* : صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 13h41 - التاريخ: 29/10/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات لبنانية (الكاتـب : esb_a - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h57 - التاريخ: 29/10/2025)           »          المغمورون من شعراء الجاهلية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h41 - التاريخ: 29/10/2025)           »          فن التوقيعات (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h23 - التاريخ: 29/10/2025)           »          فتحيه أحمد- 1898 - 5 ديسمبر 1975 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h13 - التاريخ: 29/10/2025)           »          الثنائي الغنائي بهية وياسين (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 07h11 - التاريخ: 29/10/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 05h24 - التاريخ: 29/10/2025)           »          الفنان سامي كمال (الكاتـب : اسامة عبد الحميد - آخر مشاركة : علوي الكاف - - الوقت: 00h51 - التاريخ: 29/10/2025)           »          سعاد مكاوي- 19 نوفمبر 1928 - 20 يناير 2008 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 23h19 - التاريخ: 28/10/2025)           »          أميرة سالم (الكاتـب : طارق مكاوي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h30 - التاريخ: 28/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #11  
قديم 25/10/2013, 20h08
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

احبائى

اقدم لكم من روائع تراث الفنانة الكبيرة فايزة احمد

بالى معاك بالى

طبعا فايزة انا عزفت معاها يعنى عدد حفلات من الصعب حصره

لكن لما بدون لها اغانيها دلوقتى حسيت انها اكبر واعظم مما كنت حاسسها مليون مرة
لأن التدوين غير العزف وغير الاستماع .. التدوين بيخليك تحس بكل حرف هى بتقوله , يعنى مثلا فيه تلاقى مازورة هو اللحن اصلا 4 نوارات ... وللعلم كانت بتبقى مكتوبة كده ايام الفرقة الماسية .. انا دلوقتى لما بدون بسمع المازورة كذا مرة اكتبها 4 نوارات احس فايزة عملت عُربة عبقرية فى وسط المازورة ,, للأمانة وللذكرى وللتاريخ وكمان انا بكتب النوتة مش عارف مين اللى حايستعملها ,, يعنى ممكن فرقة فى دولة عندها مطربة زى فايزة فى اى زمن يمكن بكرا يمكن بعد سنوات الامانة بتخلينى اكتب الحلية او العربة دى ,,, العبقرية بتاعة فايزة انك لما تسمع بيبقى صعب جدا جدا انك تحس العربة ( واللى ممكن تحصل فى نوار واحد من الاربعة ) واللله احيانا بكتب المزورة واسمع الاقى مش هى امسحها واسمع واكتبها تانى ساعات بتحصل 20 مرة لحد ما اوصل
صحيح بتعب لكن بحس انى عملت حاجة يعنى ممكن مازورة من دول تاخد وقت اكتر من اغنية عادية صفحتين مثلا
طبعا انا فى الآخر بكتب لوجه الله ومحبة لكب المستفيدين من النوت اللى اعرفهم واللى ما اعرفهمش بس جدير بالذكر ان المازورة دى لما كانت فى الفرقة الماسية بتتكتب 4 نوار العازف فى الفرقة الماسية او فرقة السيدة ام كلثوم
كان فى اللزمات بيزخم يعنى يعزف قوى اما فى الغناء بيعزف خفيف وبيبقى اذنه مع المطرب ( بالذات المطرب الكبير طبعا ) عشان مانهجمش عليه ونحدد له اللى يقوله يعنى المطرب بيبقى هى القائد فى الحكاية دى

مع اطيب تحياتى
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf بالى معاك بالى.pdf‏ (54.5 كيلوبايت, المشاهدات 656)
رد مع اقتباس
 

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 6 ( الأعضاء 1 والزوار 5)
منذر44

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 14h22.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd