* : صور منوعة لحسناء البادية سميرة توفيق (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 16h08 - التاريخ: 04/11/2025)           »          منى فوزي (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 15h57 - التاريخ: 04/11/2025)           »          ابتسام لطفي (الكاتـب : محمد الحمد - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h55 - التاريخ: 04/11/2025)           »          فهد بلان- 22 مارس 1933 - 24 ديسمبر 1997 (الكاتـب : السيد المشاعلى - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h56 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صباح فخري- 2 ماي 1933 - 2 نوفمبر 2021 (الكاتـب : AshourKing - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h18 - التاريخ: 04/11/2025)           »          المطربة سحر (الكاتـب : ADEEBZI - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h07 - التاريخ: 04/11/2025)           »          جميلة سمعان (الكاتـب : abo hamza - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h01 - التاريخ: 04/11/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات سورية (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 08h56 - التاريخ: 04/11/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - - الوقت: 06h28 - التاريخ: 04/11/2025)           »          المقدمات الموسيقية والغنائية لمسلسلات التلفزيون العراقي (الكاتـب : anas e - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 22h08 - التاريخ: 03/11/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 15/06/2012, 15h56
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
Post رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

يا ريت تكون كل النقاشات في الحياة كالنقاشات الفنية تتمحور حول الجمال..

الأخ وائل علوي : شكرا جزيلاً لك على رفع عزفك لأغنية أهواك.. لكن بصراحة شعرت بالمقطع الثاني أن الصبا لم يكن في مكانه و بعيد عن جو الأغنية.. يبقى الشعور والتذوق الموسيقي مسألة شخصية ، تقبل تحياتي و مودتي و إعجابي بريشتك الجميلة.

أما فيما يتعلق بالنوتة المذكورة فعزف الأستاذ فؤاد العلمي هو الأقرب إلى اللحن و ملاحظاته كانت في مكانها تماماً..
شكراً للأستاذ فؤاد و أطيب الأمنيات بالتوفيق .

الشكر الأكبر هو بالطبع لعرَاب التدوين الراقي الأستاذ عادل .
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 15/06/2012, 16h03
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
Post رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

يا رب تكون أغنية في يوم من الأيام للعندليب الأسمر مدرجة ضمن النوتات القادمة للأستاذ عادل .
هذه الأغنية بالذات تستحضر في قلبي أجمل الأحاسيس و الذكريات .
المرفق الصوتي هو من إحدى حفلات عبد الحليم والتي لم يؤدها بصوته فقط... بل بروحه و مشاعره التي غمرت قلوبنا بفيض من الجمال و الحب و الحزن و الحنان.
أدّاها بجمال يفوق أضعاف تسجيلها في الاستديو...
نقطة جوهرية تبين الفرق الشاسع بين الفن القديم و الحالي.
في يوم من الأيام كان هنالك عندليب ملأ الدنيا غناء و محبة ، وما زال...
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 15/06/2012, 19h19
الصورة الرمزية عادل صموئيل
عادل صموئيل عادل صموئيل غير متصل  
Moderator
رقم العضوية:249452
 
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 627
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

اخوتى الاحباء
بالرغم من انى النهاردة فى الصمت اللى قبل الاتخابات يعنى كلنا متوترين ومش قادرين حتى نشرب يعنى مصر فى لحظة فارقة بين اما تعود مصر ::: مصر بلا تعليق او تضيع مصر وبلا تعليق
بس الجدل اللى اتكلمتوه على اغنية اهواك خلانى ارد
انا على فكرة كنت متردد ادونها من اكتر من سنة عشان التشابك الحوارى
انا عزفتها مع عبد الحليم شخصيا وسماعى كانت زى ماقلت بدون نوتة وعزفتها وسط الفرقة الماسية ,,, وعزفتها وكان عبد الوهاب موجود ... يعنى لو اخطأ عبد الحليم مش حايخطىء عبد الوهاب ومش حاتخطىء الفرقة الماسية
بس كان المحك الاول صوت عبد الحليم .. ان قلت ان اى فرقة حتحاول تعزفها حايطلع نشاز وحصلت فعلا اول ما عزفناها طلع ( مصايب ) عبد الحليم وقف الفرقة وعبد الوهاب كان موجود بعدين غناها اكتر من عشرين مرة متتالية
وخلال العشرين مرة دول كنا اكيد ماسكين الكمنجات واصابعنا بتحسس على النغمات ... وابتدينا نعزف معاه بعد المرة العشرين والرقيب المفزع والصعب جدا جدا عبد الوهاب بيسمع بمنتهى الصرامة الأول كان قاعد مش مستريح بعدين اعتدل فى جلسته بعدين اخيرا ابتسم ..... وللعلم وللذكرى والتاريخ خلال النصف ساعة العصيبة دى ما اتكلمناش فى المقامات ولا كل اللكام اللى انتم قلتوه ... ( طبعا مش جهلا لا من عبد الحليم ولا عبد الوهاب ولا من الفرقة الماسية ولا منى هنا ) ولكن الكوبليه ده بيحتاج احساس ... يعنى انت لوعايز تعزفه انا كتبت شىء وغيرى قال كلام آخر ..
انت بإحساسك حاول تعزفها اختار السكة اللى تعجبك وتعجب الناس اللى تسمع
واكرر الكلمة اللى كررتها مراراً الموسيقى العربية وبالذات مع المعالقة بتخرج عن القوالب او القواعد الاكاديمية
يعنى اقول لكم على كلمة جديدة ... لو ملحن ضعيف او متوسط عمرو ما حايخرج عن القواعد الاكاديمية اولا لن طبعا الفرق بين العادى والعملاق ان العملاق بيبقى خياله واسع لكن العادى بيبقى محدود ... ثانيا اقول لكنم على سر خطير جدا جدا
الملحن العادى او المغمور لو عمل حاجة شاذة او غريبة على الاذن ممكن ماحدش يقبلها , لكن الملحن العملاق لو معلها كنا بنتقبلها ... لذلك لو فيه ملحن عملاق وعايز يعمل عبقريات بينتظر على عبقرياته لحد ما يتشهر
حاجة تانية ... فى مشكلة كوبليه اهواك ده لو اللحن مش تلحين عبد الوهاب وعبد الوهاب سمعه والسنباطى سمعهوحد تانى من الكبار زى عبد الحليم نويرة
ممكن كل واحد من الثلاثة يقول تحليل شكل والثلاثة صح
وفى النهاية اكرر احنا فى الفرقة الماسية عزفناها زى ما انا كاتب وللعلم ان الفرقة الماسية لو حصلت وان عازف عزف مرة واحدة غلط تانى يوم بيبقى مش فى الفرقة ... لأن العازف اللى بيعزف غلط بيفسد على الاقل عزف عازفين اللى على يمينه واللى على يساره ... واخطر شىء فى الموسيقى النغمات الشرقية بمعنى انا لو عزفت المىء نص بيمول مش مضبوطة وجنبى عازف عزفها مضبوطة العازف الردىء بيشد العازف الجديد مش العكس يعنى العازف الحلو مش بيشد العازف الردىء ولكن العازف الردىء هو اللى بيلخبط اذن العازف الجيد
مع اطيب تحياتى
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 16/06/2012, 14h49
وائل علوي وائل علوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:509233
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 16
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى


ممكن كل واحد من الثلاثة يقول تحليل شكل والثلاثة صح
وفى النهاية اكرر احنا فى الفرقة الماسية عزفناها زى ما انا كاتب وللعلم ان الفرقة الماسية لو حصلت وان عازف عزف مرة واحدة غلط تانى يوم بيبقى مش فى الفرقة ... لأن العازف اللى بيعزف غلط بيفسد على الاقل عزف عازفين اللى على يمينه واللى على يساره ... واخطر شىء فى الموسيقى النغمات الشرقية بمعنى انا لو عزفت المىء نص بيمول مش مضبوطة وجنبى عازف عزفها مضبوطة العازف الردىء بيشد العازف الجديد مش العكس يعنى العازف الحلو مش بيشد العازف الردىء ولكن العازف الردىء هو اللى بيلخبط اذن العازف الجيد
مع اطيب تحياتى
[/QUOTE]
اخي عادل تحية طيبة
بعد كلامك اللي تحته خط باللون الاسود اعتقد انه من الواضح ان حضرتك عزفتها مع الماسية كما هي في نوتتك وكما عزفتها انا على نفس المقام وعندما قلت لك انني ارتحت لهذه النوتة لانها دخلت اذني اكثر من غيرها وواضح ان هناك خلاف كبير بين الاخوة الاعضاء فهناك من يؤيد ويتفق مع رايي مثل الاخوة 1- عادل وهو طرف مهم جدا لانه كان في مطبخ الالحان والبروفات يعني شاهد على العصر ومضطلع على اسرار الالحان وخفاياها والاخ 2- ارمندو وهناك من هم ضد هذا الراي والاحترام للجميع
واحيي كل من ابدى برايه وشكرا للجميع
وائل علوي

التعديل الأخير تم بواسطة : وائل علوي بتاريخ 16/06/2012 الساعة 15h45
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 8 ( الأعضاء 0 والزوار 8)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 20h57.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd