* : نجوم التمثيل في الزمن الجميل (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h42 - التاريخ: 14/09/2025)           »          محمد رشدي- 20 يوليو 1928 - 2 مايو 2005 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 20h27 - التاريخ: 14/09/2025)           »          طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى (الكاتـب : عادل صموئيل - آخر مشاركة : wahidfarid - - الوقت: 20h19 - التاريخ: 14/09/2025)           »          مطرب مجهول الهوية .. من هو ؟ (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : Omar Saleh - - الوقت: 19h44 - التاريخ: 14/09/2025)           »          وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : عاصم المغربي - - الوقت: 16h42 - التاريخ: 14/09/2025)           »          بدريه السيد (بداره) (الكاتـب : samirazek - آخر مشاركة : ذكي محمود - - الوقت: 12h50 - التاريخ: 14/09/2025)           »          حفل غنائى من إذاعة الأغانى (الكاتـب : د.حسن - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 10h38 - التاريخ: 14/09/2025)           »          محمّد أفندي نور (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : هادي العمارتلي - - الوقت: 10h07 - التاريخ: 14/09/2025)           »          أحمد الحفناوي - 14 جوان 2016- 1 أوت 1990 (الكاتـب : mokhtar haider - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h07 - التاريخ: 14/09/2025)           »          قاسم كافي- 5 أوت 1945 - 15 نوفمبر 2018 (الكاتـب : رضا المحمدي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 09h02 - التاريخ: 14/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #651  
قديم 15/10/2012, 16h37
وائل علوي وائل علوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:509233
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 16
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة عادل صموئيل مشاهدة المشاركة
الاخ العزيز وائل
انت طلبت منى اعادة كتابة نوتة
سماعى حجاز جوكسيل التركى
انا طبعا مش بحب انقل نوت معمولة من قبل بالذات لما تكون الصورة مش واضحة لن عينى بتتعبنى
وعادة بدونها تانى لأن فيه فرق كمان طفيفة بين التسجيل وبين النوتة
انا قمت بتدوينها ومرفق النوتة ومرفق التسجيل الصوتى عشان اللى يحب يسمعها ويشوف النوتة

بس فيه حاجة انت فى نفس الوقت طلبتها من الاخ العزيز احمد الجوادى واعتقد انه بيفهم اكتر منى فى الموسيقى التركية لأنى ذهبت الى الموضوع وشاهدت انو منزل كذا نوتة وكذا تسجيل

يعنى ان لو شفت الموضوع ماكنتش حاكتب النوتة تانى
بس خلاص انا كتبتها وحانزلها
مع اطيب تحياتى
حبيب قلبي واستاذي الغالي عادل صموئيل اشكرك من اعماق قلبي على النوتة وهي واضحة وسهلة جدا تسلم ايدك وعينك--بالفعل الاستاذ احمد الجوادي مشكورا كتبها ونزلها وصادف انه كتبها بعد ماطلبتها من حضرتك معلش زيادة الخير خيرين
ملاحظة مهمة في عزف السماعيات لابد ان يكون العازف متمكن جدااا وسامع العمل وعايش داخله حتى يستطيع ابراز جماليات وخلفيات كل نغمه وحرف فيه.. وتبقى النوتة استرشادية فقط ايضا هذا الكلام ينطبق على نوتات الاغاني بس السماعيات تحتاج جهد كبير لان جملها لايفهمها المستمع العادي وتحليلها يبدو معقد له
الف شكر مرة اخرى يا استاذي العزيز
مع خالص تحياتي
اشكرك يا وائل
انا حبيت ابسط النوتة على قد ما اقدر برضو عشان اهم حاجة بفكر فيها ان عدد اكبر من الناس يعزفها وانو يشوفها سهلة ويبتدى فيها هى بس حاجة مهمة فى الشماعيات بالذات او ميزان 10/8 انك بتشوف فيها دوبل كروشات كتير بس لو اخدنا فى الاعتبار انها بتتعزف بطيئة جدا هنا اعتقد تبقى سهلة لو ناخدها واحدة واحدة
هو اللى عطلنى شوية فى التدوين حاجتين اولهم العفق التركى
يعنى العازفين الاتراك فى الوتريات بالذات لما بيكونوا شاطرين اوى بيبقى حلياتهم صعبة شوية على اذن المستمع العربى
والتسجيل ينقصه حاجة خطيرة ينقصه كان عازف ايقاع يعنى اهم حاجة فى السماعى الايقاع وبالذات ال 2 تك فى آخر الموازير عادة لأنه بيوزن العزف ... يعنى انا مثلا لما بعزف سماعى من غير مايكون معايا عازف ايقاع بعمل تركيز انى بقول فى سرى التكوك اللى فى آخر الضرب دى بس ممكن الهاوى يقع فيهم ... المهم اتمنى تكون النوتة حلوة
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 15/10/2012 الساعة 18h45
رد مع اقتباس
  #652  
قديم 15/10/2012, 16h48
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم ورحمة الله
اخي وائل هذا سماعي اخر من تدوين الاستاذ عادل

** سماعى راست الاستاذ شربل روحانة **

استاذ عادل شكرا جزيلا على النوتة الحلوة
هيثم
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #653  
قديم 15/10/2012, 17h01
وائل علوي وائل علوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:509233
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 16
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

شكرا اخي هيثم موجود عندي مش ممكن يفوتني اي عمل لاستاذ عادل طبعا-- الملف الصوتي تبعها موجود لدي ايضا
مع خالص تحياتي
رد مع اقتباس
  #654  
قديم 15/10/2012, 17h03
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة وائل علوي مشاهدة المشاركة
شكرا اخي هيثم موجود عندي مش ممكن يفوتني اي عمل لاستاذ عادل طبعا
مع خالص تحياتي
اخي وائل الملف الصوتي موجود في المشاركة في علامة الكروش
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #655  
قديم 15/10/2012, 19h35
فادي فيصل فادي فيصل غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:660562
 
تاريخ التسجيل: October 2012
الجنسية: أردنية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الأستاذ الفاضل عادل صموئيل، انه لفخر لي أن أتلقى أول رد من حضرتك. تبجيلي ومودتي لكم سيدي. أشعر بالفخر بقراءة شروحاتك الجميلة واسهابك المنهجي الرائع في ايصال المعلومات من خلال ما قرأت من كتاباتكم في ثنايا المنتدى. وبمناسبة هذا الجزء أتوجه بكل الحب والشكر والاحترام للمعلم الكبير أ. أبو حسام على سلسلة دروسه النوتوية الزاخرة والقيمة. بارك الله لكما وفيكما وبكل من ساهم في اثراء هذا المنتدى من علم ومعرفة.
سؤالي للمعلم الفاضل أ. عادل، حيث أن أحد معزوفاتي المتواضعة كانت من نوتتكم الراقية (جانا الهوى). ألاحظ دوماً وجود حروف بالانجليزية تحت المدرج الموسيقي مثل Gm Dm C3 ولكني لم أجدها في نوتتكم. عدم وجودها في نوتتكم أوضحلي أنها ليست مهمة، ومع ذلك أحب أن أعرف ماذا تعني ولم لم تكن موجودة في تدوينكم.
بالنسبة للمقياس فهو مفهوم من الناحية النظرية، ولكني لم أجد أي أثر له في عزفي، وبما أن شروحات النت قد لا يفهمها الكثيرون مثلي بالشكل المراد حيث أن جل علمي أخذته وجمعته من الانترنت، لذلك أرغب بمعرفة أهمية ال3 على 4 أو 2 على 4 من الناحية التطبيقية. طبعاً أنا لست محترفاً وانما هاوياً وأقوم بالعزف المتواضع في جلساتي العائلية ومع نفسي لأطور من مهارتي.
وأخيراً وليس آخراً، وهو طلب شائع لمن يعشق العزف، وهو ما يتعلق بموضوع النوتات. أرغب بعدد من النوتات والتي لم أجدها في سلسلتكم العظيمة، ولم أجدها حتى في ثنايا الأثير. لست أدرك كيفية الطلب أو كيفية الحصول عليها. أسعى جاهداً لاقتناء هذه النوتات التي بخاطري ولكني أعجز عن كيفية اقتنائها. أرجو النصح والمشورة من حضرتكم كما ترونه مناسباً من ناحية الشراء الالكتروني أو نحو ذلك خاصة أنها عديدة. أدرك تماماً أن منتداكم ليس ربحياً، ولكني في الواقع أجهل كيفية الطلب بمعنى هل يشترط طلبي للنوتة أن تكون مدونة من الأساس؟، وماذا ان كانت النوتة غير مدونة لديكم. أرجو النصح.
تقبلوا مني فائق المودة والاحترام وكلي فخر بانضمامي لمجلسكم المبجل وأرفع لكم القبعة متمنياً للأستاذ عادل والأستاذ أبو حسام والجميع مساءاً سعيداً.

الاخ العزيز


اشكرك على تحيتك ونحن كلنا نرحب بالاسئلة التى قد تكون متواضعة من وجهة نظرك لكن



بتفتح مواضيع ممكن يستفيد منها ناس كتير بالنسبة للسؤال عن معنى الحروف Gm مثلا


هى حسب معلوماتى المتواضعة بس ماتزهقش من التطويل بس انا احب اشرح الدرس كما ينبغى


الحروف دى فى الموسيقى الغربية فقط وممكن بيستعملها او بتكون مكتوبة فى النوت المكتوبة خصيصا لآلة الجيتار وفى الموسيقى الغربية حرف G معناها سلم صول او نغمة صول وحرف ال m عندنا تكون كابيتا يعنى سلم كبير ولما تكون صغيرة يعنى سلم صغير ولما يكون حرف جى وإم سمول يعنى سلم صول الصغير ولما تتكتب تت نغمة ما فى نوتة للجيتار يعنى مطلوب هنا تآلف سلم صول الصغير يعنى صول سى بيمول رى صول


ولما تكون جى إم كابيتال يعنى تآلف سلم صول الكبير يعنى صول سى رى صول


لأن الجيتار من اهم وظائفه انو بيعزف تآلفات اكتر من نغمات اللحن ف بدل مانكتب لو صول سى رى صول بنكتب الحرف ده وهو فاهمه طبعا وصلت المعلومة ؟


اما اكيد انت فهمت ان الحاجات دى مش موجودة فى النوت بتاعتى لأنى بكتب للفرقة كلها مش للجيتار .. وللعلم ايضا يعنى فى فرقنا الشرقية الجيتار بيستعمل نوتة زى اللى قدام الفرقة وهو بيوضع التآلفات دى حسب ذوقه ولما يكون عازف خطير زى عمر خورشيد ممكن من عنده يضع تآلفات احلى من اللى المدون ممكن يكتبها


اما عن الموازين هى لما انت تعزف مع نفسك مش حاتحس بيها اوى لكن لما تسمعها او لما يكون معك عازف ايقاع تختلف يعنى ميزان 3/4 ايقاع فالس بأنواعه .. وميزان 2/4 عادة او اهم الحانه بتكون اناشيد وطنية اما ميزان 4/4 بيكون الاغانى والموسيقى العاطفية


طيب لما بنسمع تسجيل بنعرفها ازاى


عادة اول كل مازورة موسيقية بيكون خبطة قوية من الايقاع تسمى دوم وفى ميزان

3 / 4 بتسمع الدوم دى كل اول مازورة يعنى بتسمع 321 321 321 وهكذا ولو عزف معاك عازف ايقاع ايقاع تانى غير ده حايوقعك خارج الوحدة

اما 4/ 4 بتسمع 4321 4321 4321 وهكذا طبعا محتاجة تسمع كتير عشان تحسها


اما عن موضوع النوت الموسيقية انا شخصيا ماعنديش نوت جاهزة لكن الاخوة الاحباء بيطلبوا النوت منى هنا فى هذا الموقع وانا بدونها لهم وهم بيطلبوها محبة وانا بدونها مجانا


بس فيه ملحوظة يعنى فيه هنا عدد من الشباب المونين الممتازين وكل منهم متخصص فى لون


يعنى فيه المتخصص فى المغرب العربى وفيه متخصص فى الفلسطينى واللينانى والشامى يعنى حاتعرفهم كبعا لما تتجول شوية فى قسم النوت بأكمله انا متخصص فى المصرى طبعا


وكلمة تخصص يعنى من يوم ما اتولدت بسمع مصرى لكن اللهجات التانية بتبقى احيانا صعبة عليا وحتى نوعية التأليف الموسيقى انا مش دارسها لذلك بحب اترك محال لكن متخصص


اما الشراء واللذى منه ما اعرفش يعنى انا كتير ناس طلبوا منى نوت وقالوا اعطينا رقم حسابك ونبعت لك الفلوس قلت لهم انا بكت النوتة محبة لوجه الله يعنى الحمد لله عندى اللى يكفينى وزى ما اللى قبلى علمونى احب اعلم اللى بعدى انت المهم تجول فى المنتدى حتلاقى مدونات لعدد من الاخوة الاحبة وشوف بلد كل واحد منهم حتعرف تخصصه الاصلى واحنا تحت امرك واشكر لك ذوقك وللعلم انت قلت انك طبيب ويمكن نسألك استشارات طبية


مع اطيب تحياتى عادل صموئيل


ملحوظة : انا لا احتكر الرد يعنى ممكن اى عضو من الاخوة الاحباء يحب يضيف اى معلومة طبعا يسعدنا نستفيد كلنا

التعديل الأخير تم بواسطة : الألآتى بتاريخ 15/10/2012 الساعة 21h53
رد مع اقتباس
  #656  
قديم 16/10/2012, 05h24
armendo armendo غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:194863
 
تاريخ التسجيل: March 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اخى العزيز الأستاذ عادل صباح الفل

لقد استمتعت بتعليقك على مشاركة اخونا الأستاذ فادى فيصل فيما يخص الأيقاع وكيفية استخلاصه عند سماع الأغنيه والحقيقة الشرح جميل ومكثف فقط ينقصه بعض الأمثله المنوته.

اخى العزيز يعتبر عازف الأيقاع اهم واخطر عازف فى الفرقه الموسيقيه فهل تتفضل مشكورا بالقاء الضوء على علاقة عازف الأيقاع بالمطرب ودوره بالفرقه الموسيقيه مع سرد بعض المواقف التى حدثت لبعض المطربين والمطربات وكان بطلها عازف الأيقاع وذلك من خلال غملك مع الفرقه الماسيه لأكثر من غشرون سنه.

مع ارق تحياتى
احمد (ارمندو)
اخى العزيز ارمندو
موضوع الايقاع فى الموسيقى الشرقية موضوع كبير جدا
لأنك فى الايقاع الواحد مثلا ميزان 4/4 حتلاقى عدة ايقاعات لها نكهات مختلفة واتمنى الاخ العزيز محمد الآلاتى يشترك معانا فى النقاش ده لأنه خبير اوى فى الايقاعات
فى الفرقة الماسية كان عازف الرق المبدع الاستاذ حسن انور صاحب دور من اهم الادوار فى الابداع اللى بتسمعوه
يعنى فيه اغانى بسيطة جدا من الناحية اللحنية زى ياما ليالى يعنى اسهل كتير من اوقاتى بتحلو مثلا
فى ياما ليالى عملنا بروفتين فقط مش عشان الفرقة ولكن عشان عازف الايقاع يفهم اللحن ويعرف حايقول ايه فين
ولو تلاحظ المطرب لما بيغنى الحملة الواحدة مرتين فى المرة الثالثة اسمع عازف الايقاع بيبقى احلى من المطرب فيها لأنو بيكون تفهم الجملة كويس وبيطلع احلى مافيها ولو المطرب اعاد الجملة مرة رابعة اتفرج على ابداع اكتر .. وفيه شىء مهم بالنسبة لعازف الايقاع لأنه مفيش قدامه نوتة المطلوب انه اولا بيبقى متفهم الانتقالات اللى فى الموسيقى وهو بيعزف فيها على ذوقه يعنى الوحيد الذى له حرية الحركة .. يعنى انا كعازف كمان لو حلو اوى ولو وحش اوى مقيد بالنوتة لكن عازف الاسقاع لو ذوقه وخبرته عالية ممكن يخلى اللحن حاجة تانية خالص .. ومهم جدا ان االمطرب وعازف الإيقاع يبقوا متفهمين بعض وعملوا مع بعض فترة .. يعنى عازف الايقاع من غير ما المطرب يديه اشارة بيحس انه عايزه يعمل كذا .. والمطرب الكبير ساعات بيعمل تصدير يعنى تقديم او تأخير للحرف اللى عندى انا كعازف فى النوتة هنا دور عازف الإيقاع ممكن يخلى المطرب يبقى مجيد جدا وممكن يخليه يخرج بره الواحدة ..
يعنى بالذات كمان فى النغمات الطويلة يعنى لو عندكننغمة بيغنيها المطرب زمنها روند او اطول هنا دور عازف الايقاع انه يحمى سلامة المطرب لما يروح للنغمة اللى بعدها لأن ممكن مطربين كتير ممكن يقعوا فى الزمن ... وللعلم فيه مطربين شهيؤين بس مش حقول مين ( عشان فيه ناس بتتلكك لى ) بيقعوا فى الوحدة كتير جداً لكن انت كمستمع مش تحس الموضوع ده لأن معاه عازف ايقاع خطير بيخليك تحس ان الغلطة اللى عملها المطرب كانها تجويد او ابداع ... والمطربين الكبار مش بيبخسوا حق العازفين .. يعنى ام كلثوم بجلالة قدرها كان عندها عازف ايقاع اسمو ابراهيم عفيفى وهو توفى فى اواخر الخمسينات كان ابو اللايقاع ام كلثوم قلات عنو انه : ابراهيم عفيفى بيسترنى
يعنى لو ام كلثوم طولت فى نغمة وكانت حاتقع هو بيديها اتنين دوم بطريقة عفاريتى الدوم التانية بترجعها للوحدة ... يعنى هى تطول فى اى حرف وتطدر وتمعل كل اللى فى نفسها فيه وضابط الايقاع بيحرها لو خرجت بيرجعها تانى من غير ما الجمهور يحس انها غلطت بالعكس بيحسوا انها ابدعت
اما عن الامثلاة المنوتة اللى انت سألأت عليها اقول لك حاجة اسهل انت عندك النوت اللى انا كاتبها وعندك التسجيلات
امسك نوتة منهم واسمع تسجيلها وتلاحظ اهم حاجة الدوم اللى فى اول المازورة .. بعد كده اى اغنية فى نفس الميزان حاتحس بالدوم دى بعدين امسك نوتة ميزانها 3/4 ونفس الحكاية وهكذا
هى ممكن ماتفرقش مع عازف الآلة الواحدة لكن تفرق مع العض ..يعنى انا ناس كتير لما بعزف قالوا لى بنحس انك مش آلة منفردة ولكن فرقة ليه ؟ لأن انا لما بعزف ( وللعلم انا عازف متواضع جدا ) بس بحب انا وانا اعزف احس انى فى وسط فرقة يعنى بتخيل جنبى عازف ايقاع عشان كده بدى الانطباع بالميزان ده
يعنى اتمنى اقول قلت حاجة مفيدة مع اطيب تحياتى
عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 16/10/2012 الساعة 12h45
رد مع اقتباس
  #657  
قديم 16/10/2012, 14h59
swaifi73 swaifi73 غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:502032
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: عمان
المشاركات: 17
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اما الشراء واللذى منه ما اعرفش يعنى انا كتير ناس طلبوا منى نوت وقالوا اعطينا رقم حسابك ونبعت لك الفلوس قلت لهم انا بكت النوتة محبة لوجه الله يعنى الحمد لله عندى اللى يكفينى وزى ما اللى قبلى علمونى احب اعلم اللى بعدى


حبيب قلبي يا أستاذ عادل
أحنا مش بس أتعلمنا منك التدوين والفنون
بل أتعلمنا منك أخلاق الفنانين
وإنشالله سوف أسير على نهجك دائما
أنت من بقايه الفن الأصيل
ولو كل الناس أتعلموا كيف يحبون سوف نكون في قمت العالم أقتصاديا وفنيا وعلميا وأدبيا وأخلاقيا
لأن الحب والعطاء والإخلاص هم كل حاجة في الحياة
هم الي بيصنعوا الحضارة والدول والتقدم
الحب هو الحياة نفسها التي نعيشها
الله يعطيك ألف صحة وعافية
ويارب الناس كلها تحب بعض
وحتى لو أوضاع بلادنا متوترة هذه الفترات
بالحب سوف نتخطى كل الصعاب
الله يديم الحب ويعم المحبه بين البشر
تحياتي
محمد السويفي
رد مع اقتباس
  #658  
قديم 16/10/2012, 16h16
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
استاذ عادل سؤال في صلب الموضوع في اغنية الثلاثية المقدسه لام كلثوم مقطع "طلع البدر علينا من ثنيات الوداع وجب الشكر علينا ما دعا لله داع" هل يكتب 4/4 او 3/4 "دارج" وتبدأ بعلامة السكوت لانه فيه صعوبة فيه الفهم
و هل الموسيقى التي تسبقه هي ميزان 4/6 و شكرا للتوضيح
اخوك هيثم

عزيزى هيثم
الثلاثية المقدسة عشان مش متداولة مش محفوظة اوى لكن انا راجعت دلوقتى الجزء
الجزء اللى قبل طلع البدر واللى فيه حاجة زى صفارة الانذار 4/4
وطلع البدر علينا 3/4 لكن اللى عامل اللخبطة ان الجزء الاول سريع والدارج بطىء وده اللى بيخليك تشك انو مش 3/4
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 16/10/2012 الساعة 18h49
رد مع اقتباس
  #659  
قديم 16/10/2012, 17h04
الصورة الرمزية ملحن مصري
ملحن مصري ملحن مصري غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:258657
 
تاريخ التسجيل: July 2008
الجنسية: مصريه
الإقامة: القاهره
العمر: 44
المشاركات: 92
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

بعد التحيه
كل أصدقاء ومشرفي المنتدي
من حسن حظي اني دخلت وتابعت اخر التطورات .. ولكن إعذروني علي الاطاله ..

أستاذي العزيز ... عادل صمويل
طبعا أنا اتفق ان كل النوتات اللي حضرتك دونتها خطأ .... ولكن من وجهه نظر من ؟؟؟؟
استاذي العزيز اكيد حضرتك اكيد تابعت ومنذ فتره مستوي الفن المقدم علي الساحه الفنيه " سابقا " لاني لا اجد مصطلح يعبر عما يقدمونه حاليا ...
مايقدمونه الان كلهم مقتنعون انهم يطورون الفن بالاقتباس من الغرب ومحو هويتنا وطابعنا المصري ويسمونه تطير ...فماذا تتوقع منهم عندما يعلقون مثل هذه التعليقات
ماذا تتوقع من جيل تربي علي " ال تيك اوي " عندما يتذوق وجبه دسمه ... أكيد مش هايفهم ؟؟؟
الانسان......... الفنان ... الاب الروحي ... عادل صموئيل
انا لااعرفك ومليون اخرين لا يعرفونك .... هل سألت نفسك .... من الذي قال انه لايعرفك ... هل سألت نفسك ماهي ثقافته او ثقافتهم ...اعتقد عندما تجد الاجابه ستعرف انهم لن يعرفونك ... ببساطه فأنت " إنسان فنان " ولن يعرفك سوي من يتسمون بنفس السمه التي نادرا ما ستتجدها هذه الايام

أشباه الفنانين الان اصبحوا نجوما من وجهه نظرهم
ان كان الان مايدعون انهم ملحنون ... فماذا اطلق علي الموجي ...بليغ .... السنباطي ... عبد الوهاب ... الخ
,,,,,,,,,,,,,,
عادل صموئيل الانسان والفنان المتواضع
عن موقف شخصي لاحظت في تدوين اغنية " مال القمر " لمحمد فوزي وتحدثت معك وكلي خوف من رد فعل حضرتك وانا متأكد انها كانت من كثرة التدوين هناك دائما "سهو " يحدث وطبيعي بالنسبه للكم المدون .
وصدمت عندما كانت إجابتك بتقبل نقدي لحضرك وتصحيح هذا ال جزء ... لو تكلمت عن هذا الموقف مقارنة بما يحدث هذه الايام لمجرد ا اخبر احد الموسيقيين انه اخطأ تقوم الدنيا ولا تقعد .... فكيف اصحح للنجم ؟؟؟؟
الفرق واضح بين الاستاذ ... والجهله

الإنسان عادل صموئيل
أنت أكبر مما يقال
إبنك المخلص
تامر عامر
ملحن مصري


رد مع اقتباس
  #660  
قديم 16/10/2012, 20h23
فادي فيصل فادي فيصل غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:660562
 
تاريخ التسجيل: October 2012
الجنسية: أردنية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الله يسعد مساكم جميعاً

الأستاذ الكبير/ عادل صموئيل أتوجه لسعادتكم بكل الشكر وكل الامتنان على محاضرتكم الوافية رداً على استفساري. في الواقع ان أسلوب حضرتك المنهجي في الشرح وأسلوب الأستاذ الجميل أبو حسام هو ما دفعني بالدرجة الأولى للانضمام لمدرستكم، بالاضافة إلى أخلاقكم الرفيعة وحبكم للعطاء. بارك الله فيكما وبكل من ساهم في نشر العلم من الأعضاء.


في الواقع ان التعاطي الذهني والتواصل الفكري بين الأفراد والاستفادة والانتاجية الناجمة عن هذا التفاعل هو دليل علمي على ارتقاء عقل المتعاطي وعلى ارتفاع نسبة الذكاء لديه مقارنة مع من لا يرون أنفسهم يستفيدون. هذا بالطبع من نتائج دراسات أجريت على مشاركين من الفئتين. ومن الواضح من مشاركات الشباب والأعضاء أنهم على رأس قائمة الأذكياء تحت خيمة المعلمين الأفاضل أ. عادل و أ. أبو حسام. كل المودة والاحترام لكم جميعاً في جميع الدول الصديقة والمدن المجاورة.


عذراً على جهلي، وعذراً على قلة حيلتي في الوصول لمن يدونون الأغاني اللبنانية والشامية. أنا بحاجة إلى مساعدتي في الحصول على نوت أغنيتي (طب ليه) و (سنين رايحة) لراغب علامة. ومجدداً سأرحب بأي طريقة للحصول على هذه النوتات سواء ان كانت مشاركة من خبراء التدوين أو كشراء، أو كما ترى الادارة في ارشادي. فأنا هنا تلميذ يتعلم ويبحث عن المعرفة بأي طريقة.


أ. عادل، كيف بدأت تسميات الدو والري والمي .. الخ؟ لا أرى في الكتب ذكراً لهذه الجزئية!


واقعياً، أراني أغدق على عقلي من كنوز مواضيعكم ودروسكم فلكم الشكر على مواضيعكم ومحاضراتكم القيمة. لقد أنجزت كتاباً مطبوعاً من منتداكم وأدرس به حالياً.


تقبلوا مني فائق مودتي واحترامي وأتمنى للجميع ليلة سعيدة.
الاخ العزيز
اشكرك على حسن استماعك
تسمية الحروف الموسيقة دى بدأت فى اوروبا فى القرون الوسطى بس كانت اسمائها مختلفة يعنى النغمة المسماة دو كان اسمها الاول ( اوت ) دى اللى فاكرها دلوقتى لأنى درستها فى الكلية فى التاريخ من 40 سنة
وقصة الاسماء دى نشأت بنفس الطريقة التى نشأت بها اسماه كل شىء على سطح الكرة الارضية من اول سيدنا آدم
يعنى لما اصبح عندهم ولدين كان من الطبيعى ان يبقى لكل واحد منهم اشارة على الال عشان يعرف انت بتنده على مين فيهم
بعدين تطور الامر ان كل آلة بدائية اخترعها الانسان كان لاز يكون لها اسم ولما ظهرت حروف الموسيقى اكيد كلان لازم يكون لها اسماء
لكن اللى يهمك انت ان تعرفه ان الطريقة اللى احنا بندون بيها حاليا توصلوا لها من 400 سنة بعد طبعا ممكن اكتر من 500 سنة حاجات بدائية كانت مش دقيقة
والفضل يرجع فى طريقة التدوين هذه انك بتسمع اليوم الموسيقى الكلاسيكية كما الفها بيتهوفن وباخ وموتسارت من مئات السنين ... واللى اضاع معظم تراث العرب الفنى قبل سنة 1900 اننا تأخرنا فى التدوين لحد مطلع القرن العشرين .. يعنى كانت الموسيقى بتتعزف اما سماعى او بالتلقين .. وطبيعة الطريتين عدم التقنين والتحديد ,,
يعنى كل شوية ممكن الاغنية تنقص او تزيد جزء لكن التراث اتحدد بعد دخول التنويت الى مصر
اما بالنسبة لإحتياجاتك من النوت قلنا الشراء : ممكن لو عندكم مكتبات اسألأ فيها عن كتب فيها مدونات موسيقية عربية وشوف تعجبك او لا
او لو لك صديق او قريب فى اى دولة عربية كلمه يسأل لك بس انسى مصر لأن الكتب دى كلها اندثرت عندنا مع الاسف
وهنا فى المنتدى شوف نوت من تدوين الاخين نيقولا مرجية وخالد صدوق
هم من فلسطين الشقيقة يعنى الاغانى الشامية بالنسبة لهم مسموعة اكتر مننا وممكن تطلب منهم اللى تريده واعتقد مش حايتأخروا
مع اطيب تحيتاى عادل صموئيل


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 16/10/2012 الساعة 23h52
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 18 ( الأعضاء 1 والزوار 17)
omarhalim

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 23h12.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd