سلمت يداك أخي القباج على هذه المجموعة الرائعة والصوت النقي في انتظار الباقي منها ، لا أعرف لما ذا كانوا يبطئون سرعة الأغنية عندما يسجلونها على إسطوانة بالقياس لسرعة الأغنية نفسها في الفيلم السنيمائي لاحظنا ذلك في تسجيلات فريد الأطرش وفي تسجيلات أم كلثون لأغنيات فيلمي "سلامة " و"فاطمة" وليلى مراد في أغنيات فيلم "غزل البنات" هل من تفسير ، في تسجيل الفيلم تشعر بحيوية في العزف والغناء وفي تسجيل الإسطوانة تزول تلك الحيوية وذلك التدفق الجميل
سلمت يداك أخي القباج على هذه المجموعة الرائعة والصوت النقي في انتظار الباقي منها ، لا أعرف لما ذا كانوا يبطئون سرعة الأغنية عندما يسجلونها على إسطوانة بالقياس لسرعة الأغنية نفسها في الفيلم السنيمائي لاحظنا ذلك في تسجيلات فريد الأطرش وفي تسجيلات أم كلثون لأغنيات فيلمي "سلامة " و"فاطمة" وليلى مراد في أغنيات فيلم "غزل البنات" هل من تفسير ، في تسجيل الفيلم تشعر بحيوية في العزف والغناء وفي تسجيل الإسطوانة تزول تلك الحيوية وذلك التدفق الجميل
أستاذ محمد
للناس فيما يعشقون مذاهب .. فإذا كنت حضرتك تحب أغانى الفيلم لأنها سريعة وكلها حيوية حسب تعبيرك
فإن غيرك يحب الأغانى بطيئة لأنه يعيش معها أكثر .. وعموماً الأغانى فى الأفلام يتم تسريعها لظروف مدة الفيلم القصيرة نوعاً .. ولا يبطئون الإسطوانات كما تظن
الجنسية: عوام"ليبي"
الإقامة: أويــــــ عروس البحر tripoli ـــــــا
المشاركات: 2,136
رد: أسطوانات كايرفون
اولا اشكر الاستاذ القباج على هذه التحف الاطرشية الجميلة والنادرة
ثانيا احب ان ارد على الاستاذ محمد دياب بعد اذن الاستاذ الالاتي
هذه مشاركة من الاستاذ عادل صموئيل توضح السبب ..يقول فيها :
اقول لك على سر كمان بس ماتقولش لحد
فيه حاجة فنية خطيرة فى وضع الاغنية فى الفيلم انهم بينقصوا زمنها دقيقة ( وبالذات الكلام ده فى الافلام المحترمة )
يعنى تكون الاغنية فى الاصل خمس دقائق ونوفر منها دقيقة اثناء العمليات اللى بتحصل فى تحميض وطبع الفيلم وفيه حاجة اسمها فيلم الصوت وده بيبقى الصورة على فيلم والصوت على شريط تانى 35مللى شبه شريط الفيلم والاتنين بيمشوا مع بعض بالتوازى بعدين فى العملية النهائية بينطبع فيلمالصوت على فيلم الصورة يعنى لما تمسك شريط السينما تلاقى الصورة على الجنب الشمال وعلى اليمين شخابيط منتظمة دى هى الصوت
اثناء العملية دى بيتسرع سرعة الاغنية عشان نجيب الدقيقة دى
دى بتخليك لما تسمع شادية وليلى مراد كتير اوى فى الافلام لما تسمعها فى الحفلة تحس صوتها مطفى , لأن الاغنية انت لو سمعتها فى الحفلة من سلم رى مثلا بتكون انت سامعها فى الفيلم من سلم مى بيبقى الصوت لامع وارفع اكتر
لكن الحكاية دى ماتلاحظهاش اوى لما تسمع فريد مثلاً , لأنك سمعته 500 مرة من حفلات و500 مرة من افلام ومش حاتحس بالفرق , ونفس المشكلة مع فروز متعودين فى تسجيلات الاستوديو بيعملوا لها صدى صوت بطريقة معينة وتسريع للحن وده مش بيحصل فى الحفلت لذلك برضه تلاقى صوت فيروز احلى كتير فى التسجيلات عن الحفلات
قضية مقارنة أغنية الفلم مع الأسطوانة
إسمحوا أن أدقق في هذه المسألة إذ لا يجب الخلط بين أغنية الفلم والأسطوانة فالأولى معمولة خصيصا
للفلم وتتمشى مع سرعة مدققة أما الثانية فمساحتها أطول وتسجيلها مستقل ومختلف وحسب شروط شركات الأسطوانات ٠ ونلاحظ ذلك في المفارقات بين الجمل اللحنية وأحيانا حتى في مقاطع كلمات
الأغنية والأمثلة كثيرة على ذلك ونأخذ منها لا على سبيل الحصر ونحن بصدد فريد الأطرش أغنية
ياحبيبي ياللي جنبي من فلم عفريتة هانم لنسمع فيها مقطعا بأكمله زائدا عن نفس الأغنية في الفلم ٠
وأذكر أن عبد الوهاب فعل نفس الشيء في أفلامه الأربعة الأولى والأغاني موجودة جميعها بالمنتدى
ويمكن للباحث أن يقوم بالمقارنة وشكرا ٠
سلمت ايديك على الجودة الرائعة للاغاني الجميلة. بس لي طلب لو تعيد رفع حبيب العمر في الملف الثالث اذ انه يوجد تشويش بسيط في بداية الاغنية اعتقد حصل اثناء الرفع وليس من المصدر. الف الف شكر وتحية لشخصكم الغالي
سلمت ايديك على الجودة الرائعة للاغاني الجميلة. بس لي طلب لو تعيد رفع حبيب العمر في الملف الثالث اذ انه يوجد تشويش بسيط في بداية الاغنية اعتقد حصل اثناء الرفع وليس من المصدر. الف الف شكر وتحية لشخصكم الغالي
أخي السيد شحادة خليل
مع الأسف الشديد فالتشويش الذي لاحظته حضرتك في مدخل أغنية حبيب العمر هو من المصدر وأرفع
هنا مرة أخرى التسجيل من س٠د الأصلي للتأكد ٠ولك مني تحية خالصة عطرة ٠