* : الفنان عبداللطيف المنصور (الكاتـب : كويتى - آخر مشاركة : shokri - - الوقت: 17h04 - التاريخ: 15/09/2025)           »          محمد رشدي- 20 يوليو 1928 - 2 مايو 2005 (الكاتـب : الباشا - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 16h07 - التاريخ: 15/09/2025)           »          غازي علي (الكاتـب : samref - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 15h44 - التاريخ: 15/09/2025)           »          أميمة الخليل (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 15h13 - التاريخ: 15/09/2025)           »          فن التوقيعات (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 13h29 - التاريخ: 15/09/2025)           »          عبـــاس جميل (الكاتـب : لؤي الصايم - - الوقت: 10h02 - التاريخ: 15/09/2025)           »          ماري سليمان (الكاتـب : KAWKABULSHARQ - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 09h31 - التاريخ: 15/09/2025)           »          أغاني منوعة بأصوات لبنانية (الكاتـب : esb_a - آخر مشاركة : لؤي الصايم - - الوقت: 08h59 - التاريخ: 15/09/2025)           »          45 عاما في كواليس ماسبيرو (الكاتـب : الكرملي - آخر مشاركة : توفيق العقابي - - الوقت: 08h49 - التاريخ: 15/09/2025)           »          سينما قصر النيل * ليلي ونهاري * اروح لمين *حب ايه (الكاتـب : tarab - آخر مشاركة : احمد خليل ا - - الوقت: 08h02 - التاريخ: 15/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > المبدعون > ابداعات واعمال أعضاء سماعي

ابداعات واعمال أعضاء سماعي انتاج خاص بمنتدى سماعي

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #11  
قديم 14/10/2011, 20h49
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala مشاهدة المشاركة
مقام السيكاه يرتكز علي مي ناقصة ربع تون (نغمة السيكاه) و كذلك نغمة لا (الحسيني) ناقصة ربع تون
المى ربع تون .. والسى ربع تون .. وليست الحسينى

لأن السيكا جمع متداخل .. يتكون من جنسين

جنس سيكا على المى .. وجنس راست على النوا

وإن كان البعض يعتبره جمع منفصل .. على إعتبار أن الجنس الفرعى يبدأ من السى ربع تون

ويسمى ( جنس أوج ) .. وفى الحالتين .. السى ربع تون .. وليست اللا ( حسينى )

صباح الفل
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #12  
قديم 16/10/2011, 08h12
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
المى ربع تون .. والسى ربع تون .. وليست الحسينى

لأن السيكا جمع متداخل .. يتكون من جنسين

جنس سيكا على المى .. وجنس راست على النوا

وإن كان البعض يعتبره جمع منفصل .. على إعتبار أن الجنس الفرعى يبدأ من السى ربع تون

ويسمى ( جنس أوج ) .. وفى الحالتين .. السى ربع تون .. وليست اللا ( حسينى )

صباح الفل

صح 100٪ و عندك حق هي نغمة سي ناقصة ربع تون

طيب يا سيدي دي لك أنت بالخصوص:
مقام بستة نكار من فصيلة السيكاه و يرتكز علي نغمة العراق أسمع يا سيدي:

إذا كنت عاوز تحذفها بعد ما تسمعها براحتك هذا مجرد دراسة لهذا المقام الغريب في نغماته و حتي في اسمه

الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 Besta Nakkar.mp3‏ (1.25 ميجابايت, المشاهدات 9)
__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
  #13  
قديم 16/10/2011, 12h23
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

إمممممممممم

يادكتور هشام .. ويا كل من يتصدى للمقامات الشرقية بالذات

المقام الشرقى ليس مجرد سلم دياتونى .. نطلع وننزل عليه .. وخلاص

المقام الشرقى طبع وإحساس .. لابد أن نشعر بطبع المقام

إذا كنت تشعر أن البستنكار غريب فى سلمه وإسمه أيضاً

إسمع ( ظلموه ) .. وإسمع أيضاً ( ياللى جمالك عجب ) لمحمد قنديل ..

أنا أيضاً إستغربت إسم المقام .. عندما سمعته لأول مرة

لكن عندما سمعت مالُحن منه .. إيقنت أننى أمام مقام شرقى جميل .. يكفى أنه يجمع بتداخل بين أكثر المقامات شرقية

( السيكا والصبا ) .. ولو كملنا حانلاقى الحجاز كمان .. يعنى سيكا وصبا وحجاز .. عايزين إيه تانى من مقام شرقى

المشكلة بقى .. فى التلحين منه .. لأننا قلنا إن المقام ليس مجرد سلم .. لابد من إظهار طبيعة المقام فى اللحن

الرغى فى الشرقى .. محتاج مواجهة يادكتور .. لابد من خد وهات .. ربنا يقرب البعيد
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #14  
قديم 16/10/2011, 15h48
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
إمممممممممم

يادكتور هشام .. ويا كل من يتصدى للمقامات الشرقية بالذات

المقام الشرقى ليس مجرد سلم دياتونى .. نطلع وننزل عليه .. وخلاص

المقام الشرقى طبع وإحساس .. لابد أن نشعر بطبع المقام

إذا كنت تشعر أن البستنكار غريب فى سلمه وإسمه أيضاً

إسمع ( ظلموه ) .. وإسمع أيضاً ( ياللى جمالك عجب ) لمحمد قنديل ..

أنا أيضاً إستغربت إسم المقام .. عندما سمعته لأول مرة

لكن عندما سمعت مالُحن منه .. إيقنت أننى أمام مقام شرقى جميل .. يكفى أنه يجمع بتداخل بين أكثر المقامات شرقية

( السيكا والصبا ) .. ولو كملنا حانلاقى الحجاز كمان .. يعنى سيكا وصبا وحجاز .. عايزين إيه تانى من مقام شرقى

المشكلة بقى .. فى التلحين منه .. لأننا قلنا إن المقام ليس مجرد سلم .. لابد من إظهار طبيعة المقام فى اللحن

الرغى فى الشرقى .. محتاج مواجهة يادكتور .. لابد من خد وهات .. ربنا يقرب البعيد


معلهش يا عم الموسيقيين ، أنا معنديش آلات موسيقية دلوقتي و لا طبلة حتي ، الكمانجة و العود و حتي الاورج في مصر ، كل اللي عندي ميدي كونترولر (أخرص) ، و أنا بألحن بالخيال و أكتب اللي تخيلته و لولا اني باكتب اللي في دماغي ما كنتش عملت ألحان لفترات طويلة ، طبعا لما الواحد يكون في ايده عود ها يعرف يدندن المقام احسن ، لكن انا عندي رغبة و أرادة في سبر أغوار المقامات من فصيلة السيكاه و أنا ها اشتغل علي المستعار و البستة نكار و الجغار (ناسي الاسم).

و البستة نكار لحن عليه الشيخ زكريا احمد "القلب يعشق كل جميل" لحن مختلف تماما عن لحن السنباطي ، و لما سمعت اللحن ما بقتش عارف المقام دا صبا و لا سيكاه و لا ايه بالضبط ، و كذلك اغنية ظالموه ، بس عبد الوهاب واضح في موسيقاه لذلك فهمت اغنية ظالموه …

بالنسبة للمقامات الشرقي هي تتراكوردات متعاقبة (و ليس بالضروري 2 تتراكورد كما في الغربي) و يتم أظهار بعض الاجناس علي بعض النغمات داخل المقام ، و لكن قول أن المقام طريقة و أسلوب و إذا أرتكز المقام علي نغمة أخري (بالرغم من المحافظة علي ابعاد النغمات) يصبح مقام آخر هذا كلام يقال لتعقيد أمثالي و جعلهم في حيرة ، و أنا في مصر قيل لي هذا الكلام ، فقلت عبد الوهاب يرتاح في مقام الهزام و أم كلثوم ترتاح في مقام راحة الأرواح لاختلاف الطبقة الصوتية لكل منهما و عزفت "الورد جميل" من درجة السيكاة و من درجة العراق ، فتم الرد عليا ها نجيب لك عم فلان هو اللي يعرف يشرح لك الفروق ، و طبعا الوقت كان محدود.
__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
  #15  
قديم 16/10/2011, 16h57
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala مشاهدة المشاركة
معلهش يا عم الموسيقيين ، أنا معنديش آلات موسيقية دلوقتي و لا طبلة حتي ، الكمانجة و العود و حتي الاورج في مصر ، كل اللي عندي ميدي كونترولر (أخرص) ، و أنا بألحن بالخيال و أكتب اللي تخيلته و لولا اني باكتب اللي في دماغي ما كنتش عملت ألحان لفترات طويلة ، طبعا لما الواحد يكون في ايده عود ها يعرف يدندن المقام احسن ،
بالتأكيد .. وجود ألة شرقية .. حايفرق كتير مع المقامات الشرقية

ماينفعش نتخيل ونكتب الخيال مع الشرقى ياعمُنا .. لازم نستطعم المقام ونتذوقه

وخصوصاً المقامات الملعبكة .. إللى إنت عايز نلعب معاها


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala مشاهدة المشاركة
و أنا ها اشتغل علي المستعار و البستة نكار و الجغار (ناسي الاسم).
أه .. تقصد القار جغار .. أو الشورى .. ده من فصيلة البياتى ياعمنا


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala مشاهدة المشاركة

و البستة نكار لحن عليه الشيخ زكريا احمد "القلب يعشق كل جميل" لحن مختلف تماما عن لحن السنباطي ، و لما سمعت اللحن ما بقتش عارف المقام دا صبا و لا سيكاه و لا ايه بالضبط ، و كذلك اغنية ظالموه ، بس عبد الوهاب واضح في موسيقاه لذلك فهمت اغنية ظالموه …
أه .. شوفت بقى .. لازم نبين طبيعة وأسلوب المقام داخل الجملة اللحنية


اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala مشاهدة المشاركة

بالنسبة للمقامات الشرقي هي تتراكوردات متعاقبة (و ليس بالضروري 2 تتراكورد كما في الغربي) و يتم أظهار بعض الاجناس علي بعض النغمات داخل المقام ، و لكن قول أن المقام طريقة و أسلوب و إذا أرتكز المقام علي نغمة أخري (بالرغم من المحافظة علي ابعاد النغمات) يصبح مقام آخر هذا كلام يقال لتعقيد أمثالي و جعلهم في حيرة ، و أنا في مصر قيل لي هذا الكلام ، فقلت عبد الوهاب يرتاح في مقام الهزام و أم كلثوم ترتاح في مقام راحة الأرواح لاختلاف الطبقة الصوتية لكل منهما و عزفت "الورد جميل" من درجة السيكاة و من درجة العراق ، فتم الرد عليا ها نجيب لك عم فلان هو اللي يعرف يشرح لك الفروق ، و طبعا الوقت كان محدود.
طبعاً فيه فروق .. مش مجرد تغيير درجة الركوز .. أو تغيير منطقة العمل

الفروق ممكن تكون فى عُربه هنا .. أو لمسه هناك .. الموضوع كبير كبير ..

__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
  #16  
قديم 23/10/2011, 12h36
الصورة الرمزية هدى دولت
هدى دولت هدى دولت غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:548967
 
تاريخ التسجيل: October 2010
الجنسية: قطرية
الإقامة: قطر
المشاركات: 372
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"






بمصرية شديدة
وبعيداً عن أى فكر أكاديمي
كمستمع ينجذب لكل جمال

نستمتع بهذا العمل العاكس لروح المحبة
أستاذنا الراقي د. هشام ..
فبحب تفاعلت مع كلمات رقيقة
لدكتورنا محمد طارق له منا كل التحية والتقدير
فجاء اللحن متناسق مع جمال الصوت الدافء
لصاحب الصوت الهادىء الرزين " محمد حسن "
ينقلنا لأجواء غاية بالجمال
الهادىء ... دون تشنج
ينساب بسهولة ...
محرومين من هذا الأداء الهادىء المتزن
ما أحواجنا في ظل الأحداث الدامية
أن نأخذ قسط من الراحة ..
في واحة عطاءك المتميز ..يا سيدى

دامت إطلالتك الراقية

أختك دولت


__________________

ومهما شفت جمال وزار خيالي خيال
إنت اللي شاغل البال إنت ..وإنت اللي قلبي وروحي معاك

أتطلع لوجوه أولادي لأرى ملامح أعرفها
فيزداد حبي لهم لأنها شديدة الشبه

بوجه أبو الأولاد يحفظه ربي

فالنظر لصورته ترضيني
رد مع اقتباس
  #17  
قديم 23/10/2011, 12h44
الصورة الرمزية هدى دولت
هدى دولت هدى دولت غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:548967
 
تاريخ التسجيل: October 2010
الجنسية: قطرية
الإقامة: قطر
المشاركات: 372
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

أستاذي الآلاتي ...
تفردت دائما بالشرح
وراق لنا هذا الحوار الأكاديمي الراقي
فجاءت كلماتك سيفونية متفردة
نزداد بها فهم ويسر
ونسبح معها في عوالم راقية
نتحسس بها طريقنا في عالم الموسيقى الراقي

ننحنى لهذا الحضور الفارض لنفسه
يعلم بتواضع العارف ..
زادك ربي معرفة وتميز

أشكرك ..
أختك دولت



__________________

ومهما شفت جمال وزار خيالي خيال
إنت اللي شاغل البال إنت ..وإنت اللي قلبي وروحي معاك

أتطلع لوجوه أولادي لأرى ملامح أعرفها
فيزداد حبي لهم لأنها شديدة الشبه

بوجه أبو الأولاد يحفظه ربي

فالنظر لصورته ترضيني
رد مع اقتباس
  #18  
قديم 24/10/2011, 04h26
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة هدى دولت مشاهدة المشاركة





بمصرية شديدة
وبعيداً عن أى فكر أكاديمي
كمستمع ينجذب لكل جمال

نستمتع بهذا العمل العاكس لروح المحبة
أستاذنا الراقي د. هشام ..
فبحب تفاعلت مع كلمات رقيقة
لدكتورنا محمد طارق له منا كل التحية والتقدير
فجاء اللحن متناسق مع جمال الصوت الدافء
لصاحب الصوت الهادىء الرزين " محمد حسن "
ينقلنا لأجواء غاية بالجمال
الهادىء ... دون تشنج
ينساب بسهولة ...
محرومين من هذا الأداء الهادىء المتزن
ما أحواجنا في ظل الأحداث الدامية
أن نأخذ قسط من الراحة ..
في واحة عطاءك المتميز ..يا سيدى

دامت إطلالتك الراقية

أختك دولت



الأخت الفاضلة دولت

سعدت و تشرفت بإطلالتك المشرقة
كلماتك تشجعنا جميعا نحو الرقي و التقدم
جزاك الله كل خير
و لك خالص التقدير و العرفان


__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 17h14.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd