* : ثلاثي الأنس (الكاتـب : أبو بيرم - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 12h39 - التاريخ: 24/10/2025)           »          أحمد حمزة- 14 ديسمبر 1930 - 14 مارس 2011 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 12h24 - التاريخ: 24/10/2025)           »          فــرقــة إذاعــة صــفــاقــس (الكاتـب : أبو بيرم - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 12h24 - التاريخ: 24/10/2025)           »          رتيبة الشاميّة (الفنانة التونسية) (الكاتـب : Sami Dorbez - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 12h05 - التاريخ: 24/10/2025)           »          شريفة ماهر- 30 سبتمبر 1932 (الكاتـب : سيجمون - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 11h56 - التاريخ: 24/10/2025)           »          أحمد فؤاد (الكاتـب : ابو عوجان - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 06h13 - التاريخ: 24/10/2025)           »          ابراهيم عبدالشفيع- 5 يونيو 1936 - 3 نوفمبر 2022 (الكاتـب : سويد - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 05h45 - التاريخ: 24/10/2025)           »          كارم محمود- 16 مارس 1922 - 15 يناير 1995 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : غريب محمد - - الوقت: 05h41 - التاريخ: 24/10/2025)           »          صور الفنانين / تلوين (حديث) لأبو برهان .. (الكاتـب : أبو برهان - آخر مشاركة : محمد لؤي وكيل - - الوقت: 20h29 - التاريخ: 23/10/2025)           »          فتحية الحرازي (الكاتـب : Edriss - - الوقت: 20h23 - التاريخ: 23/10/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > مجلس العلوم > الدروس والنوت الموسيقية > النوت الموسيقية

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 09/06/2012, 21h39
piano_piano_d piano_piano_d غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:538894
 
تاريخ التسجيل: August 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 0
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

[QUOTE=عمرو الهندواى;592429]
استاذ عادل ازى حضرتك ومن فضلك عندى سؤال


حضرتك كنت عايش مع العظماء لفترة طويلة وكنت عارف نهج حياتهم

طيب هما كانوا بيسمعوا انواع من الموسيقا الغربية او اليونانية او الهندية او اى موسيقا غير شرقية
ولا كانوا لايسمعوا غير الموسيقا الشرقية فقط

لانه الناس كانت عظماء واكيد كانوا منفتحين على العالم الخارجى رغم ضعف وسائل الاتصال فى وقتهم

مثلاا انا سمعت انه عبد الحليم كان بيحب يسمع الموسيقا البريطانية اكتر او الفرنسية ومحمد عبد الوهاب كان بتابع دائما الجديد فى الموسيقا العالمية لكن المشكلة انه فى مؤرخين يقولوا لا ماكانوا بيسمعوا غير الشرقية فقط وناس تانية تقول هما كانوا بيعرفوا ايه الجديد بس واكيد الحقيقة عند حضرتك انت اكتر

تحياتى
عزيزى عمرو
انت سألت سؤال مهم بس هو خطورة السؤال ان المؤرخين دول بيبقى معظمهم ناس بتحشر نفسها فى حاجات عمرهم ماشوافوها وبيتكلموا عن ناس ماتوا ومش حايقدروا يردوا ,, والخبيبة التقيلة دى بتبان فى المسلسلات اللى بيعملوها عن العمالقة وبتكون كلها كذب اوهبل اوحاجات ماحصلتش او اساءة من دون سبب لناس لهم عشاق ومعجبين يعنى آخرها المسلسل الفاش بتاع صباح مثلا .. اى عازف كمان عربى بيعشق انور منسى مكانش فيه داعى انو يتشوه بهذه الطريقة لأن الناس بتسمع عزفه فقط ومكانش فيه داعى انهم يطلعوا رشدى اباظة اللى كان اسد بالهيافة دى .. وف وسط المسلسل قال ايه : عبد الحليم قاعد مع صباح عند الهرم وبيقول لها فاكرة المايسترو اللى كان معاكى فى الحفلة بتاعة اخر مرة ايه رأيك تيجى نتبناهم وناخدهم ونعمل فرقة ونسميها الفرقة المسية ونشتغل عليهم علما بأن الفرقة الماسية كانت معمولة ككيان رهيب قبل كده بسنوات كتير ..
وورد فى وسط الوار ان صباح واحمد فؤاد حسن كانوا فى بلد اجنبى وخلصوا الحفلات بعدين قالت لو ان عندها 3 حفلات طلعوا فجأة فى باريس وكلام هبل .. يعنى ايه الفرق بين الفنانين الكبار والعوالم ؟ ان العالمة لو متفقة على فرح وجه لها فرح اجره احسن او فيه نقطة اكتر انها بتروح الفرح الاحسن وتتفق مع عاملة تانية تروح الفرح الواقع الاولانى ده .. ده شغل العاولم لكن العمالقة يعنى لو فيه حفلة فى دولة تانية لازم الاتفاق عليها يكون بالطريقة الآتية :
متعهد الحفلات هناك اولا بيكلم مدير الفرقة الماسية ( حسن انور ) وبعد ما يتكلم مع حسن انور مش بيتفقوا وخلاص .. فيه طقوس خطيرة .. لازم حسن انور يكلم مدير فرقة ام كلثوم ( حسين معوض او المهندس الدسوقى ابن اخت ام كلثوم ومدير اعمالها ) يشوف فى الموعد بتاع السفر ده فيه حفلات متفق عليها مقدما لأم كلثوم لن فرقة ام كلثوم والفرقة الماسية نفس العازفين تقريبا وام كلثوم لها الاولوية وبعد ما مدير فرقة ام كلثوم يرد على مدير الفرقة المسية يرد على متعهد الحفلات الاجنبى ويتم التنظيم واللى عادة بيتأجل او بيتحدد ميعاد تانى غير اللى كان عايزه المتعهد فى الاول .. بعدين لازم ييجى المتعهد القاهرة ويعمل عقد ويدفع مبلغ وشرط جزائى وشغلانة يعنى العقد يتضمن السفر والإقامة والتأشيرات وكل حاجة مش سايبة العملية كده .. المهم من كلامى تحس ان العملية او الحياة مع العمالقة ليها طقوس .. ده بالعكس الملحنين العظام زى عبد الوهاب كانوا بيسعموا الاجنبى اكتر من العربى .. يعنى عبد الوهاب حافظ معظم سيفمونيات كل ملوك الموسيقى الكلاسيكية وكمان الروس زى تشايكوفسكى وكورساكوف والموسيقى الحديثة الاسبانية والإيقاعات الغريبة والجديدة يعنى لازم يكون مطلع على كل اللى بيحصل فى العالم عشان يبقى هو كمان فى الصورة
طيب ماكانش بيسمع الموسيقى العربية ازاى ؟؟؟؟؟؟
كان بيسمع التراث يعنى الموشحات والحاجات دى لكن العربية الحديثة كان ليها طقوس محددة يعنى كان عبدالوهاب لما حا يعمل لحن قادم لأم كلثوم كان بيسمع بسرعة كده هى غنت ايه آخر حاجة للسنباطى وبليغ مثلا عشان يبقى عارف هى وصلت لإيه وامكانيات الفرقة وصلت لإيه بعد آخر لحن سابق هو عمله .. يعنى تلاقى ملحن دخل الجيتار يروح بليغ مدخل الاكورديون ييجى السنباطى يدخل البيانو وهكذا .. بس هو المشكلة الخطيرة فى التأريخ الناس اللى بتستغل ان معظم الناس بتنسى التاريخ ( فى كل حاجة ) ويشتغلوهم .. يعنى العملية بقت سبوبة ممكن اى واحد يألف كتاب على حاجات ماحصلتش او معلومات مغلوطة
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ ـــــــــــــــــــــــــــ
أستاذي المُحترم أ/ عادل صموئيل
ليه حضرتك متعملش كتاب عن العمالقة ، أو سيرتك الذاتية معهم ؟!
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 10/06/2012, 10h36
الصورة الرمزية إيمان.
إيمان. إيمان. غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:565210
 
تاريخ التسجيل: January 2011
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 9
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

كل كلمات الشكر لاتفيك حقك وتعبك استاذي عادل ..وأغنية اهواك بالرغم من انها عبارة عن صفحتين ولكن فيها بعض الصعوبه من التنقل من مقام لمقام وباشارات التحويل الكثيرة ..ولكنها اغنيه جميله جدا ..
..اختي زينة لقد وجدت اغنية بودعك عندي وقد حملها لنا احد الاخوة الاعضاء ..اذا كنت مستعجلة تستطيعي ان تتدبري امرك بها ريثما يدونها لنا الاستاذ عادل ..لك تحياتي
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf بودعك.pdf‏ (1.22 ميجابايت, المشاهدات 525)

التعديل الأخير تم بواسطة : إيمان. بتاريخ 10/06/2012 الساعة 10h46
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 10/06/2012, 12h28
الصورة الرمزية salhi_haithem
salhi_haithem salhi_haithem غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:497828
 
تاريخ التسجيل: February 2010
الجنسية: تونسية
الإقامة: تونس
العمر: 42
المشاركات: 196
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الاخت العزيزة ايمان ان هذه النوتة فيها بعض الاخطاء و ينقصها جملة موسيقية في موسيقة الكوبيليه الثاني و ينقصها جملة ساكسوفون و ارجو من الاستاذ عادل ان يفصل الجدل في هذه الاغنية.
و هي اغنية ليست طويلة و لكن صعبها يكمن في "السنكوبات" العديدة التي فيها
و بالمرة سؤال لاخي عاصم حول كلمات الاغنية حيث الكثير يقول انها من كلمات بليغ حمدي و البعض يقول انها من
كلمات منصور الشادي

هيثم
__________________
ღღღღღღღღღღღღ
أستاذ عادل صموئيل لك مني كل عبارات الشكر و العرفان
رد مع اقتباس
  #4  
قديم 10/06/2012, 16h55
الصورة الرمزية إيمان.
إيمان. إيمان. غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:565210
 
تاريخ التسجيل: January 2011
الجنسية: سماعي
الإقامة: سماعي
المشاركات: 9
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

الأخ هيثم النوتة كانت موجودة بمكتبتي والحقيقة اني لم اجرب عزفها وإن كان يوجد بها اخطاء فهذا امر يسعدني حقا لانه بكل بساطة سيعطي الاستاذ الالماسي عادل دافعا قويا لكي يدونها ولكن بعد أغنية فايزة احمد ...والله اعلم .
ملاحظة : أنا لااحب الوداع ولا اغاني الوداع.
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 10/06/2012, 17h26
وائل علوي وائل علوي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:509233
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 16
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

يسلام عليك يا استاذ عادل
نفسي اعرف حضرتك كنت بتكتب في اهواك قبل ما انا اطلبها وجت صدفة معايا ولا انت استجبت لطلبي!!
كده حبايبي هيغاروا مني --ربنا يخليك لينا كلنا وتمتعنا كمان وكمان
تحفة وقمة في البساطة والدقة المتناهية وعدم وجود اي هفوة في علامات التحويل الكثيرة في الكوبليه--لقد حسمت الجدل انا عزفت عدة نوتات لهذه الاغنية لكن صدقني لم اجد ادق واحلى من نوتة حضرتك بالفعل حاسس العود بينطق
مع اجمل وارق تحياتي
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 10/06/2012, 17h35
الصورة الرمزية سليم العباس
سليم العباس سليم العباس غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:505639
 
تاريخ التسجيل: March 2010
الجنسية: سورية
الإقامة: سوريا
المشاركات: 20
افتراضي

نوتة أغنية " بويا " لنصري شمس الدين و نوال الكيك من مسرحية لولو لفيروز...
قمت بتدوينها لسببين :
الأول لأنني أحب سماعها فهي أغنية خفيفة و جميلة والثاني و هو الأهم : لكي يحفز التدوين الأساتذة الرائعين في المنتدى ( إن أعجبتهم الأغنية ) على إعادة تدوينها بالشكل المثالي.. مع الرجاء ابداء الملاحظات عليها لمن يمتلك الوقت ... وفي حال كانت النوتة سيئة جداً أرجو أن يتم التنويه لذلك... فالهدف هو نشر النوتات المفيدة و ليس " خربشات " موسيقية .
عذراً على الإطالة .
أخوكم : سليم العباس
الملفات المرفقة
نوع الملف: pdf بويا بويا.pdf‏ (15.7 كيلوبايت, المشاهدات 139)

التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 22h45
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 17/08/2019, 13h20
waelkash waelkash غير متصل  
ضيف سماعي
رقم العضوية:563106
 
تاريخ التسجيل: January 2011
الجنسية: سعودية
الإقامة: السعودية
المشاركات: 3
افتراضي رد: طلبات نوتة أ / عادل صموئيل الجزء الثانى

استاذ عادل

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته

بحثت الى أن تعبت عن نوتة لأغنية الفنان الراحل طلال مداح (مرت ولا حتى تلفت)
و أيضا عن نوتة الفنانة الراحلة وردة (جرب نار الغيرة)

وللأسف لم أجدها

أكون شاكر وممنون لو ساعدتوني في الحصول عليهما.

مع التقدير والاحترام
رد مع اقتباس
رد

Tags
عادل صموئيل


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 7 ( الأعضاء 0 والزوار 7)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 15h47.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd