أعزائي وأخواني أعضاء المنتدى الكرام
أقدم لكم
نوتة أغنية على حسب وداد قلبي لعبد الحليم حافظ
هذه النوتة أجهدتني جدا
وأقدم الشكر للأستاذ الموسيقي
الكبير وصديقي العزيز أ[COLOR="rgb(139, 0, 0)"]حمد الجوادي
الذي ساعدني وراجع معي تدوين هذه النوتة
كل الشكر والتقدير له
تقبلوا مني الأغنية
تحياتي
محمد السويفي
[/COLOR]
التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 22h07
استاذنا الكبير عادل صمويل تحية طيبة و بعد.... عندي لك اليوم تساؤل و رجاء غريب بعض الشئ... كونشيرتو ارانخويز لرودريجو.... التي الفها للجيتار... هل سبق و دونتها للعود؟ و ان كان جوابك بلا فهل من الممكن تدوينها لنعزفها بشكل جميل على العود؟ ارجو من الله ان تقبل هذا الطلب و تلبيه على الرغم من غرابته و ما يشكله من تحدي مع علمي بانك تقدر الموسيقى الجميله و تقبل التحدي بصدر رحب
حسام عبد اللطيف
اخى الفاضل
الموسيقى الكلاسيكية دى لها نوت جاهزة .. وما ينفعش تتدون بطريقتنا واللى مؤلفها هو الوحيد اللى بيقدر يدونها .. ابحث عن النوتة وان شاء الله ستجدها ( الأصلية ) بس حدد بالضبط اسم المؤلف ورقم او اسم المقطوعة التجارى
مع اطيب تحياتى
[SIZE="4"][COLOR="Blue"]أستاذي العزيز ... بالفعل النوتة موجودة و ها انا ارفقها بهذة الرسالة املا من حضرتك ان تلقي نظرة عليها حيث ان قرائتها متعذرة بالسهولة المرجوة فان اسعفك وقتك و اعجبتك فهل من الممكن تسهيلها مع العلم ان السيدة فبروز غنت اغنية لبيروت و هي مستلهمة من هذه التحفة الوسيقية و شكرا
بصراحة ان شايف انه موضوع العيل الدكتور دة موضوع عبيط اوى واللاسف احنا لسه بنتكلم فيه وبنضع وقت فيه دون لازمة ومكبرين الحكاية اكثر من اللازم انا قولت من الاول دة واحد من بتاع اثارة الفتن فى المنتديات ومش لازم نتوقف عنده لانه مجهول ولم يقدم شىء وسؤاله متركب غلط يعنى مش عارف يسال السؤال اصلاا ومش فاهم اى الفرق بين الادليب والجمل اللى على ميزان ومين هوعادل صموئيل فلماذا نحن مستمرون فى الكلام عليه
الدكتور دة واحد مجهول عمل مشاركة هبلة وماشى فامش معقول نسيب بقى الفن ونقعد نتكلم عليه وبعدين بصراحة انا زعلان جدا جدا من استاذ عادل صموئيل ويعنى ايه يبطل تدوين موسيقا؟ فين عادل صموئيل الرجل القوى الذى لايعرف المستحيل صاحب مدرسة البساطة والجمال فى النوتة الموسيقية بقى معقول يجى عيل اهبل ويقول كلام عبيط وغير علمى يوقع الرجل القوى والفن والمنتدى بالسهولة دى!!!
انا مش فاهم ازى استاذ عادل يتاثر اصلا بكلام العيل دة ويقرر اعتزال التدوين--- ازى الرجل اللى عرفناه والكل يشهد له بالقوى والتفوق يسقط بهذة السهولة يعنى ياجماعة معقولة ام كلثوم وعبد الوهاب يعملوا اغنية وواحد فقط من الجمهور يقول
(ايه الاغنية الفاشلة دى) وباقى الجمهور فى الحفلة وخارج الحفلة يقولوا ايه الجمال دة والاغنية تكسر الدينا وتدخل التاريخ
ويجى واحد فقط يقول الاغنية فاشلة فيقوم عبد الوهاب بالانتحار وام كلثوم تقرر عدم الغناء؟؟؟ مش ممكن ياجماعة يعنى؟
العيل دة لما تكلم انا اول واحد ردت عليه وباقى الاخوة بالاجماع ردوا عليه ومفيش واحد حتى جاء فى صف العيل دة وكل الناس فى المنتدى جابت حق الاستاذ اللى مصر وخارج مصر واللى فى الصفحة وخارج الصفحة
يبقى ليه استاذ عادل يتاثر بكلام العيل دة بقى ويقرر عدم التدوين؟؟ فهل يسقط الهرم والمنتدى والتلاميذ بهذة السهولة علشان واحد فقط عبيط قال كلام عبيط!!! فهل نحن ضعفاء لهذة الدرجة؟؟؟
تلاميذ الاستاذ والمنتدى جابوا حق الاستاذ يبقى ليه بقى الاستاذ لسه زعلان ويهد الحلم والتاريخ اللى هو وتلاميذه بيصنعوه
بصراحة يا استاذ عادل انت مالكش حق تفضل زعلان وتعاقبنا احنا بعدم التدوين علشان عيل عبيط قال كلام عبيط وهو مش منا ولا ينتمى لنا احنا اصلاا فا بصراحة استاذ عادل يحب ان لا تتاثر بهذة السهولة ونحن نعرفك انسان وفنان قوى
فارجوك لا تفكر فى اعتزال التدوين لانه الخاسر هو احنا والمنتدى والتلاميذ والفن اللى انت عاملته وشاركت فيه
ارجع نحن فى انتظارك ولن نقبل اى اعذار
استاذ سيد
عامل ايه مع الثانوية العامة؟ انا حارفع اليك النوتة دلوقتى حالا
استاذ حسام عبد اللطيف
انا كنت ردت عليك بس مش عارف انت شوفت المشاركة ولا لا
على العموم انا رفعت اليك نوتة الكونشيرتو كاملة ومعها نوتة مبسطة لحن منى مور الشهير واللى غنت عليه فيروز اغنية لبيروت
لحن منى مور يبدا من الصفحة 18 فى ملف الكونشيرتو
كل التحية
التعديل الأخير تم بواسطة : عمرو الهنداوي بتاريخ 11/03/2012 الساعة 22h03
دى نسخة اخرى للكونشيرتو كامل وهى مكتوبة بسهولة شوية والصحفة 13 هى بداية الحركة الثانية لمنى مور والاشهر عالميا وطبعا رود ريغو توفى 1999 والكونشيرتو دة من افضل اعماله الموسيقية ويصعب تسهله لانه معتمد على الحليات والتوزيع الاروكسترالى لكن فى المشاركة السابقة ارفقت لك اللحن الشهير صولو ومكتوب بشكل سهل جدا
سلام اخي يوسف القاسمي
نعم لقد وجدت بعض الاعمال الموسيقية المغربية من تدوين الرجراجي لكن ابحث من مدة على اغنية عيشي يا بلادي عيشي لمحمود الادريسي اذا كنت تتوفر على نوتتها الموسيقية حاول ان تضعها في المنتدى في اقرب وقت لاني محتاج اليها
شكرا جزيلا
cher ami CHAHINE
voici la partition que tu m as demandé écrite par un de mes amis
je suis désolé pour le retard
اللحن ده بيعتبر اصعب لحن من الحان ام كلثوم لأن معظمه تقريبا ادليب
بيحتاج عازف ماهر جدا يعنى المعلية الشعور بإحساس اللحن مش قراءة نوتة وخلاص بالذات فى مقاطع الادليب
لكن اهم ميزة تكسبها لما تعزفه انك تشغل اذنك اكتر لن الادليب مهما كان مكتوب فى منتهى الدقة لكن بيحتاج انك تحس روح اللحن
مع اطيب تحياتى
طبعا دى اتعزفت قدام جمال عبد الناصر فى عيد الثورة 23 يوليو سنة 1964 .. طبعا ساعتها انا كنت لسه تلميذ فى اعدادى .. ولكن خبرت بعد كده فى العمل مع المعالقة خلتنى اتصور اتنفذت ازاى
المقطوعة دة فى اول سطرين فيها مشكلة ان فى كسر فى الميزان 3 مرات مرات يعنى مش ممكن تتكتب على ميزان
ولو حصل انها اتكتبت على ميزان ( وهو تقريبا الشكل اللى اتنفذت بيه عشان وجود آلات النفخ النحاسية واللى متعودين لازم يقروا نوتة ) كانت حاتبقى مفركشة .. لأن لو اتكبت على ميزان حاتبقى اناكروز بعدين مازورة 5/4 بعدين مازورة 4/4 بعدين 5/4 .. بس برضو ماكانتش حاتطلع حلوة كده وبالإتقان ده إلا انهم عملوا عليلها بروفات كتير .. وفضلوا مع العازفين لحد ماحفظوها .. هى كل المشكلة فى الثلاث اسطر الاولى بعدين اول ما بيخل الايقاع والميزان مفيش مشكلة من اى نوع لا للفرقة السيمفونية العسكرية ولا للفرقة الماسية
وانا هنا دونتها ال 3 اسطر اديب بعد تفكير عميق لقيت دى احسن طريقة وانا سمعتها ع الانكور مضبوطة بنسبة 100% واتحدى اى حد ممكن يدونها احلى من كده وفى منتهى السهولة يعنى اقل عازف ممكن ياخدها على مرة واحدة ..فى اااالمقطوعة المويقية دى طلع على المسرح الفرقة السيمفونية العسكرية والفرقة الماسية .. وبيظهر فيها براعة عبد الوهاب انه بيقدم لك الموسيقى العسكرية بطابع شرقى جميل جدا وبيحصل حوار بينها وبين الفرقة الماسية
بعدين بعد كل ضرب المدافع ده بتسمع الإيقاع الشرقى وجزء بياتى على النواة وتسمع الموسيقى الشرقية الاصيلة القانون وصول الكمنجة وصولو الناى بعدين ترجع تانى للون العسكرى وتقفل
وجديد بالذكر ان فى نفس الحفلة كانت الفقرة اللى بعدها نشيد على باب مصر لأم كلثوم وبعده غنت انت عمرى ,
اتمنى ان تسعدوا بها مع اطيب تحياتى
أهداء خاص للصديق /هيثم الصالحى ...نوتة "حكايتى مع الزمان"...والمشكلة اللحنية وهى مقدمة الكوبليه التانى ....صح؟....مشكلة وفخ عاملة بليغ حمدى...
لكن اللى مش مفهوم هو الكوارث الأعجازية اللى عاملها السنباطى...فى "حديت الروح "....بالذمة فيه كده؟...ايه يااخوانا اللى عامله السنباطى ده ...راست الدوكاه وقولنا ماشى ....انما سيكاه الدوكاه واربعة نص بيمول ؟؟؟تتعزف ازاى دى؟؟؟.... المهم هى غنتها فى مايو 1967...خد بالك قبل النكسة بأيام...وعشان كده ماغنتهاش تانى ...هى ليها حفلة واحدة بس....
اخى العزيز
اشكرك .. انا ابتديت ادون فى حديث الروح خلصت ييجى 3 اسطر وكلمة 3 اسطر فى ذهب الليل يعنى ابقى بطىء وبليد لكن 3 اسطر فى نصف ساعة فى حديث الروح ده بيعتبر من وجهة نظر المتفهمين لصعوبة لاغانى اعجاز بس ان شاء الله ماتخافوش حتكون سهلة وفى متناول الجميع .. وهى اسهل من الاطلا لأن الادليبات فيها اقل كتير
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 13/03/2012 الساعة 21h20