* : طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى (الكاتـب : عادل صموئيل - آخر مشاركة : عمرو الهنداوي - - الوقت: 18h04 - التاريخ: 23/12/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : samir78 - - الوقت: 13h10 - التاريخ: 23/12/2025)           »          لينا (نجاة فغالي) (الكاتـب : بديعه أحمد على - آخر مشاركة : azizan - - الوقت: 08h36 - التاريخ: 23/12/2025)           »          عبد الفتاح منسي - قانون (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 07h17 - التاريخ: 23/12/2025)           »          محمد الجراري(مونولوجيست) 3 أفريل 1925 - 14 جوان 1997 (الكاتـب : Karim Samaali - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 07h08 - التاريخ: 23/12/2025)           »          عبد الغني السيد- 16 يونيو 1908 - 9 ديسمبر 1962 (الكاتـب : Talab - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 07h03 - التاريخ: 23/12/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 01h45 - التاريخ: 23/12/2025)           »          خالد سعيد (الكاتـب : نوسة الفرجانى - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 21h39 - التاريخ: 22/12/2025)           »          محاولات في تحسين ملفات الرواد (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : د أنس البن - - الوقت: 12h40 - التاريخ: 22/12/2025)           »          مساهمات اختيارية من الأعضاء لسماعي لعام 2026 (الكاتـب : سماعي 2 - آخر مشاركة : خليـل زيـدان - - الوقت: 22h52 - التاريخ: 21/12/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 31/05/2013, 21h02
الصورة الرمزية السنباطيي
السنباطيي السنباطيي غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:412538
 
تاريخ التسجيل: April 2009
الجنسية: مصرية
الإقامة: الإمارات
المشاركات: 51
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الزملاء الكرام
الاستاذ الكبير
عادل صموئيل
تحية طيبةلكم جميعا
والسلام عليكم
لي سؤال بصراحة مش عارف ابداه ازاي هو في موضوع قراءة النوته
دلوقتي انا عارف ان قراءة النوته علي طريقة الصولفاج .. يعني دو رري ميييييي ..
ددو ريمي
حسب زمن الحرف الموسيقي ( النوار ) واجازاءة ..والبلانش واضعافها .. ودة انا فاهمة كويس . واقدر اقراء النوته من خلاله وبطريقة جيدة .. لاني قبل ما اتعلم العود قراءت كتير في الموضوع دة والمنتدي هنا في معلومات كتيرة عن الصولفاج
. وقراءت نوت مختلفة وكنت اتدرب علي ذلك .
وخصوصا اني حافظ الاغاني عن ظهر قلب . وحتي لما حبيت اعزف سماعيات ولونجات بستعين بحد عازفها قبلي . زي العازف الجميل وائل
وسؤالي طيب انا لو حبيت اعزف حاجة مسمعتهاش قبل كدة . ازاي حعرف الايقاع .
يعني مثلا ياستاذ عادل لما حضرتك بتحفظ توته جديدة لعبد الحليم مالفها بليغ حمدي مثلا . طبعا بتاخد نسخة من النوته . وتحفظها

حضرتك بتعرف الزمن من خلال العلامة و بتقولها بطريقة الصولفاج
.. بس حضرتك بتعرف الايقاع ونوعةازاي ..
يمكن انا مش عارف اسئل سؤالي بس متهيالي ان حضرتكم فهمتم انا بقصد اية

شكرا لكم جميعا
واتمني اني اجد الاجابة علي سؤالي
او الطريقة الصحيحة للي عاوز اسئلة
وازي اعرف موضوع الايقاع

اخوك احمد سعد
اخى العزيز انا فهمت تقريبا انت عايز تقول ايه ومن حسن حظك انى كنت بالليل بشتغل مع العمالقة والصبح كنت مدرس موسيقى بتعامل مع تلاميذ وطلبة من الصفر ومدرسين موسيقى كتير منهم بيفك الخط بصعوبة من قلة التدريب ... انت مشكلتك انك لما تمسك نوتة تكون حافظ اللحن او عارفة بتحس انها بتمشى معاك لكن لما تمسك لحن عمرك ماسمعتو تحسو محجر مش عايز يطلع او انك مش مستوعب اللى بيحصل ( حاجة زى كده )
طالما قدامك نوتة من اى نوع انت بتتعامل مع النوتة كوحدة قدامك مش مهم تعرفها او ماتعرفهاش الكلام ده لما تطلع لحن وعايز تعزفو بإبداع يستحسن انك تكون حافظه وتعتمد على الاذن اكتر من النوتة
الموسيقى عبارة عن لغة زى اللغة العربية او الانجليزية
لكن بتختلف ان دول بيتقروا وحروفهم كذا وكذا لكن الموسيقى بتتقرى وتتعزف لكن حروفها بتتكون من حاجتين يعنى نغمة وايقاع
الايقاع ده حاجة النغمة بلبسها او بتتشكل بيها
يعنى مثلا لما دو تبقى روند تبقى دو و و و
لما تبقى بلانش تبقى دو و
لما تبقى نوار تبقى دو
المهم انك الاهم تبقى مذاكر العلامات الايقاعية فىى تمارين ايقاعية على حدة اكتر
يعنى تمرين فيه كل العلامات والايقاعات وتخبطو بالقلم
بحيث ان اللحن عبارة عن تتابع للأيقاعات دى وهى واخدة النغمات
طيب لو لحن انت ماسمعتوش تعمل ايه
سيبك م العود الاول امسك النوتة
اقرا الايقاع ويستحسن بطريقة تا و تتى وتافاتى فى وهكذا
تفهم الايقاع كويس اقراه بالنغمات بعدين ابتدى اعزفو
امسك النوت المتواضعة بتاعتى اللحن اللى ماتعرفوش اختار اى لحن منهم يكون شكلو سهل وحرب وانا معاك طبعا وكلنا معاك
على فكرة شوف لو فى البلد اللى انت فيها محلات موسيقى اشترى كتاب صولفيج بدائى لأن فيه ازاى التدرج فى النوتة من الصفر فى النغمة والايقاع
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 31/05/2013 الساعة 21h52
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 03/06/2013, 08h51
علي ثلاثة علي ثلاثة غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:41931
 
تاريخ التسجيل: June 2007
الجنسية: مغربية
الإقامة: المغرب
العمر: 75
المشاركات: 267
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى-الوزن واليقاع

أستاذ عادل
ألف سلام

أعجبني ما أثاره الأخ الكريم
السنباطي

لنفرض أننا نستمع الى قطعة يعزفها
عازف منفرد وبدون مصاحبة رق

فكيف أعرف وزنها

البعض يقول نعد ونحسب كم من السوداءات

فإذا كانت مثلا 24

فقد يكون الوزن رباعيا
ونقسم القطعة إلى 6 حقول

ولكنه قد يكون ثلاثيا
فتقسم القطعة إلى 8 حقول

وقد يكون ثنائيا فتقسم إلى 12 حقلا

فكيف السبيل إلى معرفة الصواب

وشكرا
اخى العزيز

انت سألأت سؤالا عويصا ممكن عشر خبراء يعطوك اجابات مختلفة
لأن انا من وجهة نظرى وكفاحى دائما لحلول مشاكل او اسئلة بحاول افكر واقول رأيى
نبتدى اولا من اللحن الذى بمصاحبة الرق عشان نبقى بناخد طرف الخيط
انت لما بتسمع لو ماتعرفش تعمل إشارات الميزان بيدك يبقى الكلام اصلا على الفاضى
بمعنى اننا اتعودنا عايزن نعرف الميزان انا شخصيا بشاور بيدى فى ال 4/4 بيبقى واضح وال 3/4 بيبقى متميز بطابع الخلاف بالنسبة لى لو عايز ادون اغنية على البداية بمعنى ان فيه جملة موسيقية بتبدأ من الدوم
يعنى من اول المازورة .. وجملة بتبدأ بحرف من خارج المازورة بيسموه فى السوق لافارى
والاكاديميين يسمونه الحقل المتكامل يعنى لو الجملة بادئة بكروش خارج المزورة تلاقى اخر مازورة ناقصة كروش
وفيه جملة بتبدأ بحرف بعد الدوم بسكتة ممكن كروش ممكن نوار ممكن كروش ونوار يعنى حاجات كتير حسب اللحن دى انا شخصيا بحسبها صح ازاى ( عشان ما اكتبش حاجة غلط ) بإشارات الميزان
يعنى بشاور مع نفسى احدد النوعية ايه بالتحديد طبعا لأنك لو كتبت سكتة غلط تلاقى الجملة كلها اختلت
انا آسف للإطالة لكن احب اجاوب السؤال صح
من كلامى السابق فهمنا اهمية اشارات الميزان باليد
لما نيجى لعازف منفرد بدون رق
اخطر حاجة فى العازف انو يكون حلو ولا فاشل هى الوحدة
العازف الشاطر وهو بيعزف انت بتحس بمكان الدوم اتوماتيكيا يعنى تحسو بيضغط على الحرف اللى على الدوم بعدها لو شاورت معاه بإيدك حاتكتشف الميزان بسهولة
اما العازف الفاشل تلاقيه بيسرع ويبطأ وكل الحروف عندو زى بعضها مش بيعطيك ايحاء بالدوم

خطورة الموضوع ده ايه :
احيانا انا عادل صموئيل شخصيا آجى اكتب لحن الاقى مش فاهم الميزان
بحاول امشى بإشارات الميزان مش فاهم فيه حاجة
واكتشف انو 3/4 لكن بطىء شوية يعنى بيديك انطباع انو حاجة تانية
الخلاصة : فيه الحان سهلة فى ثانية تحس انو 3/4 زى الفالس اللى فى مقدمة فاتت جنبنا او موسيقى اغنية الربيع لفريد الاطرش مثلا .. وفيه موازين زى الضروب العربية محتاجة خبرة شوية طبعا
لكن الموضوع ينهار برمته لو مانعرفش اشارات الميزان ودى بتمثل حاجة زى جهاز او عدة القياس يعنى لما نحب نفصل قماش بنقيسو بإيه ؟ او عايزين نقيس مساحة من الارض
اشارات الميزان عندنا هى العدة زى مازورة الخياط او المتر بتاع المهندس

مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 03/06/2013 الساعة 14h35
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 14 ( الأعضاء 0 والزوار 14)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 19h05.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd