنان الوحيد في رآيي الدي جمع بين التلحين و الصوت الجميل و العزف الرائع هو بدون منازع فريد الآطرش
بعد التحية لك صديقي العزيز : أوافقك الرأي بأن الفنان فريد الأطرش ملحن بارع و عازف ممتاز ، أما بالنسبة للصوت فالأمر نسبي ، الكثير من الأشخاص يعتبرون صوت الفنان فريد الأطرش عادي جداً ، وغير مؤهل لأداء الألحان بالشكل المثالي - أنا أحد هؤلاء الأشخاص - ما ذكرته حضرتك عن جمع بين جمال العزف و الصوت و التلحين في آن واحد ينطبق بشكل أكبر على فنانين أمثال محمد عبد الوهاب و كارم محمود .
- اختلاف وجهات النظر فيما يخص صوت الفنان فريد الأطرش هي الأكبر، فتجد من يدمن سماعه و في المقابل تجد أشخاصاً لا يتحملوا سماع مقطع غنائي بسيط بصوته .
هذا الأمر لا ينطبق على فنانين كبار أمثال أم كلثوم - فيروز - عبد الحليم - وردة - فايزة - نجاة - ميادة على سبيل المثال و ليس الحصر .

رد مع اقتباس
  #10  
قديم 14/12/2013, 08h50
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 550
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة فؤاد العلمي مشاهدة المشاركة
أشكرك أخي عاصم على سؤالك، وأعتذر للأستاذ الآلاتي لأن هذه المناقشة تأتي فقط في انتظار حل مشكلة السيرفر.
الشطر الأول من السؤال أي بخصوص صوت الملحن، فهو قطعا ليس من الضروري أن تكون له مؤهلات صوتية، بل من المطلوب أن يجيد الغناء، أي أداء سليم.
أما عن العزف، فلست متفقا مع المداخلات السابقة، لأن التلحين موهبة قائمة الذات، والمهم هنا هو معرفة المقامات والأنغام، وهذه الأشياء قد تكون نتيجة دراسة أو فقط عن طريقة الحفظ. ولخير دليل على هذا، هم مجودي القرآن، يقومون بتلحين وأداء يصعب حتى على محترفي الغناء، بل حتى على العازفين، وكمثال مقام الجهاركا وهو من فصيلة العجم، قلما نسمعه لأنه صعب جدا، ومحاولة التقسيم عليه صعبة جدا لأن بعد جملتين أو ثلاثة تنتهي طاقة العازف في الإبداع، لكن المقرئين يبدعون بل يؤدون درجة المي منخفضة ثمن التون وليس الربع وهذا هو مقام الجهاركا الحقيقي. وحتى لا أطيل سأعطيكم مثال آخر.
في أول كتاب عن حياة السنباطي، وفي موضوع الألحان الوصفية، أي التعبير عن الصور الطبيعية (كشمس الأصيل) ذُكرت أغنية "القمر الأحمر" لقوتها في التعبير، وهي مغربية من ألحان عبد السلام عامر وغناء عبد الهادي بلخياط (موجودة في المنتدى)، وتعتبر أحسن أغنية مغربية على الإطلاق، وقال عنها عبد الوهاب إنه يفتخر بأن تضم خزانته اسطوانة هذه الأغنية.
لقد كان عبد السلام عامر أعمى ولا يعزف على أية آلة موسيقية، ولديه ألحان جميلة جدا. وكان يُحَفّظ العازفين بصوته فقط.
ورغم ما كتبت، فإذا أخذنا ملحنَيْن في نفس المستوى فأفترض أن الملحن الذي يجيد العزف تكون له قيمة مضافة قد تزيد من إبداعه، لأن الآلة تمثل له مرآة أحاسيسه.
مع تحياتي- فؤاد.
صديقى العزيز فؤاد...وحشنى جدا ودائما ما افتقد حواراتك وارئك والتى احترمها واتفق معها دائما ولكن اسمح لى ان اختلف معك قليلا فيما يخص المنشدين بصفه خاصه,فالمنشد اخى فؤاد عادة ما يمتلك صوتا قادرا على اداء اللحن بكل تفاصيله بدون مصاحبة فرقه موسيقيه دون ان يخطئ وذلك لأنهم مطربين فى الأصل ويحفظون المقامات الموسيقيه عن ظهر قلب وهم فى الأصل يحفظون القرآن الكريم تجويدا وترتيلا. وإذا اخذنا الشيخ النقشبندى رحمه الله كمثلا ستجد انه كان يملك صوتا عبقريا ذو مساحه تتعدى الأوكتافين فأين تجد بالله عليك ملحنا يملك مثل هذا الصوت الذى يستطيع ايصال اللحن بطريقه سليمه وواضحه للمطرب حتى يؤديه كما يريد ولذلك نجد ان الآله موسيقيه هى الوسيط الأمين لإيصال اللحن بسهوله ويسر وكما اشرت فى مشاركتى السابقه ان هناك استثناءات مثل عبد الوهاب وكارم محمود والسنباطى .اما في ما يخص الأستاذ عبد السلام عامر فانا متأكد انه كان منشدا فى الأصل ويملك صوتا جميلا وقادرا مثلما اشرت سابقا فى حديثى عن المنشدين.

مع ارق تحياتى

احمد (ارمندو)
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 32 ( الأعضاء 0 والزوار 32)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 16h01.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd