* : زيزي الأمير (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 10h54 - التاريخ: 01/11/2025)           »          جميلة سمعان (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 10h02 - التاريخ: 01/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات لبنانية (الكاتـب : esb_a - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 08h00 - التاريخ: 01/11/2025)           »          يولاند اسمر (بسمة) 1930-1988 (الكاتـب : أحمـد السيد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h46 - التاريخ: 01/11/2025)           »          المطربة الهام (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 07h36 - التاريخ: 01/11/2025)           »          مؤلفات عبد الوهاب الموسيقية و توزيعات منها (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : jackie84 - - الوقت: 21h05 - التاريخ: 31/10/2025)           »          الموسيقار محمد عبد المحسن 1928-1983 (الكاتـب : عمر كامل - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 20h54 - التاريخ: 31/10/2025)           »          مصطفى حمزة (الكاتـب : abuaseem - آخر مشاركة : محمود نديم فتحي - - الوقت: 19h36 - التاريخ: 31/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 18h21 - التاريخ: 31/10/2025)           »          بديعة صادق- 22 أغسطس 1923 - 7 يناير 2010 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 17h52 - التاريخ: 31/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > المبدعون > ابداعات واعمال أعضاء سماعي

ابداعات واعمال أعضاء سماعي انتاج خاص بمنتدى سماعي

 
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #6  
قديم 28/08/2012, 01h29
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,139
افتراضي رد: سيد درويش - دا وقتك دا يومك يا بنت اليوم - توزيع/ايهاب علاءالدين

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabalaaeldin مشاهدة المشاركة
دكتور هشام

تحياتي ل حضرتك

هل حضرتك تقصد بالشرقي وجود ارباع تون ؟ لأن انا استبعدت جميع ارباع التون رغم قلتها و قربتها لأقرب نص تون to the nearest denominator

بالنسبة ل تألفات ال Dissonance .. انا عملتها مرة و لا اتنين بالكتير يعني .. ما كترتش منها .. و كانت بغرض المرور passing chords عشان تغير الطعم شوية ..اتفق معاك يجب الحرص قي التعامل معاها .. و لو الميلودي فيه ارباع لازم تفنجل عينيك و ودانك مش بس تحرص

اتفق معاك برضه في موضوع تجنب الاوكتافات المتوازية و الخمسات المتوازية (دول عارفهم ) و المختفية (ايه المختفية دي ؟ ) معلش انا غير ملم بالمصطلحات العربي للهارموني

مع الوتريات تألفات مفتوحة .. التجربة الجاية في لحن جديد هغير و اريح و افتح الكوردات , عينيا ليك

شكرا للايضاح بخصوص ال Panning .. فهمت المقصود .. و لكن دي قياسات موضوعة مسبقا في البرامج

معلش هاخرج عن الموضوع لنقاش تاني
.. يعني مثلا لو اخترت مجموعة وتريات من برنامج للتاني .. القياسات دي بتختلف .. مش شغلتي اني اعمل القياسات دي
في ناس اسمهم Music DEVELOPERS دي شغلتهم .. امال احنا بندفع فلوس في البرامج دي ليه ؟ و ليه حضرتك
بتدفع للبرنامج دة كذا و فيه برامج بتكون اغلي من برامج تانية ؟ عشان الكوالتي بتاع ال music developers
انا و حضرتك و غيرنا من الموسيقيين .. عليه بس اختيار الانسب لحاجاته .. حتي لو بتنزلها من غير فلوس .. دايما بتختار الافضل .. مش كدة ولا ايه ؟ دا لا يمنع ان فيه ناس شاطرة من نفسها و بتعرف تلعب في السوفت وير و تغير حاجات حسب التفضيل الشخصي
و حتي لو بتنزل البرامج ببلاش .. ممكن تقعد كذا يوم تستني التحميل لثقتك في النتيجة
و في النهاية .. مفيش احسن من الالات الحية رغم تقدم العديد من البرامج
معلش طولت .. بس الكلام جاب بعضه
الدينامكية طبعا تعطي حياة للموسيقي .. و اتفق معاك 100 % .. لكن الكلام دا لو طالع من عازفين حقيقيين مش من البرنامج .. انا ذكرت اني غير راضي عن البرامج في اصدار الربع التون و الادوات الديناميكية زي فورتي و pp , p , cres , dim و غيرها حاجات تانية كتير .. احساس بلاستيك
تكنيك العزف .. المرة الجاية نعمل تنويع بين التكنيكات .. خليها علي حضرتك المرة دي , رغم اني استخدمت استكاتو , و لكن واضح تاهت وسط زحمة الاوكتافات المتوازية .. اتمني تعيد الاستماع للملف الصوتي الجديد بعد التعديلات ربما تكون اوضح
الزخارف ؟ هل حضرتك لاحظت اني استخدمت ال thrill بالتحديد من 0:48 حوالي ثانيتن او 3 ثواني؟ برضه ما كترتش منها تاني .. سيد درويش كان مدرسة بساطة البساطة .. و قام بتحرير واخرج الموسيقي المصرية من عباية الزخارف التركية .. و لكن استخدمت واحدة للغرض اللي حضرتك قلت عليه ( يزيد من اهتمام المستمع و يجذب اذنه )
الايقاع : دكتور هشام .. هل حضرتك تقصد الة ايقاعية ؟ اللحن من ميزان ثلاثي كما سمعت .. و فعلا اكدت الفالس في البداية مع البيزكاتو .. حتي المرافقة الهارمونية في بعض الاحيان كانت ماشية فالس .. واضحة في 1:50 علي ما اعتقد ؟
اذا حضرتك تقصد الة ايقاعية .. ما كانش في الخطة بتاعتي احط اي الات ايقاعية الصراحة .. لا دارج سماعي و لا دارج مصري و لا دارج عادي حتي ..
الكونتربوينت له مذاقه طبعا ..
و الحقيقة انا بقوم ببعض تعديلات لتغطية بعض توجيهات من استاذ احمد .. و ادعوك للاستماع للعمل بعد التعديلات , يمكن يعجبك اكتر
اسعدني مرورك العطر

و لي سؤال حضرتك لو تسمحلي .. نفسك تسمع لحن تاني ل سيد درويش ب شكل مشابه ؟
يعني حضرتك رشحلي لحن و نعمل تجربة تانية مع سيد درويش ..

تقبل تحياتي و تقديري يا دكتور هشام



مرفق نوتة لتوضيح الاوكتافات المختفية و الخمسات المختفية و التجاوز و القفزات

هذا رابط لتوزيع بعض ادوار سيد درويش ، قام بتوزيعها صديقي الفنان د. أحمد الحناوي و قام بالعزف اوركسترا مكتبة الاسكندرية:

http://www.sama3y.net/forum/showthread.php?t=66195


HARMONIC MISTAKES.jpg

__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 12h21.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd