الاغنية دى بتمثل عصر من الغناء وعصر من التلحين اسمه عصر المشايخ , والاغانى اللى من النوع ده بتعتمد على 40% لحن و60% اداء مطرب , لذلك بتحتاج مطرب قدير جدا جدا , يعنى من اهم الاغانى اللى ماحدش قدر يغنيها غير ام كلثوم , وللتوضيح انت لما تشوف اغنية مثلا زى امل حيتى فى اى مقطع تلاقى اللحن محدد يعنى المازورة مثلا فيها 4 نوار محددين والمطرب مقيد بيهم ولو حب يعمل عُربة بتبقى محددة جدا , والمطرب ما يعملش عرب كتير ( زى اصالة ) عشان مايفسدش اللحن , لكن فى الحان المشايخ تلاقى المازورة فيها سكتات وده بيدى المطرب القدير امكانية انه ممكن يملا السكتات يعنى يطول فيها ويقصر ويملا المازورة بما يحلو له , واما كلثوم بالذات كانت لما بتسخن وتتسلطن لازم تعمل تقاسيم من عندها , ولو تلاحظوا انها ماكانتش بتقسم كتير إلا فى الحان زكريا احمد لأن طبيعة اللحن بتديها امكانية تقول وتطلع كل اللى جواها , يعنى مرة فى اغنية اهل الهوى قالت اول جملة بعدين كان مزاجها عالى كملت اللحن كله من عندها , وده مش من فراغ , يعنى كان بيت زكريا احمد عبارة عن صالون غنائى وكان بيجتمع فيه عشان الفن ويغنوا كل يوم للصبح وكتير كانت ام كلثوم بتسهر معاهم وتغنى , وهنا كان الغنا مش محدد بوقت يعنى ممكن يمسكوا اغنية زى دى ويقعدوا يجودوا فيها للصبح , انت لو سمعت زكريا احمد تلاقى نفس الاغنية ممكن وهو بيغنى بيضيف كلام , الكلام ده ممكن بيكسر الوجة والميزان , مثلا اغنية شوف الزهور واتعلم , قال شوف الزهور يا بنى آدم واتعلم , كلمة يا بنى آدم تكسر الميزان لأنها دخيلة على اللحن , وهنا بييجى دور مهم لضابط الإيقاع , مع انها كلمة فجائية لكن بيقدر يظبط الايقاع بحيث انها تبان تجوديدة مش غلطة , وهنا لازم اتكلم عن النجم الخفى وراء اجادة الاغانى دى وهو عازف الرق الشهير ابراهيم عفيفى , كان راجل عجوز فطرى مش اكاديمى , ولكن ما جاش حد زيه عازف رق فى العالم العربى وهو السبب فى ظهور عازفى الرق العظام اللى تتلمذوا على يديه حسن انور وحسين معوض ومحمد العربى , التميز الخطير لإبراهيم عفيفى انه استلم ام كلثوم وهى عندها 16 سنة , كانت لسه بتتعلم وهو كان كبير ,, كان لما تغلط بيشتمها وياما اخدت منه شلاليت , وكان بيشتمها وهى على المسرح كتير ( بس طبعا ماحدش من الجمهور كان بياخد باله ) المطرب اللى من نوعية ام كلثوم بيبقى عنده طاقة عالية جدا ... يعنى خمسين الف فولت , واى طاقة فى الدنيا لازم تتحجم , يعنى اى مفتعل نوورى اهم جهاز فيه التحكم والسيطرة على الطاقة لأنها لو خرجت عن السيطرة تضيع الدنيا , وام كلثوم كانت كده , يعنى المطرب القدير بيبقى عنده بالدراسة والخبرة انه ممكن يلعب بطلاقة فى 47 مقام
وهنا ييجى النجم التانى محمد عبده صالح عازف القانون يعنى كان بيديها السسك عشان ماتتوهش , يعنى يديها لا بيمول مثلا , وهى تروح منها لكل المقامات القريبة وهو طول الوقت محوط عليها او محجمها , او ابراهيم عفيفى ,كان حافظها يعنى لما تخرج عن الوحدة بيحس انها فاهمة هى فين وتعدل نفسها او محتاجة حد يرجعها , كان فى وسط المازورة بيديها تكوك عشان ما تتزنقش وفجأة فى مكان مناسب يديها 2 دوم ترجع للوحدة , وقالت عنه ارباهيم عفيفى بيسترنى .... والطريف ان ام كلثوم انا شفتها فى بيتها لما تكون مع نفسها , لازم تسمع ام كلثوم كل يوم ساعتين , كانها مستمعة وتنقد نفسها , وكانت لما تسمع حاجة ماتعجبهاش تشتم نفسها بنفس الشتائم اللى كان بيشتمها بيها ابراهيم عفيفى , وكانت لما تسمع حاجة حلوة تمدح نفسها انا سمعتها بتقول الله عليكى ياسومة ياللى مفيش منك وعظمة ياست طبعا اللحن ده من الصعب ان اى حد يغامر ويكتبه بس من حسن حظكم انى بعزفه من اكتر من 30 سنة يعنى حافظه , حافظ اساه مش التجويد اللى مش ممكن يتكتب , وانت لو شفت النوتة حتلاقيه سهل كده ممكن ماتتخيلش انه سهل كده , بس هو محتاج مش قراءة حروف محتاج نشغل السماعى شوية يعنى تحفظ اللحن من التسجيل اوى بعدين تسترشد بالنوتة اكيد حايطلع حلو
مرفق الاعلان بتاع الحفلة الخميس 4 ديسمبر سنة 1947
مع اطيب تحياتى
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
*********************
اقدم لكم اليوم نوتة انتى بلاد طيبه للفنان /محمد منير و انوشكا
"من تدوينى"
ومرفق ايضا ملف صوتى لتوزيع بسيط للنوتة على برنامج
FL Studio
وايضا الاغنية الاصليه
************
تحياتى
Sayed_lv
التعديل الأخير تم بواسطة : tarak766 بتاريخ 04/02/2019 الساعة 23h27
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
الاخواة الكرام تحية طيبة
اخي العزيز وائل العلوي سبق و رفعت نوتة اغنية نبتدي منين الحكاية المشكل انو فيها صفحات فيهم اخطاء مثال الصفحة اربعة (مرفق) فيها مازورات فيهم اللحن غير مستقيم و تنقص درجات و التعديل بالاحمر.. اما الصفحة الثانية فيها خطئ في الميزان اصلا و قد اعدت تدوين المقطع الخاطئ مع ملف صوتي (مرفق) و نرجوا من الاخواة و الاستاذ عادل ابدا رايهم في الموضوع (هل الميزان يتغير ليصبح 2_4 او يبقى 4_4) انا حسب نظري انو يبقى 4_4... و لو ممكن تواجد نوتة الاغنية ما فيهاش اخطاء
اخوك هيثم
احبائى
اقدم لكم اليوم اغنية من العيار التقيل ( جدا جدا ) طلبتوها من اكتر من سنة وانا كنت متردد لنها من النوع اللى ما ينفعش يتكتب , لأنه اكبر من الكتابة ومن التدوين ومن القواعد , لكن مع اصراركم اقدمها لكم
الكرنك
والاغنية دى ماتمرش دون توضيحات , يعنى اول توضيح انها من قسم من اغانى عبد الوهاب اللى من المستحيل ان حد يقدر يغنيها , يعنى شىء عامله عبد الوهاب لنفسه , عند المقطع بتاع انا هيمان , هو بيعمل تقاسيم انا ماكتبتهاش لعدة اسباب , اول سب ان التقاسيم ما تتكتبش , هى مش تدوين موسيقى ولكن سكك , يعنى المطرب بيرسم لنفسه خريطة , يبدأ من مقام ايه ويروح فين وفين , ونفس المطرب لو غنى الاغنية عشر مرات كل مرة التقاسيم بتختلف , لأنها ارتجالية , يعنى حتى ما ينفعش هو نفسه يكرر اللى قاله , وزى ما انتم عارفين انى لما بعزف اى لحن بتخيل الملحن قدامى ولما اكتب بتخيل الملحن قدامى , ولو عيد الوهاب دلوقتى رجع وحب يدون الاغنية دى عشان يغنيها انا من حفظى لعبد الوهاب كان مش حايخلينى اكتب التقاسيم بتاتاً , يعنى حايخلينى اكتبها زى ما انا كاتبها هنا , وفى البروفة حايفهم الفرقة انه حايعمل تقاسيم فى المكان ده , وطبعا ضرورى قبل ماتفكر تعزف النوتة ترجع للحن عشرات المرات لأنه مش قرائة حروف , ولكن روح , حاتلاحظوا حاجة مهمة فى اللزمات الصغيرة اللى بيترد على التقاسيم او بتسد الفراغات , انك حاتسمع الفرقة مش محددة فى حاجة يعنى كل واحد بيقول حاجة , ودى لما كنت بعزف معاهم الملحن بيقول اشغوا ( دى كلمة مصرية قديمة يعنى انتشروا او زنوا , بنبقى زى صوت الحشرات بتاعة الغيط او الحقل بالليل , يعنى انت سامع اصوات كتير بس مش عارف ايه بالتحديد اللى بيعملها او ايه مع ايه , وهنا الفرقة بتونس المطرب او بتعمل نغمات فى خلال المقام اللى المطرب واقف عنده , فيه حاجة خطيرة فى عبد الوهاب , انا من معاشرتى له 20 سنة شخصيا وعشرين سنة قبل ما ادخل الوسط الفنى , ان عبد الوهاب لو ابتدا يقسم عمرك مها كنت قدير انك تتخيل هو رايح على فين , بمعنى انه لو بدأ من رى وعمل مى نص بيمول وداخل على الفا اى واحد عادى يتخيل انه حايروح على البياتى ... لكن تميز عبد الواحد انه بياخدك لى مقام من المستحيل انك تتخيله , وانا شخصيا رحت مع عبد الوهاب قعدات كتير جدا و يعنى هو وانا وعازف رق فقط , انا كنت لسه صغير جدا وكان فيه عازفين كبار جدا واحسن منى واكتر خبرة , هو كان بيختارنى لأن العازف الكبير بيحب يبين نفسه , يعنى زى ما قلت فى المثل ده لو عبد الوهاب اعطى الاحساس بالبياتى كان العازف الكبير ممكن يسحبه على باقى البياتى ويضيع الخيال اللى فى مخ عبد الوهاب , لكن انا شخصيا كان احساسى ان الاستاذ عبد الوهاب زى هرم خوفه , وانا جنبه نملة , وبالطبع مش انا اللى اوجهه يقول ايه , ولكنه ماسك العود وانا بتابعه , بعمل له حاجة زى خلفية او ارضية , دى كانت بتريحه جدا , الحاجة الاخطر ان عبد الوهاب لما ببسخن ويفتح ممكن فى تقسيمة زى دى بياخد ساعة ... وفى تسجيل الكرنك التقسيمة خمس دقائق فقط لأنه كان زمان مقيد بزمن الاسطوانة الحجارى , يعنى قبلما بيسجل اللحن بلإسبوع لازم حد يمسك له ساعة ويحدد يقعد فى كل جزء اد ايه كام ثانية , ودى بالطبع كانت بتعمل له تحجيم لطاقته .... بعكس رياض السنباطى كان حظه حلو انه لما كان بيسجل اغنية كان بيمسك العود ويقسم , على ايام الشرائط .... يعنى يقسم براحته ده رياض السنباطى , يعنى ممكن الاغنية 40 دقيقة فيها عشر دقائق تقاسيم .... وانا هنا بديكم فكرة عن عبد الوهاب يعنى انت لو بحثت هنا فى قسم اغانى عبد الوهاب على اغنية تكون عمرك ماسمعتها , واسمعها كتير ذاكرها ... حاتكتشف ان اى جملة لو سمعت نصها الاول مش ممكن حاتتخيل نصها التانى ولا حتى شبه اللى حايعمله عبد الوهاب ... مع ان فى اى مطرب تانى سهلة جدا تعرفها , وانا طالب فى الكلية كان من ضمن دروس القواعد الموسيقية بناء الجملة اعطيكم مثال يعنى جملة فى سلم دو الكبير او مقام عجم على دو ... الجملة 8 موازير ... القواعد الثابتة بتقول الجملة سؤال وجواب , يعنى اربع موازير ولازم تقفل على الدرجة الخامسة يعنى صول , والاربع موازير التالية لازم تقفل على الاساس يعنى دو ...
عبد الوهاب كسر كل القواعد دى ... ممكن يقفل الجملة على حرف مش ممكن تتخيله و او بيسحبك بالحرف ده على مقام تانى , يعنى لما حد يقول لك عبد الوهاب الاسطورة مش من فراغ , حاجة تانى خطيرة جداً .... انا فى محطة روتانا زمان بيجيبوا حفلات لفرقة الموسيقى العربية المصرية .. حفلات حديثة يعنى العازفين شباب من الجداد . شفت لحن همسة حائرة للمطرب السورى صفوان بهلوان ... المطرب حلو لكن الفرقة زفت ,,, او تحت الزفت ب 30 درجة . طبعا انا بخبرتى بعرف ايه العيب , ان اللحن مكتوب نوتة , والشباب اللى بيقارا بيقرا النوتة اللى قدامه , وشكله عمره ما سمع اللحن اصلا , يعنى انا هنا فى المنتدى عزفت همسة حائرة والجندول , مش عايز اقول انا شاطر لكن انا حافظ , يعنى اى اغنية من دول شرط اساسى انك عشان تعزفها انك تكون فيه علاقة بينك وبين الاغنية مش اقل من 30 سنة ,,, وحتى العازفين العظام اللى عزفوا الاغانى دى فى زمنها وهم اللى سجلوها قعدوا يحفظوا فيها شهر , يعنى بتبقى بالنسبة لنا زى البيت اللى انت ساكن فيه ... تقدر توصل له من عشرين طريقمختلف
طبعا انا آسف للإطالة وما اطمعش ان كتير منك يقدروا يعزوفوها بس حاولوا .... يعنى لو مبتدىء منك عزف منها جملتين اكون فى منتهى السعادة
فيه ملحوظة : حد منك قال انه شافها نوتة قبل كده وفيها غلطات كتير , وانا هنا بقدر الامكان حاولت اتفادى اى غلطات لأن عبد الوهاب فى النوعية دى من الاغانى الصعبة بتسمع حاجة وتكتبها تراجع تطلع حاجة تانية امسحها واكتبها تانى كذا مرة لحد ما احس انها حلوة كده وعمرى طبعا ما حوصل للكمال
وملحوظة تانية فى التقاسيم انا للعلم كتبت منها 3 سطور بعد عناء شديد لكن مسحتهم حسيت ان من المستحيل تتكب
مع اطيب تحياتى
هى موجودة فى المنتدى بس انا حبيت ادونها احلى شوية
والغريب ان اللى خلانى ادونها انى بعد مادونت الكرنك حسيت انى عايز اكتب حاجة سهلة بالنسبة لى , لأن الكرنك تعبتنى اوى يعنى كنت كل سطر باخد وقت , نفس اولقت اكتب فيه صفحين من انت عمرى
المهم النهارده فيه درسين , الدرس الاول ان مدرسة عبد الوهاب لما تشوف جملة الجيتار فى المقدمة الموسيقية , تلاقيه كرر الجملة كذا مرة لكن كل مرة فيها حلية شكل يعنى ماتسمعش الجملة مرتين زى ما هى , يعنى تسمع الجملة اول مرة تلاقى فى كل جزء سكتات , تانى مرة تلاقى الكمنجات بتعمل 3 حروف بتملا السكتات و ولما الكمنجات بتقول الجملة بتعمل نغمات طويلة بدل السكتات و ولما الجيتار بيعيد الجملة فى اواخر المقدمة تلاقيه بيقف الجمل بحلية من عنده بدل السكتات , والملحوظ ان عبد الوهاب بيركز على اللعبة دى بالذات فى المقدمة الموسيقية بالذات مش بيعملها فى موسيقى الكوبليهات , لنه كان بيتبر ان المقدمة الموسيقية مقطوعة موسيقية منفردة يعنى ممكن تعزفها لوحدها كمقطوعة موسيقية والتنويع هنا طبعا مطلوب جداً , لكن موسيقى الكوبليهات بتبقى تمهيد للغناء , فيه حاجة مهمة تانية فى اللحن ده بالذات واضحة جدا , لو سمعت انت عمرى فى تسجيل الاستديو حتلاقى فى الكوبليه التانى ( بتاع الليالى الحلوة والشوق والمجبة ) موسيسقى الكوبليع حاجة على ايقاع وبتعزفها الفرقة ,,,, اما فى الحفلة حاجة تانية يعنى مويسسقى بدون ايقاع فيها صولو قانون ... وحبيت تعيشوا معايا الجو ده .. يعنى كنا بنشتغل فى مقدمة او مقطوعة موسيقية بعدين بعد ما نحفظها وتبقى 100% عبد الوهاب ( او الملحنين الكبار عادة ) ممكن يغير فيها يزود حتة ينقص حتة أو يغير شكلها العام او حتى ممكن يحذفها كلها ويحط واحدة جديدة بدالها زى هنا ... وده بيبن لك ان الناس العمالقة دول كانوا مش الملحن بيعمل اللحن ويقبض ويعمل البروفات ويسجله ويجهزه للحفلة ويخلع ,,, ولكن الملحن كان حتى بعد ما يعمل اللحن كان هدفه احلى حاجة ممكنة على الإطلاق ... يعنى كان ممكن يعمل تعديل حتى ممكن قبل الحفلة بساعة وحصلت كتير ... وانا هنا للأمانة عملت لكم الاغنية كاملة .. وعملت ملف مستقل فيه الجملة الملغاة دى لنها حلوة جداً من باب العلم بالشىء وسهلة جدا اقل واحد ممكن يعزفها
مع اطيب تحياتى