السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استاذ عادل شكرا جزيلا على اغنية نجاة فهي فعلا تحفة جميلة و تدوينك كالعادة قمة في الروعة و البساطة
و انا مع فكرة اخي على ثلاثة انك تعمل لنا باقة لمحمود الشريف كما فعلت مع احمد صدقي و تكون قائمة على ذوقك
علما انك سبق و دونت من الحان محمود الشريف
☚ ** ع الحلوة والمرة-عبد الغني السيد ** ♪** 1954**مرسي جميل عزيز** محمود الشريف** فلم بنت البلد ☚ ** وطنى وصبايا واحلامى ** ♪ ** أحمد مخيمر** محمود الشريف ☚ ** حبينا بعضنا - في الهوى سوا** ♪ ** فتحي قورة** محمود الشريف ☚ ** حسن يا خولى الجنينة ** ♪ **♫** أبو السعود الإبياري** محمود الشريف ☚ ** شبك حبيبى ** ♪ **♫** 1955 ** فتحي قورة** محمود الشريف ☚ ** ليالى العمر معدودة ** ♪ **♫** 1953** فتحي قورة** محمود الشريف**موعد مع الحياة ☚ ** من بعيد يا حبيبى بسلم** ♪ **♫** 1952 **بيرم التونسي**محمود الشريف** سيدة القطار ☚ **يالا تعالى قوام يا لا ** ♪ **♫** 1952 ** مأمون الشناوي** محمود الشريف** فيلم من القلب للقلب ☚ ** البيض الأمارة-عبد الغني السيد ** ♪ **محمد على احمد** محمود الشريف ☚ ** على شط بحر الهوى ** ♪ ** علي الشيرازي** محمود الشريف ☚ ** عينى بترف ** ♪ ** فتحي قورة ** محمود الشريف** يا ليل طول ☚** ابو سمرة السكرة ** ♪ **مرسي جميل عزيز**محمود الشريف ☚ ** تلات سلامات ** ♪ **♫**مرسي جميل عزيز** محمود الشريف ☚** السبت فات ** ♪ ** أحمد عبد المجيد** محمود الشريف** اه من جمال العيون ☚ ** رمضان جانا ** ♪ **☆ ** حسين طنطاوي** محمود الشريف ☚ ** ودع هواك ** ♪ ** فتحي قورة ** محمود الشريف ☚ ** يا اهل المحبة ** ♪ ** زين العابدين عبدالله ** محمود الشريف ☚ ** يا بو العيون السود ** ♪** أبو السعود الأبياري ** محمود الشريف ☚ **يا حمام البر ** ♪ ** ☆ **صلاحجاهين** محمود الشريف ☚ ** احب إسمك** ♪**مأمون الشناوي (غير مأكد)** محمود الشريف
ثم مرفق ملف فيه نبذة عن حياة محمود الشريف و في اواخر الصفحات فيه الحانه في جدول لجميع الفنانين يعني شوف لينا كم اغنية من ذوقك الرفيع و شكرا
اخوك هيثم
__________________
ღღღღღღღღღღღღ أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
استادي الفاضل عادل صموئيل.
الشكر الجزبل لكم على كل ما تقدمونه من التحف الراقية فضلا عن الذوق الرفيع .
لدي سؤال صغير استاذي فيما يخص القطعة الجميلة للمسلسل التركي سيدة المزرعة والتي دليل مقامها سي بيمول هل يمكن اعتبار المقام هو ري الصغير ام الفا الكبير.
مع ارق تحياتي الخالصة.
اخى العزيز
فى الموسيقى الغربية انت تنظر ألى آخر حرف فى المقطوعة يعنى لو قفلت على فا يكون السلم فا ولو قفلت على رى يكون السلم رى
والدليل هو اللى بيحدد نوع السلم كبير ام صغير
لكن هنا الدليل سى بيمول واللحن بيقفل على لا
يبقى السلام مش فا ومش رى
وهذا الشىء تجده فى المقامات الشرقية
هنا اللحن بيقفل على لا والدليل سى بيمول
يبقى السلم او المقام كرد على الحسينى
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 08/11/2012 الساعة 03h52
شكرا ل "عيش معايا"....وواضح فيها لمسات وبصمات وحرفية الفرقة الماسية ...شغل بالمسطرة وع الشعرة ...وواضح فيها ضربات الكمنجات انها الفرقة الماسية من أول داخلة فى المقدمة الموسيقية ...برغم اللحن الجميل لكمال الطويل لكننى عندى مشكلة مع الموضة السخيفة اللى طلعت فى أواخر السبعينات وبداية التمانينات وهى تركيب صوت الجماهير على تسجيل الستديو فى طريقة سخيفة لاتليق بمطربين كبار تحس انهم بيتسولوا تصفيق الجمهور ومنه لله مهندس الصوت اللى أفتكس الحركة دى بعد وفاة أساطين الطرب..وأنصراف الجمهور عن الحفلات وتقاعس المطربين بسبب تغير المناخ عن عمل حفلات ماعدا "وردة"
وانا كان لى طلب سابق ل "كمال الطويل ايضا ونجاة ...وهو أغنية ( الشوق والحب)...وهى كلمات حسين السيد ...أصدق من عبر عن أحاسيس المرأة بعمق......أرجو أن تشملها بعطفك وكرمك....
الصديق / هيثم الصالحى
والله انا مش عارف اقول لك ايه ...على المجهودات الخرافية اللى بتبذلها فى عمل الفهرس ...بجد شابو مكسيكى كبييييير قوى قوى ....وتستحق بجدارة شهادة التقدير من سماعى
عندى سؤال ليك ياأستاذ /هيثم
المطرب الجزائرى ...رشيد طه ...له أغنية أسمها "ياريح وين مسافر تروح تعيا وتولى"...طبعا هى مشهورة هنا فى مصر عشان كان بيتلحن عليها أعلان دريم لاند....المهم ...عندك فكرة ...هل حد كتب النوتة بتاعتها ...هل الدكتور طارق مثلا كتبها؟....شكرا ياجميل
اخى العزيز
هى مشكلة كانت تقرف فى وقتها ... يعنى الاغنية دى بالذات كان الملحن احس من وجهة نظره ( هو فقط يعنى ) ان التسجيل احلى من الحفلة لذلك ركب عليه التصفيق المضروب ده ... والعملية مش الاداء ولكن تفاعل المطرب مع الجمهور
يعنى ام كلثوم مثلا ماتتسمعش ابدا تسجيل استوديو ..
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 08/11/2012 الساعة 16h31
ألف شكر أستاذي المُحترم أ/ عادل صموئيل على سرعة تلبية طلبي ، وربنا يعين حضرتك على تلبية طلباتنا .
انا اللى اشكرك اختى العزيزة لأن اللحن ده سهل اوى
يعنى هو اخد منى نصف ساعة تفكير عشان اضبط الكام سطر الاولين يتكتبوا ازاى بس عشان يبقوا سهلين عليكم
لكن فى التدوين ما اخدش نصف ساعة
وعلى فكرة سمير الاسكندرانى ده زميل متخرج من نفس كليتنا كلية التربية الموسيقية الزمالك بس من دفعة اسبق منى شوية
وللعلم هو صوت خطير جدا جدا جدا ... بس ما اعرفش ايه اللى خيبه كده بمعن انو مالوش غير الاغنية دى بعدها سافر الخارج فترة طويلة بعدين رجع وعمل شوية حاجات كلام فارغ مش على قد امكانياته
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 08/11/2012 الساعة 16h35
مُتشكر جداً مستر عادل لتدوين "عيش معايا "<3 ، فى اغانى مش موجودة فى طلبات الاستاذ هيثم افضل من كده زي دار يادار وديع الصافى و انا لحبيبى فيروز و الجواب ويامركبى سيرى لحليم و ع الرملة محمد رُشدى و عودت عيني لام كلثوم ......؟؟
استاذ عادل أشكرك على الأغنية
جميلة وتحمل معاني كثيرة حتى في تصويرها ورها معاني كثيرة
عندما أنقطعت الكهرباء والماء والغاز وعندما أنشغلو بنشر الغسيل وجاء الماء والكهرباء والغاز وفاض الماء في الحوض
وطارت الأوراق ومعها ال 10 جنيه
بس أسوء حاجة في الأغنية
للأسف البذنجان أتحرق
وأنا مثلك من عشاق البذنجان
حتى أصدقائنا وأفراد عائلتي يستغربون لحبي للبذنجان مرات أترك الطبيخ واللحم والدجاج وأكل بذنجان
تسلم أيدك
على العمل المعبر الجميل
تحايتي
محمد السويفي
مُتشكر جداً مستر عادل لتدوين "عيش معايا "<3 ، فى اغانى مش موجودة فى طلبات الاستاذ هيثم افضل من كده زي دار يادار وديع الصافى و انا لحبيبى فيروز و الجواب ويامركبى سيرى لحليم و ع الرملة محمد رُشدى و عودت عيني لام كلثوم ......؟؟
الصديق العزيز احمد على البدرى...اهدى اليك نوتة عودت عينى لكوكب الشرق ام كلثوم من تدوين الأستاذ طارق ارجو ان تسعد بها.
فقط لى تعليق صغير وهو انه ليس هناك اختيار افضل من باقى الأختيارات فهى مسألة اذواق ولو توحدت الأذواق لبارت السلع اليس كذلك؟