* : وردة الجزائرية- 22 يوليو 1939 - 17 مايو 2012 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : shokri - - الوقت: 09h54 - التاريخ: 10/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : توفيق العقابي - - الوقت: 09h01 - التاريخ: 10/09/2025)           »          سعاد محمد- 2 فبراير 1926 - 4 يوليو 2011 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 07h46 - التاريخ: 10/09/2025)           »          مليكة مداح (الكاتـب : عطية لزهر - آخر مشاركة : علي دياب - - الوقت: 21h53 - التاريخ: 09/09/2025)           »          الشيخ العفريت ( 1897 - 26 جويلية 1939 ) (الكاتـب : صالح الحرباوي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 15h40 - التاريخ: 09/09/2025)           »          ألحان زمان (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : حازم فودة - - الوقت: 14h37 - التاريخ: 09/09/2025)           »          فى انتظار حفل اذاعة الاغانى الخميس الاول من شهر بتمبر 2025 (الكاتـب : EgyLoveR1980 - آخر مشاركة : د.حسن - - الوقت: 12h35 - التاريخ: 09/09/2025)           »          يوسف التميمي- 20 سبتمبر 1921 - 2 اوت 1983 (الكاتـب : ramzy - آخر مشاركة : سماعي - - الوقت: 10h10 - التاريخ: 09/09/2025)           »          عبد الحليم حافظ- 21 يونيه 1929 - 30 مارس 1977 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : خليـل زيـدان - - الوقت: 07h52 - التاريخ: 09/09/2025)           »          اقتباسات فريد الأطرش الموسيقية مسموعةً (الكاتـب : أبوإلياس - - الوقت: 23h04 - التاريخ: 08/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 15/07/2012, 19h34
guest guest غير متصل  
Banned
رقم العضوية:650005
 
تاريخ التسجيل: June 2012
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 100
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

يا استاذ عمرو

الحقيقة قطعت قلبي لما شفت كلامك

مبدئيا .. لحد الرد ما يجيلك من سيد عادل اللي أنا متأكد انه دلوقتي بيفكر في حل لل مشكلة بتاعتك و هيجيبلك رد من الاخر فيه الخلاصة
عاوز اقولك يا اخي العزيز
كل مشكلة .. و ليها حل
انا مش شايف ان مشكلتك دي تستدعي ان تسبب لك الم نفسي زي ما قلت ! دا انت يا رجل بتعزف من النوتة و بس ! دا مستوي متقدم جدا في نظري
1.خد اجازة من المزيكا تماما .. ( راحة سلبية 10 ايام او اسبوعين ) ما تحاولش تلمس فيها التك الموسيقية
2.حاول تسمع ل نوع مختلف من الموسيقي اللي انت متعود عليها .. يعني لو بتسمع عربي .. جرب انجليزى .. بتسمع انجليزي .. غير للهندي .. او التركي .. جاز .. مش بهرج علي فكرة
بتسمع روك ؟ اديها شوية chillout
من غير ما تحس هتلاقي نفسك بتكون جواك مخزون موسيقي متنوع
3.انسي موضوع الماكينة دة .. لما تسمع لحن او اغنية .. انسي النوتة و الموازير و الكلام دة .. ما تحاولش تحلل
سيب احساسك يجري مع الموسيقي .. اياك تفكر مثلا في الكمنجة اللي في اللحن انها دو ري مي ... غوص ب كيانك جوا الموسيقي
4.لو عاوز تلعب سماعي .. دندن اللي عاوز تلعبه ب لسانك و بقك .. هتقوللي انا مش بغني .. هقوللك ما تغنيش .. دندن اللحن مجرد دندنة
و بعدين امسك الالة بتاعتك .. دندن الموسيقي ب لسانك و حاول تلاقي الدندنة دي علي اوتارك او مفاتيحك لو بتلعب اورج او بيانو .. لازم تعرف ان الموسيقي كلها 7 حروف في الكرة الارضية كلها يعني مثلا لو الجملة يا ليل ماشية دو ري دو
و انت لعبتها دو ري مي استطعمها ب ودنك.. هي ؟ لا .. ارجع تاني و انزل تون .. بقت دو ري ري .. مش هي .. انزل تاني دو ري دو .. شفت ؟ جت معاك ولا لأ ؟

يا سيد عمرو رغم ان النوتة مهمة جدا مفيش جدال .. بس الاحساس مهم جدا برضه .. انسي الماكنة .. و سيب ل نفسك فرصة للموسيقي تتمكن منك .. سيب الموسيقي تسيطر عليك .. روح معاها و تعالي .. و فكر في التك الموسيقية ايا كان حضرتك بتلعب الة ايه .. تعامل معاها علي انها صاحبتك .. و حبها .. ينفع تقول لصاحبتك كلام محاسيسي كدة انت حافظه او قاريه ؟ و لا بتقول اللي طالع من قلبك ؟

حس اللحن .. العبه ما تقراهوش .. و لو غلطت في تون كدة و لا كدة .. كلم صاحبتك ( التك) و قولها انا كان قصدي اقوولها كدة و العبها تاني

علي الفكرة الموسيقي قبل ما يكتبوها حسوها .. و بعد ما كتبوها حللوها .. و طلعوا السلالم و المقامات و الهارمونيات و الخ الخ

اتمني اكون ساعدتك ب كلامي يا عمرو يبه



رد مع اقتباس
  #2  
قديم 15/07/2012, 20h08
guest guest غير متصل  
Banned
رقم العضوية:650005
 
تاريخ التسجيل: June 2012
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 100
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اضم صوتي الي صوت الاخوة المنادين ب تأسيس جمعية او رابطة باسم سماعي

الحقيقية الفكرة كانت في دماغي من كام يوم و كنت بفكر في طرحها و كنت بعمل دراسة عن الموضوع دة ازاي يتم ..
و فوجئت بطرحه من احد الاعضاء و دي حاجة جميلة جدا

ما توصلت اليه .. انه ل تأسيس جمعية ايا كان نشاطها ( الموضوع دة محتاج محامي ) بتسحب طلب ب 50 جنيه و بتستوفي بعض البيانات زي نشاط الجمعية و مقر الجمعية و بعض الاجراءات القانونية و شهادة عدم التباس للتأكد من ان الاسم مش مكرر
و بعدين بيتم اشهار الجمعية و بتكون مراقبة من جهة ما كدة مش فاكر اسمها

بالنسبة للتمويل .. هنا تكمن المشكلة .. حلها ايه دي ؟
أنا بصراحة لو قلت لحد ان بجيب النوتة كدة ببلاش هيفتكرني بشتغله .. لأني بيطلع تلاتة .......... عشان نوتة و ادور في المحلات و بعدين بقي نيجي نفاصل .. لازم تشتري الكتاب كله .. طب يا عم اصورها و خد حسنتك .. جو كدة كله يعني !
انا عارف ان سماعي قايمة علي الجهود الذاتية
حسبة بسيطة .. الاعضاء تجاوزوا ال 651000
فيها ايه يعني لو عملنا الاشتراك حاجة رمزية سنويا 10 جنيه مثلا ! 10 جنيه في السنة مش هتزعل حد
مش بقول كله هيدفع
مانا كل يوم جمعة بفتح باب الاشتراكات
ييجي واحد محترم علي العين و الراس
ييجي واحد يقوم ينزل غنوة و ماشي
ييجي واحد رزل يشتم و يمشي و المراقبين يمسحوا الكلام و يشيلوه من سماعي .. ( هو المراقب دة يعني شغال لله و الوطن )
ييجي الرزل دة اللي فاكر نفسه عسلية يعمل حساب تاني ب اسم تاني و يكمل غتاتة و الحدوتة تاني تتكرر !
و تقلت يا عم علي السيرفر و ضيعت وقت الناس
و السيرفر دة مش بيتدفعله فلوس في الاول .. و بعدين تطويره مش محتاج ضخ تاني ؟ علي حساب مين الكلام دة ؟!
مش لو عملنا الاشتراك ب 10 جنيه .. دة هيضمن الالتزام ؟
طرق الدفع تكون ب كروت الائتمان او نقدا في حساب بنكي او تحويل ( العالم بقي اصغر من خرم الابرة ) لو في الصين و عاوز تدفع هتدفع .. مش عاوز سيب مكان في السيرفر ل غيرك
اعتقد يعني الكنوز اللي جوا سماعي اكتر ب كتيييييييييييييييييييييييييييييييير من 10 جنيه في السنة
مثال صغير
شوف عادل بيه رفع كام نوتة .. لو كل واحد نزل نوتة دفع تمنها جنيه واحد بس ( كتير جنيه ؟ ).. كان زمانه جاب مرسيدس يا راجل
و الفلوس دي يتم توجيها في سبل كتير
يتعمل فرقة
تاخد ارض و تبني مسرح .. ليه لأ !
مش هدف سماعي نشر التراث ؟! و الحفلات دي برضه تكون ب تذاكر رمزية 5 10 جنيه .. و لو فيه اقبال و طلب نعملها ب 15
نشاطات خيرية و تعليمية ..

الكلام كتير الحقيقة

اتمني اكون وصلت جزء من فكرتي
ايهاب
اعتمد يا سماعي المشاركة و انشر
انا خلصت كلامي

الاخ العزيز
مشكورا اشكرك بس فيه حاجة مهمة جدا
ان ادارة المنتدى ممنوع نتكلم فى موضوع الفلوس
يعنى المنتدى مجانى للأعضاء والاخ العزيز الكريم محمد زمنطر هو متكفل بنفقات السيرفر ومصارف التجديد وكل شىء ولم يبخل ابداً ... هو لو اتوجد مكان ممكن الاعضاء يتقابلوا فيه بدون ان اى حد يدفع فلوس ممكن تبقى فكرة وجيهة
لأن الرابطات اللى بيدفعوا فلوس دى اولا بيبقى ليها ظروف ولكن بتحصل منها مشاكل ... لكن لما يبقى مكان واصدقاء بيقابلوا فيه اعتقد ماحدش يبقى لو عندهم حاجة طالما مالهمش دعوة لا بالسياسة ولا بأى حاجة
مع اطيب تحياتى


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 15/07/2012 الساعة 21h29
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 15/07/2012, 20h39
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 139
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

شكرا استاذ ايهاب على النصيحة لكن انا بدور على برنامج عمل

محدد وعلمى وسريع لتحسين السماعى وانا بدات ادرس المقامات بشكل مفصل اكتر

متشكر على النصيحة وهى فى بالى ويارب تظهر نتجة قريبا

كل التحية
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 15/07/2012, 21h16
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

عزيزى عمرو
والكلام طبعا للجميع
السماعى اولا بيحتاج اذن موسيقية عالية ولو توفرت .. هنا انا السماعى مالوش طريقة محددة ولكن ممكن ييجى بكذا طريقة لن اللى بيعزفوا سماعى بتيجى معاهم الموسيقى اتوماتيك مش بيفكروا فيها .. يعنى انت لو فى مولد شفت واحد عازف شعبى بيعزف حاجة هو مليعرفش يقلهالك حروف .. ولكن عشان نخلط او نستفيد من العلم فى السماعى
اولا عايز اشرح لكم حاجة اللى هى المسافات الموسيقية او الابعاد الموسيقية للى ما يعرفهاش او مادرسهاش فى معهد
اولا البعد الكامل يعنى واحد تون ,, والنص بعد يعنى نص تون والبعد الشرقى يعنى 3/4 تون او مسافة
ولما نيجى نطبقعم على النغمات بيبقى اسمها المسافات
يعنى اولا مسافة التانية الكبيرة وهى مسافة او بعد وتساوى واحد وهى المسافة بين اى نغمتين متجاورتين
زى الدو وال رى ... او ال فا والصول أو ال السى بيمول والدو وطبعا هابطة وصاعدة يعنى زى ال لا وال صول
والثانية الصغيرة بتبقى نصف تون يعنى زى دو ودو دييز او رى ومى بيمول او سى ودو أو مى وفا
هنا المفروض الاذن لما تسمع تانية كبيرة وتانية صغيرة لازم تحس ان الصغيرة النغمتين لازقين فى بعض قريبين يعنى
نيجى بعد كده لمسافة التالثة وهى كبيرة يعنى 2 تون يعنى من دو الى مى او من صول الى سى
والثالثة الصغيرة بتكون واحد ونص تون يعنى من دو مثلا الى مى بيمول او من صول الى مى ناتوريل
اما الرابعة التامة بتبقى اتنين تون ونص يعنى مثلا من دو الى فا او هابط من صول الى رى
والخامسة التامة يعنى 3 ونص تون يعنى من دو الى صول او من رى هابط الى صول وهكذا
انت لما تسمع اى موسيقى بتكون تتكون من نغمات متتالية ... اول نغمة .. النغمة اللى بعدها بتكون اما خطوة سلمية يعنى التانية اللى بعدها او قفزة يعنى تالثة او رابعة او خامسة وهكذا
وهنا اول اختبار انك تحس ان النغمة التالية خطوة ولا قفزة والخطوة قريبة يعنى نص تون ولا تون
والقفزة تيجة اد ايه يعنى تالتة ولا رابعة وهكذا وطبعا صاعدة ولا هابطة
بالخبرة كل ده بييجى اتوماتكى يعنى العازف مش بيفكر يعنى زى اللى بيكتب بإحتراف على ىالكمبيوتر مش بيبص على ايده فين الحروف ....
والبدايات ممكن انك تضغط على نغمة لا وانت تغنى الصول بتاعتها بعدين تضغط تشوف انت صح ولا غلط وهكذا من نغمة لا جرب كل الحروف اللى جنبها
الاختبار التانى لو انت عندك جملة موسيقية اسهل جملة مافيهوش حروف كتير
اعزفها كتير لحد ما تحفظها اوى بعدين شيل النوتة ,,, بعدين حاول تعزفها مصورة على نغمات تانية
يعنى بادءة من دو اعملها من صول او من لا وهكذا لأن حاتعمل تحويلات تقيدك
بعدين اختار جملة موسيقية تكون حافظها اوى وحاول تطلعها سماعى يعنى حسس على النغمات مرة فى مرة حتلاقى مستواك ابتدا يرنفع هى العملية ممارسة واصرار ومفيش حاجة صعبة
يعنى فى السسيرك الراجل اللى بيمشى على حبل متعلق عالى انت تشوفه تخاف وتدوخ هو ماشى كانو ماشى على الارض عادى بالتدريب والاصرار وجربوا واحنا معاكم
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 16/05/2019, 15h45
انيس بوراس انيس بوراس غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:804299
 
تاريخ التسجيل: May 2019
الجنسية: جزائرية
الإقامة: الجزائر
المشاركات: 1
Lightbulb رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم و رحمة الله رمضان مبارك
استاذي الفاضل و الموقر لك الشكر ولاحترام على ما تقدمه من اعمال للموسيقى العربية ، قمت بكتابة اغنية عيد الكرامة للسيدة وردة رحمها اللة ، واذا تفضلت وكان عندك متسع من الوقت ، ارجوا عن تقدم لي النصاءح و الارشادات
وتاذن لي بارسال التدوين هذا بعد مىافقتكم طبعا,
لكم خالص التحية و التقدير ، اطال الله في عمركم بالصحة ة العافية,
عبد الوحيد بوراس من الجزاءير,
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 15/07/2012, 21h47
guest guest غير متصل  
Banned
رقم العضوية:650005
 
تاريخ التسجيل: June 2012
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 100
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة ehabalaaeldin مشاهدة المشاركة

الاخ العزيز
مشكورا اشكرك بس فيه حاجة مهمة جدا
ان ادارة المنتدى ممنوع نتكلم فى موضوع الفلوس
يعنى المنتدى مجانى للأعضاء والاخ العزيز الكريم محمد زمنطر هو متكفل بنفقات السيرفر ومصارف التجديد وكل شىء ولم يبخل ابداً ... هو لو اتوجد مكان ممكن الاعضاء يتقابلوا فيه بدون ان اى حد يدفع فلوس ممكن تبقى فكرة وجيهة
لأن الرابطات اللى بيدفعوا فلوس دى اولا بيبقى ليها ظروف ولكن بتحصل منها مشاكل ... لكن لما يبقى مكان واصدقاء بيقابلوا فيه اعتقد ماحدش يبقى لو عندهم حاجة طالما مالهمش دعوة لا بالسياسة ولا بأى حاجة
مع اطيب تحياتى


بما ان ممنوع الكلام في فلوس ( فعلا ال 10 جنيه تقطم الوسط ) في سماعي
و بما انه من غير الوجيه اصلا توفير مكان من غير فلوس .. لأن 1 + 1 = 2 ..
و بما ان حضرتك مشرف علي هذا الموضوع .. مسح المقترح اللي أنا كتبته تماما و نقضيها منتديات ..
و مع اطيب خالص تحياتي
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 15/07/2012, 22h05
guest guest غير متصل  
Banned
رقم العضوية:650005
 
تاريخ التسجيل: June 2012
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 100
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

عذرا طلب اخر من المشرف علي هذه الصفحة

مسح كل مشاركاتي في هذه الصفحة للتخفيف علي السيرفر

و حبذا لو تحذف كل مشاركاتي في ركن النوت

الاخ العزيز
انا متضايق جدا لأنك اتضايقت من كلامى ولكن الموضوع ابسط من كده مشكلة الفلوس دى ممكن تعمل مشاكل خطيرة
انت لو عايش فى مصر وسمعت مشكلة التمويلات الاجنبية والكلام اللى اتقال عليها يعنى ممكن منتدى فى منتهى البراءة
وبتاع موسيسقى وواحد عضو من تونس او السعودية يرسل ال 10 جنيه اللى انت قلت عليها ... ويكون مكان تانى بيرسلوا ملايين الدولارات لتدنيد شباب لحاجات مش كويسة بس يكونا واصلين اوى .. ممكن حد يبلغ يمسكوا اللى فى منتدى برىء دول ويسيبوا التانيين واسمها قضية تمويل اجنبى .. وللعلم العشرة جنيه دلوقتى بمقياس فلوس زمان بقت اقل من عشر قروش .. انا تحت بيتى بنزينة كبيرة بتتميز ان عندهم فكة كتير يعنى تفك منهم اى مبلغ كل يوم افك منهم 100 جنيه الصبح الظهر ماتلاقيهاش مع انى بشترى يادوب لوازم البيت التافهة مش بشترى مروحة مثلا ... ومرة احد المنتديات طلب عشرة جنيه اشتراك عن طريق كارت شحن موبايل فضحوه .. او فى التليفزيون تلاقى اعلان يقول اطلب رقم ( 0000 ) من اى محمول او رقم 090 00000 من اى تليفون ارضى ويعمل لك اى حاجة تخسيس وتطليع عفاريت واى أى حاجة وكله بكش ونصب ... اما عن المكان من المستحسن النهاردة فى الايام الخايبة دى ان الواحد ما يعملش مكان مستقل .. بمعنى حتى لو واحد عندو فيلا او شقة حتى لو اداها للمنتدى هدية وتبقى مقر ... ممكن تبقى حاجة فيها شبهات حاجات تانية .. اقصد انا المكان المجانى مكان عام يعنى نادى او قصر ثقافة او حاجة زى كده .. يعنى لو حد سألأ ايه دول بيعزوفوا موسيقى

واتمنى ان ماحدش يتضايق من كلامى مع اطيب تحياتى


التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 17/07/2012 الساعة 19h01
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 15/07/2012, 23h01
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الأستاذ عادل
1 - أريد أن أطرح استفساراً فيما يتعلق بالنوتات الأساسية للأغاني : هل يعارض ملحن ما أو قائد فرقة موسيقية أو فنان على منح المنتدى النوتات الأساسية لأغانيهم فيما لو طُلِب منهم ذلك ؟

2 - هل هناك قاعدة معينة لاختيار المقياس عند تدوين أغنية ما كأن يكون اثنان على أربعة أو أربعة على أربعة مع ملاحظة أن معظم تدوينات حضرتك تعتمد على الأزمنة الطويلة .
مع دوام الشكر والامتنان .
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 16/07/2012, 00h20
الصورة الرمزية عمرو الهنداوي
عمرو الهنداوي عمرو الهنداوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:1434
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 139
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

شكرا استاذ عادل

هو زى ماحضرتك بتقول يبقى لازم ادرس المقامات بقوة والابعاد والمسافات والتصوير فى الموسيقا

واحاول اسمع كتير واعزف بدون نوتة خلاص انا ح جرب كل الحاجات دى واشوف النتجة

كل التحية
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 16/07/2012, 13h31
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

السلام عليكم ورحمة الله
استاذ عادل بما انو اخي عمرو فتح موضوع مهم جدا عندي استفسار او بالاحرى عندي مشكلة
و هي تتمثل في جمل موسيقية خارجة عن النطاق المؤلوف مثال جملة ( غدرك بيا اثر فيا و اتغييرت اشويا اشويا و اتغييرت و مش بايديا, و بديت اطوي حنيني اليك و اكره صبري وضعني عليك, و اخترت ابعد و اعرفت ابعد, حتى الهجر قدرت عليه شوف شوف شوف القسوة بتعمل ايه)
كيف يمكن ان اعزف جمل فيها تحويلات كثيرة و لا اقع في خطأ
مع الشكر مسبقا
و حبيت اعرف اين وصل تدوين اغنية فايزة احمد و قد ذكرت في مشاركة سابقة بتاريخ 21/06/2012
و قلت ( انا بعدها جت عندى نوبة فايزيوية احمدية ابتديت اكتب وتعالى شوف خلصت نصفها)
هيثم
عزيزى هيثم
انا مخلص وتعالى شوف كلها تدوين بس فاضل على التشطيب النهائى
اما السؤال المفروض ان العازف اللى اذنه حساسة لما بيعزف اول جملة بيحس الاختلاف فى الجملة التاانية يعنى ايه علامات التحويل اللى حصلت ..
والشىء الاهم انك وانت بتسمع فى الاول تاخد بالك ان فيه علامات تحويل بتحصل
بمعنى انت سمعت جملة لازم تحس علامات التحويل فيها ايه او المقام ايه ( وده فى الدرجة الاعلى من الخبرة ) بعدين فى الجملة التالية لها تحس هل المقام قاضل زى ماهو ولا اتغير فيها حاجة
لأن الامرين واردين يعنى فيه ملحن فى مقطع بيعمل 3 جمل مثلا نفس المقام بعدين ممكن يغير .. ممكمن مرة تاينى بيعمل علامات تحويل كتيرفى كل جملة

وزى ما قلت من قبل ان الموسيقى الشرقية ليس بها قوالب منتظمة او اسطمبات ثابتة ... يعنى مش ممكن حتلاقى ملحن عملاق بيفضل على نفس النهاج لازم يغير
واقل شىء فى التغيير ده مثلا عبد الوهاب تلاقى فى قفلات ام كلثوم زى انت عمرى مثلا فجأة بيعمل علامة تحويل شرقية مرة واحد مع ان المقام اصلا مش فيه نغمات شرقية
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل

__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان

التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 16/07/2012 الساعة 17h34
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 18 ( الأعضاء 0 والزوار 18)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 11h42.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd