* : أحمد جابر (الكاتـب : غريب محمد - آخر مشاركة : بو بشار - - الوقت: 22h32 - التاريخ: 15/09/2025)           »          الفنان عبداللطيف المنصور (الكاتـب : كويتى - آخر مشاركة : بو بشار - - الوقت: 22h22 - التاريخ: 15/09/2025)           »          الصورة الغنائية (الدرويش العازف) - محمد شوقي (الكاتـب : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 21h22 - التاريخ: 15/09/2025)           »          حوريّه حسن- 9 أغسطس 1932 - 8 يونيو 1994 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 21h16 - التاريخ: 15/09/2025)           »          نجوم التمثيل في الزمن الجميل (الكاتـب : auditt05 - آخر مشاركة : نور عسكر - - الوقت: 21h15 - التاريخ: 15/09/2025)           »          محمد صلاح (الكاتـب : M O H A M E D - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 21h14 - التاريخ: 15/09/2025)           »          عصمت عبدالعليم- 15 فبراير 1923 - 19 يناير 1993 (الكاتـب : سيادة الرئيس - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 21h10 - التاريخ: 15/09/2025)           »          إسماعيل شبانة- 6 ديسمبر 1919 - 28 فبراير 1985 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 21h09 - التاريخ: 15/09/2025)           »          أصوات متفرقة (الكاتـب : د أنس البن - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 21h07 - التاريخ: 15/09/2025)           »          إبراهيم حمودة- 12 يناير 1912 - 16 يناير 1986 (الكاتـب : سماعي - آخر مشاركة : Dr. Taha Mohammad - - الوقت: 21h04 - التاريخ: 15/09/2025)


العودة   منتدى سماعي للطرب العربي الأصيل > صالون سماعي > المبدعون > ابداعات واعمال أعضاء سماعي

ابداعات واعمال أعضاء سماعي انتاج خاص بمنتدى سماعي

رد
 
أدوات الموضوع طرق مشاهدة الموضوع
  #1  
قديم 12/10/2011, 17h18
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
افتراضي من مقام هزام "حبيت الدنيا"


حبيت الدنيا عشان خاطرك

كلمات: د. محمد طارق حسني
تلحين و توزيع: د.هشام خلف
غناء المطرب الشاب: محمد حسن
إخراج: د.هشام خلف


كلمات الاغنية

حبيت الدنيا عشان خاطرك
و نسيت أحبابي عشان حبك
أزاي بتقولي نسيتي حبي
دي عيونك مش قادرة تخبي
حبيت الدنيا عشان خطرك

يا حبيبتي يا مغرورة كفاية
نكرانك للحب جناية
و انا قلبي بعد ما ينساكي
مش ممكن يرجع يهواكي
حبيت الدنيا عشان خاطرك

علي فكرة الايام اهي جاية
و انا مستني رجوعك ليه
و الحب الفايت ها نعيده
و الشمع اللي انطفي ها نقيده
حبيت الدنيا عشان خطرك

الرابط علي اليوتيب:
‫ط*ط¨ظٹطھ ط§ظ„ط¯ظ†ظٹط§ ط¹ط´ط§ظ† ط®ط§ط·ط±ظƒ‬‎ - YouTube
و مرفق ملف صوتي لمن لديه صعوبة في التعامل مع اليوتيوب

أنا لحنت الاغنية علي مقام راحة الارواح (لأنه يناسب صوتي) و لكني صورت اللحن علي مقام الهزام حتي يكون اللحن في المنطقة الجميلة من صوت محمد حسن ، طبعا اللحن تفرع لمقامات أخري

أرجو أن تنال الاغنية رضاكم
الملفات المرفقة
نوع الملف: mp3 Habat eDonia Hozam Song.mp3‏ (3.50 ميجابايت, المشاهدات 18)
__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 12/10/2011, 18h19
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

راحة الأرواح مرة واحدة يامفترى

يعنى من السوناتا والكونشيرتو .. إلى عمق الشرقى يامتهور

محاولة جيدة يادكتور هشام .. لكنك لازلت لا تستطيع التخلص من الغربى

تحس إن اللحن خواجاتى .. برغم الهزام والطبلة والعود

فكرتنى بـ (داليدا ) .. لما غنت ( حلوة يابلدى )

وبعدين مافيش حاجة إسمها صورت راحة الأرواح من الهزام .. إنت رحت للهزام وخلاص

لأن راحة الأرواح من متشابهات الهزام .. وبنفس الأبعاد .. الكلام يطول فى هذه الجزئية .. ماعلينا

عرفت بقى إن الأسلوب والطبع لا يمكن تغييره بسهولة .. ده أسلوبك وطبعك المتميز .. حتى لو عملت نهج البردة

أما عن الكلمات .. فكرتنى بأغنية .. لأ مش أنا إللى أبكى

تبتدى بعصيان مدنى من الحبيب .. وفى الأخر يطلع عيل .. ويتمحك

الشكر واجب للدكتور محمد طارق حسنى

أما مطربنا العزيز .. محمد حسن .. صوت معبر أيا كان اللحن .. جميل

فى إنتظار جديدك دائماً يادكتورنا الغالى ..
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .



التعديل الأخير تم بواسطة : الألآتى بتاريخ 13/10/2011 الساعة 07h16
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 12/10/2011, 21h00
الصورة الرمزية محمد علي الزوالي
محمد علي الزوالي محمد علي الزوالي غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:19774
 
تاريخ التسجيل: March 2007
الجنسية: ......
الإقامة: جدة الذنيا
المشاركات: 365
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

حلوة كثير يا دكتور
تنويعات جميلة وتصور وتنفيذ عالي النوعية
على فكرة المقام بالنسبة لتونس هو السيكاه
لان درجة الارتكاز هي ربع المي
احنا نسميه راحة الارواح اذا كانت درحة الارتكاز
هي ربع السي
هذا لتعم الفائدة و الى الامام

الكلمات حلوة ايضا ولا بد لي ان اهنئ
الدكتور محمد طارق حسني
الاداء والصوت جميل وبدون تعليق

رد مع اقتباس
  #4  
قديم 14/10/2011, 11h49
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة الألآتى مشاهدة المشاركة
راحة الأرواح مرة واحدة يامفترى

يعنى من السوناتا والكونشيرتو .. إلى عمق الشرقى يامتهور

محاولة جيدة يادكتور هشام .. لكنك لازلت لا تستطيع التخلص من الغربى

تحس إن اللحن خواجاتى .. برغم الهزام والطبلة والعود

فكرتنى بـ (داليدا ) .. لما غنت ( حلوة يابلدى )

وبعدين مافيش حاجة إسمها صورت راحة الأرواح من الهزام .. إنت رحت للهزام وخلاص

لأن راحة الأرواح من متشابهات الهزام .. وبنفس الأبعاد .. الكلام يطول فى هذه الجزئية .. ماعلينا

عرفت بقى إن الأسلوب والطبع لا يمكن تغييره بسهولة .. ده أسلوبك وطبعك المتميز .. حتى لو عملت نهج البردة

أما عن الكلمات .. فكرتنى بأغنية .. لأ مش أنا إللى أبكى

تبتدى بعصيان مدنى من الحبيب .. وفى الأخر يطلع عيل .. ويتمحك

الشكر واجب للدكتور محمد طارق حسنى

أما مطربنا العزيز .. محمد حسن .. صوت معبر أيا كان اللحن .. جميل

فى إنتظار جديدك دائماً يادكتورنا الغالى ..

عم الموسيقيين
نورت الصفحة ، و تلألأت بكم
بس يجري ايه إضافة بعض تكنيك العزف إلي لحن شرقي و شوية هرموني خفيف و كونتربوينت خفيف علي اللحن
أنا فعلا لحنتها علي راحة الأرواح و صورتها إلي الهزام ، و كلمة تصوير Transposition معناها تحريك جميع نغمات اللحن بمسافة (بعد) محدد ، مثلا لحن علي دو ماجير ممكن عزفه علي صول ماجير بنفس النسب و الابعاد بين النغمات ، و التصوير له عدة أنواع:
1. سلالم: من سلم إلي سلم آخر من نفس النوع (مثلا من سلم دو الصغير الي سلم لا الصغير و من راحة الارواح إلي الهزام لانهما نفس السلم و لهما نفس الابعاد).
2. تصوير أبعاد / مسافات:
أ) بعد دياتوني
ب) بعد كروماتيكي
و هما نقل اللحن بعد خامس تام مثلا أو بعد ثالث صغير …. مع المحافظة علي الابعاد بين النغمات
أو يتم نقل اللحن بعد خامس داخل السلم بحيث النغمات تكون من داخل السلم و بالتالي قد تكون النغمة المصورة علي بعد خامس تام أو ناقص أو زائد و لتوضيح الفكرة أكثر:
لحن علي سلم لا الصغير الهارموني ها نعمل له تصوير بعد خامس دياتوني فنجد الاتي:
لا > مي (5 تامة) ، سي > فا (5 ناقصة) ، دو > صول# (5 زائدة)صول#> ري (5 ناقصة) و الباقي ابعاد خامسة تامة ، و للدقة إذا كان السلم لا دياتوني صاعد فلدينا مغرز (فا#): سي > فا# (5 تامة) و فا# > دو (5 ناقصة)

أما إذا كان التصوير كروماتيك: فسوف نحافظ علي البعد و نغير النغمة الناتجة بعلامات التحويل للمحافظة علي البعد المطلوب ، مثلا سلم لا الصغير من دو > صول# نقوم بتحويل (صول#) آلي (صول طبيعية) لجعلها بعد خامس تام

تحياتي و تقديري لشخصكم العزيز

__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
  #5  
قديم 14/10/2011, 13h11
elgien elgien غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:521115
 
تاريخ التسجيل: May 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 35
المشاركات: 52
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

أما مطربنا العزيز .. محمد حسن .. صوت معبر أيا كان اللحن .. جميل


الاستاذ الالاتى تحية لك من كل اعماقى

شرفنى ان صوتى عجبك واتمنى انى افضل دايما فى مرتبة الاعجاب هذه
رد مع اقتباس
  #6  
قديم 14/10/2011, 13h13
elgien elgien غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:521115
 
تاريخ التسجيل: May 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 35
المشاركات: 52
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد علي الزوالي مشاهدة المشاركة

[/U]الكلمات حلوة ايضا ولا بد لي ان اهنئ
الدكتور محمد طارق حسني
الاداء والصوت جميل وبدون تعليق


شكر خاص الى الاستاذ محمد الزوالى

ويشرفنى ان ادائى وصوتى عجبك
رد مع اقتباس
  #7  
قديم 14/10/2011, 13h16
elgien elgien غير متصل  
عضو سماعي
رقم العضوية:521115
 
تاريخ التسجيل: May 2010
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 35
المشاركات: 52
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"




أنا لحنت الاغنية علي مقام راحة الارواح (لأنه يناسب صوتي) و لكني صورت اللحن علي مقام الهزام حتي يكون اللحن في المنطقة الجميلة من صوت محمد حسن ، طبعا اللحن تفرع لمقامات أخري

أرجو أن تنال الاغنية رضاكم
[/QUOTE]



استاذى وحبيبى دكتور هشام خلف

الشكر اولا لله ثم لحضرتك على مجهودك فى الاغنية من اول حرف الى اخر حرف موسيقى

اتمنى انى افضل دايما عند حسن ظنك بيا

ولا انسى ان اشكر الدكتور محمد طارق على الكلمات الجميلة هذه
رد مع اقتباس
  #8  
قديم 14/10/2011, 15h14
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة محمد علي الزوالي مشاهدة المشاركة
حلوة كثير يا دكتور
تنويعات جميلة وتصور وتنفيذ عالي النوعية
على فكرة المقام بالنسبة لتونس هو السيكاه
لان درجة الارتكاز هي ربع المي
احنا نسميه راحة الارواح اذا كانت درحة الارتكاز
هي ربع السي
هذا لتعم الفائدة و الى الامام

الكلمات حلوة ايضا ولا بد لي ان اهنئ
الدكتور محمد طارق حسني
الاداء والصوت جميل وبدون تعليق


الاستاذ الفنان محمد علي الزوالي
مرورك العطر أسعدني
و أشكرك علي كلماتك الرقيقة
تسمية المقامات في البلاد العربية عليها أختلاف و تحتاج لمؤتمر لأعادة هيكلتها و جمع المقامات المتطابقة تحت مسمي واحد.
مقام الهزام من فصيلة السيكاه إلا أن مقام السيكاه يرتكز علي مي ناقصة ربع تون (نغمة السيكاه) و كذلك نغمة لا (الحسيني) ناقصة ربع تون و أكيد لها اسم بس انا مش فكره ، بينما مقام الهزام مثل مقام السيكاه و لكن نغمة لا ناقصة نصف تون (لا بيمول) و يسأل في ذلك الاستاذ محمد الالاتي و الاستاذ سمير جنحاني و الاخوة دلباني لأنهم متخصصين في المقامات الشرقية .
خالص تحياتي و تقديري
__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
  #9  
قديم 14/10/2011, 15h26
الصورة الرمزية Hisham Khala
Hisham Khala Hisham Khala غير متصل  
مواطن من سماعي
رقم العضوية:165532
 
تاريخ التسجيل: February 2008
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
المشاركات: 1,137
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة elgien مشاهدة المشاركة



أنا لحنت الاغنية علي مقام راحة الارواح (لأنه يناسب صوتي) و لكني صورت اللحن علي مقام الهزام حتي يكون اللحن في المنطقة الجميلة من صوت محمد حسن ، طبعا اللحن تفرع لمقامات أخري

أرجو أن تنال الاغنية رضاكم


استاذى وحبيبى دكتور هشام خلف

الشكر اولا لله ثم لحضرتك على مجهودك فى الاغنية من اول حرف الى اخر حرف موسيقى

اتمنى انى افضل دايما عند حسن ظنك بيا

ولا انسى ان اشكر الدكتور محمد طارق على الكلمات الجميلة هذه[/QUOTE]


الشكر لك يا محمد
أنت عملت مجهود عظيم و عملت تنويعات في الاداء (نكرانك للحب جناية) برافو و ودنك حلوة عرفت تمسك نغمة السيكاه عند التحول من مقام الكرد و الحجاز إلي الهزام في ك2 ، و من مقام كرد ثم مقام النهاوند ثم الهزام في ك3.

أما بالنسبة إلي طارق راح أمريكا من زمان و أنا رحت وقتها أنجلترا و مش عارف أعثر عليه ، مش عارف الفيس بوك لم يفلح معايا ...
__________________
______________________
د.هشام خلف
استشاري طب و جراحة العيون
رد مع اقتباس
  #10  
قديم 14/10/2011, 20h42
الصورة الرمزية الألآتى
الألآتى الألآتى غير متصل  
المايسترو
رقم العضوية:1323
 
تاريخ التسجيل: April 2006
الجنسية: مصرية
الإقامة: مصر
العمر: 70
المشاركات: 2,483
افتراضي رد: من مقام هزام "حبيت الدنيا"

اقتباس:
المشاركة الأصلية كتبت بواسطة Hisham Khala مشاهدة المشاركة
عم الموسيقيين
نورت الصفحة ، و تلألأت بكم
بس يجري ايه إضافة بعض تكنيك العزف إلي لحن شرقي و شوية هرموني خفيف و كونتربوينت خفيف علي اللحن
أنا فعلا لحنتها علي راحة الأرواح و صورتها إلي الهزام ، و كلمة تصوير Transposition معناها تحريك جميع نغمات اللحن بمسافة (بعد) محدد ، مثلا لحن علي دو ماجير ممكن عزفه علي صول ماجير بنفس النسب و الابعاد بين النغمات ، و التصوير له عدة أنواع:
1. سلالم: من سلم إلي سلم آخر من نفس النوع (مثلا من سلم دو الصغير الي سلم لا الصغير و من راحة الارواح إلي الهزام لانهما نفس السلم و لهما نفس الابعاد).
2. تصوير أبعاد / مسافات:
أ) بعد دياتوني
ب) بعد كروماتيكي
و هما نقل اللحن بعد خامس تام مثلا أو بعد ثالث صغير …. مع المحافظة علي الابعاد بين النغمات
أو يتم نقل اللحن بعد خامس داخل السلم بحيث النغمات تكون من داخل السلم و بالتالي قد تكون النغمة المصورة علي بعد خامس تام أو ناقص أو زائد و لتوضيح الفكرة أكثر:
لحن علي سلم لا الصغير الهارموني ها نعمل له تصوير بعد خامس دياتوني فنجد الاتي:
لا > مي (5 تامة) ، سي > فا (5 ناقصة) ، دو > صول# (5 زائدة)صول#> ري (5 ناقصة) و الباقي ابعاد خامسة تامة ، و للدقة إذا كان السلم لا دياتوني صاعد فلدينا مغرز (فا#): سي > فا# (5 تامة) و فا# > دو (5 ناقصة)

أما إذا كان التصوير كروماتيك: فسوف نحافظ علي البعد و نغير النغمة الناتجة بعلامات التحويل للمحافظة علي البعد المطلوب ، مثلا سلم لا الصغير من دو > صول# نقوم بتحويل (صول#) آلي (صول طبيعية) لجعلها بعد خامس تام

تحياتي و تقديري لشخصكم العزيز
أفادكم الله .. أنا دايماً بستفيد من مداخلاتك وشروحاتك الثرية وخاصة بما يختص بالغربى

مسألة التصوير فيها كلام كتير .. والعملية دى منتشرة فى الغربى .. لكن الشرقى حاجة تانية

مانقدرش نقول صورنا الهزام من السى نصف تون .. أو راحة الأرواح صورناها من المى نصف تون

ده مقام .. وده مقام .. برغم تطابق الأبعاد .. العملية تخضع لطبيعة كل مقام منهم

وأيضاً طريقة التلحين .. تختلف .. لأننا قد نضطر لإستخدام عُربه هنا أو هناك لإطهار طابع اللحن

الشرقى بحره غويط يادكتور المزيكا .. ومافيش حد جاب أخره
__________________
مع تحياتى .. محمد الألآتى .. أبو حسام .


رد مع اقتباس
رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
You may not post new threads
You may not post replies
You may not post attachments
You may not edit your posts

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع إلى


جميع الأوقات بتوقيت GMT. الساعة الآن 23h01.


 
Powered by vBulletin - Copyright © 2000 - 2010, Jelsoft Enterprises Ltd