احبائى
بمناسبة قرب حلول شهر رمضان المبارك
اتقدم لكم بأطيب التهانى والتمنيات لكل اخوتى الاحباء فى الامة العربية والإسلامية
واقدم لكم
اهه جه ياولاد
هى سهلة جدا لكن يلزم فى تنفيذها وجود 3 مجموعات يعنى اللحن بيغنيه الثلاثى المرح وكورال رجال وكورال اطفال
وعشان يطلع بنفس الدرجة لازم تكون انت ال 3 مجموعات
مع اطيب تحياتى
احبائى
اقدم للكم من روائع فريد الاطرش
مين يعرف ايه مكتوب لى معاك
اتمنى ان تسعدوا بها واقدم مع النوتة هدية اتمنى تعجب كل مدرسى الموسيقى
يعنى توزيع للأغنية لأربع آلات اكورديون وكمان ومدولين واكسليفون
من اللى كنت بعمله للمدارس فى المسابقات
طبعا بيكون عازف الاكورديون هو العازف الاساسى واللحن الاساسى وشغل محدود لبقية الآلات لكن ان شاء الله يعجبكم
انا عامل تسجيل للتوزيع عشان تسمعوه واحب اسمع رأيكم
طبعا فى المدارس باخد اجزاء من اللحن حسب مقدرة الطلبة اللى بيكونوا من ابتدائى واعدادى وثانوى يعنى بتكون سهلة مش مفروض افترى عليهم
فى المرفقات
نوتة مين يعرف فريد الاطرش
نوتة مين يعرف توزيع عادل صموئيل
تسجيل مين يعرف توزيع عادل صموئيل هى طبعا على برنامج انكور يعنى 4 اصوات بيانو
احبائى
بعد مانزلت لكم نوتة مين يعرف من توزيعى المتواضع للمدارس , وحسيت ان فيه اعضاء طلبوا منى مقطوعات تانية
حبيت انزل لكم حاجة تانية وعندى طبعا لسه كذا حاجة وتحت امركم
اولا اقدم لكم مقطوعة موسيقية من تأليفى اسمها فرحة العيد , وانا عامل لها توزيع وسهل جدا جدا ومرفق تسجيل طبعا لما تعملوها على الآلات حاتبقى احلى كتير , وعمال معاها ايقاع عشان تحسوا بيها وبيبدأ بعد 4 موازير
وثانيا اقدم لكم اغنية انا قلبى دليلى وعامل لها توزيع لكن هنا التوزيع اصعب شوية , يعنى انا دايما قبل ما اعمل اى عمل لازم اشوف مين اللى حايعزفه , لأن الموسيقار الشاطر بيحب شغله يطلع اعلى حاجة من انه يعمله على مستوى اللى حايعزفوه والموسيقار الفاشل ممكن يكون سشاطر موسيقيا لكن غبى يعمل حاجة صعبة وتتنفذ مش حلو , فى الآخر شغله حايبقى وحش , والمقطوعة دى كان حظى حلو وكان فيه طلبه شاطرين اوى ومدرسين شاطرين يعنى عجبتهم وتعبوا شوية عشان ينفذوها , هنا فيه ملحوظات كتير احب ان المدريبن يعرفوها , طبعا شغلى من العمالقة علمنى حاجات كتير فى التوزيع اول حاجة عدم تشويه اللحن الأصلى يعنى , اول حاجة تكتب اللحن الاصلى بحاله من غير اى تغيير , ثانيا التوزيع يكون خفيف وبيخدم على اللحن يعنى ما يطغاش عليه فى اى وقت , كلمة خفيف انه حاجة زى رشة الملح يعنى بتحلى الحاجة مش تفسدها , ثالثاُ التوزيع بيبقى جمل موسيقيةة بفكر فيها كتير مش مغمات تلطعها فوق بعض وخلاص , واهمية الجمل الجميلة فى التزيع عشان تبقى سهلة للتلاميذ انهم يحفظوها , طبعا بالنسبة لشغل المدارس بتكون آلة الأكورديون هى اكفأ آلة تتعامل معاها عشان هى الآلة المضمونة تديك نغمات صحيحة مفيهاش مشكلة الصوابع المش مضبوطة فى الكمنجات مثلا , لذلك انا عادة بديها اللحن الاساسى عشان يبقى ثابت ومايهربش من ودن المستمع واللحن يحصل له دروب فى اى جزء , هنا اصعب حاجة شغل الجيتار أنا بصراحة افتريت فيه يعنى عامله صعب يعنى مستوى عمر خورشيد عايز واحد بيقرا نوتة , طبعا فى المدارس انت مش حاتلاقى عمر خوريد ولكن كبيرك حاتلاقى عمر افندى او عمر الجيزاوى , بس فى الفترة دى انا لقيت بنت فلتة يعنى بتدرس بعد الظهر فى الكونسرفاتوار جيتار وبتقرا نوتة , طبعا مش معقول الاقى واحدة زى كده وما استغلهاش , المطلوب منك انك فى الجيتار هنا خد من الاكور على قد ماتقدر , او ما يريح الطالب , وعموما صوت الاكورديونات بتطغى على كل حاجة يعنى الجيتار ببيقى مسموع طشاش يعنى مش حاتفرق , انا عملت مع اللاحن ايقاع حسيت انه احلى كده لما تسمعوه , اهم شىء شوفوا انا موزع ازاى يعنى تابعوا كل خط لحنى فى النوتة , اتعلمت من عبد الوهاب ان الحركة او الحلية او اللعبة لما تكررها غير فيها ما تكررهاش زى ماهى , يعنى انت لما بتسمع موسيقى عبد الوهاب تلاقى الجملة كل ماتتعاد الرد علها مختلف , لما تسمع قلبى دليلى حاتلاحظ فيه كوبليه انا عامل فيه شغل جامد وكوبليه عامل شغل خفيف وده مقصود ان المستمع يحس بالتلوين , قد يتهيأ لك انها طويلة وصعبة ولكن هى مش طويلة انا مكرر الموسيقى كل مرة مرتين , يعنى لو حسبتها حتلاقيها ثلث الحجم اللى انت بتسمعه , بس طبعا المقطوعة ككل طولها حوالى خمس دقائق يعنى سيمفونية تملا بيها حفلة
اتمنى انها تعجبكم وتفتكرونى بيها بعدين , وحسب رد فعلكم عندى حاجات تانية بين السهل والمتوسط والصعب وتحت امركم وانا عشمى فيكم كبير , لأن المدرسين اللى كنت بشتغل معاهم مع ان عندهم النوت لكن ممن يرموها ومايستعملوهاش تانى , لأن مش بيحبوا يتعبوا نفسهم يعنى لو لقوا حاجات اسهل وزى النيلة ومالهاش اى طعم اكيد حايستعملوها , لكن انا حديك عشر مقطوعات ممكن يكفوك عشرين سنة يعنى كل سنة حسب ظروف التلاميذ عندك تقدر تعمل واحدة او اتنين وممكن تكررها بعد سنتين تلاتة
مع اطيب تحياتى ولآسف على الإطالة لأن كل حاجة بتحتاج شرح
بس ليا عندكم طلب ماحدش يرد او يعقب إلا بعد مايسمعهم كذا مرة
انا مش بحب المدح وخلاص بحب الرد اللى انت تحسه فعلا بالذات فى الحاجات دى لأنها شغلى الخاص يعنى هنا انت بتسمع عادل صموئيل غير التدوين وغير العزف
الاستاذالعزيز و الغالي عادل صموئيل المحترم
عثرت على برنامج مجاني 100 % اسمه MP3 Speed و قد رفعته اليك مع هذه المشاركة.
البرنامج بستطيع ان يفلل السرعة فقط او السرعة و التردد معا, و لكن لا يستطيع نقليل التردد فقط ( Pitch )
كمثال ايضا رفعت اليك المعزوفة الاصلية ( فرحة العيد) و المحورة حيث اخترت السرعة80 %, و واضح ان التردد او درجة ارتكاز المقام اقل بكثير من المعزوفة الاصلية.
يقوم البرنامج بخزن الملف الجدبد المحور فوريا على سطح المكتب Desktop للمقارنة.
يمكنك اجراء تجارب اكثر على البرنامج لأ ستشاف امكانيتة. و سوف ابحث ايضا على برامج اخرى انشاء الله قريبا.
مع خالص اماتي و تقديري
وسام
التعديل الأخير تم بواسطة : وسام اكرم بتاريخ 21/07/2011 الساعة 23h17
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
يا استاذ عادل بارك الله فيك وفي اعمالك و نحن في امس الحاجة الى اشياء مثل هذه موزعة لاخذ فكرة عن كيفية التوزيع و الجمل المعتمدة و هذا مجال اخر نتعلم منك و انا سعيد جدا من اعمالك و متحمس كثيرا.. ممكن انو الاخوان يرونا انه النوتات اهم من نوتات موزعة و لكن من فترة الى فترة نرى عمل جميل مثل قلبي دليلي او مين يعرف او من اعمالك الشخصية هذا اثراء لنا و لممنتدى و انا في انتظار اغنية قلبي و مفتاحو و اغنية ساعة بقرب الحبيب او اغنية حاجة غريبة لاني حاسس انك ستبدع في توزيعهم ... وفي انتضار جديدك عندي سؤال بشأن الاغنية التي من تاليفك و هي جميلة جدا هل الايقاع يكتب بهذه الطريقة ( ملف مرفق) و شكرا على ردكم
اخوك هيثم الصالحي
اهلا هيثم الإيقاع ممكن يتكتب بكذا طريقة لكن افضل طريقة هى الطريقة العالمية يعنى المدروسة فى مصر فى المعاهد الموسيقية , لأن الجميع درسوها ولن يحدث لبس فى تطبيقها , والمفروض فى الإيقاع ان لا يكتب على مدرج موسيقى ولكن كما كتبت ان هنا فى الملف المرفق
والملوحظة ان الدوم رأسها لأسفل والتك رأسها لأعلى , وبالطبع بدون ان تكتب عليها دوم او تك فالدارس درسها هكذا
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
التعديل الأخير تم بواسطة : عادل صموئيل بتاريخ 22/07/2011 الساعة 00h02
السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
و هذه مشاركة متواضعة مني في توزيعي الفاشل و هي مقدمة و مذهب اكذب عليك و انا حاولت التنويع في الالات و اضفت بعض الجمل من عندي و يارب ما اكونش شوهت اللحن ههههه.. و هي معتمدة مائة بالمائة من تدوين الاستاذ عادل
اخوكم هيثم
عزيزى هيثم
انا سمعت مش بطال طبعا كمبتدىء , لكن فيه ضوابط مهمة , يعنى النهارده لو عمر خيرت مثلا عمل لحن جديد وانا اول مرة اسمعه ممكن يعمل فيه التوزيع بالحجم والكثافة اللى هو يعملها طالما ان اللحن حاسمعه اول مره كده , لكن لو احد يوزع لحن قديم معروف هنا التوزيع شىء خطير جدا لأن الناس حفظت اللحن كما اصله , والتوزيع لابد ان لا يطغى او يؤثر على اللحن , والوتزيع اللطيف يكون مثل رشة الملح على الطعام يعنى يضيف نكهة ولا يفسد الطعم ان زاد , والملحوظ ان موسيقى العمالقة معمولة اصلا بلا توزيع يعنى اللحن فى حد ذاته كامل مثل ما هو , ولو تحتاج ان تتعرف على التوزيع راجع اغانى او الحان عبقرى مثل عبد الوهاب , تجد ان كل مائة لحن فيهم خمسة فقط مش موزعين ولكن فيهم توزيع فى اجزاء او جمل فقط , وتفحص هذه الجمل تجد ان الملحن عامل فيها مساحات واسعة او نغمات طويلة تسمح بصوت تحتها , يعنى فى جملة سريعة ومزحومة , هنا التوزيع يعرقلها , وبالذوق الفنى نحس ما الجملة التى تحتاج منك فى التوزيع جملة سؤيعة او مزحومة , والجملة التى تحتاج نوت طويلة , يعنى دى طبعا دراسة كبيرة مش وضع نغمات على نغمات فقط , وتحتاج لكمية كبرة من الإستماع والتحليل , يعنى لو سمعت سيمفونية لبيتهوفن
واغنية انت عمرى تجد انت عمرى تتكون من 300 جملة على الاقل وكل جملة لابد ان تكون من اجمل مايمكن لأنها تسوع بمفردها , وممكن جزء فيه جملة ضعيفة تضعف اللاحن كله , اما سيمفونية بيتهوفن لن تزيد على عشر جمل موسيقية تسمع فى 45 دقيقة وهنا الجملة تتكرر عشرين مرة على الاقل ولكن كل مرة بتوزيع مختلف من 12 خط لحنى مصاحب لها لمختلف الآلات , والخلاصة ان ممكن الجملة فى السيفمونية تكون ضعيفة ولكن يدعمها ويقويها التوزيع , اما الجملة الشرقية لابد ان تكون جميلة جدا وقوية جدا لأنها تسمع بمفردها وتقوم على نفسها , ونحن فى هذه الايام لمذا نفقتد الجمل الجميلة ؟؟؟؟؟؟ لأن كل الملحنين يلجأون الى الموزعين الذين بدورهم يلطسون الألحان التافهة بزحمة ودوشة تجعلك لاتحس ان اللحن اصلا تافه ومتكرر مئات المرات فى سنة واحدة
مع اطيب تحياتى عادل صموئيل
الاستاذ عادل مشكور لحسن الاستماع و للكلمة المشجعة و نحن في انتضار اعمالك لكي نتعلم منك فانت مدرسة في مختلف مجالات الموسيقة اي في النوتة الموسيقية والعزف النقي و الجميل و التوزيع و نحنا كتلميذك نتعلم منك و مشكور مرة اخرى
التعديل الأخير تم بواسطة : salhi_haithem بتاريخ 22/07/2011 الساعة 00h28
استاذ عادل بعد التحية هل ممكن تعيد كتابة نوتة هذا السماعي زي ماهو فقط تكتبه بالانكور هو مضبوط حلو بس الطباعة سيئة يعني ينفع تعيدو بالانكور او باي طريقة بحيث يكون اوضح من كده سماعي ابراهيم العريان
----------------------------------------------------------
الاخ العزيز وائل المحترم
هذه نوتة (سماعي ابراهيم العريان) بعد أجراء تعديل بسيط عليها لتكون اوضح,,, دعائي لك بكل التوفيق و النجاح الدائم انشاء الله
المخلص
وسام