|
 |

04/11/2010, 00h29
|
 |
Moderator
رقم العضوية:249452
|
|
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
|
|
|
رد: طلبات نوتة
احبائى
اقدم لكم بناء على طلب الاخ العزيز عزت شحاته اغنية وطنية من العيار التقيل جداً جدا
مصر التى فى خاطرى
طبعا انا اللحن ده عزفته مليون مرة بس لما كتبته لقيته اصعب من ما كنت متخيل , ممكن عشان انا شاطر شوية فى العزف بيطلع من غير ما افكر لكن فى التدوين لابد ان ادقق اوى واكتشفت حاجات كتير فيه
فيه ملحوظات مهمة جدا لأنى كنت فى حفلات كتير تبع وزارة التربية والتعليم بس شفت مشاكل كتير واخطاء خطيرة احيانا اتمنى ( اولاد عادل صموئيل ) ما يعملوهاش
اول شىء عند بداية الغناء ( مصر التى فى خاطرى ) كانت من التلامذة بتطلع مايعة لأن لو ايقاعها تافى تافى يعنى كروش منقوط ودوبل كروش , عايزكم تدققوا فى تفاعيل ام كلثوم تلاقها مش بتقول التافى محددة يعنى مرة كده ومرة كروش وسكتة دوبل كروش ودوبل كروش , يعنى انا كتبت كده بس ما حبيتش اتفزلك عشان تبقى سهلة عليكم قى التنفيذ
يعنى انت اولا احفظ النغمات كويس واحفظ التقطيع بتاع ام كلثوم يعنى مصر التى فى خاطرى مش غنائية مدلعة عاطفية ولكن عسكرية شوية . واخطر واسوأ عيب بيحصل البريكات اللى فى الكوبليهات لما بيقف الإيقاع يعنى المدرس بيبقى مش فاهم البريك اد ايه والتلميذ مش فاهم حاجة طبعا والبريك بيطول والتلميذ عمره ما بيركب صح على الإيقاع لما يدخل تانى وبتحصل لخبطة واطباق بتتكسر وحاجات كده , فى الاماكن اللى فيها البريك انا كاتبها على الرتم مش عامل بريك لأنها مضبوطة يعنى ما تعملش بريك اابدأ اللحن ماشى زى الفل , وبعدين البريك اللى عملته ام كلثوم لما دخلت على الرتم هى نفسها دخلت دخلة انا ماعجبتنيش يعنى زى ما تركب القطار بعد ما يكون سرعته زادت ومالهاش داعى طبعاً , مع اطيب تحياتى واتمنى تكون رسالتى وصلت عادل صموئيل
|

07/11/2010, 13h45
|
 |
Moderator
رقم العضوية:249452
|
|
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
|
|
|
رد: طلبات نوتة
احبائى
اقدم لتلميذتى المجتهدة انيتا
الجمل الموسيقية الثلاثة الأساسية من موسيقى قضية عم احمد لعمر خيرت
يعنى انا مش بحب اكتب النوع الحديث من الموسيقى لأنى بحس انها تتسمع بس لأن التوزيع بيغطى على اللحن الأساسى اولا وثانياً انك انت بتبقى سامع عشر اصوات وانت بتعزف آلة واحدة فى نفس الوقت يعنى بتعزف صوت واحد منهم واللى بيسمع بيحس اللحن فاضى من غير الزحمة اللى فيه بعكس مثلا لما تعزف اغنية من بتوع زمان ممكن بآلة واحدة تعزف اللحن كله وبتكون مشبع للسامع
وفيه مشكلة خطيرة فى الموسيقى والاغانى الحديثة , فى الأغانى بتاعة الزمن الجميل انا كمدون موسيقى محترف المفروض لما بسمع اللحن اهم شىء اللحن يكون صريح يعنى ايه صريح : يعنى من اول جملة انا لازم احس ان الللحن بياتى او نهاوند مثلا وبسرعة انا لازم احس ان الميزان 4/4 مثلا لأن اول شىء انا بكتب الاميزان والدليل
بعدين الصراحة فى اللحن ان طول ما انا بسمع ابقى سامع ان النغمة دى مى بيمول او سى ناتورال بما لايدع مجال للشك عشان اكتب وانا مستريح , لن الراحة هنا معناها انى اقعد نص ساعة اكتب كوبليه او مثلا صفحة ونص , اما الموسيقى الحديثة والاغانى الحديثة بيبقى اللحن مش صريح يعنى بيراوغ , هنا فى السطر الثالث الجملة بتاعة القانون
هى المفروض انها جملة سهلة جدا جدا لكن هو مشخلعها الشغلعة اللى فيها دى طلعت روحى بس لازم اكتبها لن اللحن كده يعنى ماينفعش اكتبها سادة من غير الشخلعة لأن الناس سمعوها كده , المشكلة اى سامع سى بيمول مثلا اكتبها انتم عارفين ان الكمبيوتر ممن بعد ما اكتب كل مازورة بضغط على المسطرة اسمع المازورة , طبعا بيساعدنى كتير جدا جدا فى الألحان الغربية ( او اللى مافيهاش نغمات شرقية لأن الكمبيوتر مش بيغنى النغمة الشرقية وبعتمد على عينى اكتر انى اراجع النوتة ) المهم ان الكمبيوتر بيغنى اللى انا كتبته اسمع الاقى حاجة تانى ارجع للتسجيل الاقيها سى بيمول ارجع للى كتبته الاقى مش مظبوط , طبعا مفيش عفريت ولا حد عامل لى عمل ومخبيه فى صباع رجل نملة , ولكن عدم الصراحة فى التوزيع الحديث يعنى النغمة الأصلية سى بيمول بجد بيحط تحتها كذا نغمة بتخلى النغمة مش صريحة زى مثلاً فى الألوان فيه لون احمر لو جه عليه ابيض بيبقى بمبى , او ازرق على اصفر يبقى اخضر , المشكلة لو اللون التانى يبقى مش كفاية بيطلع الوان غريبة مالهاش اسم يعنى بتسمع مثلا فستقى او فحلقى او تركواز او شانجاه
دى ممكن تبقى حلوة لما تشترى بلوزة صوف مستورد شيك يعنى ممكن تبقى اناقة , لكن فى الموسيقى انك تشك النغمة دى ايه دى مصيبة يعنى بتطلع جيل اذنه الموسيقية تالفة , يعنى انا شخصيا زمان من 35 سنة سنة كان بيجى لى طالب يقول انا بغنى يا استاذ ممكن تسمعنى الاقيه حلو وفيه كتير حلوين يعنى بيغنى لى حتة عبد الوهاب حتة عبدالحليم وكده ,
طبعا لما بيسمع عبدالوهاب بتبقى النغمات صرريحة يعنى ال سى سى والمى بيمول مى بيمول وبتتربى اذن المستمع على النغمات الصحية , النهاردة لو جه واحد يقول لى نفس الكلام عارفين طبعا حا يغنى لى ايه حاجة لتامر دياب او عمروحسنى ( الأسامى مش تفرق لأن كلهم زى بعض بيتساووا فى الخيابة وماحدش منهم عمل حاجة بقرش يفتكروه بيها بعد ما يموت زى اقل مطرب زمان ) طبعا اللى بيغنى اغنية لتامر طبعا تامر دى بيقول اصلا ال لا بيمول خاسسة يعنى نغماته اصلا مش مضبوطة طبعا اللى حايقلده حا تنقص كمان يعنى بيعلموا الشباب الخيابة بعكس العمالقة كانوا بيعلموا الناس فن , كفاية عليكم كده فاصل ونعود
مع اطيب تحياتى
|

08/11/2010, 07h03
|
 |
Moderator
رقم العضوية:249452
|
|
تاريخ التسجيل: June 2008
الجنسية: مصرى
الإقامة: مصر
العمر: 75
المشاركات: 625
|
|
|
رد: طلبات نوتة
اخوتى الأحباء
بناء على طلب الأخت الفاضلة غادة عبد الرحيم اقدم لكم نوتة من اروع اناشيد محمد عبد الوهاب الوطنية
طول ما املى معايا او ( حى على الفلاح )
وانا اكرر تقديرى للمدرسين اللى بيطلبوا الحاجات الجميلة والصعبة دى عشان ينفذوها فى مدارسهم لأنها اولا احياء لأغانى الزمن الجميل التى لن تعوض وثانياً عشان الطلبة ( اللى حايغنوا او يعزفوا او حتى اللى حايسمعوا ) يحسوا ان فيه كنوز عندنا المفروض يسمعوها ويحسوا بيها وان مش الدنيا كلها هى الأغانى اللى بتتعمل دلوقتى
ولما نتكلم عن النشيد ده نلاحظ ان كل عمل عظيم مكن نتكلم عنه كتير او ممكن يكون له قصة , يعنى العمل ده مش لحن طلع وخلاص يعنى الحان دلوقتى واحد كتب كلمات اى حاجة وواحد لحنها اى حاجة واتسجلت وخلصت , انا شخصيا حضرت كل الاعمال العظيمة اللى اتعملت من اول سنة 1970 , لكن زملائى فى الفرقة المسية واللى كانوا اكبر منى بتلاتين سنة حضروا كل الاعمال اللى قبل كده وكنت بقعد معاهم اخليهم يسترجعوا الذكريات ويحكوا لى القصص الغريبة اللى مرت عليهم , وكمان تعاملى المباشر مع كل الملحنين العمالقة خلانى ممكن استكشف قصة لحن او الشىء الغريب اللى فيه بمجرد ما اسمعه , واللحن ده انا من السمع بس اكتشفت الإعجاز اللى فيه , يعنى عبد الوهاب كان مش بيلحن وخلاص ولكن لازم يبتكر فكرة غريبة وجديدة ويحطها فى كل لحن , والفكرة الغريبة هنا او الصاعقة انه فكر يختار مقام الصبا ويحطه فى نشيد وطنى وايه كمان نشيد حماسى , يعنى حاجة فوق التخيل لسبب ان مقام الصبا مقام اكتر مقام حزين فى الموسيقى العربية , بمعنى لو عايز المستمع يبكى قسم له شوية صبا , وتانى فكرة عبقرية فكر فيها انه ما استعملش المقام فى مكانه الطبيعى على الدوكاه لأنه هنا حايكون حزين اوى بطبيعته , وضع مقام الصبا على النواة عشان يبقى حارق , يعنى الشىء الحزين حط عليه شوية شطة عشان ما يفقدش الطابع بتاع النشيد انه حماسى ,
ولما تسمع اللحن انا اكتشفت حاجة الكورال نكهتهم مش نكهة كورالنا فى مصر ( واللى كنت بشوفهم واسمعهم كل يوم وحافظهم وحافظ صوتهم واحد واحد , لما تسمع الكورال افتكرت اغنية فيروز وصوت الرجال وهو بيردوا عليها فى اغنية راجعين ياهوا , وقلت آه هم دول بتوع فيروز , واكتشفت مع نفسى ان الاغنية دى متسجلة فى لبنان على فرقة فيروز وبالطبع التوزيع للأخوين رحبانى من حاجات خفيفة او لمسات فى وسط اللحن ما حدش بيعملها غير الأخوين رحبانى كان اكتشفت وسط اللحن كام دوم وكام تك ودول ما حدش بيعملهم غير حسن انور فقط , اكتشفت انه ممكن يكون استدعى حسن انور لبنان عشان يسجل معاه اللحن , يعنى مش كولمبس بس اللى بيكتشف , ولما الكورال بيعيد جملته فيه آهات ودى نكهة لبنانية خالص تحس الجزء ده من الحنجرة الصوتية مش بنستعمله ف مصر تحس فيه نكهة اشجار الأرز ورائحة حقول التفاح بتاعة لبنان
اهمشىء لما نيجى للنوتة اول سطر ده اللحن الأساسى وتانى سطر ده التوزيع اللى عليه , يعنى انت لما تنفذ اللحن ممكن تعزف اول سطر وتحط معاه التوزيع لو توافر لك آلات مع بعض ولكن لو على آلة واحدة انت ممكن تعزف السطرين ورابعض لأن التوزيع جملة جميلة جدا انا بحب اعزفها لوحدها , وده درس خطير خطير للى بيعكوا اليومين دول ويقولوا توزيع وهو بيلطسوا الألحان , يعنى التوزيع لازم يكون جملة لحنية جميلة مش نغمات ورا بعض لا لحن او شكل لها , وكمان شوف التوزيع اد ايه يعنى فى جزء صغير من اللحن مش ما اول اللاحن لآخره لنك حاتشتت المستمع عن الجمل الأصلية الجميلة جدا لو حدها من غير اى شىء معاها و يوجد فى رابع سطر تالت مازورة جملة صغيرة ديول العلامات من تحت , ده توزيع على غناء الكورال , انت مش ملزم تعزفه إلا لو عندك كورال شاطر ما يتلخبطش لما يسمع حاجة غريبة وهو بيغنى , وعموما انا ما احبش اقفل على المواضيع , يعنى بعد ما كورالك يحفظ اوى جرب تعزف الجملة دى لو ما اتلخبطوش اعمل اللى تشوفه ,
طبعا انا آسف للإطالة يعنى انا مش قلت تنويه عن اللحن ولكن قلت محاضرة لكن بجد اللحن الواحد بيحتاج الواحد يكتب عنه كتاب مش كده ولا ايه ؟
مع اطيب تحياتى وورونى شطارتكم عشان افرح بيكم
|

09/11/2010, 09h34
|
 |
عضو سماعي
رقم العضوية:2636
|
|
تاريخ التسجيل: June 2006
الجنسية: مصر
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 2
|
|
|
القلب والعين سعاد محمد
تزداد قيمه الانسان بمدى اهتمامه بالاخرين
لذا اتقدم باحترامى وتقديرى لكل المشاركين بالمنتدى خاصه الاستاذ عادل
واتشرف بتقديم مشاركه متواضعه من تدوينى اتمنى ان تنال الاعجاب مع حبى واحترامى
سامى
|

09/11/2010, 09h35
|
 |
عضو سماعي
رقم العضوية:2636
|
|
تاريخ التسجيل: June 2006
الجنسية: مصر
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 2
|
|
|
القلب والعين سعاد محمد
[تزداد قيمه الانسانبمدى اهتمامه بالاخرين
لذا اتقدم باحترامى وتقديرى لكل المشاركين بالمنتدى خاصه الاستاذ عادل
واتشرف بتقديم مشاركه متواضعه من تدوينى اتمنى ان تنال الاعجاب مع حبى واحترامى
سامى
|

09/11/2010, 09h36
|
 |
عضو سماعي
رقم العضوية:2636
|
|
تاريخ التسجيل: June 2006
الجنسية: مصر
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 2
|
|
|
القلب والعين سعاد محمد
تزداد قيمه الانسانبمدى اهتمامه بالاخرين
لذا اتقدم باحترامى وتقديرى لكل المشاركين بالمنتدى خاصه الاستاذ عادل
واتشرف بتقديم مشاركه متواضعه من تدوينى اتمنى ان تنال الاعجاب مع حبى واحترامى
سامى
|

09/11/2010, 18h21
|
 |
عضو سماعي
رقم العضوية:2636
|
|
تاريخ التسجيل: June 2006
الجنسية: مصر
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 2
|
|
|
القلب والعين سعاد محمد
مع مرور الوقت يزداد حبى وتقديرى للاستاذ عادل وذلك لحبه الشديد لمساعده الاخرين وذلك يدل على معدنه النفيس
ويشرفنى المشاركه المتواضعه علها تنال اعجاب الجميع وايفاءا لوعدنا جاه الاساذ ارمندو
اقدم بعض الاهداءات له
مع حبى وتقديرى
سامى العشماوى
|

09/11/2010, 18h28
|
 |
عضو سماعي
رقم العضوية:2636
|
|
تاريخ التسجيل: June 2006
الجنسية: مصر
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 2
|
|
|
قالواالبياض احلى
مع مرور الوقت يزداد حبى وتقديرى للاستاذ عادل وذلك لحبه الشديد لمساعده الاخرين وذلك يدل على معدنه النفيس
ويشرفنى المشاركه المتواضعه علها تنال اعجاب الجميع وايفاءا لوعدنا جاه الاساذ ارمندو
اقدم بعض الاهداءات له
مع حبى وتقديرى
سامى العشماوى
|

09/11/2010, 18h34
|
 |
عضو سماعي
رقم العضوية:2636
|
|
تاريخ التسجيل: June 2006
الجنسية: مصر
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 2
|
|
|
رد: طلبات نوتة
[مع مرور الوقت يزداد حبى وتقديرى للاستاذ عادل وذلك لحبه الشديد لمساعده الاخرين وذلك يدل على معدنه النفيس
ويشرفنى المشاركه المتواضعه علها تنال اعجاب الجميع وايفاءا لوعدنا جاه الاساذ ارمندو
اقدم بعض الاهداءات له
مع حبى وتقديرى
سامى العشماوى
|

09/11/2010, 18h37
|
 |
عضو سماعي
رقم العضوية:2636
|
|
تاريخ التسجيل: June 2006
الجنسية: مصر
الإقامة: مصر
العمر: 51
المشاركات: 2
|
|
|
فايت وعنيه
مع مرور الوقت يزداد حبى وتقديرى للاستاذ عادل وذلك لحبه الشديد لمساعده الاخرين وذلك يدل على معدنه النفيس
ويشرفنى المشاركه المتواضعه علها تنال اعجاب الجميع وايفاءا لوعدنا تجاه الاستاذ ارمندو
اقدم بعض الاهداءات له
مع حبى وتقديرى
سامى العشماوى
|
الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
|
|
تعليمات المشاركة
|
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts
كود HTML معطلة
|
|
|
جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 20h07.
|
|